Valpvedermödor

tanten

Trådstartare
Nya erfarenheter med liten hund.

Den hoppar! Dvs den ställer sig med tassarna mot mitt ben när den vill ha uppmärksamhet. Eller söka skydd från den livsfarliga katten :) När jag tänker efter så gjorde alla hundarna hos uppfödaren så. Men jag vill inte ha en hoppande handväska så det har vi redan börjat träna på.

Trodde också jag skulle behöva akta katternas mat men det är den inte intresserad av
Däremot försöker ena katten sno hundmaten :D

Nästa övning är att kunna kissa och bajsa med koppel på. :meh: Det var tydligen något nytt.
 
Slagen hjälte. Bar ut honom till stället tycker han ska rastas på. Där ställde jag ned honom okopplad och knatade upp bland träden.

Jag vet inte när han kissar för han varken niger eller tyfter nån tass. Men det var lite gult i hårstråna runt snoppen. Så förhoppningsvis dör han inte av brusten blåsa eller kissar ner huset inatt.
Tur det är ljust länge så jag kan släppa honom i skogen sent ikväll igen
20200425_204111.jpg
 
Slagen hjälte. Bar ut honom till stället tycker han ska rastas på. Där ställde jag ned honom okopplad och knatade upp bland träden.

Jag vet inte när han kissar för han varken niger eller tyfter nån tass. Men det var lite gult i hårstråna runt snoppen. Så förhoppningsvis dör han inte av brusten blåsa eller kissar ner huset inatt.
Tur det är ljust länge så jag kan släppa honom i skogen sent ikväll igen
Visa bifogad fil 49605

Så mjuuuk han ser ut! :love:
 
Slagen hjälte. Bar ut honom till stället tycker han ska rastas på. Där ställde jag ned honom okopplad och knatade upp bland träden.

Jag vet inte när han kissar för han varken niger eller tyfter nån tass. Men det var lite gult i hårstråna runt snoppen. Så förhoppningsvis dör han inte av brusten blåsa eller kissar ner huset inatt.
Tur det är ljust länge så jag kan släppa honom i skogen sent ikväll igen
Visa bifogad fil 49605
Åh vad härlig han ser ut. Och mjuk valppäls...
 
Gjorde en sista tur ute. Sedan gick vi upp till sovrummet. Där ställer han sig och kissar mitt på golvet. Så jag hivar upp honom och så går vi ut igen. Ute sitter han på rumpan och är svår att få ur fläcken.
Så småningom går vi upp igen.
Då bajsar han omedelbart mitt på golvet.

Charmen med valp :meh:
 
Gjorde en sista tur ute. Sedan gick vi upp till sovrummet. Där ställer han sig och kissar mitt på golvet. Så jag hivar upp honom och så går vi ut igen. Ute sitter han på rumpan och är svår att få ur fläcken.
Så småningom går vi upp igen.
Då bajsar han omedelbart mitt på golvet.

Charmen med valp :meh:
Det är tur att de är söta, det är tack vare det iaf en av våra nått vuxen ålder. :laugh:
 
Slagen hjälte. Bar ut honom till stället tycker han ska rastas på. Där ställde jag ned honom okopplad och knatade upp bland träden.

Jag vet inte när han kissar för han varken niger eller tyfter nån tass. Men det var lite gult i hårstråna runt snoppen. Så förhoppningsvis dör han inte av brusten blåsa eller kissar ner huset inatt.
Tur det är ljust länge så jag kan släppa honom i skogen sent ikväll igen
Visa bifogad fil 49605

Men vad göllig! 😍 Vad ska han kallas?
 
Men vad göllig! 😍 Vad ska han kallas?
Aningen oklart än.

Det lutar starkt åt Torsten. för han är en smula töntig. :D Rädd för att kliva på prasslande löv, gammalt gräs och tycker att världen är stor och otäck och skulle helst vilja bli buren runt överallt.
Samt vägrar stenhårt gå på toa ute.

Nu ska jag äta frukost, efter att ha varit ute med honom läääänge och han inte gjort något. Så han har fått husarrest på sin dyna bakom kompostgaller för att jag ska kunna äta i lugn och ro utan att behöva ha 100 fokus på honom. Sedan ska vi vara ute. Och se om han kan kissa. Ute. Han kan logsikt sett inte hålla sig hur länge som helst.....

Men har gjorde en tjurrusning efter katten och var skitmallig för den stack iväg. Fast den är ungefär dubbelt så stor som han. :laugh:

Han lyssnar till Torsten också...
 
Att kissa ute kan vara läskigt. Jag hade satt på koppel, hittat ett bra ställe nära huset och stått där och med jämna mellanrum upprepat kommandot kissa. Ingen interaktion, ingen stress utan bara lugnt stå där tills han kissar. Så gjorde jag med min förra, han flaxade runt som en galning i början och gjorde exakt som din, kissade/bajsade på sig när han kom in men med kort koppel, ingen interaktion utan bara lugnt fortsätta upprepa kommandot kissa så släppte det hela och det fungerade över förväntan bra. Dessutom är kissa ett toppenkommando att ha senare vid alla möjliga tillfällen.
 
Att kissa ute kan vara läskigt. Jag hade satt på koppel, hittat ett bra ställe nära huset och stått där och med jämna mellanrum upprepat kommandot kissa. Ingen interaktion, ingen stress utan bara lugnt stå där tills han kissar. Så gjorde jag med min förra, han flaxade runt som en galning i början och gjorde exakt som din, kissade/bajsade på sig när han kom in men med kort koppel, ingen interaktion utan bara lugnt fortsätta upprepa kommandot kissa så släppte det hela och det fungerade över förväntan bra. Dessutom är kissa ett toppenkommando att ha senare vid alla möjliga tillfällen.
Kissa-kommandot är super! Min kan "kissa en gång till" också 😂
 
Att kissa ute kan vara läskigt. Jag hade satt på koppel, hittat ett bra ställe nära huset och stått där och med jämna mellanrum upprepat kommandot kissa. Ingen interaktion, ingen stress utan bara lugnt stå där tills han kissar. Så gjorde jag med min förra, han flaxade runt som en galning i början och gjorde exakt som din, kissade/bajsade på sig när han kom in men med kort koppel, ingen interaktion utan bara lugnt fortsätta upprepa kommandot kissa så släppte det hela och det fungerade över förväntan bra. Dessutom är kissa ett toppenkommando att ha senare vid alla möjliga tillfällen.
Grejen är att han verkligen inte flaxar runt. Han sitter stilla bredvid mig och vill helst bli upplyft. Fast då flyttar jag på mig. Och han går efter.

Han börjar ta små korta rundor runt mig. Kan gå flera meter från mig innan han kommer sakta larvande tillbaka igen.
Det är nog ingen lätt omställning att komma från en flock om 20 hundar, till att vara ensam med mig. Det finns ingen annan att ty sig till än mig.

När han blir mer självsäker så kommer han att våga mer. Att leka till exempel. Han leker inte och han är inte speciellt glad.

Vi jobbar på.
 
Grejen är att han verkligen inte flaxar runt. Han sitter stilla bredvid mig och vill helst bli upplyft. Fast då flyttar jag på mig. Och han går efter.

Han börjar ta små korta rundor runt mig. Kan gå flera meter från mig innan han kommer sakta larvande tillbaka igen.
Det är nog ingen lätt omställning att komma från en flock om 20 hundar, till att vara ensam med mig. Det finns ingen annan att ty sig till än mig.

När han blir mer självsäker så kommer han att våga mer. Att leka till exempel. Han leker inte och han är inte speciellt glad.

Vi jobbar på.
Det är såklart en enorm omställning. Det jag (man) är ute efter med en sådan övning är att hitta tryggheten i att kissa/bajsa ute. Hur hunden beter sig, om hen flaxar runt, bara sitter eller gör något helt annat är egalt, det viktiga är att skapa en trygghet i att göra sina behov ute. Att just den platsen, kommandot, övningen betyder att man ska göra sina behov och att man då för att förstärka att det är just en övning gör skillnad på övrig utevistelse och för att underlätta så gör man övningen på en speciell plats i början för att sedan kunna ta med sig den kunskapen vart som helst. Jag hade förutom en speciell plats vi stod still på också ett speciellt koppel till min hund som enbart användes till just den övningen för att skilja det ifrån övriga promenader/utevistelser. Att det blir lika avslappnat där som inne utan några störningar är viktigt. Att man inte går en runda vilket innebär nya dofter och sådant som kan tyckas vara läskigt utan att det finns en plats som är trygg att göra sina behov på utomhus. Den här övningen är särskilt viktig om man bor där fler hundar går och om man har plan på att kunna ta med sig hunden till platser där andra hundar går vilket ju de allra flesta gör. Att då när övningen sitter kunna återskapa den där trygga känslan vart som helst är en stor fördel.
 
Inser att jag måste bada honom.
Han luktar. Trodde att han skulle "vädra ur" när han varit ute så mycket som han varit hela dagen idag. Men icke.

Han luktar hundskit trots att pälsen känns ren. Tror att han helt enkelt levt så tätt med andra hundar att det satt sig i hela honom.:crazy:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Försöker träna inkallning inomhus. Inte helt enkelt.
Han är totalt ointresserad av de godissorter jag har. Han gosar bara när han själv är intresserad och han leker inte. Och han är rädd.

Små små steg.

Det enda han verkligen gillar är att bli upplyft och sitta i knä. Får lista ut sätt att använda det som belöning.
 
Försöker träna inkallning inomhus. Inte helt enkelt.
Han är totalt ointresserad av de godissorter jag har. Han gosar bara när han själv är intresserad och han leker inte. Och han är rädd.

Små små steg.

Det enda han verkligen gillar är att bli upplyft och sitta i knä. Får lista ut sätt att använda det som belöning.

Haha totala motsatsen mot min hund som valp. Allt var belöning så man fick ha tungan rätt i mun för att inte belöna de hundratals asjobbiga grejer hon gjorde varje dag.

Men kanske kommer leken när han gjort sig hemmastadd?

Har du testat trasa i snöre? Eller att dra handen under en filt? Ibland tycker de lek är socialt läskigt, men lite jaktinstinkt kan ju finnas ändå..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 672
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 083
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp