Vandra 10 km i 30-gradig värme?

Araminta

Trådstartare
Hur jobbigt är det?

Jag funderar på att ta en del av Skåneleden imorgon. Är ingen van vandrare och kommer dessutom att gå själv. Varken sträckan eller terrängen ska vara några egentliga problem men jag nojar lite över värmen :o Väderprognosen säger 30 grader varmt och mulet. Risk för åska ett par mil bort men inte i just det området. Som jag förstår det så går leden mestadels genom skog men vågar inte lita på att det finns skugga hela varvet runt.
 
Hur mycket tid har du och hur värmekänslig är du generellt? Du skriver att du inte är van vandrare, men brukar du promenera regelbundet?

Jag tror att de allra flesta klarar en sådan tur du planerar utan större problem. Extra ansträngande blir det ju såklart om en har tidsbrist, inte är helt frisk eller är extremt värmekänslig.

Med mycket vatten och regelbundna pauser hade jag utan problem vågat mig på en sån promenad, och då är jag ändå värmekänslig dvs. mår fysiskt dåligt av mycket värme.
 
Vatten, vatten, vatten det är det viktigaste, sen klä sig i inte allt för varma kläder och vandra på. Så har jag gjort när jag varit ute och vandrat i varma väder.
 
Hur jobbigt är det?

Jag funderar på att ta en del av Skåneleden imorgon. Är ingen van vandrare och kommer dessutom att gå själv. Varken sträckan eller terrängen ska vara några egentliga problem men jag nojar lite över värmen :o Väderprognosen säger 30 grader varmt och mulet. Risk för åska ett par mil bort men inte i just det området. Som jag förstår det så går leden mestadels genom skog men vågar inte lita på att det finns skugga hela varvet runt.
Finns det tillgång till vatten på sträckan eller måste du bära med dig allt? Vi har vandrat kortare dagsturer i fjällen sista veckan och det har varit tungt med 31 graders värme. Vi har druckit 1,5-2 liter på en halv dags vandring men har haft tillgång till fjällbäckar.
Hatt/keps och ett paraply kan vara bra för att skugga huvudet, kom ihåg att ha tillräckligt att äta och vätskeersättning. Man behöver energi för att orka, speciellt när det är varmt eller kallt.
 
Hur jobbigt är det?

Jag funderar på att ta en del av Skåneleden imorgon. Är ingen van vandrare och kommer dessutom att gå själv. Varken sträckan eller terrängen ska vara några egentliga problem men jag nojar lite över värmen :o Väderprognosen säger 30 grader varmt och mulet. Risk för åska ett par mil bort men inte i just det området. Som jag förstår det så går leden mestadels genom skog men vågar inte lita på att det finns skugga hela varvet runt.

Går säkert bra. Se bara till att fylla på rejält med vätska innan och under promenaden.
 
Jag skulle säga att det helt beror på hur väl du tål värme rent generellt. Jag som tål värme väldigt bra har absolut inga problem att traska 10 km i rask takt i sån värme utan att hinka vätska under tiden (det gör jag när jag kommit tillbaka), medan andra "dör" av värmen efter bara nån km.
 
Var i Skåne är det du ska gå?

Jag skulle generellt inte tro att det är någon fara, 1 mil är ju ingen jättelång sträcka. Har du packning med så blir det såklart jobbigare, men mycket vatten, något att äta, skydda huvudet mot solen och gott om tid för pauser om det behövs, så ska det nog gå fint :)
 
Tack för alla svar! Jag siktar på att komma iväg imorgon! :banana:

Jag är van vid att gå rent generellt och har gjort dagsturer innan. Har ingen tidspress alls och minimalt med packning. Hade det varit 20 grader hade jag inte tvekat. Det är siffran 30 som av någon anledning känns läskig. Är inte förtjust i värme men kan väl inte påstå att jag är värmekänslig rent fysiskt. Är inte nedsatt på något vis, även om kondisen kunde varit bättre.

Det är en sträcka från Knivsåsen, genom Hällestad fram till Skryllegården. När jag tänker efter beror nog nojan dels på värmen, dels för rädslan för att gå vilse :o Men det är ju väl upptrampade områden och knappast ute i vildmarken.
 
Försök släppa din oro över värmen och att gå vilse och ta med dig lite vatten samt något att fläkta dig med medan du går. Själv har jag svårt för huvudbonad av olika slag när det är varmt eftersom jag svettas så kopiöst i håret då, så jag fläktar hellre mig medan jag går. Njut av din promenad!
 
Handlar det om "bara" tio kilometer och terrängen inte är dramatisk hade jag inte oroat mig alls faktiskt, bara sett till att ha solskydd och vatten och ta det i egen takt. :)
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:
Nej 10 km är inte så långt
Men jag skulle nog akta mig för att gå i denna värme
Ändå tycker jag att jag brukar klara värme bra
Jobbade ju hela förra årets värmebölja men i år mår jag skit av värmen
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:

Sträckan är ju en sak, men jag håller helt med om den bristande njutbarheten! Jag hade valt att vandra på natten i så fall :) (om sträckan jag skulle gå tillät det)
 
Det jag tänker på med att också räkna in luftfuktigheten är detta (från SMHI):

"Fuktigheten påverkar
Även luftfuktigheten har stor betydelse för vår uppfattning av värme. Temperaturen upplevs som högre när luften har hög luftfuktighet, än när den är torr.

När temperaturen är över 32° kan inte ens bar hud stråla ut tillräckligt med värme, och svettningen måste ta över nedkylningen. Om det då är mycket fuktigt kan inte avdunstning ske tillräckligt snabbt.

En temperatur på 32° och en relativ fuktighet på 75%, motsvarar en upplevd temperatur på cirka 43°, och det är på gränsen av vad man kan utstå.

Vid så höga temperaturer rinner svetten och det är oerhört viktigt att få i sig tillräckligt med vätska för att ersätta den förlorade. Temperaturkontrollen av kroppen kan annars sättas ur spel och man får värmeslag, som kan medföra döden om kroppstemperaturen stiger över 41°."

Jag har bott i Ohio en period, så jag är van vid att man rapporterar både temperatur, samt upplevd temperatur beroende på luftfuktigheten....
 
Det jag tänker på med att också räkna in luftfuktigheten är detta (från SMHI):

"Fuktigheten påverkar
Även luftfuktigheten har stor betydelse för vår uppfattning av värme. Temperaturen upplevs som högre när luften har hög luftfuktighet, än när den är torr.

När temperaturen är över 32° kan inte ens bar hud stråla ut tillräckligt med värme, och svettningen måste ta över nedkylningen. Om det då är mycket fuktigt kan inte avdunstning ske tillräckligt snabbt.

En temperatur på 32° och en relativ fuktighet på 75%, motsvarar en upplevd temperatur på cirka 43°, och det är på gränsen av vad man kan utstå.

Vid så höga temperaturer rinner svetten och det är oerhört viktigt att få i sig tillräckligt med vätska för att ersätta den förlorade. Temperaturkontrollen av kroppen kan annars sättas ur spel och man får värmeslag, som kan medföra döden om kroppstemperaturen stiger över 41°."

Jag har bott i Ohio en period, så jag är van vid att man rapporterar både temperatur, samt upplevd temperatur beroende på luftfuktigheten....
Visserligen är det du skriver sant, men så hög luftfuktighet som 75% vid en temperatur av 32 grader förekommer nog väldigt sällan i Sverige. Försökte kolla lite på olika ställen som rapporterat in luftfuktighet och temperatur, vad jag kunde se så fanns det ställen med högre luftfuktighet än 75% i Skåne igår, men då var temperaturen å andra sidan "bara" 23-24 grader. Jämför jag mina erfarenheter från förra sommaren, då jag först var i Japan i slutet av juni/början av juli, och sedan åter till den för Sverige varma sommaren, så var det mycket svalare i Sverige, trots att gradtalet inte skilde sig särskilt mycket, just pga att det var mycket högre luftfuktighet i Japan, vilket jag misstänker beror på högre temperaturer i havet än vad vi har i Sverige. Vi vandrade lite i Japan, men då var det svalt, 25-26 grader, men sedan vandrade vi ju i städerna när det var varmt också...
 
Om det verkligen är mulet är trettio grader inga större problem. Tittar solen fram och du är på mossområden däremot så blir det varmt på riktigt. Jag och hunden gick 9 km i fredags i för oss okänd terräng. 30 grader stod termometerna på då och inte ett moln på himlen. Det som var lite jobbigt var just över mossområdena där luften stod still och dallrade. Backarna vi klättrade uppför hade vi skugga av träden vid så det gick bra. Vatten med till både mig och hunden såklart. Jag hade alltså inte tvekat.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 011
Senast: Angel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 958
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 987
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp