Valtråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äntligen!
djurkaskelot.jpg
 
Själv har jag valt att kandidera till kommunfullmäktige
Att det blev just moderaterna är för att jag i kommunen ändå känner att det är de som kan föra kommunen vidare.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220708-163225_Facebook.jpg
    Screenshot_20220708-163225_Facebook.jpg
    71,5 KB · Visningar: 222
Vad händer med L? Såg ut att åka ur riksdagen men plötsligt vände vinden? Kan inte se att nya partiledaren gjort nåt fantastiskt?
 
Själv har jag valt att kandidera till kommunfullmäktige
Att det blev just moderaterna är för att jag i kommunen ändå känner att det är de som kan föra kommunen vidare.

Vad spännande! Jag blir glad varje gång det finns vettiga människor som orkar engagera sig politiskt, tror att du har mycket att tillföra där. Jag har inte kommit längre än till att bli medlem i "mitt" parti (och det först för något år sedan). Hade det inte varit så mycket annat som jag vill att min tid ska räcka till så hade jag egentligen gärna engagerat mig kommunpolitiskt också. Kanske när jag går i pension!
 
Vad spännande! Jag blir glad varje gång det finns vettiga människor som orkar engagera sig politiskt, tror att du har mycket att tillföra där. Jag har inte kommit längre än till att bli medlem i "mitt" parti (och det först för något år sedan). Hade det inte varit så mycket annat som jag vill att min tid ska räcka till så hade jag egentligen gärna engagerat mig kommunpolitiskt också. Kanske när jag går i pension!
Jag tycker det är viktigt att som insatt i skolan och vård och omsorg kunna ge en bättre bild av vad man gör där.
Och underlätta beslut i fullmäktige
 
Vad händer med L? Såg ut att åka ur riksdagen men plötsligt vände vinden? Kan inte se att nya partiledaren gjort nåt fantastiskt?
Såhär utifrån tror jag att han samlat styrkorna. Han har också synts en hel del i media och koncentrerat sig mer på skolfrågor - Ls starka kort. Saboni-tiden styrde bort från deras kärnfrågor.

plus att han verkar vara en sympatisk man med humor?
 
Självklart kandiderar jag för mitt parti - även om jag beslutat att avsluta mitt engagemang i nämnden. Det finns unga oerhört duktiga som jag inte vill stå i vägen för. Det finns tillräckligt med gamla stoppklossar i politiken ändå :D

Är väldigt glad för att mitt parti varit så klara med att vaken samarbeta med SD eller V.
Att "samarbeta med alla" är inget alternativ när de man förväntas samarbeta är gamla nazister eller har i sitt partiprogram att det enskilda ägandet ska avskaffas....




1657305990519.png
 
Såhär utifrån tror jag att han samlat styrkorna. Han har också synts en hel del i media och koncentrerat sig mer på skolfrågor - Ls starka kort. Saboni-tiden styrde bort från deras kärnfrågor.

plus att han verkar vara en sympatisk man med humor?
Fast skolfrågan är liberalt självmord. Trots allt ligger man bakom det mesta som gått åt helvete. Å andra sidan är karlen en rutinerad politiker som inte klantar sig och är förankrad i sitt parti. Det räcker långt.
 
Självklart kandiderar jag för mitt parti - även om jag beslutat att avsluta mitt engagemang i nämnden. Det finns unga oerhört duktiga som jag inte vill stå i vägen för. Det finns tillräckligt med gamla stoppklossar i politiken ändå :D

Är väldigt glad för att mitt parti varit så klara med att vaken samarbeta med SD eller V.
Att "samarbeta med alla" är inget alternativ när de man förväntas samarbeta är gamla nazister eller har i sitt partiprogram att det enskilda ägandet ska avskaffas....




Visa bifogad fil 94759
Å andra sidan är det omöjligt att veta vad man får om man röstar på C. (på pappret i alla fall - kan inte tänka mig att Kristersson släpper SDs alla procent för betydligt färre procent från C)
C är ett av de partier som jag skulle kunna rösta på, men den här gången känner jag att jag måste taktikrösta för att få den statsminister jag vill - jag kan bara tänka mig den ena av de två huvudkandidaterna på den posten. Och då kommer något annat parti med en tydligare målbild på statsministerfronten, få min röst. Även om jag egentligen inte ligger lika nära det partiet ideologiskt.
 
Jag har inte alls klart för mig hur det blir med mitt riksdagsval. Jag vet ATT jag ska rösta, men jag måste försöka förstå bättre hur det blir i praktiken med de olika alternativen. Att M nu tycker att SD är finemang, det är ju tydligt och då går allt på den sidan bort. Men så ska man veta vad som är bäst bland övriga..?

Jag känner mig enbart säker på regionsvalet. Förvirrad när det gäller kommun också. Där ska jag nog gå runt bland valstugorna i höst och fråga lite för att få bättre koll. Jag vet ju att de kan göra annorlunda på kommunnivå jämfört med riksdag ibland, och vet att vi har en politiker i ett för mig helt fel parti som förvånansvärt nog är riktigt, riktigt bra. Han hade bra åsikter inför förra valet, fick möjlighet att påverka en del efter valet och har under de senaste åren fått till en hel del bra förändringar i kommunen. Hade han suttit i något vettigare parti så hade livet varit mycket enklare för mig :angel:
 
Å andra sidan är det omöjligt att veta vad man får om man röstar på C. (på pappret i alla fall - kan inte tänka mig att Kristersson släpper SDs alla procent för betydligt färre procent från C)
C är ett av de partier som jag skulle kunna rösta på, men den här gången känner jag att jag måste taktikrösta för att få den statsminister jag vill - jag kan bara tänka mig den ena av de två huvudkandidaterna på den posten. Och då kommer något annat parti med en tydligare målbild på statsministerfronten, få min röst. Även om jag egentligen inte ligger lika nära det partiet ideologiskt.
Lite udda sätt att se på saken, internationellt. Men det beror väl på att all politiskt journalistik i Sverige går ut på block. I de flesta andra länder röstar man på parti, sen får man se hur det blir med regerandet.
 
Å andra sidan är det omöjligt att veta vad man får om man röstar på C. (på pappret i alla fall - kan inte tänka mig att Kristersson släpper SDs alla procent för betydligt färre procent från C)
C är ett av de partier som jag skulle kunna rösta på, men den här gången känner jag att jag måste taktikrösta för att få den statsminister jag vill - jag kan bara tänka mig den ena av de två huvudkandidaterna på den posten. Och då kommer något annat parti med en tydligare målbild på statsministerfronten, få min röst. Även om jag egentligen inte ligger lika nära det partiet ideologiskt.
C är pragmatiska.Men ett närmande till SD skulle få hela partiet i uppror. Samma med V. Jag sitter inte i partiledningen men känner en hel del av folket där. Det blir så efter alla dessa år (gick med 1975)

En rätt grundläggande sak med C är att det är medlemsstyrt. Politiken förankras och det finns ine en ledning som pekar med hela handen vart partiet ska gå. Det är en sort grundtrygghet i att vara medlem.

Jag är trygg i att jag vet exakt vad jag får. Men kan begripa att en vanlig väljare inte är lika trygg.
 
Jag har valångest deluxe, bara tanke på ett regeringsskifte till en blå eller blåbrun regering ger mig ont i magen och själen. Ju mer samhället och dess diskurser lutar åt öppen främlingsfientlighet och åt höger överlag, desto mer åt vänster lutar jag. Det blir back to basics och en fråga om partiernas grundläggande människosyn – eller bristen på denna – som hamnar först medans sakfrågorna får stryka på foten, vilket jag tycker är tråkigt. Det hade ju varit oerhört trevligt om sådana basala saker såsom människors lika värde återfanns hos alla partier.

Jag vet inte om jag ska taktikrösta för att försöka motverka regeringsskifte (S) eller om jag skall rösta med hjärtat (C). Det föregående valet gjorde jag det senare. Jag vill lägga min röst där den gör mest nytta, men i skrivande stund vet jag inte riktigt var det är.
 
Såhär utifrån tror jag att han samlat styrkorna. Han har också synts en hel del i media och koncentrerat sig mer på skolfrågor - Ls starka kort. Saboni-tiden styrde bort från deras kärnfrågor.

plus att han verkar vara en sympatisk man med humor?

jag tror att det är så enkelt som att Nyamko Sabuni är utbytt

Han verkar ju inte ha samma fantastiska förmåga att trampa i klaveret som Sabuni men politiken är ju densamma? Hade förstått om de hade bytt väg och valt att inte samarbeta med SD.
 
Om inte MP ser ut att kunna nå 4 % vet jag inte vad jag ska rösta på. Känns meningslöst att rösta på MP då men finns egentligen inget annat parti jag vill rösta på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
846
Senast: Fiorano
·
  • Omröstning
Tjatter Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
9 164
Senast: ameo
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 967
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Hjälp! Jag kan inte använda mitt MS-paket som jag köpte tillsammans med datorn 2022. Det går inte att komma i kontakt med Microsoft och...
Svar
8
· Visningar
727
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp