Valpvedermödor

Hundskrället har knappt ätit något alls idag. Han är desutom extemt trött och var väldigt motvillig på promenaden i förmiddags.

Vad han däremot äter är gräsklipp :eek: Klippte en del av gräsmattan idag och han stoppar i sig gräsklipp med god aptit. Hur kan det vara godare än hundmat?

Har en bekännelse att göra :o - jag skällde ut honom idag när han fick ett av sina plötsliga attacker och tokskällde. Jag kallade honom ett gång fula saker i ren frustration. Märkligt nog blev han helt lugn efteråt och har sovit lugnt utan att fara upp och han har inte heller pinkat inne en enda gång. Han har glatt kissat varje gång vi gått ut.
Jag fattar ingenting.
Ibland är det "bra" att ryta i. Så länge det har den effekten man är ute efter vilket det ju verkar som att det haft för er.
 
Suck. Detta med rumsrenheten.
Om hunden inte "fattar" att man ska bajsa ute, hur berättar man det?

Idag fick jag lov att mata honom eftersom han inte är så intresserad av mat. Det börar vara ite väl lite näring de senaste dagarna (inte ens en tredjedel av rekommendrad giva flera dagar i rad) Vi lekte i oss maten och han åt från mina fingrar.
När skålen är tom ställer han sig och krystar. Han går alltså inte ens undan.
Jag rusar upp och langar ut honom.

Han får massor av beröm när han gör ifrån sig ute. Både kiss och bajs. Och jag hojtar instinktivt när jag ser honom göra något inne. Kan inte se att det gör någon som helst skillnad.
Kanske beroende på att han tycker att jag är en skapligt ointressant typ?
 
Suck. Detta med rumsrenheten.
Om hunden inte "fattar" att man ska bajsa ute, hur berättar man det?

Idag fick jag lov att mata honom eftersom han inte är så intresserad av mat. Det börar vara ite väl lite näring de senaste dagarna (inte ens en tredjedel av rekommendrad giva flera dagar i rad) Vi lekte i oss maten och han åt från mina fingrar.
När skålen är tom ställer han sig och krystar. Han går alltså inte ens undan.
Jag rusar upp och langar ut honom.

Han får massor av beröm när han gör ifrån sig ute. Både kiss och bajs. Och jag hojtar instinktivt när jag ser honom göra något inne. Kan inte se att det gör någon som helst skillnad.
Kanske beroende på att han tycker att jag är en skapligt ointressant typ?
Efter mat, lek, vila ut direkt och när han gör ute så massor med beröm. Ignorera om du hittar en hög/pöl inne, då är det försent. Ställer han sig och krystar inne så bestämt men vänligt nej och lyft ut, massor med beröm när han gör ute. Konsekvent, konsekvent, konsekvent.

Till slut lär polletten trilla ner.
 
De hundar jag passat/tagit hand om o dyl som ätit dåligt har fått sina portioner och fått nån minut på sig att börja äta innan jag plockar bort. Efter ett par veckor äter de upp maten.
Trugande leder enl min erfarenhet bara tillatt hunden vill bli ännu mer trugad.

Om hunden magrar av för att den äter för lite under de omständigheterna hade jag tagit den till veterinären.

Sen så ger jag numera färskfoder och det slinker lätt ner hos 99% av alla hundar oavsett.

Finns säkert hundar med så dålig aptit att detta inte funkar, men jag har aldrig träffat en sådan hund själv.

Angående bajsandet får man nog vara berädd på att vissa hundar tar åtskilliga månader på sig att fatta. Tålamod och konsekvens.. det har väl bara gått några veckor?

De flesta valpar kissar/bajsar direkt efter maten så då är det ju lättare att fånga dem..
 
De hundar jag passat/tagit hand om o dyl som ätit dåligt har fått sina portioner och fått nån minut på sig att börja äta innan jag plockar bort. Efter ett par veckor äter de upp maten.
Trugande leder enl min erfarenhet bara tillatt hunden vill bli ännu mer trugad.

Om hunden magrar av för att den äter för lite under de omständigheterna hade jag tagit den till veterinären.

Sen så ger jag numera färskfoder och det slinker lätt ner hos 99% av alla hundar oavsett.

Finns säkert hundar med så dålig aptit att detta inte funkar, men jag har aldrig träffat en sådan hund själv.

Angående bajsandet får man nog vara berädd på att vissa hundar tar åtskilliga månader på sig att fatta. Tålamod och konsekvens.. det har väl bara gått några veckor?

De flesta valpar kissar/bajsar direkt efter maten så då är det ju lättare att fånga dem..
Vet du, vissa hundar kan nästan svälta sig om du plockar bort maten. Välj istället tillräckligt god och omväxlande mat, ge maten som del av lek osv. Man ska vara oerhört försiktig med att tänka att "de äter då de är hungriga", för vissa gör helt enkelt inte det. Vissa behöver få in en rutin först.

I övrigt håller jag med. @tanten det kan ta flera månader innan hunden fattar. Stressa inte. Min snart tvååring kan kissa inne om jag inte är tillräckligt snabb på hennes signaler... Femåringen har varit helt 100% rumsren i bara ett år (dvs hon kissar inte på nya mattor längre)
 
Suck. Detta med rumsrenheten.
Om hunden inte "fattar" att man ska bajsa ute, hur berättar man det?

Idag fick jag lov att mata honom eftersom han inte är så intresserad av mat. Det börar vara ite väl lite näring de senaste dagarna (inte ens en tredjedel av rekommendrad giva flera dagar i rad) Vi lekte i oss maten och han åt från mina fingrar.
När skålen är tom ställer han sig och krystar. Han går alltså in jute ens undan.
Jag rusar upp och langar ut honom.

Han får massor av beröm när han gör ifrån sig ute. Både kiss och bajs. Och jag hojtar instinktivt när jag ser honom göra något inne. Kan inte se att det gör någon som helst skillnad.
Kanske beroende på att han tycker att jag är en skapligt ointressant typ?

Jag skulle försöka ha iiiiiissss I magen med maten. Så du inte lär honom att äter man inte blir man trugad. Min B (50% papillon) var helt ointresserad av mat som valp. Helt. Vissa dagar åt hon ingenting. Hon var pigg, glad och växte men jag fick ändå panik. Slutade med en unghund som dresserat sin matte till att om man matvägrar i två tre dygn får man kattmat (det enda hon kunde tänka sig). Det blev en ohållbar situation och efter noggrann konsultation med vet satte jag ner foten. Det gick nästan en vecka innan hon, argt blängande, på nåder åt något äckligt foder ur sin skål.

Hon var sedan likadan hela livet. Kunde gå 1 - 2 dagar utan att äta, sen åt hon. Hon blev 14 år gammal :)

Hon är uppkomsten till begreppet "dödlighetstestet". Djuret äter inte sitt foder. Äter djuret godismat? Om ja, den är inte döende. Om nej, rusa genast till veterinär.;)

Skämt åsido.
Så sålänge han äter övht, inte minskar i vikt och verkar må fint skulle jag inte truga. Tycker han blöt mat är smakligare så ge en blandning av blöt mat och torrisar då - som standardmat, inte bara efter han ratat det vanliga. Eller prova rå föda. Men försök motstå att truga. Äter han en tredjedel av standardranson dagligen är det ju jättebra :)
 
Jag skulle försöka ha iiiiiissss I magen med maten. Så du inte lär honom att äter man inte blir man trugad. Min B (50% papillon) var helt ointresserad av mat som valp. Helt. Vissa dagar åt hon ingenting. Hon var pigg, glad och växte men jag fick ändå panik. Slutade med en unghund som dresserat sin matte till att om man matvägrar i två tre dygn får man kattmat (det enda hon kunde tänka sig). Det blev en ohållbar situation och efter noggrann konsultation med vet satte jag ner foten. Det gick nästan en vecka innan hon, argt blängande, på nåder åt något äckligt foder ur sin skål.

Hon var sedan likadan hela livet. Kunde gå 1 - 2 dagar utan att äta, sen åt hon. Hon blev 14 år gammal :)

Hon är uppkomsten till begreppet "dödlighetstestet". Djuret äter inte sitt foder. Äter djuret godismat? Om ja, den är inte döende. Om nej, rusa genast till veterinär.
Haha. Min första egna huns var en flat som var väldig ointresserad av mat.
Det slutade med att kommandot "ät" lärdes in. Då åt han. :D

Jag tyckte att om man inte ätit mer än enstaka teskedar foder på en vecka är det dags att få i sig mer. Ett mål är lite mer än ½ dl. Så idag har han fått i sig ca 1 dl. Jag är nöjd. Det är mycket för att vara honom. Sedan avvaktar jag ett tag.
Rätt som det är vill han ha mat. (dvs han går till den tomma skålen och buffar runt den)
 
Hos mig far alla valpar all mat fran mina hander och under "traning". Det innebar att jag tranar i 5 minuters omgangar (inkallning innomhus nar vi bada springer och det blir "party" varje gang valpen kommer till mig medan jag hoppar upp och ner, klappar i handerna, och tjoar, tillexempel)
Ibland far valpen ata upp det jag har i handen ur matskalen efter ett par "tranings sessions" och ibland sa kor vi nagot jag snabbt kan beromma och ge godis/mat for.

En valp som inte gillar maten forsoker jag blanda ut den med godis for, annu sa lange har jag aldrig haft en hund hemma som inte gillat affaren's grill-kyckling. For valpis som inte gillar mat sa blandar jag ut matkulorna med grillkyckling och provar manga sorters mat.
 
Haha. Min första egna huns var en flat som var väldig ointresserad av mat.
Det slutade med att kommandot "ät" lärdes in. Då åt han. :D

Jag tyckte att om man inte ätit mer än enstaka teskedar foder på en vecka är det dags att få i sig mer. Ett mål är lite mer än ½ dl. Så idag har han fått i sig ca 1 dl. Jag är nöjd. Det är mycket för att vara honom. Sedan avvaktar jag ett tag.
Rätt som det är vill han ha mat. (dvs han går till den tomma skålen och buffar runt den)

Jo handlar det om enstaka teskedar totalt på en vecka så håller jag med. Men jag gick på åt en tredjedel av standardgiva, dvs mer än några teskedar på en vecka.

Men äter han alltid när han fått våtfoder alt blandat? Då kan du ju byta ut alla mål mot det. Och sen smyga i mer och mer pellets över tid när rutinen sitter, om det är det du vill ge?

Som pepp förresten, så det gick att hitta motivations godis till min B med tillslut! Hon slog knut på sig för schmackos. (hon blev också en råa ben ätare av rang). Så hoppet finns absolut du ska hitta det ultimata godiset till din!
 
Vet du, vissa hundar kan nästan svälta sig om du plockar bort maten. Välj istället tillräckligt god och omväxlande mat, ge maten som del av lek osv. Man ska vara oerhört försiktig med att tänka att "de äter då de är hungriga", för vissa gör helt enkelt inte det. Vissa behöver få in en rutin först.

I övrigt håller jag med. @tanten det kan ta flera månader innan hunden fattar. Stressa inte. Min snart tvååring kan kissa inne om jag inte är tillräckligt snabb på hennes signaler... Femåringen har varit helt 100% rumsren i bara ett år (dvs hon kissar inte på nya mattor längre)
Det är ju dock inte normalt att de svälter sig till döds, och det är garanterat fler som tränar sina ägare till att få roligare mat än som kommer svälta ihjäl.

Sen tycker ju jag att det är bra att hunden får jobba för maten på ett eller annat sätt oavsett.
 
Suck. Detta med rumsrenheten.
Om hunden inte "fattar" att man ska bajsa ute, hur berättar man det?

Idag fick jag lov att mata honom eftersom han inte är så intresserad av mat. Det börar vara ite väl lite näring de senaste dagarna (inte ens en tredjedel av rekommendrad giva flera dagar i rad) Vi lekte i oss maten och han åt från mina fingrar.
När skålen är tom ställer han sig och krystar. Han går alltså inte ens undan.
Jag rusar upp och langar ut honom.

Han får massor av beröm när han gör ifrån sig ute. Både kiss och bajs. Och jag hojtar instinktivt när jag ser honom göra något inne. Kan inte se att det gör någon som helst skillnad.
Kanske beroende på att han tycker att jag är en skapligt ointressant typ?
Alla hundar är inte lika snabba på att bli rumsrena. Det har tagit LÅNG tid för mina föräldrars bouvier des flandres. Alla tre (en hane och två tikar) har det tagit månader för innan man kunde lita på att de faktiskt var rumsrena. Trots att det alltid har funnits någon hemma hela tiden en längre tid när de var unga, så alltså alltid någon som passade på dem flitigt. Man får nog acceptera att det kan ta rätt lång tid för vissa individer tyvärr.
 
Det är ju dock inte normalt att de svälter sig till döds, och det är garanterat fler som tränar sina ägare till att få roligare mat än som kommer svälta ihjäl.

Sen tycker ju jag att det är bra att hunden får jobba för maten på ett eller annat sätt oavsett.
Normalt eller ej, det händer. I min ras nu som då. Jag hade en sån. Känner flera andra också. Svälter ihjäl gör de väl inte, men en växande hund bör ändå få i sig tillräckligt för att bygga upp sin kropp. Har du sett vuxna hundar som inte fått tillräckligt med näring som små?

EDIT jag tycker också att hunden ska jobba för maten!
 
Normalt eller ej, det händer. I min ras nu som då. Jag hade en sån. Känner flera andra också. Svälter ihjäl gör de väl inte, men en växande hund bör ändå få i sig tillräckligt för att bygga upp sin kropp. Har du sett vuxna hundar som inte fått tillräckligt med näring som små?

EDIT jag tycker också att hunden ska jobba för maten!
Om det är vanligt i din ras bör ni nog se över aveln..
Aldrig hundar som är uppvuxna i vanliga hem som sköter om hunden.
 
Jo handlar det om enstaka teskedar totalt på en vecka så håller jag med. Men jag gick på åt en tredjedel av standardgiva, dvs mer än några teskedar på en vecka.

Men äter han alltid när han fått våtfoder alt blandat? Då kan du ju byta ut alla mål mot det. Och sen smyga i mer och mer pellets över tid när rutinen sitter, om det är det du vill ge?

Som pepp förresten, så det gick att hitta motivations godis till min B med tillslut! Hon slog knut på sig för schmackos. (hon blev också en råa ben ätare av rang). Så hoppet finns absolut du ska hitta det ultimata godiset till din!
Teskedar per dag, senaste veckan. Fram tills dess har han klämt i sig 1/2 till halva sin rek giva.

Idag har han fått sitta i bur i bilen medan jag var på ett sammanträde.
När vi kom hem tiggde han mat. Knäpp kille det där.
 
Om det är vanligt i din ras bör ni nog se över aveln..
Aldrig hundar som är uppvuxna i vanliga hem som sköter om hunden.
Ja absolut! Samtidigt är inte aveln min poäng nu, utan det att det finns hundar som absolut måste trugas för att få i sig tillräckligt.

Din sista mening förstod jag inte riktigt.
EDIT aha du menar att du inte sett såna hundar. Ok, en familj tog en valp, de gick enligt det du säger. Vill hunden inte äta tog de bort matskålen. Hunden svalt inte ihjäl men är idag ett tunt staket och kan inte riktigt bygga muskler ordentligt. Numera äter den alltså helt normalt.
 
Ja absolut! Samtidigt är inte aveln min poäng nu, utan det att det finns hundar som absolut måste trugas för att få i sig tillräckligt.

Din sista mening förstod jag inte riktigt.
EDIT aha du menar att du inte sett såna hundar. Ok, en familj tog en valp, de gick enligt det du säger. Vill hunden inte äta tog de bort matskålen. Hunden svalt inte ihjäl men är idag ett tunt staket och kan inte riktigt bygga muskler ordentligt. Numera äter den alltså helt normalt.

Det kan ju dock bero på något helt oberoende med. Min V levde hela sitt liv som ett tunt staket. Han hade aldrig i sitt liv några besvär med aptiten, tvärtom han älskade mat och åt allt han fick och gärna mer därtill. Det gick ändå aldrig hur man än slet att få ordentligt hull på hunden. Han var väldigt slankt/klent musklad för rasen med.

Det är ju lätt att sammankoppla en sak med en annan, men väldigt svårt säkert veta att det är den utan att ha haft en klon att göra annorlunda med och jämföra.
 
Det kan ju dock bero på något helt oberoende med. Min V levde hela sitt liv som ett tunt staket. Han hade aldrig i sitt liv några besvär med aptiten, tvärtom han älskade mat och åt allt han fick och gärna mer därtill. Det gick ändå aldrig hur man än slet att få ordentligt hull på hunden. Han var väldigt slankt/klent musklad för rasen med.

Det är ju lätt att sammankoppla en sak med en annan, men väldigt svårt säkert veta att det är den utan att ha haft en klon att göra annorlunda med och jämföra.
Självklart. Jag vet dock flera såna hundar, så lite kan man ju gissa sig till
 
Självklart. Jag vet dock flera såna hundar, så lite kan man ju gissa sig till

Jo men det blir just gissning, det var min poäng. Har man 10 hundar som ätit dåligt som valpar och där ägaren tagit bort maten efter några minuter och som vuxna är taniga, så finns det garanterat 10 hundar som inhalerat allt de erbjudits som valpar och som är taniga som vuxna, och 10 hundar som trugats som valpar och är taniga som vuxna.

Teoretiskt kan alla 10 med dålig aptit vara taniga pga det, men det kan lika gärna vara så att alla 10 med dålig aptit är taniga av annan anledning.

Så jag tycker inte man ska "skrämmas" med lösa antaganden. Jag tycker givetvis inte man ska svälta eller underutfodra hundar heller men det ser jag ingen i tråden som ens antytt.
 
Jo men det blir just gissning, det var min poäng. Har man 10 hundar som ätit dåligt som valpar och där ägaren tagit bort maten efter några minuter och som vuxna är taniga, så finns det garanterat 10 hundar som inhalerat allt de erbjudits som valpar och som är taniga som vuxna, och 10 hundar som trugats som valpar och är taniga som vuxna.

Teoretiskt kan alla 10 med dålig aptit vara taniga pga det, men det kan lika gärna vara så att alla 10 med dålig aptit är taniga av annan anledning.

Så jag tycker inte man ska "skrämmas" med lösa antaganden. Jag tycker givetvis inte man ska svälta eller underutfodra hundar heller men det ser jag ingen i tråden som ens antytt.
Nej. Det tycker inte jag heller. Vad jag skrev var att man ska vara försiktig med att säga att den nog äter förr eller senare.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 389
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 085
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp