Valtråden 2022 del 2

parellikusken

Trådstartare
Här kan vi fortsätta diskutera valet!

knolval.jpg
 
Jag har börjat ångra mitt val till regionen. Vet att man då kan rösta igen på valdagen. Någon som gjort det och vet hur det går till?
 
Aha! Tack. Har aldrig röstat på valdagen. 😅
Jag gjorde det första gången som jag fick rösta. Det avskräckte mig för livet 😅 Dessutom kan jag hjälpa min mor om vi förtidsröstar (vi hör inte till samma distrikt och hon ser dåligt, så hon behöver hjälp med att ta sig dit och att faktiskt få rätt röstsedlar också).

Ser fram emot att rösta i övermorgon istället för på valdagen. Dock fortfarande osäker kring hur jag ska göra med riksdagsvalet...

Egentligen står jag närmast ett mindre parti, men där har det varit lite sisådär med att samarbeta med de andra partierna och jag vill inte(!) riskera att "kasta bort" min röst så att fel sida får något att säga till om... Funderar därför på att rösta på S, för att känna mig säker på att min röst bidrar till att stoppa SD. Jag är inte helt positiv till hur S uttryckt sig senaste tiden, men de är åtminstone bättre än tex M...
 
Jag gjorde det första gången som jag fick rösta. Det avskräckte mig för livet 😅 Dessutom kan jag hjälpa min mor om vi förtidsröstar (vi hör inte till samma distrikt och hon ser dåligt, så hon behöver hjälp med att ta sig dit och att faktiskt få rätt röstsedlar också).

Ser fram emot att rösta i övermorgon istället för på valdagen. Dock fortfarande osäker kring hur jag ska göra med riksdagsvalet...

Egentligen står jag närmast ett mindre parti, men där har det varit lite sisådär med att samarbeta med de andra partierna och jag vill inte(!) riskera att "kasta bort" min röst så att fel sida får något att säga till om... Funderar därför på att rösta på S, för att känna mig säker på att min röst bidrar till att stoppa SD. Jag är inte helt positiv till hur S uttryckt sig senaste tiden, men de är åtminstone bättre än tex M...
Jag är ju miljöpartist och röstar på dom till kommunen och riksdagen. Men till regionen röstade jag S för att jag inbillar mig att de är mer kompetenta än MP där. Dock känner jag att jag sviker mins värderingar lite då.. Så funderar på att rösta på MP i regionen ändå.
 
Jag är ju miljöpartist och röstar på dom till kommunen och riksdagen. Men till regionen röstade jag S för att jag inbillar mig att de är mer kompetenta än MP där. Dock känner jag att jag sviker mins värderingar lite då.. Så funderar på att rösta på MP i regionen ändå.
För mig kommer det bli MP i kommun och S i regionen. Är inte förtjust i MPs bilhat på riksdagsnivå men de som jobbar i partiet i min kommun är otroligt bra och har idéer jag verkligen tror på. På regionsnivå tror jag att det är S som har mest lik syn som mig. Där känner jag att vården är det mest akuta att fokusera på och jag tror inte att jag sett så mycket som skulle kunna vara negativt med dem just på regionnivå.

Men ja... riksdagen. Allt som samarbetar med SD går direkt bort. Hur mycket kan MPs orealistiska syn på tex bilar påverka? Kan V få något att säga till om? Är C helt tokiga och kan de samarbeta? Är S numera för lika M för att mitt samvete ska klara en röst på dem? Har jag glömt något parti?
 
Kollade på Per Bolund i Utfrågningen igår och jag tyckte han var riktigt bra faktiskt. Bland annat nämnde han att de vill att det inte skall vara en klassfråga att kunna ha elbil och att de vill stötta inhemsk produktion av livsmedel m.m. då det är fördelaktigt för klimatet bland annat. Tyckte också inställningen till energikrisen var rimlig.
 
Kollade på Per Bolund i Utfrågningen igår och jag tyckte han var riktigt bra faktiskt. Bland annat nämnde han att de vill att det inte skall vara en klassfråga att kunna ha elbil och att de vill stötta inhemsk produktion av livsmedel m.m. då det är fördelaktigt för klimatet bland annat. Tyckte också inställningen till energikrisen var rimlig.
Hur tänkte de lösa det med elbilar? Det är inte miljövänligt att tillverka massor av bilar bara för att byta ut redan fungerade bilar hemma hos folk, inte billigt heller.

Vad jag tänker att borde vara rimligt är att förbjuda produktion av annat än bensinsnåla bilar och samtidigt öka möjligheterna för miljövänliga bilar (finns ju fler miljövänliga alternativ än el, som det inte händer så jättemycket med i dagsläget tyvärr). Då skulle de miljövidriga bilarna fasas ut och folk skulle kunna köra slut på sina gamla bilar istället för att bara konsumera mer och mer.
 
Jag gjorde Svts valkompass för de lokala valen men vet inte om jag blev så mycket klokare. De flesta frågorna/förslagen kände jag mig för oinsatt i för att egentligen ha en stark åsikt. Tror jag fick MP i kommun och S i region, kanske ska köra på det, blir nog C i riksdagen men litar inte riktigt på att de lokala politikerna inte börjar kohandla med SD :cautious:
 
Följt det flesta valdebatter och annat senaste tiden men känner mest att det blir mycket sandlåda av allting.
Vet bara vilka jag inte kommer rösta på, finns tre stycken som går bort totalt.
Sen är jag osäker, ska försöka ta mig iväg imorgon och förtidsrösta. Orkar inte rösta på valdagen med alla andra 😅
Har nog ändå kanske landat i vad det blir, får sova på saken en dag till.
 
Jag vet fortfarande inte vilka jag ska rösta på, vet bara att jag inte på något vis vill att min röst ska hjälpa SD och KD men alternativen känns inte klockrena heller! :arghh:
 
Jag har alltid röstat på valdagen innan, tycker det är så högtidligt, brukar klä upp mig osv, men i år känner jag att valrörelsen varit så hemsk att det inte känns som nåt jag vill fira ens. Tror jag ska förtidsrösta utanför jobbet istället!
 
Jag gjorde Svts valkompass för de lokala valen men vet inte om jag blev så mycket klokare. De flesta frågorna/förslagen kände jag mig för oinsatt i för att egentligen ha en stark åsikt. Tror jag fick MP i kommun och S i region, kanske ska köra på det, blir nog C i riksdagen men litar inte riktigt på att de lokala politikerna inte börjar kohandla med SD :cautious:
Kände samma med valkompassen i kommunen och regionen, var frågor som jag inte alls bryr mig om (”ska vi bygga en ny idrottshall i kommunen?” 🙈) så gav mig inte nåt alls. Kommer rösta mp i riksdagsvalet och sen kanske v eller s i regionen eftersom mp gått ihop med alliansen här senast.
 
Här i Stockholm har det borgerliga blocket och Irene Svenonius makten på grund av att de fick med sig MP. Flera av mina vänner som tänker stödrösta på MP hade glömt bort det. Så vill man bryta moderaternas makt i regionen får man tänka efter angående vilket parti man ska lägga sin röst på. Flera borgerliga närstående röstade S i förra valet för att de är så missnöjda med vården.
 
Här i Stockholm har det borgerliga blocket och Irene Svenonius makten på grund av att de fick med sig MP. Flera av mina vänner som tänker stödrösta på MP hade glömt bort det. Så vill man bryta moderaternas makt i regionen får man tänka efter angående vilket parti man ska lägga sin röst på. Flera borgerliga närstående röstade S i förra valet för att de är så missnöjda med vården.
Det hade jag inte koll på! Nu känner jag mig helt säker på att det blir S i regionen. MP i min kommun vägrar samarbete med SD och M, det var en av de främsta i partiet i kommunen övertydlig med när jag frågade om just vilka de kan samarbeta med.
 
Det hade jag inte koll på! Nu känner jag mig helt säker på att det blir S i regionen. MP i min kommun vägrar samarbete med SD och M, det var en av de främsta i partiet i kommunen övertydlig med när jag frågade om just vilka de kan samarbeta med.
De som lett sjukvården senaste 16 åren i Stockholm är de borgerliga plus MP sedan 4 år tillbaka. Något måste förändras radikalt inom regionen/sjukvården och det kommer inte förändras om man röstar blått eller MP, skulle jag vilja säga.
Tror många som röstade MP i förra valet ångrar sin röst med tanke på vilka de valt att samarbeta med här.
 
De som lett sjukvården senaste 16 åren i Stockholm är de borgerliga plus MP sedan 4 år tillbaka. Något måste förändras radikalt inom regionen/sjukvården och det kommer inte förändras om man röstar blått eller MP, skulle jag vilja säga.
Tror många som röstade MP i förra valet ångrar sin röst med tanke på vilka de valt att samarbeta med här.
Ja, håller helt med. Tyvärr ser jag många som är missnöjda med sjukvården som sedan går och röstar på de borgerliga partierna i alla val eftersom de ser att stadsministern är från S... Det där med kunskap om vad som påverkar vilka områden är det inte sådär jättebra med...
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Tänkte vi kör en valtråd ju
97 98 99
Svar
1 966
· Visningar
79 217
Senast: lizan
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 941
Senast: zassoo
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
7 445
Kropp & Själ Var fjolåret övervägande bra eller dåligt för er? Eller mitt i mellan? Varför? Jag har aldrig tidigare haft ett så här utpräglat dåligt...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp