Bukefalos 28 år!

Våndas lite redan........

C

Carisma72

Måste bar skriva av mej...:angel:
Jag ringde precis min hovslagare. Han är jätte snäll och trevlig, nogrann och duktig på sitt arbete. Problemet är att han är rätt så ny utbildad och tar lååång tid på sig. Förra gången tog det 3timmar att sko runt om på stora hästen och typ bara 15 min för att verka shettisen. Denna gång ska jag ta av framskorna för att vi rider inte så mycket på höst/vinter. Så min förhoppning är då att det bara tar max 1,5 :devil:
Men jag vill ju inte byta, han blir väl snabbare ju mer han får göra. Det är ju bara en "ung man" :p
 
Sv: Våndas lite redan........

Ja, jag vet vad du menar. Jag använder en relativt nyubildad hovis. Han tar längre tid på sig än en mer rutinerad hovslagare, men i gengäld så är han desto noggrannare. Hellre att de är noggranna än att de "hafsar" igenom skoningen tycker jag.
 
Sv: Våndas lite redan........

ojdå vet hur det där är men jag använder en relativt ny hovis, finner det bara positivt att denna tar lång tid på sig och gör det perfekt vilket denne gör då denne vill själv bli nöjd med resultatet så noga att denne använder plasticbadding och tjära som dämpningmellan hov och sko allt för att min häst skall få sina trasiga fossingar bättre och det e helt klart en stor skillnad vet man att en hovis tar tid på sig är det väla bara att boka en tid /dag då du själv har tiden på dig,, hellre en hovis som gör det noggrant och lång tid än en som skyndar sig och gör det mindre noggrant
 
Sv: Våndas lite redan........

Jo det har ni rätt i men döm ändå om min förvåning första gången han var här och det tog så lång tid. Det var tur att man inte hade planerat något mer den dagen:D :bump:
 
Sv: Våndas lite redan........

Menar du inte att du ska ta av bakskorna? Annars tycker jag det verkar bra med en noggrann hovslagare.
 
Sv: Våndas lite redan........

Ja, jag vet vad du menar. Jag använder en relativt nyubildad hovis. Han tar längre tid på sig än en mer rutinerad hovslagare, men i gengäld så är han desto noggrannare. Hellre att de är noggranna än att de "hafsar" igenom skoningen tycker jag.

Men en van hovis jobbar ju snabbare utan att vara slarvig.
Han behöver ju inte stå och titta på en hov i flera minuter för att se vad som behöver göras.
Att det finns slarviga också fattar ju alla, men alla snabba är inte slarviga.
 
Sv: Våndas lite redan........

Men en van hovis jobbar ju snabbare utan att vara slarvig.
Han behöver ju inte stå och titta på en hov i flera minuter för att se vad som behöver göras.
Att det finns slarviga också fattar ju alla, men alla snabba är inte slarviga.

Jag drar mig själv för att använda nya hovslagare, likaväl som jag inte vill att mina barn skall ha nyutexaminerade lärare. Det tar tid att lära sig jobbet. En ny hovslagare kan säkert inte se allt. Bra dock att hovslagaren tar tid på sig och försöker göra så gott den kan. Men erfarenhet ger både öga för vinklar och fart. Gäller annars att man har en tålmodig häst.

Hälsning Maja
 
Sv: Våndas lite redan........

knapplån

Men hur skall de nyutexaminerade hovslagarna kunna få en chans att lära upp sig och bli snabbare om de inte någon gång får börja?
De nya hovslagare jag har anlitat tidigare har också tagit tid på sig, de tittar och tittar på hovarna, men jag ser det som så att de vill göra ett bra arbete och skapa sig ett bra rykte i sin tänkbara kundkrets, eftersom de flesta hovslagare är egen företagare.
Tar gärna den tid det tar, huvudsaken det blir bra, skulle det bli fel på något vis måste man ju påpeka detta för hovslagaren så att denne får komma och göra om det, vi betalar ju för en tjänst.
Så är det ju med alla som är nya inom ett visst yrke, får de inte någon gång börja så kan de intefå erfarenhet heller, alla måste få en chans och det är bättre att det tar lång tid än att de skall verka erfarna fast de inte är det och sko snabbt och det blir fel??
 
Sv: Våndas lite redan........

Menar du inte att du ska ta av bakskorna? Annars tycker jag det verkar bra med en noggrann hovslagare.

Nä, jag "kan" inte ta av bak för hon vrider bakbenen när hon går så utsidan av hoven slit ner mer än dubbelt så fort som insidan så vi har skor med utlägg. Och då går hon mycket bättre också, vrider inte alls så mycket. Utan skor bak känns det som om hon vickar på rumpan när hon går :rofl:
 
Sv: Våndas lite redan........

Även den vane hovslagaren brukar ta extra tid på sig när han skor en ny häst första gången. Efter ett par gånger, när hovslagaren känner hästen, brukar det gå fortare.

Nyutbildade hovslagare är inte att förakta. Inte heller nyexaminerade lärare. Ibland kan båda sorterna ha nya råd, rön och moderna ideér med sig i bagaget.

/P Döben
 
Sv: Våndas lite redan........

Även den vane hovslagaren brukar ta extra tid på sig när han skor en ny häst första gången. Efter ett par gånger, när hovslagaren känner hästen, brukar det gå fortare.

Nyutbildade hovslagare är inte att förakta. Inte heller nyexaminerade lärare. Ibland kan båda sorterna ha nya råd, rön och moderna ideér med sig i bagaget.

/P Döben

Precis min åsikt. Hovslagare är ju ett bristyrke (kanske även bra lärare?). För att få rutin och skicklighet behövs ju praktik, hur ska man få sådan om det krävs rutin först? Hovslagaren har ju dessutom utövat sin praktik redan som lärling, så helt okunnig är han/hon ju knappast. Stopek du får gärna förklara närmare hur du tänker här - vem ska anlita de nyutbildade hovslagarna?

Som P Döben säger går ju dessutom vissa bara på i gamla hjulspår som kanske inte alltid håller i dagsläget.

Mvh QP
 
Sv: Våndas lite redan........

Kan bara hålla med! Jag har också en ny hovis som tar tid på sig, men jag är bara glad att han är noga och att jag inte betalar per timme! :)
 
Sv: Våndas lite redan........

Ja, jag är nöjd och tänker inte byta :rofl:
Och visst tar det tid att lära sig "in the real world" utanför skolan. :D
 
Sv: Våndas lite redan........

Ja, jag är nöjd och tänker inte byta :rofl:
Och visst tar det tid att lära sig "in the real world" utanför skolan. :D

Visst tar det tid att lära sig... men vi är väl alla barn i början! ;) Tur att han är noggrann och verkar ta sitt yrke på allvar. Det tar ett tag att lära sig men jag tror säkert att han kommer bli snabbare allt vad tiden går! Ha lite tålamod! :rofl:
 
Sv: Våndas lite redan........

bra hovslagare är en bristvara!
Du får väl hoppas på att det kommer att gå fortare med tiden :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 204
Senast: Marvin
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 690
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Efter att ha suttit och läst om russen som har ingått i ett forskningsprojekt utanför Uppsala så börjar jag fundera på mina egna...
2
Svar
30
· Visningar
2 830
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp