Valphjälp a la olydig valp

Absolut aldrig jaga. Endast kalla in om förutsättningar finns för att man lyckas, om inte så använda ett annat ord ("stanna", som flera föreslagit) eller bara gå och hämta valpen utan att säga något alls.

Jag tycker sånt här är svårt att tipsa om över text. Många hundägare tycker att de gör sig roliga och värdefulla medan jag ser en passiv person med lite tråkgodis i handen. Det händer jätteofta på kurserna.

Ett misstag många gör är att kalla in endast när det roliga är slut, dvs när man ska koppla hunden eller gå in. Många hundar lär sig fort att det roliga då är slut, och då börjar ofta "jaktleken". Eller så säger man bara "bra" kanske med en tråkgodis, och valpen försvinner fort ifrån en igen. Om valpen är upptagen med leksaker och dylikt som ligger i trädgården, så plockar jag bort sådant. Upptagen med löv - kratta. Resursen ska vara hos matte/husse. Det är där det roliga finns, och när man kommer dit kan det bli ett fyrverkeri av leksaker och godis och en rolig person som håller i hela festen! Det håller valpen kvar, och bygger upp matte/husse som en resurs.
 
Precis som @Fruentimber säger, aldrig jaga.. Maken har en tendens att gå efter hundarna fast jag sagt till honom flera gånger, skulle det hända att hundarna inte lyssnar på en inkallning så springer jag ifrån dem inte mot dem. Känner inte igen det där med ett visst antal inkallningar per dag heller, är mina hundar lösa ute så kallar jag in dem flera gånger bara för att belöna. Ibland bryter jag även i lek och ropar in dem för att träna på att de ska kunna bryta och komma till mig fast det är jätte-roligt men det har vi fått jobba upp ett steg i taget.
 
Precis som @Fruentimber säger, aldrig jaga.. Maken har en tendens att gå efter hundarna fast jag sagt till honom flera gånger, skulle det hända att hundarna inte lyssnar på en inkallning så springer jag ifrån dem inte mot dem. Känner inte igen det där med ett visst antal inkallningar per dag heller, är mina hundar lösa ute så kallar jag in dem flera gånger bara för att belöna. Ibland bryter jag även i lek och ropar in dem för att träna på att de ska kunna bryta och komma till mig fast det är jätte-roligt men det har vi fått jobba upp ett steg i taget.
Samma här. Min make jagar tag på henne men det får han inte. Aldrig jaga. Jag skulle bara ha tag på henne inne när jag såg att hon var nödig men vägrade komma.
Jag kallar också in bara för att belöna och sen får hundarna leka vidare.
 
Vissa heeler är mer självständiga, andra mer föriga - jag har hela spannet hemma i 3 olika varianter från vallhund uti klospetsarna till terrierlik och en mitt-emellan :banana:

Inser att jag aldrig kommer våga köpa en till heeler efter att ha blivit bortskämd med min :nailbiting: :angel:

Nu när hon är i värsta tonåren och jag själv tycker hon är lite jobbig, kan jag inse att hon är som en "normal hund"... :o
 
Enligt samma princip som att hästen alltid lämnar flocken och gräset och kommer springande glatt gnäggande om den tycker tillräckligt mycket om ägaren?

(Har haft terriers. Har haft ponnyer. Är cynisk.)

Nej, men nu pratar vi ju om inlärning. Att korrigera en valp i inlärningsfas skulle jag vara väldigt försiktig med och aldrig ge råd om utan att se både ägare och valp.
 
Enligt samma princip som att hästen alltid lämnar flocken och gräset och kommer springande glatt gnäggande om den tycker tillräckligt mycket om ägaren?

(Har haft terriers. Har haft ponnyer. Är cynisk.)
Jag har inte haft såna problem med häst och tycker inte att det går att jämföra.

Helt kallt, är du en fin resurs så kommer hunden välja dig. Varför skulle den välja nåt som är tråkigare än dig?
 
Fast jag kan ju inte ha en hund som springer iväg med fåren. Så han kommer ju när man säger till. Blir lite roligt om jag bara "Äh kan inte bryta eftersom att han har roligt". Fåren skulle flyga som popcorn. :rofl:
Fast nu gör du dig fånig. Så sjukt onödigt.
 
Min BC skulle aldrig tycka att jag är roligare än får. :laugh:

Nej och inte kan jag bryta mina vinthundar under race heller. Det handlar ju inte om att stå och locka med godis hela tiden och sen är hunden skolad.

Fast jag tror att det @em-pirre är ute efter är att en lydig hund är en hund som också ser matte/husse som en resurs. Dvs den går att bryta tack vare god inlärning och god relation med sin förare. Givetvis finns det mycket annat våra hundar tycker är roligt (roligare) och det finns instinkter som tar över, men en god relation mellan hund och förare möjliggör att hunden går att bryta med relationen i behåll (dvs behöver inte korrigera för att bryta hunden).

Sen finns det givetvis situationer där instinkter går in så hårt att hundarna inte går att bryta, under jakt t ex. Men nu pratar vi ju inte specifikt om det.
 
Nej, men nu pratar vi ju om inlärning. Att korrigera en valp i inlärningsfas skulle jag vara väldigt försiktig med och aldrig ge råd om utan att se både ägare och valp.

Nu var det inte frågan om korrigering. Nu var det frågan om att göra sig till som fasen för att en terriervalp skulle tycka att man var den skojigaste typen i världen. Typ springa runt i cirklar på ett fält och låta som ett litet bytesdjur med en köttbulle i ena handen och en pipleksak i den andra. Allt medan terriervalpen obekymrat sniffade omkring i sin egen värld.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 705
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 302
Senast: Milosari
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 066
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 977
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp