Valpvedermödor

Jag har nog mest kollat av godisintresset inomhus. Och då är det väldigt blandat resultat. Han tar godis om jag lägger det framför näsan på honom. Men han kommer inte fram för att hämta det. Han kan lika gärna ta det som att bara nosa och gå därifrån.

Ute kommer han om jag lockar med gosande. Men inte jämt och med olika mycket entusiasm. Det påminner ju om inkallning och det kan han inte än.

Som sagt - det känns som mat/godis är rätt ointressant. Jag måste leka i honom maten ibland. Det enda han äter med något sånär intresse är blötmat.

Planen är väl att försök väcka nån form av godisintresse. Och att hitta en tråd. En metod att gå framåt.

(gah så mycket lättare det var med mina tidigare matvrak!)
Att han inte är så matintresserad nu hade jag inte varit så orolig för iaf.
Han är ju påväg in i tonåren och har blivit av med konkurrensen så. Det är inte ovanligt att de tappar matlust då men då kommer det nog igång sen igen.
 
Jag har nog mest kollat av godisintresset inomhus. Och då är det väldigt blandat resultat. Han tar godis om jag lägger det framför näsan på honom. Men han kommer inte fram för att hämta det. Han kan lika gärna ta det som att bara nosa och gå därifrån.

Ute kommer han om jag lockar med gosande. Men inte jämt och med olika mycket entusiasm. Det påminner ju om inkallning och det kan han inte än.

Som sagt - det känns som mat/godis är rätt ointressant. Jag måste leka i honom maten ibland. Det enda han äter med något sånär intresse är blötmat.

Planen är väl att försök väcka nån form av godisintresse. Och att hitta en tråd. En metod att gå framåt.

(gah så mycket lättare det var med mina tidigare matvrak!)
Det är "spännande" det där med hundar utan matintresse och det kräver bra mycket mer av en själv men det går, det gör det absolut. Min förrförra hund kunde ta en godis om en annan hund stod bredvid. Aldrig annars. Det gjorde han enbart för att han var smart nog att fatta att annars fick den andra två. När den andra hunden hade gått sin väg spottade han ut godiset :angel::D

För honom var min glädje det han gick igång på som beröm/belöning på samma sätt som andra tar godis som beröm/belöning.
 
Många hundar gillar ostbågar som belöning.
För honom som är så liten räcker en bit troligen till fler gnag också.

Har du kört klicker nån gång?
Börja inne, utan störning dock.
 
Min kompis var här på morgonen och visade och vi pratade. Det var guld värt!

Jag har fått massor av saker att tänka på. Mycket sådant som jag inte hade funderat på eftersom jag haft stora hundar tidigare. Plus min ringa erfarenhet av osäkra individer.

Hoppas det blir en valpgrupp sedan.
 
Hur får han sin mat? Står den alltid framme så han går och småäter eller får han den serverad vid specifika tider och sen plockas maten bort så fort han lämnar skålen?
 
Hur får han sin mat? Står den alltid framme så han går och småäter eller får han den serverad vid specifika tider och sen plockas maten bort så fort han lämnar skålen?
Testat bägge. Samma ointresse.

Jag har övergått till att busa och mata. Dvs jag kastar bitarna till honom som han tar.
Blötmaten äter han, så ibland när jag blandat torr och blöt mat har han ätit upp.

Eftersom valpar inte svälter ihjäl i normalfallet så nöjer jag mig tills vidare.
 
Slagen hjälte nu.

Han fick följa med när trädgårdscirkeln rensade i kulturgårdens trädgård. Hade fullt upp med att hålla koll på alla kvinnor som stod i rabatterna och grävde och klippte. Två timmar med runt 8 personer att hålla koll på.
Han klarade det med bravur. Gnydde inte efter mig en enda gång fastän jag försvann utom synhåll bakom en buske flera gånger.

Men det var tydligen utmattande för han ligger som död nu :D
 
Slagen hjälte nu.

Han fick följa med när trädgårdscirkeln rensade i kulturgårdens trädgård. Hade fullt upp med att hålla koll på alla kvinnor som stod i rabatterna och grävde och klippte. Två timmar med runt 8 personer att hålla koll på.
Han klarade det med bravur. Gnydde inte efter mig en enda gång fastän jag försvann utom synhåll bakom en buske flera gånger.

Men det var tydligen utmattande för han ligger som död nu :D

Låter lovande!
 
Har insett att jag inte kommer att ha råd med "riktig" bilbur på ett tag så jag köpte en egen kattbur (har lånat avkommans hittills)
Nu ska vi bara testa åksjuketabletterna också så han blir mer bilvan.

Han har bara varit hos mig två veckor men han har vuxit och fått betydligt mer päls. Lite förundrad att det går så fort. Imorgon fyller han 5 månader.

Köpte en liten bädd till honom och den har han nogsamt undvikit. Ligger hellre på mattan.
 
Idag har jag inte varit på längre promenad med Torsten.
vi har lekt i flera omgångar och han har varit med när jag jobbat i trädgården.

Resultat - understimulerad hund. Han skäller på mig och vill leka inomhus och är mer reaktiv för ljud. Dvs han skäller för ljud och rörelser.

Suck. Jag måste helt enkelt komma iväg på våra promenader. Han verkar inte vara tillfreds annars.
Han äter ännu sämre, och han är hård i magen. Har åkt lite stjärtkana ett par gånger inomhus. Hoppas det bara är hård mage som irriterar i rumpan...
 
Shar-pei som jag hade förut, är liksom chow chow oerhört renliga av sig :) Ja tror även mindre/små hundar tar längre tid på sig då ett hem helt enkelt är större för dom än för en större ras.
Till det så utvecklas olika raser olika snabbt. vet att workning kelpie tex springer omkring vid 3-4 veckors ålder, medan mina heelervalpar då fortfarande är små paddor som paddlar sig fram :D
Mina shar-pei valpar i min enda kull av den rasen satt redan vi 5-6 veckors ålder och höll sig innanför dörren då dom ville bajsa i trädgården men det regnade. Dom höll sig en hel timma då för att själva välja att gå ut (en sommardag och dörren öppen) när regnet slutade. Heelervalpar i den åldern är jag glad om dom slutat pinka där dom sover :rofl:

Mammas staffe kissade inne två gånger som valp! TVÅ!!!! O_o

Min och exets dåvarande staffe kämpade vi med från när vi hämtade i december tills det blev vår och varmt ute. Annars så kissade/bajsade han så fort han kom in igen. Trodde aldrig det skulle gå att få han rumsren! Men då hade vi otur med UVI där också en vända... Men så fort det blev varmt och vi ”bodde i trädgården” hela dagarna så släppte det.
 
Idag har jag inte varit på längre promenad med Torsten.
vi har lekt i flera omgångar och han har varit med när jag jobbat i trädgården.

Resultat - understimulerad hund. Han skäller på mig och vill leka inomhus och är mer reaktiv för ljud. Dvs han skäller för ljud och rörelser.

Suck. Jag måste helt enkelt komma iväg på våra promenader. Han verkar inte vara tillfreds annars.
Han äter ännu sämre, och han är hård i magen. Har åkt lite stjärtkana ett par gånger inomhus. Hoppas det bara är hård mage som irriterar i rumpan...
Antingen det eller övertrött.

Vad äter han för mat?
 
Antingen det eller övertrött.

Vad äter han för mat?
Han får på uppfödarens inrådan Royal Canin Puppy mini. Det fick han hos dem. Ett foder han inte äter sådär himla bra av. De sa att han skulle ha sammanlagt ungefär 2 dl av det men han äter knappt 1 dl om dagen. Med trugande.

Dock växer han och är väldigt aktiv så han svälter ju uppenbarligen inte. Men nog skulle det kännas bättre om han gillade mat....
 
Han får på uppfödarens inrådan Royal Canin Puppy mini. Det fick han hos dem. Ett foder han inte äter sådär himla bra av. De sa att han skulle ha sammanlagt ungefär 2 dl av det men han äter knappt 1 dl om dagen. Med trugande.

Dock växer han och är väldigt aktiv så han svälter ju uppenbarligen inte. Men nog skulle det kännas bättre om han gillade mat....
Har han hård mage så dricker han säkert för lite. Blötlägger du fodret? Blandar du med något kött?

Och är han inte underviktig så får han i sig tillräckligt. Bry dig inte om vad som står på påsen eller vad uppfödaren säger.
 
Har han hård mage så dricker han säkert för lite. Blötlägger du fodret? Blandar du med något kött?

Och är han inte underviktig så får han i sig tillräckligt. Bry dig inte om vad som står på påsen eller vad uppfödaren säger.
Blötlägger inte. Han äter så sporadiskt och lite att det ara skulle leda till att jag skulle få slänga en massa.

Blandar, till målet mitt på dagen, i blötfoder i små mängder och det äter han bättre, men inte bra.
 
@tanten Jag skulle nog prova något mål med uppblött foder,han är mitt i tandömsningstider så kan hända det gör ont med torra, och byt foder ,det brukar finnas provpåsar man kan få eller köpa för en billig penning.
Kan vara en idé. Han tuggar ju inte alls. Bitarna är så larvigt pyttesmå att de går ner ändå.

Testar med väldigt små uppblötta portionr så får vi se.
 
Hundskrället har knappt ätit något alls idag. Han är desutom extemt trött och var väldigt motvillig på promenaden i förmiddags.

Vad han däremot äter är gräsklipp :eek: Klippte en del av gräsmattan idag och han stoppar i sig gräsklipp med god aptit. Hur kan det vara godare än hundmat?

Har en bekännelse att göra :o - jag skällde ut honom idag när han fick ett av sina plötsliga attacker och tokskällde. Jag kallade honom ett gång fula saker i ren frustration. Märkligt nog blev han helt lugn efteråt och har sovit lugnt utan att fara upp och han har inte heller pinkat inne en enda gång. Han har glatt kissat varje gång vi gått ut.
Jag fattar ingenting.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 085
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp