Valpkurs, när?

Det beror helt på vad du vill få ut av kursen och vad den har för upplägg. Behöver du som hundägare lära dig hur det är att träna valp eller vill du mest träna bland andra hundar. Sen beror det också på hur valpen klarar störning. Jag fick på valpkurs med min första hund när hon var drygt 12 veckor. Där var det mest jag som lärde mig saker som jag senare fick omsätta på hunden då hunden inte var mogen att träna i den miljön. Mina andra hundar har jag gått på enstaka tematräffar med valpar för att ha lite störning och inspiration på lättsamma övningar att träna med valpen.
Kursen handlar om lek, belöning, hantering och stadgeträning. Det är ingen vanlig valpkurs där man lär hunden sitt, hälsa fint eller gå i koppel, utan en kurs tänkt att lägga fundamentala grunder som är viktiga inför en tävlingskarriär.
Att lära hunden gå i koppel eller sitta och ligga plats kan jag själv.
En valpkurs ser jag som ett sätt att bygga en stark relation med valpen samt lära valpen att ”jobba” med mig även när andra hundar och människor finns i närheten. För mig hade det varit optimalt att börja vid 3 månaders ålder men 4 månader får bli bra i detta fall 😊
 
Senast gick jag en tävlingsinriktad, hon var tre månader då och yngst men superduktig. Eftersom det mer hur vi ska göra för oss förare än valparna så tycker jag det funkar bra tidigt då mycket är belöningsutveckling och ju tidigare man kommer igång med det desto bättre. Sen gick vi igenom olika sätt att träna med shaping, klicker, omvänt lockande osv. Valparna i sig behövde ju inte direkt lära sig nåt utan vi skulle lära oss belöna och få verktygen för att träna valparna.
 
Vi väntar valp och kommer att börja valpkurs när han är 9 v.
Vaccinfrågan skrämmer inte mig. Han kommer inte att umgås med de andra hudarna/förarna.
Momentträning kommer jag inte heller göra med honom. Däremot lägger jag stor vikt vid miljöträning och ser valpkurser som ett utmärkt tillfälle att hänga på klubben där vi kommer att tillbringa mycket tid framöver.
 
Kursen handlar om lek, belöning, hantering och stadgeträning. Det är ingen vanlig valpkurs där man lär hunden sitt, hälsa fint eller gå i koppel, utan en kurs tänkt att lägga fundamentala grunder som är viktiga inför en tävlingskarriär.
Att lära hunden gå i koppel eller sitta och ligga plats kan jag själv.
En valpkurs ser jag som ett sätt att bygga en stark relation med valpen samt lära valpen att ”jobba” med mig även när andra hundar och människor finns i närheten. För mig hade det varit optimalt att börja vid 3 månaders ålder men 4 månader får bli bra i detta fall 😊
Det låter som en vanlig valpurs i mina öron, iaf i de kretsar jag rör mig bland tävlingsintresserade och privata aktörer med belöningsbaserad fokus :) Mycket av de sakerna du beskriver kan du ju börja jobba med redan hemma tidigare så är det störningsbiten som du lägger på när kursen börjar. Och glöm inte att ge valpen den tid den behöver, skynda långsamt och ha kul tillsammans :)
 
Det låter som en vanlig valpurs i mina öron, iaf i de kretsar jag rör mig bland tävlingsintresserade och privata aktörer med belöningsbaserad fokus :) Mycket av de sakerna du beskriver kan du ju börja jobba med redan hemma tidigare så är det störningsbiten som du lägger på när kursen börjar. Och glöm inte att ge valpen den tid den behöver, skynda långsamt och ha kul tillsammans :)
Ja absolut finns det flera som erbjuder liknande kurser. Jag har gått just denna kurs med en av mina tidigare hundar och var jättenöjd.
Det är dock betydligt vanligare med valpkurser likt de på SBK även bland privata aktörer häromkring.
Sen behöver jag inte skynda, det viktigaste är att vi bygger en stark och trygg relation och jag kommer absolut inte skynda mig ut på några tävlingsbanor.
 
Vid 9 veckor tycker jag de är för små för att vilja lägga pengar på "träning". Gick själv valpkurs sist och det var oftast någon minuts träning för min hund, sedan blev det för mycket.
Det blir ju mer teori än hundträning.
4 månader är i sådana fall mycket mer lagom. 🙂
 
Vid 9 veckor tycker jag de är för små för att vilja lägga pengar på "träning". Gick själv valpkurs sist och det var oftast någon minuts träning för min hund, sedan blev det för mycket.
Det blir ju mer teori än hundträning.
4 månader är i sådana fall mycket mer lagom. 🙂

Jag tror att det beror mycket på hundägaren. Är hundägaren ny och ovan så kan det nog vara bra med en tidig valpkurs men om hundägaren är van och erfaren har man nog ingen nytta av en tidig utan mer nytta av det när valpen är lite äldre.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
779
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 174
Senast: Ajda
·
Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 115
Senast: tanten
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp