Valpvedermödor

För min så är det varken mer eller mindre aktivering han behöver, visst gör aktivering att han är mer nöjd över lag men det som behövs är att han får lära sig hur han slappnar av. Numer kan jag avleda, många gånger så kan han självmant titta på mig precis som att han funderar över om det är värt att börja skälla på, men jag har inte lärt honom det utan det kom när jag lyckades få ner den allmänna stressen, säkert kan man i vissa fall avleda men å andra sidan så är det lite strunt samma om hunden ändå är på tårna hela tiden.

Jag brukar försöka tänka på hur jobbigt det måste vara mentalt för en hund som inte kan vila ordentligt, när man far upp sådär så är man inte avslappnad. Jag tänker att det kanske också va därför han verkade mer nöjd den där dagen du skrev att du röt åt honom, att han tänkte (för stunden) att du fixade jobbet istället så då kan han chilla lite. Nu menar jag inte att du ska börja skrika åt honom, men jag tror att det är rätt vanligt att sånna hundar är väldigt motvilliga till att släppa på kontrollen (som dom tror sig ha vid att skälla på allt) men sen när dom väl gör det så kan man nästan se hur skönt dom tycker det är att slippa allt det där. Nu när min tittar på mig för att grannen är i trädgården och härjar med nåt så kan jag säga "nä, strunt i det" och han fnyser lite och lunkar iväg till skuggan, inte värt att bry sig om man kan slippa typ. Kan tillägga att det är först efter jag fick ner honom i allmän stress som han började vilja gosa med, han ville gärna va nära innan med det var aldrig avslappnat, han väntade på nästa grej bara.
Jag är med på allt du skriver.

Men jag undrar HUR och sliter mitt hår.
Jag är ingen erfaren hundmänniska. Jag har haft hundar nästan hela livet men det har varit (med ett sorgligt undantag) väldigt enkla glada individer utan rädslor. Jag har aldrig behövt ta tag i problem.
En hund hade svårt att acceptera att jag bestämde och tuggade på mig några gånger men det löste vi i samförstånd.

Så hur - det är min tiotusenkronorsfråga. Kanske ämne för en egen tråd.
 
Jag är med på allt du skriver.

Men jag undrar HUR och sliter mitt hår.
Jag är ingen erfaren hundmänniska. Jag har haft hundar nästan hela livet men det har varit (med ett sorgligt undantag) väldigt enkla glada individer utan rädslor. Jag har aldrig behövt ta tag i problem.
En hund hade svårt att acceptera att jag bestämde och tuggade på mig några gånger men det löste vi i samförstånd.

Så hur - det är min tiotusenkronorsfråga. Kanske ämne för en egen tråd.

Jag vill inte ge dig några direkta råd, för jag tror ändå att våra hundar är väldigt olika (min är en terrier och har inga generella rädslor utan det är mer just stress) men det jag kan säga är att vi har kört många olika varianter för att underlätta för honom.

Jag avleder inte, däremot händer det att jag helt enkelt tar bort honom från situationen om han stressar upp. Ibland betyder det att han får gå in ifrån trädgården, eller sitta i bilen en stund, det görs inte som ett straff utan för att han behöver en paus för att kunna börja tänka igen.

Vi har tränat kommandot "filten" där han ska lägga sig på sin filt och slappna av, alltså inte bara lägga sig ner utan mer chill

Och vi har helt enkelt tvingat honom att ligga ner bredvid oss, för min innebar det att han låg bredvid i soffan, vilket han gärna gjorde men aldrig mer än 1-2 minuter innan han for upp för att kolla nåt, eller försöka busa med en istället så jag la handen på honom när han la sig och när han försökte fara upp så höll jag i honom, lugnt, utan att bli arg, och sa inget. Naturligtvis tyckte han detta va skit första gångerna, och jag är inte ute efter en fajt utan helst bara att han liksom bara inser att det inte gick att fara upp så om han då la sig ner igen så räckte det med ett par sekunders lugn innan jag släppte honom, sen utökade vi tiden han skulle ligga. Detta är det som gett både honom och mig mest, han insåg att det kunde vara trevligt att bara ta det lugnt med mig (och jag har aldrig tvingat honom att gosa) och jag kunde stoppa lugnt med handen innan han hade tid att fara upp och stressa upp hela vägen.
 
Pysslingen har jag alltid med mig en av mina tröjor/jackor till. Vill jag parkera honom så får han vara på tröjan. Tröjan kan ligga under bordet om jag är på krogen eller hemma hos någon. Jag tänker också att det kan vara en trygghet om han kommer bort - då kan jag lägga tröjan där han sågs senast

Pysslingen är både väldigt skraj (prassla med papper och han flyger) och väldigt modig (flyttar bokstavligen björn!). Jag låtsas inte om när han blir rädd. Jag är noga med att berätta ffa för barn att han är blyg

Luktar Torsten illa - ge honom snäll mat (anka, hjort och älg har jag blivit tipsad om. Anka är dock fett och finns både i sensitive och raketbränsle). små portioner regelbundet. Magkatarr på hund är ofta svårt att diagnostisera - och små spattisar har/får ofta ont i magen. Det kan vara värt att tala med t.ex. FirstVet. (Jag tror att min Pysslings "rädsla"/ljudberördhet beror på smärta eftersom den är olika stor olika dagar. Pysslingen som skiter knäck för tappade saker är helt oberörd av skott och älskar vaktparaden. Tiden med Pyssling har fått mig att först be andra hundägare att utesluta smärta vid aggressivitet eller rädsla)

Det är bra att ni ska börja träna - dels ser utomstående ögon andra saker än man själv gör, dels är det bra för räddhågade individer att klara uppgifter och få beröm.
 
Är inte Torsten typ ett halvår nu? Då kan det ju vara spökåldern med. Det ska naturligtvis jobbas med ändå, men om det är spökåldern som slår till kan det "extra" som beror på den försvinna sen. Kan vara skönt att veta.
 
Är inte Torsten typ ett halvår nu? Då kan det ju vara spökåldern med. Det ska naturligtvis jobbas med ändå, men om det är spökåldern som slår till kan det "extra" som beror på den försvinna sen. Kan vara skönt att veta.
Ja, han bir ett halvår om några dagar.

Detta är inget nytt. Snarare att det blvit bättre men långt ifrån så som jag anser "normal" för en hund.

Nu är han ju en småhund. De kommer undan med mer än stora raser. På trädgårdsfiket i söndags fanns en annan hund som vi hörde bjäbba rätt friskt utan att få tillsägelse eller nån som gorde något åt det. Hade det varit en schäfer hade nog personalen kommit och sagt något...
Dvs folk reagerar inte på att småskitar beter sig illa.
Jag däremot, blir allergisk.
 
Ja, han bir ett halvår om några dagar.

Detta är inget nytt. Snarare att det blvit bättre men långt ifrån så som jag anser "normal" för en hund.

Nu är han ju en småhund. De kommer undan med mer än stora raser. På trädgårdsfiket i söndags fanns en annan hund som vi hörde bjäbba rätt friskt utan att få tillsägelse eller nån som gorde något åt det. Hade det varit en schäfer hade nog personalen kommit och sagt något...
Dvs folk reagerar inte på att småskitar beter sig illa.
Jag däremot, blir allergisk.

Jo jag har förstått det även är hans naturliga tillstånd. Därför jag skrev att det "extra" kunde bero på spökåldern. Jag fattade det som han blivit värre, men då fattade jag fel.

Håller helt med ang små hundar!
 
Halleluja. Äntligen något att glädjas åt.:banana:

Det har varit väldigt varmt idag och jag behöve desperat handla. Så - jag slog på radion och lämnade unge herrn hemma. Första gången ensam hemma.

Kommer hem efter 40 minuter och han är visserligen glad men inte hysteriskt glad och det finns inga olyckor nånstans.

Jaghar en hund jag kan lämna för kortare ärenden!
 
Härligt! :)

Kom att tänka på det med att få ner stressen, kan det fungera att ha honom i famnen när han blir sådär? Lite som småvalpar som man ibland kan behöva hålla i för att dom blir övertrötta och inte kan somna? Bara en tanke.
 
Härligt! :)

Kom att tänka på det med att få ner stressen, kan det fungera att ha honom i famnen när han blir sådär? Lite som småvalpar som man ibland kan behöva hålla i för att dom blir övertrötta och inte kan somna? Bara en tanke.
Problemet är att det oftast händer när han vilar.
Han far upp och vrålar. Det är lät att bryta men jag vill ju inte att han börjar.

Ser jag cyklisten, joggaren, rullskidåkaren, ja då kan jag distrahera honom och få honom på andra tankar. Men knäppningen i diskmaskinen när den svalnar eller klarinetten på radion - de kan jag inte förutse.
 
Det kanske går att få honom att byta ut skällandet mot att han kommer till dig när något ”händer”? Jag lyckades med det när jag och äldre hunden flyttade från hus till lägenhet och hon skällde när hon hon hörde mystiska ljud från tex grannarna. Jag hade alltid något smaskigt i fickan och när hon hörde något och började skälla ropade jag och när hon kom fick hon godis. När hon fattat poängen hoppade hon över skällandet och kom direkt istället eftersom hon kopplade ihop ”konstigt ljud” = godis och kel. Ljuden blev snabbt avdramatiserade också.
 
Har du testat att själv skapa ljud så att du själv vet när det händer och kan hindra honom innan sas?
Typ håll honom i famnen, knacka på något, tappa bestick, skramla med saker osv. Först ganska lågt ljud och sen trappa upp. Han får gärna äta något gott under tiden då mat är lugnande och det skapas lugna positiva asociationer istället för stress.
 
Har du testat att själv skapa ljud så att du själv vet när det händer och kan hindra honom innan sas?
Typ håll honom i famnen, knacka på något, tappa bestick, skramla med saker osv. Först ganska lågt ljud och sen trappa upp. Han får gärna äta något gott under tiden då mat är lugnande och det skapas lugna positiva asociationer istället för stress.
Tack fär tipset! Det ska jag absolut testa!
 
Det går framåt. Tack och lov.

Numera kan han hålla sig och har inte kissat inne på ett tag. Inte ens någon bajshög. Jag hr lämnat honom ensam hemma några gnger och det har funkat. Han ligger och sover när jag kommer hem. Han har inte lärt sig känna igen bilen än. Min förra hund var så intränad på min bil att om jag for börbi gården så blev han upprör fast han var inomhus. Torsten märker inte ens om att jag stannar utanför förstubron

Inkallning går .....sådär. Han kommer om han vill. Lätt irriterande. Det finns så många saker som är betydligt intressantare än jag. Har varit bortskämd med hundar som har varit väldigt mattekära. Där är jag inte med den här herrn.

Utseendemässigt ändrar han sig hela tiden. Fortfarande rejält överbyggd, det har inte ändrat sig. Pälsen börjar få långa strån.
Mest ser han ut som en jack russel med fåniga öron just nu :D
 
Det går framåt. Tack och lov.

Numera kan han hålla sig och har inte kissat inne på ett tag. Inte ens någon bajshög. Jag hr lämnat honom ensam hemma några gnger och det har funkat. Han ligger och sover när jag kommer hem. Han har inte lärt sig känna igen bilen än. Min förra hund var så intränad på min bil att om jag for börbi gården så blev han upprör fast han var inomhus. Torsten märker inte ens om att jag stannar utanför förstubron

Inkallning går .....sådär. Han kommer om han vill. Lätt irriterande. Det finns så många saker som är betydligt intressantare än jag. Har varit bortskämd med hundar som har varit väldigt mattekära. Där är jag inte med den här herrn.

Utseendemässigt ändrar han sig hela tiden. Fortfarande rejält överbyggd, det har inte ändrat sig. Pälsen börjar få långa strån.
Mest ser han ut som en jack russel med fåniga öron just nu :D

har du hittat nån leksak eller så som han gillar speciellt? jag hade en leksak som jag bara använde till inkallning eller hundmöten ett tag, efter ett tag fick jag dock känslan av att leksaken fick ett så högt värde i hunden ögon att han hade kunnat mörda mig i sömnen för att komma år den :angel: men speciellt om man har en hund som inte är lika lättmotiverad så kan det vara bra om man har en leksak som han vet bara kommer fram vid vissa tillfällen
 
Jag är med på allt du skriver.

Men jag undrar HUR och sliter mitt hår.
Jag är ingen erfaren hundmänniska. Jag har haft hundar nästan hela livet men det har varit (med ett sorgligt undantag) väldigt enkla glada individer utan rädslor. Jag har aldrig behövt ta tag i problem.
En hund hade svårt att acceptera att jag bestämde och tuggade på mig några gånger men det löste vi i samförstånd.

Så hur - det är min tiotusenkronorsfråga. Kanske ämne för en egen tråd.


Träna platsliggning. Börja inomhus med noll störningar och öka successivt med mer och mer störningar. När hunden behärskar detta, så kan platsliggning vara ett sätt att ”stänga av” hunden. Det gäller att du är ihärdig i denna träning.

Har du en fungerande platsliggning så klarar ni det mesta, inkl hundmöten.
 
har du hittat nån leksak eller så som han gillar speciellt? jag hade en leksak som jag bara använde till inkallning eller hundmöten ett tag, efter ett tag fick jag dock känslan av att leksaken fick ett så högt värde i hunden ögon att han hade kunnat mörda mig i sömnen för att komma år den :angel: men speciellt om man har en hund som inte är lika lättmotiverad så kan det vara bra om man har en leksak som han vet bara kommer fram vid vissa tillfällen
Nix. Inget sånt.
Leksaker och godis är kul men inte så jättekul. Vill han, så kommer han eller tar leksaken. Men vill han inte, så är hålet han gräver eller rävskiten han äter mycket mycket skojigare.
 
Träna platsliggning. Börja inomhus med noll störningar och öka successivt med mer och mer störningar. När hunden behärskar detta, så kan platsliggning vara ett sätt att ”stänga av” hunden. Det gäller att du är ihärdig i denna träning.

Har du en fungerande platsliggning så klarar ni det mesta, inkl hundmöten.
Så långt har vi inte kommit än, men kanske är det dags att befästa platsliggningen.

Har liksom inte kopplat ihop platsliggning med inkallning me vid eftertanke så hänger de ihop.
Tack.
 
Jag kör in stanna/stop från 8v ålder, sen om jag måste så kan jag alltid använda det innan jag kallar in,eller om hunden jäklas,gå o hämta den.
Innovativt. Så långt har jag inte tänkt.

Stanna vet han vad det är. Han får inte gå utanför tomten och det respekterar han. Jag stannar honom när jag går till soptunnan eller postlådan och det funkar. Han sitter och väntar på mig.

Men då är det inget annat som lockar. Och rusar han efter katten (som gillar att retas genom att jogga förbi nosen på honom) så finns det inte ett spår av hörsamhet.
Inte heller om han hittat något kul i skogen.

Antar att det bara är att nöta på. Och hitta fler vägar till det jag vill ha.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 673
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 085
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp