Valpvedermödor

Känns som det är läge (för sent, jag vet) att ta tag i hans slickandeoch bitande. Det börjar bli påfrestande.

Han slickar på allt. Kläder, möbler, mattor - och mig. Och bits. Inte hårt men han måste ha med munnen i allt hälsande och all kontakt.

Visst, hundar slickar. Men inte på det här viset. Det går inte att klappa honom eller ha nån som helst kroppskonakt utan att han tar till munnen. Lyfte upp honom i sängen i morse och så satte han igång med att slicka min kudde när han inte fick slicka på mig. Intensivt och noggrant. Han slickar lakan och täcke också. Han slickar på govet ibland. Och på mattorna.

Jag har - naivt - skylt på tänder. Men nu har han tappat mjölktänderna och han har god tillgång till tuggisar.
Det positiva är att han tar ett nej på ett bra sätt.
 
Känns som det är läge (för sent, jag vet) att ta tag i hans slickandeoch bitande. Det börjar bli påfrestande.

Han slickar på allt. Kläder, möbler, mattor - och mig. Och bits. Inte hårt men han måste ha med munnen i allt hälsande och all kontakt.

Visst, hundar slickar. Men inte på det här viset. Det går inte att klappa honom eller ha nån som helst kroppskonakt utan att han tar till munnen. Lyfte upp honom i sängen i morse och så satte han igång med att slicka min kudde när han inte fick slicka på mig. Intensivt och noggrant. Han slickar lakan och täcke också. Han slickar på govet ibland. Och på mattorna.

Jag har - naivt - skylt på tänder. Men nu har han tappat mjölktänderna och han har god tillgång till tuggisar.
Det positiva är att han tar ett nej på ett bra sätt.

Han åt lite dåligt va? I så fall skulle slickandet kunna vara ett tecken på lite magkatarr :)
 
Jag upplever honom inte som stressad, men det är ju fullt möjligt. Stress och magproblem hänger ju ihop dessutom.

Vad gör jag åt det då?
Det du kan göra genast är att ge honom mat lite och ofta. Att ge fyra-fem gånger om dagen kan hjälpa. Min hund som har skador på tarmen får alltid fyra gånger/dag plus att han får sitt vanliga (allergi)foder som godis i ganska stor mängd under dagen så att magsäcken aldrig blir helt tom. (Jag delar alltså upp dagsgivan i fodergiva och godisgiva). Det har gjort stor skillnad för hans mage och han behöver i dagsläget ingen medicin för magkatarr och magsår utan enbart för allergin. Min har med stor sannolikhet utvecklat allergi pga stress under sina första månader i livet (han är omplacering precis som din). Stressen skapade skador på tarmen vilket gjorde att proteiner läckte ut och det blev foderallergi av det hela. Som grädde på moset är han nu också allergisk mot pollen och det är den allergin han nu behöver medicineras mot.

Min är en sådan där introvert typ och visade inte stressen utåt i början utan vände den inåt och det gav de här tråkiga verkningarna.
 
Det du kan göra genast är att ge honom mat lite och ofta. Att ge fyra-fem gånger om dagen kan hjälpa. Min hund som har skador på tarmen får alltid fyra gånger/dag plus att han får sitt vanliga (allergi)foder som godis i ganska stor mängd under dagen så att magsäcken aldrig blir helt tom. (Jag delar alltså upp dagsgivan i fodergiva och godisgiva). Det har gjort stor skillnad för hans mage och han behöver i dagsläget ingen medicin för magkatarr och magsår utan enbart för allergin. Min har med stor sannolikhet utvecklat allergi pga stress under sina första månader i livet (han är omplacering precis som din). Stressen skapade skador på tarmen vilket gjorde att proteiner läckte ut och det blev foderallergi av det hela. Som grädde på moset är han nu också allergisk mot pollen och det är den allergin han nu behöver medicineras mot.

Min är en sådan där introvert typ och visade inte stressen utåt i början utan vände den inåt och det gav de här tråkiga verkningarna.
Först - han är ingen omplacering.

Har ska äta 1,5-2 dl torr mat och det knaprar han i sig bara till en del. Det innebär ½ dl per gång. Jag leker i honom mat emellanåt när han äter alldeles för dåligt.

Jag kan testa att småmata under dagen så får jag se om det gör någon skillnad.
 
Först - han är ingen omplacering.

Har ska äta 1,5-2 dl torr mat och det knaprar han i sig bara till en del. Det innebär ½ dl per gång. Jag leker i honom mat emellanåt när han äter alldeles för dåligt.

Jag kan testa att småmata under dagen så får jag se om det gör någon skillnad.
När min (dock något större) matvägrar så brukar jag kasta mat till honom en och en så han får springa runt och plocka upp dom. Blir som en lek och sen upptäcker han att han är hungrig och äter resten ur skålen
 
När min (dock något större) matvägrar så brukar jag kasta mat till honom en och en så han får springa runt och plocka upp dom. Blir som en lek och sen upptäcker han att han är hungrig och äter resten ur skålen
Så gör jag med. Men det gör honom inte hungrig. Det är ett sätt att få i honom mat de dagar han inte äter.
Men å andra sidan är han fin i hullet så jag är inte extremt orolig för maten.

(däremot störs mitt hästuppfödaröga av att han är så väldigt överbyggd och har så krokiga hasar samtidigt som han är fransysk :rofl::rofl::rofl: Fast samtidigt så kanske de kan se ut så, han bedömdes ju av andra vara den bästa valpen i kullen - innan det upptäcktes at than bara hade släppt ner en kula)
 
Slickandet i kombination med att han äter dåligt tycker jag är fog nog för att ta honom till veterinär. Magproblem kan yttra sig på så sätt, vilket i sin tur kanske kan förklara en del av hans beteende. Hundar som inte mår bra kan ju uppföra sig på de märkligaste sätt.
 
Slickandet i kombination med att han äter dåligt tycker jag är fog nog för att ta honom till veterinär. Magproblem kan yttra sig på så sätt, vilket i sin tur kanske kan förklara en del av hans beteende. Hundar som inte mår bra kan ju uppföra sig på de märkligaste sätt.
Jag ska på kurs i helgen med honom och ska i första hand prata med min mycket erfarna kompis/hundtränare. Sedan får vi se.
 
Först - han är ingen omplacering.

Har ska äta 1,5-2 dl torr mat och det knaprar han i sig bara till en del. Det innebär ½ dl per gång. Jag leker i honom mat emellanåt när han äter alldeles för dåligt.

Jag kan testa att småmata under dagen så får jag se om det gör någon skillnad.
Med omplacering syftade jag på att du inte heller fick hem en åtta veckor gammal valp utan en äldre med allt vad det innebär av bra mycket större omställning för hunden än om han hade varit åtta veckor :)

Eftersom han fortfarande äter dåligt hade jag absolut tagit honom till veterinär men under tiden är det ju vettigt att småmata.
 
Uppenbarligen kan Torsten komma på ett gäng anledningar till att skälla på nästan vad som helst. :rofl:

Igår skällde han på min trädgårdsgrep när jag hämtat den för att vända på en tuva i en rabatt.
Han har sett den massor av gånger tidigare. Jag har använd den som fästpunkt när jag bundit honom när han behövt hållas undan för det jag gör. Men igår var den plötsligt värd att skälla ut.

Han har skällt på mina flipflops också. Inomhus.

Han kanske bara tranar sin rost ... och gillar att hora sin egen rost. :p

Min Malle gillar definitivt att hora sin egen rost. Han kan fortfarande da och da skalla till, antingen helt utan anledning ... eller for att han hor nagot mycket langt ifran som jag inte hor. Han skaller inte for att barnen leker utanfor, hundar skaller, manniskor gar eller pratar och skrattar ... sa OM han skaller pa nagot jag inte kan hora har jag ingen aning om vad det ar.

Fran det han varit liten har jag avbrutit honom (jag STAR INTE UT med hundar som skaller utan anledning :o) Numera ger han ett eller tva skall innan han kommer till mig innan jag sager nagot. Da och da gar han ut fran mitt "office", dar jag sitter de flesta mornar och tidvis pa kvallen, skaller en eller tva ganger i hallen innan han kommer tillbaka och lagger sig igen. :cautious::p Nar han var liten fick han mycket berom nar han avbrot skallandet nar jag bad honom sluta ... numera sager jag kanske "Good Boy" ... om jag alls marker det. :grin:
 
Slickande och dålig aptit är ofta tecken på magproblem.
Jag hade också tagit honom till veterinären för en koll, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Brorsans mops slickade på tyg som wn besatt när han var yngre, dock ingen dålig aptit.
Brorsan åkte till veterinären, hunden mådde prima och brorsan ringde mig och berättade att han precis betalat 1500:- för att få veta att hans hund är tjock och ouppfostrad 😁
 
Slickande och dålig aptit är ofta tecken på magproblem.
Jag hade också tagit honom till veterinären för en koll, hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Brorsans mops slickade på tyg som wn besatt när han var yngre, dock ingen dålig aptit.
Brorsan åkte till veterinären, hunden mådde prima och brorsan ringde mig och berättade att han precis betalat 1500:- för att få veta att hans hund är tjock och ouppfostrad 😁

Jag har gjort samma sak med en katt :D
 
Pemiär på valpkurs.
Åtta glada hundar av varierande storlek, sort och ålder. Särskilt charmig var en vacker boxerflicka i den mest rangliga och ostyriga åldern.

Torsten gav nog ett väldigt väluppfostrat intryck. Men det berodde nog mer på att han var så överväldigad av intryck att han mest satt stilla och tittade.
Nu har vi läxa på att sitta och att ha kontakt.
 
1593975703684.png
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 672
Senast: Elektron
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 084
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp