Valphjälp a la olydig valp

Gud ja. Om jag bara står och kastar köttbullar på hunden så löser sig allt, typ. Det är givetvis långt ifrån sanningen. Men jag tar gärna det säkra före det osäkra när man ska "tipsa" i textform.

@Narcissa Har ni gått eller ska ni gå någon valpkurs framöver? Kan också tipsa om boken TSB-modellen, den tycker jag är riktigt bra.

Som sagt vill jag bara klargöra att jag har haft ett antal valpar och är uppvuxen med hundar. Har tävlat med hund mm.

Jag tänkte vi skulle gå valpkurs men den är slut och kommer inte igång förrän hon är för gammal. Vi får nog anmäla till någon unghundskurs.
Hon har iaf blivit bättre på kommandot stanna. Gråa hår får man...gråa hår.
 
Som sagt vill jag bara klargöra att jag har haft ett antal valpar och är uppvuxen med hundar. Har tävlat med hund mm.

Jag tänkte vi skulle gå valpkurs men den är slut och kommer inte igång förrän hon är för gammal. Vi får nog anmäla till någon unghundskurs.
Hon har iaf blivit bättre på kommandot stanna. Gråa hår får man...gråa hår.

Unghundskurs blir nog alldeles utmärkt!
Jag har också vuxit upp med hund och har haft ett antal valpar av varierande raser. Men ibland saknas rätt verktyg ändå. :) Sådant blir man snabbt varse om när man stöter på patrull. Så jag menar absolut inte att du skulle vara nybörjare eller dylikt, även den mest erfarna kan stå handfallen ibland.
 
Ja då lär du in dom , men knappast genom att jaga valpen eller springa och gömma sig.

Don efter person (valp), som sagt.
När jag skriver att jag sprang ikapp min ena, så menar jag inte att jag sprang ikapp honom med ett illvrål och en käpp i högsta hugg för att han inte lyssnade. Gömde mig för honom gjorde jag regelbundet, för att han skulle lära sig vara uppmärksam. Det fungerade alldeles utmärkt för oss.

Med den yngre fungerar inte någon av de metoderna. Han skulle brytas ner fullständigt. Han är vek och osäker och behöver andra metoder. Flexibilitet måste vara ett av ledorden när man tränar hund.
 
Unghundskurs blir nog alldeles utmärkt!
Jag har också vuxit upp med hund och har haft ett antal valpar av varierande raser. Men ibland saknas rätt verktyg ändå. :) Sådant blir man snabbt varse om när man stöter på patrull. Så jag menar absolut inte att du skulle vara nybörjare eller dylikt, även den mest erfarna kan stå handfallen ibland.
Nä precis. Jag känner ju att denna är...ja...envis.

Jag skrev det mest för att annars kommer folk med råd som man som ny hundägare kanske inte vet men som man vet om man har haft flera hundar.
Denna illbatting behöver jag verkligen tänka i nya banor runt. :D
 
För min del har träningen inomhus gett resultat verkar det som (och koppel på ute), idag var det nypremiär för Qila att få gå lös ute och hon skötte sig hyfsat. Hamnade mellan varven lite väl långt bort för min smak men kom när jag ropade så jag har lite hopp :D.
 
Min har ju terrier i sig så hon var väldigt mer självständig från början. Det märktes redan dagen efter vi hämtat henne, hon svansade iväg med en av katterna i trädgården och kunde inte varit mer obrydd om var jag höll hus. Jag fick gömma mig konstant på promenad, för det var det bästa sättet att få henne uppmärksam, hon hade inga problem med att gå iväg på egna äventyr.
Vi gör så fortfarande på ställen jag är trygg, hon svansar iväg och jag går iväg- det är hennes jobb att hålla koll på mig och det hade aldrig funkat om jag inte hade gömt mig som när hon var liten. Annars är det lina på.
Samma med inkallning, de gånger hon skitit i mig har jag gått med tunga steg efter, aldrig jagat men visat mitt missnöje, när hon bytt fokus har jag mjuknat och sprungit baklänges. Aldrig gått fram till henne arg, har inte velat att hon ska förknippa att bli tagen med obehag.
"Går vi" är också ett superbra kommando att träna in, om man har en hund som tycker det blir tjatigt med inkallning. Nosen kan vara kvar i backen, men vi rör oss framåt åtminstone.
 
TS: Har du tränat något inne? Tränat in ett stopp-kommando inne? Eller typ belöningsord?


Fast nej, jag kan ju inte ha en hund som springer och inte går att bryta i fårhagen? Det blir ju kaos och djurplågeri för fåren. Han måste lyssna oavsett om fåren är roligare än mig och jag kommer aldrig någonsin att kunna bli lika intressant som fåren. Däremot kan han ju lära sig att om man inte lyssnar så får man inte vara med fåren.


Jo det blir du väl eftersom att du håller I "nyckeln" till att få valla? Lyssnar man på dig så får man bästaste belöningen? :D

Belöning/att man är en resurs behöver ju inte vara just att hunden får något av mig tänker jag utan även att de får tillgång till något annat. Som tex får :)
 
TS: Har du tränat något inne? Tränat in ett stopp-kommando inne? Eller typ belöningsord?





Jo det blir du väl eftersom att du håller I "nyckeln" till att få valla? Lyssnar man på dig så får man bästaste belöningen? :D

Belöning/att man är en resurs behöver ju inte vara just att hunden får något av mig tänker jag utan även att de får tillgång till något annat. Som tex får :)

Jag kan absolut vara nyckeln till att få arbeta.

Men absolut inte roligare än fåren och han har kört över mig helt i fårhagen pga att jag inte varit kunnig nog att dela ut krav och konsekvenser. Han är för snabb för att det ska gå att tänka att ”han kommer sköta sig om han får belöning när han sköter sig”. Spelar ingen roll hur mycket man belönar när han sköter sig om han vet att han kommer undan med att sticka rakt igenom fåren och springa som en galning och självbelöna sig.
 
Jag kan absolut vara nyckeln till att få arbeta.

Men absolut inte roligare än fåren och han har kört över mig helt i fårhagen pga att jag inte varit kunnig nog att dela ut krav och konsekvenser. Han är för snabb för att det ska gå att tänka att ”han kommer sköta sig om han får belöning när han sköter sig”. Spelar ingen roll hur mycket man belönar när han sköter sig om han vet att han kommer undan med att sticka rakt igenom fåren och springa som en galning och självbelöna sig.

Ja alltså, jag är absolut inte emot en snabb korrigering. Ibland är det schysstare än att vänta ut en stressad hund. Menade mest att hunden kan ju lära sig att man är roligast via att man ger den tillgång till jakt, jobb, boll osv om den lyssnar.
 
Jag gjorde ju det misstaget att jag var "för hård" mot Vilja från början då jag alltid har haft ordentliga ramar på alla mina tidigare valpar och det har fungerat utmärkt. Fick ju ganska snabbt veta att Vilja är den typen av valp som man ska "kasta köttbullar till" då hon kan ta en blick som en korrigering. Sjukt svårt för mig som har ganska starka kropps signaler till mina hundar och hon hukar sig nästan ibland när jag bara blir irriterad.
Har blivit sjukt mycket bättre på senaste tiden och har blivit mycket mer medveten om mina signaler utåt och försöker vara mer mjuk osv.

Men just detta tror jag är en del av varför hon inte ser mig som en tillräcklig stor/bra resurs när hon leker med andra hundar. Så ska försöka göra mig mer positiv/mjuk :idea:.
 
Ja alltså, jag är absolut inte emot en snabb korrigering. Ibland är det schysstare än att vänta ut en stressad hund. Menade mest att hunden kan ju lära sig att man är roligast via att man ger den tillgång till jakt, jobb, boll osv om den lyssnar.

Finns dock inte en chans att han tycker att jag är roligare än fåren hur ofta jag än tar honom till fårhagen. Och att han skulle lyssna för att jag tar honom till fårhagen, när han kan självbelöna sig själv med att inte inte lyssna om han inte vet att det finns konsekvenser till sitt dåliga beteende.
 
Finns dock inte en chans att han tycker att jag är roligare än fåren hur ofta jag än tar honom till fårhagen. Och att han skulle lyssna för att jag tar honom till fårhagen, när han kan självbelöna sig själv med att inte inte lyssna om han inte vet att det finns konsekvenser till sitt dåliga beteende.

Fast jag har inte pratat om att det inte ska finnas konsekvenser? Det jag pratade om var att du skrev att inget du gör kan få honom att välja dig före fåren. Men det är ju inte riktigt så belöningar funkar heller i många fall utan man kan ju ge belöning enligt premacksprincipen också. Som att tex ge tillgång till får, till att nosa, till att få jaga, till att få ta bollen osv.

Konsekvens tror jag är bra oavsett annars lär ju inte hunden sig något överhuvudtaget. Sen kan ju konsekvensen se olika ut. Antingen att man väntar ut, social korrigering, fysisk korrigering eller ta hunden ur situationen. Eller avleda liksom. Typ av konsekvens beror ju helt på situation och hund, och ägare.

En vän till mig har drever. När de var på allmänlydnadskurs så ville hunden bara sniffa runt. Han sket i godis, han sket i leksak, han sket tom för det mesta i rådjurs klöven hon hade med sig. Instruktörerna kunde inte hjälpa henne. Så efter testade vi att hålla upp hans huvud med hjälp av halsbandet och enbart gav honom tillgång till att lukta om han först gav ögonkontakt. Det handlar liksom inte alltid om att vara roligare utan att rama in hunden så att den inser att vi är vägen till det de vill mest. Väldigt effektivt är det dessutom. Han gick med fin kontakt efter bara några minuter.

Det handlar alltså inte om hur ofta du tar hunden till fårhagen. Det var inte alls det jag syftade på. Utan att hunden enbart får valla om den lyssnar först. Man brukar väl ofta ha långlina på i början?
 
Jag kan absolut vara nyckeln till att få arbeta.

Men absolut inte roligare än fåren och han har kört över mig helt i fårhagen pga att jag inte varit kunnig nog att dela ut krav och konsekvenser. Han är för snabb för att det ska gå att tänka att ”han kommer sköta sig om han får belöning när han sköter sig”. Spelar ingen roll hur mycket man belönar när han sköter sig om han vet att han kommer undan med att sticka rakt igenom fåren och springa som en galning och självbelöna sig.

Och ja, låter man hunden självbelöna sig så hjälper det ju inte.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 705
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 302
Senast: Milosari
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 066
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 977
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp