Valpning... vad bör vi veta!?

Houdinie

Trådstartare
Hej igen. Jag var här för ett tag sedan och frågade om hur man kan veta om tiken är dräktig... och hon ÄR dräktig!!! :)

Nu till dagens fråga: Vad bör vi veta? Ägaren till vovven har varit med på massor av födslar av diverse djur och har själv fött tre sällsynt välskapta små gosungar (stolt faster är INTE partisk! :D) men vi vill ha lite råd ändå. Här kommer frågorna, och om det är mer ni tycker vi bör tänka på så lyssnar jag gärna.

Info: Hannen är en shäfer/border collie på 50 kg och tiken är shäfer/border collie/lab på 25 kg. Goda hem finns till samtliga valpar.

Frågor:
  • Otomaxbehandling. Tiken har problem med ett öra och behandlas med Otomax. Kan behandlingen fortsätta trots dräktighet och senare under digivningen? Bör vi byta till annat medel, t.ex. Celeston Valerat 0,1%? (Denna fråga ska vi eg ställa till vet, men det kanske finns en vet här!?)
  • Avmaskning. Hur ska man göra inför födsel och efter? Vilken sort rekommenderar ni? Hur ofta och hur mycket samt NÄR?
  • Foder. Vad ska vi ge tiken för foder inför födseln samt under digivningsperioden?
  • Födseln. Vad bör vi ha till hands vid födseln. Hur ska vi förbereda och bör man flytta tiken till förberedd plats om hon väljer "fel"? Hur länge tar en valpning och hur lång tid brukar gå mellan valparna? Hur länge ska vi vänta efter första krystning tills vi ber om hjälp om inget händer? Normaltemp under födsel?
  • Efter födsel. Vad klarar tiken själv, ska vi t.ex. hjälpa till med navelsträng eller något sådant?
Tack för ert tålamod, och på förhand - tack för era svar! :)
 
Snälla ni... häng inte upp er på att det är blandisvalpar eller att jag inte kan något om hundar... liiiite råd kan ni väl ge!? :(

Jag har kollat upp första frågan med vet och tiken ska in på kliniken för att få nytt medel utskrivet.
 
Tyvärr är jag helt grön på avel och kan inte hjälpa dig med dina frågor.

Men ett tips är att gå på bibliotek och låna böcker eller köpa egna .

Prata med veterinären, h*n kanske har tips på fakta böcker .

Lycka till med valpisarna
 
Tyvärr är jag helt grön på avel och kan inte hjälpa dig med dina frågor.

Men ett tips är att gå på bibliotek och låna böcker eller köpa egna .

Prata med veterinären, h*n kanske har tips på fakta böcker .

Lycka till med valpisarna
 
Hunduppfödarens handbok är en bibel då det gäller valpning och sådant. Den ges ut av ICA-förlaget och är skriven av

*Lisbeth Högman - Hundjournalist - Att bli hunduppfödare
*Berndt Klingeborn - Vetmed dr - Avelsplanering och avelsarbete
*Monica Stavenborn - Veterinär - Veterinärmedicin
*Inki Sjösten - Hundinstruktör - Allmänlydnad
*Boel Sjöström - Jurist - juridik för hunduppfödaren
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 748
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 430
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej! En släkting har en hund av sällskapstyp, han är snart 1 år. Han har uppvisat beteenden sedan ganska ung ålder, som inte direkt är...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: nowayout
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 443
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp