Valpvedermödor

Gårdagen var tuff för den unge herrn. Stackars liten. Han har varit supertrött idag. Till och med velat ligga nära och slumra, vilket inte hänt förr.

Vi höll på i en och en halv timme och det var 8 hundar och gott om utrymme. Men det räckte tydligen för at det skulle bli fullt på hårddisken. ;)

Han har inte ens varit speciellt hungrig eller velat leka. Nya tag imorgon.
 
Har ska äta 1,5-2 dl torr mat och det knaprar han i sig bara till en del. Det innebär ½ dl per gång. Jag leker i honom mat emellanåt när han äter alldeles för dåligt.
Min saligt insomnade tik av bordercolliebörd åt emellanåt inte heller upp sin mat.
Mycket effektivt var då att starta dammsugaren, och dammsuga i närheten av matskålen. Kanske dammsuga in en matbit som hamnat bredvid, som då får smattra i röret. Dammsugaren blev en konkurrent, som girigt kunde dregla efter upp jyckens kvarsparade mat - och därför blev det viktigt att tvångsäta den som fanns kvar.

Sista åren räckte det bara att brumma igång dammsugaren i en random del av huset, för att en sovande hund nyvaket skulle springa in i köket för att hastigt kolla om maten var uppäten eller inte. Och korrigera innehållet i matskålen, om så skulle behövas.
 
Senast ändrad:
Idag blir det en testdag.

Vi vänner ska åka på vår årliga "kulturresa". Dvs vi far på utflykt till något intressant i närområdet. Torsten ska följa med. Det bir en heldag med guidad visning, gemensam lunch och allmänt turistande.

Ingen av vännerna är hund- eller djurmänniskor. Torsten får åka i sin kattbur. Det är en fördel att ha en så liten hund att han kan bäras där det inte funkar att ha honom i koppel.
Har sovit lite oroligt och drömt konstigt. Är allmänt nervös. Mest för att det itne ska funka med mina vänner. Som sagt - de är inga djurmänniskor alls. Tänk om han sitter och ylar hela vägen? Då skäms jag.

Men jag har inget val, antingen resa tillsammans med hunden eller inte resa alls. Jag har inte hundvakt för en hel dag.
 
Haha! Triumf.
Det gick strålande. Vi har precis kommit hem och Torsten har varit en liten (förvirrad) ängel hela dagen. Han har klivit med i smedjor och hyttor, gått bland skulpturer och turister och ätit på trädgårdsservering. Inte ett pip och inget skällande trots att vi mötte anda hundar. Han har blivit skälld på.

Däremot blev det så fullt i det lilla huvudet efter ett tag att han började virra runt och lukta på allt och inget, äta småsten och vara allmänt yr. Men har fick beröm för att vännerna knappt märkt av honom.
Inte utan att jag är lite stolt över den lille tönten.
 
Haha! Triumf.
Det gick strålande. Vi har precis kommit hem och Torsten har varit en liten (förvirrad) ängel hela dagen. Han har klivit med i smedjor och hyttor, gått bland skulpturer och turister och ätit på trädgårdsservering. Inte ett pip och inget skällande trots att vi mötte anda hundar. Han har blivit skälld på.

Däremot blev det så fullt i det lilla huvudet efter ett tag att han började virra runt och lukta på allt och inget, äta småsten och vara allmänt yr. Men har fick beröm för att vännerna knappt märkt av honom.
Inte utan att jag är lite stolt över den lille tönten.
Det som kan underlätta för honom är att ta hjälp av en filt som får följa med när ni är ute och åker. Hemma tränar ni på att på filten kopplar man av, när man sedan tar med den bort så blir det även en trygghet och någonstans att återhämta sig och vila. Googla på "Filtträning" så finns det massor av bra tips att använda sig av. Bra i många olika situationer! :D
 
Det som kan underlätta för honom är att ta hjälp av en filt som får följa med när ni är ute och åker. Hemma tränar ni på att på filten kopplar man av, när man sedan tar med den bort så blir det även en trygghet och någonstans att återhämta sig och vila. Googla på "Filtträning" så finns det massor av bra tips att använda sig av. Bra i många olika situationer! :D
Vi filttränar på vår kurs. Det går ..sådär, än så länge. Mycket för att jag inte är tillräckligt snabb att belöna. :meh:

När vi åker bil är han i sin kattbur med välbekant frotte i.

Idag har vi vandrat runt och inte suttit mer än vid lunchen. Där det var lite otäckt har jag haft honom i famnen. Också för säkerhetens skull.
Sitter vi ner brukar han stilla sig. Om det inte är för stressigt inne i huvudet.

Jag är ännu så länge nöjd med att han är följsam i kopplet och inte drar. Men han är lite virrig och nosar på allt. Det blir allt bättre. Fast allt för mycket intryck ställer till det. Han tappar fokus totalt och blir en virrpanna. Folk som möter honom säger att han är så duktig. Fast jag tycker han yr omkring. Jag har ju en bild av hur jag vill att det ska vara och vi är inte där. Han är bara dryga halvåret så jag får väl lugna mig lite i kraven....
 
Vi filttränar på vår kurs. Det går ..sådär, än så länge. Mycket för att jag inte är tillräckligt snabb att belöna. :meh:

När vi åker bil är han i sin kattbur med välbekant frotte i.

Idag har vi vandrat runt och inte suttit mer än vid lunchen. Där det var lite otäckt har jag haft honom i famnen. Också för säkerhetens skull.
Sitter vi ner brukar han stilla sig. Om det inte är för stressigt inne i huvudet.

Jag är ännu så länge nöjd med att han är följsam i kopplet och inte drar. Men han är lite virrig och nosar på allt. Det blir allt bättre. Fast allt för mycket intryck ställer till det. Han tappar fokus totalt och blir en virrpanna. Folk som möter honom säger att han är så duktig. Fast jag tycker han yr omkring. Jag har ju en bild av hur jag vill att det ska vara och vi är inte där. Han är bara dryga halvåret så jag får väl lugna mig lite i kraven....
Bra att du redan har börjat! :) Tänkte mest för framtiden, i mitt huvud kommer Torsten får hänga med på en massa olika grejer. ;) Jag hade inte tänkt på filtträning så mycket tidigare så jag tänker att det är fler som jag som har missat det. 🙈 För Ville som är en rätt tuff individ har det varit guld värt att ha en plats där det är avkoppling som gäller även om han tycker att det ofta är en bättre idé att kampa med filten. 😂🙈
 
Bra att du redan har börjat! :) Tänkte mest för framtiden, i mitt huvud kommer Torsten får hänga med på en massa olika grejer. ;) Jag hade inte tänkt på filtträning så mycket tidigare så jag tänker att det är fler som jag som har missat det. 🙈 För Ville som är en rätt tuff individ har det varit guld värt att ha en plats där det är avkoppling som gäller även om han tycker att det ofta är en bättre idé att kampa med filten. 😂🙈
Japp. Torsten kommer att vara med lite överallt. Han har redan gått på konstmueum (innan öppningstid) varit på budgetmöte med alliansen och deltagit i trädgårdscirkelträffar. :D

Jag hade inte heller tänkt på detta med filtträning men P som leder kursen introducerade det. jag tycker det verkar väldigt användbart.
Tidigare hundar har funkat bara genom att be dem lägga sig ner. Senaste hunden var en omplacering - en schäfer/irländsk setter. Han kunde hamna i nån sorts trans och bara vandra runt, runt lite planlöst. Kommenderade jag honom att ligga så drog han en lättnadens suck. Han liksom fastnade i sitt eget beteende.

Torsten lägger sig ner men flyger upp igen efter två sekunder. Träning, träning...
 
Suck. Spökålder.
Nog spökar det allt.
Igår kväll blev han livräd för diket vid tomtgränsen. Det fans tydligen något livsfarligt där. Han skällde, stirrade och sprang sedan med svansen mellan benen upp på altanen. Hjärtat dunkade hårt.

Idag var han klart skeptisk mot vattenbrunnen. Skällde på röret, försökte närma sig från olika håll innan han till slut flydde därifrån.

Han ligger under skrivbordet och gruffar. Eller skriker mot ytterdörren eller radion.
Han har dessutom glömt en hel massa som han kunde förra veckan. :banghead: :banghead: :banghead:
 
Åh gud så jag hoppas detta bara är en fas.

Det är noll kul att vara hundägare just nu. Igår rusade han vilt skrikskällande iväg efter en man som promenerade förbi ute på vägen. Jag skämdes ihjäl. Han skäller och gruffar oavbrutet på allt. Verkligen allt. En röst på radion, om det knakar i min fot, på att det flyger en fjäril framför näsan. Eller mot katterna. Han blir helt fixerad. Skrikskäller och jagar. Den ena katten lägger sig ner och låtsas sova. Den andra flyr i vild panik.
Jag klarar inte att bryta när han fixerar vid katterna.
Ibland har jag inte en susning om varför han skäller.

Han är ju inte så överdrivet förtjust i godis så om han inte vill göra nåt så är godiset ointressant. Vi tränar inkallning och det går bra några gånger. Sedan struntar han i mig. Jag försöker träna att gå på stockar men han klarar det inte. Hans bakben ramlar av så han tycker det är otäckt. Han är ostadig bak och verkar ha lite sämre koll på bakbenen. Kanske hänger det ihop med att han är så väldigt överbyggd. Kanske inte. Han kan springa i full galopp och travar bra. Men han kan inte stå eller sitta på underlag som inte är sträva. Tassarna glider iväg.

Inte kan han gå vettigt i koppel längre heller.
:banghead: :banghead: :cry::cry:
 
Det är ju inget konstigt i sig att han ändrar betende medan han växer och utvecklas, och ja unghundstiden är ju för många en väldigt jobbig tid. Man får acceptera att hunden inte alltid är kapabel att träna och att den glömmer bort en del av det den har lärt sig, det är en fas som säkerligen är lika omtumlande för hunden som för ägaren! Kräv inte mer av honom än han klarar av, oavsett om han har klarat det förut. Håll träningspassen korta, sluta när det går som bäst och tjata inte.

Fortsätt att stärka er relation och bygga upp Torstens självförtroende :) Du har ju som jag förstår en hundtränarkompis som säkert kan hjälpa dig med tips och råd för att hantera specifika situationer.

Vad gäller bakbenen så är det inget konstigt alls att han inte har koll på dem – nästan alla hundar har dålig bakbenskontroll innan man lär dem det! Du kan använda dig av exempelvis pallträning (med en skokartong eller en bok till exempel) istället för stockar, och cavaletti där han ska gå över med ett ben i taget (många fuskar gärna och hoppar över, speciellt med bakbenen).

Både kroppskontroll (där hunden lyckas och inte ramlar!) och nosövningar är bra för självförtroendet. Jobba med belöningsutveckling för att få fram belöningar som han uppskattar och som du kan använda i träning. Glöm inte bort miljöbelöningar, och att utnyttja sådant han intresserar sig för på promenader i din träning! Ett exempel: Min Torsten började dra i kopplet för att komma fram till kissfläckar, numera får han gå till mig och sätta nosen i min hand och så går vi tillsammans till kissfläcken som blir hans belöning.

Jag önskar att jag kunde ge konkreta tips för skällandet men jag har inte själv erfarenhet av det.
 
Andas. Skit i honom. Släpp kraven. Någon/några dagar. Skälla på en cyklist är en fjärt i rymden.
Han har varit såhär några veckor nu och detblir allt värre. Som sagt så hoppas jag det baf är en fas.

Det trista är att han var såhär när jag fick hem honom. Sedan lugnade det sg. Jag lyckades få bort det mesta av skällandet. Nu larmar han för det minsta lilla.
Igår kväll skällde eller gruffade han på något i stort sett varannan minut. Till slut hörde jag honom inte. Det är som hjärnarn kopplar bort efter några timmar.

Jag absolut HATAR bjäbbande hundar. Och nu har jag en själv. Och är lite rådlös över hur jag ska göra med det.
På söndag är det valpkurs igen. jag ska rådgöra med kompisen om vad hon tror.

Ytterligare en sak som irriterar (ja, det är mycket irritation nu) är att han måste bita hela tiden. Det går inte att klappa honom utan att han bits. Han hälsar med munnen. Jag har levt med flattar som behöver apportera när de är glada - så att ha en arm i munnen medan man klappar med den andra stör mig inte. Men han bits. Inte hårt, men han naggas så fort man rör honom. Om han inte bits så slickar han. På bokstavligen allt.

/trött matte
 
Han har varit såhär några veckor nu och detblir allt värre. Som sagt så hoppas jag det baf är en fas.

Det trista är att han var såhär när jag fick hem honom. Sedan lugnade det sg. Jag lyckades få bort det mesta av skällandet. Nu larmar han för det minsta lilla.
Igår kväll skällde eller gruffade han på något i stort sett varannan minut. Till slut hörde jag honom inte. Det är som hjärnarn kopplar bort efter några timmar.

Jag absolut HATAR bjäbbande hundar. Och nu har jag en själv. Och är lite rådlös över hur jag ska göra med det.
På söndag är det valpkurs igen. jag ska rådgöra med kompisen om vad hon tror.

Ytterligare en sak som irriterar (ja, det är mycket irritation nu) är att han måste bita hela tiden. Det går inte att klappa honom utan att han bits. Han hälsar med munnen. Jag har levt med flattar som behöver apportera när de är glada - så att ha en arm i munnen medan man klappar med den andra stör mig inte. Men han bits. Inte hårt, men han naggas så fort man rör honom. Om han inte bits så slickar han. På bokstavligen allt.

/trött matte
Kan han har ont någonstans kanske? Överdrivet slickande kan vara symptom på magbesvär, vilket också skulle kunna förklara hans dåliga aptit. Även tandont kan ge liknande symptom.
 
Det verkar som jag har en hund som just nu är väldigt känslig för alla typer av störningar.

Vi var på valpkurs igår. Inatt kissade han bredvid sängen. Morgonen har han tillbringat med att skrikskälla på absolut ingenting. Han sitter i köket och börjar vråla rakt ut. Till synes helt utan anledning. På kursen var han okoncentrerad och virrig.

Gissar att det är hormoner som snurrar runt i skallen. Han sprätter på mattorna inne och han har svårt att komma till ro. Vet ine om jag skalåtas om inget och fortsätta ta med honom, fortsätta långpronenader och fortsätta träna. Eller om han ska få vara ifred mera. Han störs ju både av inaktivitet och av aktivitet.

Jag har haft tillgivna hundar tidigar och denne gosse är väldigt mycket mer självständig. Han har ingen större koll på mig utan lufsar runt i sin egen lilla värld. Kommer jag utom synhåll - tex om jag fösvinner bakom en knut - så sätter han sig ner och skäller hysteriskt. Jag får gå och hämta honom. Han letar inte efter mig. Däremot letar jag efter honom stup i ett eftersom han har noll koll på mig och gör på sina egna uppdrag på gården.

Ja, just nu är det mer vedermödor än nöje att ha hund. Suck. Det går väl över.
 
Mitt förslag är att om ni ändå inte får så mycket vettig träning gjord så satsa på belöningsträning några små stunder varje dag. Alla hundar är inte automatiskt hel sålda på belöningar och då får man helt enkelt träna in dem, det hjälper jätte-mycket sen i framtida träning. Jag tränar in godisbelöning, kampbelöning och springa efter föremål då har man många olika saker att ta till senare i träningen.
Godisbelöning = hitta nån acceptabel godis och och gör den lite mer spännande genom att han får jaga handen den är i tex. Gör enkla grejer som dutta nosen i din handflata = godis, titta på dig = godis och gör det kanske max 10 ggr några gånger om dagen, färre om han fort blir ointresserad för det ska avslutas innan hunden tappar intresset.
Kampbelöning = kampa med en trasa eller nåt en kort stund och ta sen bort den, samma här det ska brytas när hunden är som mest engagerad i kampen och inte när han tröttnat.
Jaga efter föremål är också bra att ha, gör bara nån enstaka gång så att han tycker att det är kul, även om han inte plockar upp men bara springer efter så är det bra. När han blir mer engagerad så kommer han troligen plocka upp grejerna och så småningom får man jobba på att han gärna får komma och lämna dom men det viktigaste är att han springer efter. Är han ointresserad så låt han jaga handen du har föremålet i och kasta inte så långt och så beröm när han springer efter.
Är det så att nån belöning är lite soligare än någon annan så kan man sen förstärka en annan belöning med den, alltså har man en hund som tycker att springa efter boll är jättekul så kan man jobba upp godisbelöning med boll; tar du den här godisen så kastas bollen sen men inte förrän du tagit godiset och svalt den.

Jag trodda länge att man skulle hitta "rätt " belöning till hunden men sanningen är att ibland kommer inte belöningarna automatiskt utan de måste tränas in. Nessie var heeelt ointresserad av nån slags belöning men nu kan hon både kampa, ta godis och springa efter boll.

Har du jobbat in belöningarna bra så kommer träningen framöver bli så mycket bättre!
 
Mitt förslag är att om ni ändå inte får så mycket vettig träning gjord så satsa på belöningsträning några små stunder varje dag. Alla hundar är inte automatiskt hel sålda på belöningar och då får man helt enkelt träna in dem, det hjälper jätte-mycket sen i framtida träning. Jag tränar in godisbelöning, kampbelöning och springa efter föremål då har man många olika saker att ta till senare i träningen.
Godisbelöning = hitta nån acceptabel godis och och gör den lite mer spännande genom att han får jaga handen den är i tex. Gör enkla grejer som dutta nosen i din handflata = godis, titta på dig = godis och gör det kanske max 10 ggr några gånger om dagen, färre om han fort blir ointresserad för det ska avslutas innan hunden tappar intresset.
Kampbelöning = kampa med en trasa eller nåt en kort stund och ta sen bort den, samma här det ska brytas när hunden är som mest engagerad i kampen och inte när han tröttnat.
Jaga efter föremål är också bra att ha, gör bara nån enstaka gång så att han tycker att det är kul, även om han inte plockar upp men bara springer efter så är det bra. När han blir mer engagerad så kommer han troligen plocka upp grejerna och så småningom får man jobba på att han gärna får komma och lämna dom men det viktigaste är att han springer efter. Är han ointresserad så låt han jaga handen du har föremålet i och kasta inte så långt och så beröm när han springer efter.
Är det så att nån belöning är lite soligare än någon annan så kan man sen förstärka en annan belöning med den, alltså har man en hund som tycker att springa efter boll är jättekul så kan man jobba upp godisbelöning med boll; tar du den här godisen så kastas bollen sen men inte förrän du tagit godiset och svalt den.

Jag trodda länge att man skulle hitta "rätt " belöning till hunden men sanningen är att ibland kommer inte belöningarna automatiskt utan de måste tränas in. Nessie var heeelt ointresserad av nån slags belöning men nu kan hon både kampa, ta godis och springa efter boll.

Har du jobbat in belöningarna bra så kommer träningen framöver bli så mycket bättre!
Tack för tips! ska absolut testa.
Han kampar inte.-Har fått honom att göra det ett par gånger hittills bara. Verkar inte vara hans grej (trodde inte det fanns hundar som inte kampar:D ) Leksaker är inte heller så roliga. Jag får jobba upp intresset.

Skinkbitar är intressanta. Ska använda det i godisträningen. Nya saker att utforska.

Återigen - tack!
 
Tack för tips! ska absolut testa.
Han kampar inte.-Har fått honom att göra det ett par gånger hittills bara. Verkar inte vara hans grej (trodde inte det fanns hundar som inte kampar:D ) Leksaker är inte heller så roliga. Jag får jobba upp intresset.

Skinkbitar är intressanta. Ska använda det i godisträningen. Nya saker att utforska.

Återigen - tack!
Har två hundar av samma ras. Den äldsta ÄLSKAR att kampa, han gör verkligen vad som helst för att få till en dragkamp. Den yngre förstår inte alls vari det roliga ligger. Så det kan absolut vara olika :D
 
Tack för tips! ska absolut testa.
Han kampar inte.-Har fått honom att göra det ett par gånger hittills bara. Verkar inte vara hans grej (trodde inte det fanns hundar som inte kampar:D ) Leksaker är inte heller så roliga. Jag får jobba upp intresset.

Skinkbitar är intressanta. Ska använda det i godisträningen. Nya saker att utforska.

Återigen - tack!

Min hund är oftast ointresserad av vanliga leksaker. Däremot kan han absolut leka och kampa lite om jag drar upp en rallarros med roten, eller för all del någon annan kraftig blomma. Näverbitar från vedspisen har han stulit och velat busa med. Han är även jättesugen på pilar till piltavlan eller kastpinnar till Mölkky...

Vet inte om det duger som belöning förstås men det kan kanske vara roligt ändå att bara hitta något som går att leka med.

Tycker du om Torsten? Förlåt om det är en ofin fråga. Jag ser ju bara det du skriver här på bulefalos och därför undrar jag lite :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 425
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 644
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 755
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp