Valpvedermödor

Så långt har vi inte kommit än, men kanske är det dags att befästa platsliggningen.

Har liksom inte kopplat ihop platsliggning med inkallning me vid eftertanke så hänger de ihop.
Tack.

Platsliggning och inkallning är två olika saker. Jag rekommenderar att börja med platsliggningen så snart som möjligt. Successivt kan du öka kravställningen. I samband med de ökade kraven så belönar du med superbelöning.

Grejen är att när platsliggningen börjar funka, så kan du stänga av hunden när den börjar stressa. Det är verkligen ett jättebra verktyg.

Denna metod (tillsammans med att kräva att hunden går fint i koppel) funkade på min reaktiva och stressiga omplacerings malle. Kan nämna att min malle numera är jättelugn på promenaderna - jag får ofta beröm för att hon är så välartad.
 
Hoppsan. Tror bestämt att könsmognaden har börjat.

Han har kissat inne inatt och i morse. Är allmänt lite störd och förvirrad.
På promenaden kissade han nästan en gång i minuten den första kilometern. Är också väldigt intresserad av sin snopp. Skaftar ut vid minsta känsloyttring. Dvs när jag kliar, när han blir upphetsad av något som låter eller om katten retas. Då syns en rosa spets under magen och den måste undersökas.

Hoppas att det inte innebär att han tänker bli odräglig också. :D
 
Helt uppebart är det så att man blir nojigare på äldre dar..... Såhär pjåskig har jag inte varit förr om åren.

Torsten har varit lite sänkt senaste dagarna. Började nog när han jagade spindlar i växttunneln och plötsligt ryggade och fnös. Dagen efter nös han massor. Han nös så han slog huvudet i govet och ville ligga ner eftersom han var så ostadig i nysningarna. Det gav sig efter ett dygn.

Nu har han dålig aptit och är oroande lugn. Busar om man lockar igång honom men inga tjurrusningar och han går bara ut om han måste.
Ingen temp, inga svullnadader och han är glad och positiv. Men inte lika vild som han brukar.

#kanmanfåvaliumfrånnätdoktorn
 
Helt uppebart är det så att man blir nojigare på äldre dar..... Såhär pjåskig har jag inte varit förr om åren.

Torsten har varit lite sänkt senaste dagarna. Började nog när han jagade spindlar i växttunneln och plötsligt ryggade och fnös. Dagen efter nös han massor. Han nös så han slog huvudet i govet och ville ligga ner eftersom han var så ostadig i nysningarna. Det gav sig efter ett dygn.

Nu har han dålig aptit och är oroande lugn. Busar om man lockar igång honom men inga tjurrusningar och han går bara ut om han måste.
Ingen temp, inga svullnadader och han är glad och positiv. Men inte lika vild som han brukar.

#kanmanfåvaliumfrånnätdoktorn
Han har inte fått in ett grässtrå som fastnat i näshålan/bakom mjuka gommen?
Om han fortsätter vara låg eller fnysa/verka besvärad från svalget skulle jag åka in för en koll så inget fastnat :)
 
Han har inte fått in ett grässtrå som fastnat i näshålan/bakom mjuka gommen?
Om han fortsätter vara låg eller fnysa/verka besvärad från svalget skulle jag åka in för en koll så inget fastnat :)
Nysningarna har gett med sig och han var morgonvild när jag vaknade.
Lite påfrestande när man är morgontrött och ens lilla sambo tycker att morgonen är den stora starten på dagens tivoli. :grin:

Han verkar vara sitt vanliga jag. Jag kollade ju i mun och försökte undersöka om just nosen irrierade och han gillade inte mitt pillande och klämmande runt nostryffeln. Men det är borta nu.

Blir det mer igen så sticker jag till kliniken i grannbyn med honom.
(lyxigt att ha 5 km till en veterinärklinik :) )
 
Nysningarna har gett med sig och han var morgonvild när jag vaknade.
Lite påfrestande när man är morgontrött och ens lilla sambo tycker att morgonen är den stora starten på dagens tivoli. :grin:

Han verkar vara sitt vanliga jag. Jag kollade ju i mun och försökte undersöka om just nosen irrierade och han gillade inte mitt pillande och klämmande runt nostryffeln. Men det är borta nu.

Blir det mer igen så sticker jag till kliniken i grannbyn med honom.
(lyxigt att ha 5 km till en veterinärklinik :) )

Jag är inte direkt morgonmänniska. Sambon brukar nynna på Hajen-låten och stryka längs med väggarna när jag måste upp tidigt.

Jag har bara haft en morgontrött pappis. Hon låg kvar i sängen tills maten landade i skålen. Sen var det tjofaderittan hela dagen.
Övriga är förvisso snälla och väntar tyst på att man ska vakna. Men ibland kan man vakna med en känsla av att någon vill ngt. Öppnar man ögonen sitter de helt still nära ens ansikte och råglor på en.
Öppnar man ögonen är karnevalen igång. 🥳🐶
Om man blundar och ser till att röra sig som om man sov så avvaktar de.
Visst räcker det att säga åt dem för att få dem att chilla. Men tyvärr har jag svårt att somna om då.

Håller tummarna för din lille pappskalles nys bara var tillfälligt.
En av mina fick sådana nysningar kanske 6 ggr under våra 15 år efter att hon snusat på diverse saker. Satte henne på en mjuk matta/i sängen tills det gick över.
 
Torsten har upplevt dalamidsommar i coronatappning. Helt OK.
Stället bjöd gragvänliga vedträn av lämplig storlek på buffé och han ficksmaka småbitar oxfilé. Generösa möjligheter att kissa i gräset och sitta i knä. Han tyckte det var lyckat.

Den lilla hjärnan är proppfull med intryck och det var en mycket trött ung papillon som åkte hemåt på midsommardagen.
1592675094409.png
 
Har läst hela tråden på ett bräde. Framförallt kul att läsa om utvecklingen som skett mellan maj - juni. Tror inte alls att det är nån felaktig mentalitet på lilla Torsten. Han är ju en VALP och sådana kan ju bete sig på de mest märkliga sätt :)

Tålamod är ens bästa vän när det gäller valpar. Ger man det bara tid, rätt träning i lagom mängd och massa kärlek så blir det för det mesta bra till slut.

För övrigt så är han helt bedårande på bilden ovan :love:
 
Lagom trött på att vara hundägare just nu.

Anar att det äer ett utvecklingssteg, men det är lika tröttsamt ändå. Han kan sitta och titta in i väggen oc skälla. Eller skälla och morra på en stol. Just nu ligger han i köket och stirrar på ett skåp och morrar och skäller.

Han har totalt glömt att han bara ska hålla sig på tomten och har börjat jaga cyklister ute på länsvägen där det går tung trafik. Suck. Får bli kompistgallerhage när jag inte kan hålla björnkoll.
Promenaderna borde gå bra eftersom det blivit svalare. Men icke. Jag får bogsera honom vissa sträckor.
 
Lagom trött på att vara hundägare just nu.

Anar att det äer ett utvecklingssteg, men det är lika tröttsamt ändå. Han kan sitta och titta in i väggen oc skälla. Eller skälla och morra på en stol. Just nu ligger han i köket och stirrar på ett skåp och morrar och skäller.

Han har totalt glömt att han bara ska hålla sig på tomten och har börjat jaga cyklister ute på länsvägen där det går tung trafik. Suck. Får bli kompistgallerhage när jag inte kan hålla björnkoll.
Promenaderna borde gå bra eftersom det blivit svalare. Men icke. Jag får bogsera honom vissa sträckor.

Så tråkigt att höra! Det ska ju vara roligt att ha hund.

Angående att jaga cyklister så är det nog rätt vanligt och ett lydnadsproblem och han är ju rätt ung än så länge så det är inte konstigt att du inte hunnit träna bort det än.

Men att skällandet och morrandet du beskriver låter märkligt. Jag har aldrig stött på en hund som skäller och morrar på saker som ägaren inte vet vad det är i den utsträckning så beskriver. De flesta brukar ju skälla och morra på saker man vet vad det är t.ex. tidningsbudet, brevbäraren, hund som går förbi trädgården osv. Då kan man ju träna bort det. Men vet man inte varför och vad hunden reagerar på blir det svårare. En tanke: du har inte möss i väggarna? Då kan han ju höra dem och reagera?
 
Lagom trött på att vara hundägare just nu.

Anar att det äer ett utvecklingssteg, men det är lika tröttsamt ändå. Han kan sitta och titta in i väggen oc skälla. Eller skälla och morra på en stol. Just nu ligger han i köket och stirrar på ett skåp och morrar och skäller.

Han har totalt glömt att han bara ska hålla sig på tomten och har börjat jaga cyklister ute på länsvägen där det går tung trafik. Suck. Får bli kompistgallerhage när jag inte kan hålla björnkoll.
Promenaderna borde gå bra eftersom det blivit svalare. Men icke. Jag får bogsera honom vissa sträckor.
Möss?
 
Så tråkigt att höra! Det ska ju vara roligt att ha hund.

Angående att jaga cyklister så är det nog rätt vanligt och ett lydnadsproblem och han är ju rätt ung än så länge så det är inte konstigt att du inte hunnit träna bort det än.

Men att skällandet och morrandet du beskriver låter märkligt. Jag har aldrig stött på en hund som skäller och morrar på saker som ägaren inte vet vad det är i den utsträckning så beskriver. De flesta brukar ju skälla och morra på saker man vet vad det är t.ex. tidningsbudet, brevbäraren, hund som går förbi trädgården osv. Då kan man ju träna bort det. Men vet man inte varför och vad hunden reagerar på blir det svårare. En tanke: du har inte möss i väggarna? Då kan han ju höra dem och reagera?
Möss låter inte så troligt just nu. Det är ju mitt i sommaren och jag har två skickliga katter. Däremot har jag fladdermöss här ( :love: ) men de är ju inte på nedervåningen.

Jag tror mer på spöken :D
Och att han är lätt förvirrad. Den lilla hjärnan har det tufft nu när han börjar fatta att han är kille. Han har precis börjat lyfta på benet och markera. Tidigare ställde han sig bara och kissade genom att niga. Bara strilade ut det som behövdes.
 
Möss låter inte så troligt just nu. Det är ju mitt i sommaren och jag har två skickliga katter. Däremot har jag fladdermöss här ( :love: ) men de är ju inte på nedervåningen.

Jag tror mer på spöken :D
Och att han är lätt förvirrad. Den lilla hjärnan har det tufft nu när han börjar fatta att han är kille. Han har precis börjat lyfta på benet och markera. Tidigare ställde han sig bara och kissade genom att niga. Bara strilade ut det som behövdes.

Kan det inte vara fladdermössen han reagerar på även om de inte är på nedervåningen? Det hade varit lite logiskt iaf...
 
Ja, små gnagare. I vissa hus tar de sig in i väggarna och springer där. Annars kan jag inte komma på nån anledning till att en hund skäller på väggar...
Uppenbarligen kan Torsten komma på ett gäng anledningar till att skälla på nästan vad som helst. :rofl:

Igår skällde han på min trädgårdsgrep när jag hämtat den för att vända på en tuva i en rabatt.
Han har sett den massor av gånger tidigare. Jag har använd den som fästpunkt när jag bundit honom när han behövt hållas undan för det jag gör. Men igår var den plötsligt värd att skälla ut.

Han har skällt på mina flipflops också. Inomhus.
 
Uppenbarligen kan Torsten komma på ett gäng anledningar till att skälla på nästan vad som helst. :rofl:

Igår skällde han på min trädgårdsgrep när jag hämtat den för att vända på en tuva i en rabatt.
Han har sett den massor av gånger tidigare. Jag har använd den som fästpunkt när jag bundit honom när han behövt hållas undan för det jag gör. Men igår var den plötsligt värd att skälla ut.

Han har skällt på mina flipflops också. Inomhus.

Vad säger uppfödaren?
 
Uppenbarligen kan Torsten komma på ett gäng anledningar till att skälla på nästan vad som helst. :rofl:

Igår skällde han på min trädgårdsgrep när jag hämtat den för att vända på en tuva i en rabatt.
Han har sett den massor av gånger tidigare. Jag har använd den som fästpunkt när jag bundit honom när han behövt hållas undan för det jag gör. Men igår var den plötsligt värd att skälla ut.

Han har skällt på mina flipflops också. Inomhus.


Ja alltså att valpar kan skälla på saker är nog ganska naturligt ändå? Speciellt på en larmande hund i eventuell spökålder? :)

Tänker dock att det är lite lustigt om han ligger och skäller på ingenting. Något måste han ju höra som inte du hör?

Har du testat att skramla med grejer, knacka osv några gånger under dagen för att avdramatisera det hela?

Och det där med att gå utanför tomtgränsen och jaga cyklister känns ändå inte så konstigt? :D Han är ju inte vuxen än och har väl inte så god lydnad? Jag hade slängt på en lina och tränat/hindrat beroende på hur hunden är i mognadsfas sas. Leker han med dig? Tänker att du behöver bli lite mera viktig för honom kanske?
 
Ja alltså att valpar kan skälla på saker är nog ganska naturligt ändå? Speciellt på en larmande hund i eventuell spökålder? :)

Tänker dock att det är lite lustigt om han ligger och skäller på ingenting. Något måste han ju höra som inte du hör?

Har du testat att skramla med grejer, knacka osv några gånger under dagen för att avdramatisera det hela?

Och det där med att gå utanför tomtgränsen och jaga cyklister känns ändå inte så konstigt? :D Han är ju inte vuxen än och har väl inte så god lydnad? Jag hade slängt på en lina och tränat/hindrat beroende på hur hunden är i mognadsfas sas. Leker han med dig? Tänker att du behöver bli lite mera viktig för honom kanske?
Jag er det som en fas.

Vi HAr tränat. Massor. Och hade kommit väldigt långt. Men nu har han glömt det mesta.
Han hade slutat skälla på allt och inget. (han lärde sig mima skall :rofl: ) och han kunde sitta och lugnt se cyklister passera. Men som i ett trollslag är allt glömt. :banghead:

Så ja, det är sannolikt en fas. Men en dryg och tröttsam sådan.
 
Jag er det som en fas.

Vi HAr tränat. Massor. Och hade kommit väldigt långt. Men nu har han glömt det mesta.
Han hade slutat skälla på allt och inget. (han lärde sig mima skall :rofl: ) och han kunde sitta och lugnt se cyklister passera. Men som i ett trollslag är allt glömt. :banghead:

Så ja, det är sannolikt en fas. Men en dryg och tröttsam sådan.

Ja men jag tycker det låter som spökålder/tonår som kommit helt enkelt :D Fortsätt leka, ha kul tillsammans och hindra honom från att göra sånt han inte får så kommer det tillbaka snart ska du se :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 402
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 680
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 087
Senast: Raderad medlem 148099
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp