Valpkurs, när?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Vad skulle ni välja:

Börja valpkurs när hunden är 9 veckor gammal eller när hunden är 4 månader gammal?

Varför skulle du välja det ena före det andra? För- och nackdelar?

Eller skulle du hellre gå ännu senare?

Det gäller icke-brukshund, liten ras (<10 kg) så skillnaden mentalt är ganska stor mellan 9 veckor och 4 månader. Hunden är tänkt till träning och tävling i olika hundsporter.
 
Vad skulle ni välja:

Börja valpkurs när hunden är 9 veckor gammal eller när hunden är 4 månader gammal?

Varför skulle du välja det ena före det andra? För- och nackdelar?

Eller skulle du hellre gå ännu senare?

Det gäller icke-brukshund, liten ras (<10 kg) så skillnaden mentalt är ganska stor mellan 9 veckor och 4 månader. Hunden är tänkt till träning och tävling i olika hundsporter.

INTE när den är 9 veckor. Då är den ju inte ens tillräckligt vaccinerad för att vara ute och röra sig "bland folk och fä" i och med att den ska ha en vaccination när den är 12 veckor. Så först någon vecka efter 12 veckors vaccinationen är det aktuellt med kurs, tycker jag.

Dessutom har den vid 9 veckors ålder precis skilts från sin mor och ev syskon - ge valpen tid att landa i det nya hemmet och bli ordentligt trygg med sina ägare innan den börjar "släpas runt".
 
4 månader, absolut. Dels är det 12-veckorsgräns på de flesta kurser härikring och dels är hunden mer mentalt redo då och vår relation har stärkts. Jag började vid 12 veckor på min förra hund, men upplevde henne som för liten då. Den nuvarande valpen började sin kurs vid 15 veckors ålder och kändes helt klart redo och mottaglig då.
 
9 veckor känns för tidigt. Då har man ju precis fått hem valpen och den måste få landa i sitt nya hem och nya familj först tycker jag.
 
4 månader, tveklöst. Dels har valpen hunnit bli vaccinerad, dels har man hunnit bygga någon relation med den och lär därför få ut mer av kursen. Visste inte att det fanns någon som ens erbjöd valpkurs för så små valpar som 9 veckor.
 
4 månader alla gånger. Av samma anledningar som flera skrivit ovan. Vaccination och att valpen har knappt hunnit landa i sin nya familj. Själv hade jag velat lära känna min valp ordentligt, innan jag tog iväg den på aktiviteter.
 
4 månader såklart, innan dess har valpen tillräckligt att göra med att lära känna sin nya familj och sitt nya hus och det är inte meningsfullt med nån direkt träning förutom att bygga relation.
 
Inga problem alls med fyra månader. Första tiden ägnas ju ändå mest åt relationsbygge och rumsrenhet, strukturerad träning kan man spara till senare när valpen bott in sig ordentligt och man vet var man har varann lite mer. Dessutom har jag aldrig sett någon kurs som inte haft krav 12 veckor som lägsta tillåtna ålder och krävt full vaccination för att få delta.
 
Svarar alla angående vaccination: en del privata aktörer erbjuder valpkurs tidigare än 12 veckor. Plus att jag glömde tänka på vaccinationsaspekten när jag skrev tråden 🤣 Skyller på att jag var väldigt trött när jag skrev tråden. SBK valpkurs är inget alternativ.

I och för sig kan valpen numera vara färdigvaccinerad vid 10 veckors ålder, om första sprutan givits vid 6 veckor (tillverkarna har uppdaterat sina vacc-råd).

Oavsett intressant att höra hur andra tänker. Själv vill jag börja så tidigt som möjligt med valpkurs men helst inte tidigare än 12 veckor, just för att valpen ska få ha fått tid att landa och vi börjat skapa en relation.
 
Jag personligen går gärna kurs tidigt. Med min egenuppfödda började jag så fort det gick vilket var 12 v. Och det kändes som hög tid då.
Jag tycker valptiden är extremt dyrbar när det gäller att forma hunden utanför hemmet. Ffa när det gäller vår kontakt i miljöer med andra hundar.
När jag importerade kände jag att jag tappade tid.
 
Det beror ju på med vilket syfte man går valpkursen. Går man kursen för att lära sig själv att träna sin hund och/eller påbörja grunderna (utveckla belöningar, miljöträning osv.) så bör ju valpen vara så ung som möjligt. Minst 12 veckor pga. vaccineringskravet iaf hos SBK, utan det hade jag lätt åkt på kurs redan när valpen är cirka 10 veckor. Detta tänker jag är syftet med en valpkurs, verkligen grundläggande inte färdiga "moment".

Går man valpkursen med syfte att valpen verkligen ska kunna de flesta delarna när kursen är över så bör det nog vara iaf 4 månader när kursen startar samt att man du har kunnat göra all grundträning som belöningsutveckling, störningsträning osv. innan kursen börjar. Det är stor risk att nybörjarhundägaren hinner lära sin valp en del tokigheter de första två månaderna eller inte nyttjar den kontaktvillighet, följsamhet och leklust som en så liten valp ofta har för inlärning.

Jag kommer ha en valpkurs i vår där en deltagare inte ens kommer ha fått hem sin valp. Hon fick det tipset från en uppfödare och jag tyckte det var väldigt klokt, särskilt då hon inte haft hund innan. Hon kommer få en hel del teori samt många övningar som hon sen kan prova hemma med valpen. På kursen får hon låna en av mina hundar för att prova på övningarna. Förhoppningsvisa kommer hon göra färre "nybörjamisstag" med sin egen valp sen.
 
I så fall 4 månader, men helst skulle jag vilja gå kurs när valpen börjar bli lite tonåring, de tycker jag har fungerat bra.
 
Vad skulle ni välja:

Börja valpkurs när hunden är 9 veckor gammal eller när hunden är 4 månader gammal?

Varför skulle du välja det ena före det andra? För- och nackdelar?

Eller skulle du hellre gå ännu senare?

Det gäller icke-brukshund, liten ras (<10 kg) så skillnaden mentalt är ganska stor mellan 9 veckor och 4 månader. Hunden är tänkt till träning och tävling i olika hundsporter.


4 månader. Jag tycker att valpen ska ha fått vaccinationen som ges vid 12 veckor innan den går på kurs. Dessutom har valpen rimligen fortfarande fullt upp med att lära känna sin familj osv vid 9 veckor.
 
Senast ändrad:
Min valp är född i juli och jag hade gärna velat gå valpkurs när hon var ungefär tolv veckor. Men det var sånt jäkla tryck på valpkurser i Uppsala i höstas att det slutade med att Rhiannon var närmare fyra månader när vi äntligen fick plats i november. Men, egentligen, spelar det nog ingen roll. Jag gick valpkurs mest som social träning och det hade jag gärna kunnat göra tidigare också. Jag tänker inte att valpkursen har jättemycket att göra med den träning vi ska ägna oss åt framåt i hundens liv.

(TILLÄGG: Däremot började jag träna apportering dag 2 valpen var hemma. Jag har väntat för länge tidigare och det gör jag inte om :p . Sen kan det gå åt h-e i alla fall...)

Det vi fick med oss från valpkursen var främst att jag fick en tydligare bild av Rhiannons temperament, för- och nackdelar och även en del bra input från kursledaren. Sedan var en stor bonus att vi hittade en superbra privat aktör med genuin hundkunskap. Nu kör vi nybörjarkurs i nosework på samma ställe.

Förutsatt att valpen inte är osäker och har lätt att bli rädd (då jag skulle vilja att den var ordentligt trygg med mig först) tänker jag att jag gärna tar valpkursen ganska tidigt. Men jag tycker inte att fyra månaders ålder på något sätt är "sent".
 
Jag har haft... 9 valpar och 4 unghundar (hitflyttade som ettåringar) sen 2009, och aldrig gått en valpkurs 😬😂 Var med på en helgkurs med tävlingsförberedande nånting med valpen jag hade här åt uppfödaren, annars inget alls.

Jag hade absolut inte räknat med att få ut något av en kurs med en valp under 4 månader. De blir för trötta, för fort, för att jag ska se kurser som meningsfulla.
 
Det beror helt på vad du vill få ut av kursen och vad den har för upplägg. Behöver du som hundägare lära dig hur det är att träna valp eller vill du mest träna bland andra hundar. Sen beror det också på hur valpen klarar störning. Jag fick på valpkurs med min första hund när hon var drygt 12 veckor. Där var det mest jag som lärde mig saker som jag senare fick omsätta på hunden då hunden inte var mogen att träna i den miljön. Mina andra hundar har jag gått på enstaka tematräffar med valpar för att ha lite störning och inspiration på lättsamma övningar att träna med valpen.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 201
Senast: Ajda
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 157
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp