Vandra 10 km i 30-gradig värme?

Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:

Jag tycker inte det är så långt och hade inte haft några problem att gå i värmen, är det svår terräng blir det såklart mer jobbigt men det har jag svårt att tro att det är i skåne.

Förra sommaren sprang jag, cyklade och tränade terräng med hästen flera gånger i 30+, inga bekymmer alls.
Det är nog väldigt individuellt hur njutbart det är 😁
 
Är man i någolunda hyfsat form är 10 km ingen match, se bara till att ha vatten med. Gott om vatten! Och skor du inte får skavsår i. Skåneleden är finfin, du kommer INTE att gå vilse!
 
Visserligen är det du skriver sant, men så hög luftfuktighet som 75% vid en temperatur av 32 grader förekommer nog väldigt sällan i Sverige. Försökte kolla lite på olika ställen som rapporterat in luftfuktighet och temperatur, vad jag kunde se så fanns det ställen med högre luftfuktighet än 75% i Skåne igår, men då var temperaturen å andra sidan "bara" 23-24 grader. Jämför jag mina erfarenheter från förra sommaren, då jag först var i Japan i slutet av juni/början av juli, och sedan åter till den för Sverige varma sommaren, så var det mycket svalare i Sverige, trots att gradtalet inte skilde sig särskilt mycket, just pga att det var mycket högre luftfuktighet i Japan, vilket jag misstänker beror på högre temperaturer i havet än vad vi har i Sverige. Vi vandrade lite i Japan, men då var det svalt, 25-26 grader, men sedan vandrade vi ju i städerna när det var varmt också...
Och igår var det ovanligt fuktigt, vi kommenterade det till och med. Men det hade kommit några åskskurar på förmiddagen så det var rätt blött i marken, så när solen sedan tittade fram blev det helt klart fuktigt! Mao, inget normaltillstånd, precis som du skriver.
 
Tack för alla svar! Jag siktar på att komma iväg imorgon! :banana:

Jag är van vid att gå rent generellt och har gjort dagsturer innan. Har ingen tidspress alls och minimalt med packning. Hade det varit 20 grader hade jag inte tvekat. Det är siffran 30 som av någon anledning känns läskig. Är inte förtjust i värme men kan väl inte påstå att jag är värmekänslig rent fysiskt. Är inte nedsatt på något vis, även om kondisen kunde varit bättre.

Det är en sträcka från Knivsåsen, genom Hällestad fram till Skryllegården. När jag tänker efter beror nog nojan dels på värmen, dels för rädslan för att gå vilse :o Men det är ju väl upptrampade områden och knappast ute i vildmarken.
Sista biten upp mot Skrylle är nog en del stigning, men då kommer du å andra sidan ha skugga av skogen så det kommer säkert gå fint :)
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:

Jag är kanske lite skadad, 10 km är vad jag cyklar eller går med mina hundar på deras vanliga promenad.
 
Hur jobbigt är det?

Jag funderar på att ta en del av Skåneleden imorgon. Är ingen van vandrare och kommer dessutom att gå själv. Varken sträckan eller terrängen ska vara några egentliga problem men jag nojar lite över värmen :o Väderprognosen säger 30 grader varmt och mulet. Risk för åska ett par mil bort men inte i just det området. Som jag förstår det så går leden mestadels genom skog men vågar inte lita på att det finns skugga hela varvet runt.

Ska du inte bära tungt, tar med vatten och skyddar dig mot solen så går det säkert utmärkt.
 
Jag är kanske lite skadad, 10 km är vad jag cyklar eller går med mina hundar på deras vanliga promenad.
Ja, du är nog lite skadad.... ;) Jag tycker nog att 3-5 kilometer promenader är mer lagom, och mitt på dagen idag hade jag inte velat gå 1 km ens. Jag bor ju i södra Småland nära Skåne-gränsen, och jag måste säga att idag är det nog den varmaste dagen här på länge. Termometern visar redan nästan 29 grader, och det är så klibbigt.... :wtf:
 
Ja, du är nog lite skadad.... ;) Jag tycker nog att 3-5 kilometer promenader är mer lagom, och mitt på dagen idag hade jag inte velat gå 1 km ens. Jag bor ju i södra Småland nära Skåne-gränsen, och jag måste säga att idag är det nog den varmaste dagen här på länge. Termometern visar redan nästan 29 grader, och det är så klibbigt.... :wtf:

Samma här, ska precis cykla till stallet och rida ett dressyrpass på banan som ligger mitt i solen 😁
 
Ja, du är nog lite skadad.... ;) Jag tycker nog att 3-5 kilometer promenader är mer lagom, och mitt på dagen idag hade jag inte velat gå 1 km ens. Jag bor ju i södra Småland nära Skåne-gränsen, och jag måste säga att idag är det nog den varmaste dagen här på länge. Termometern visar redan nästan 29 grader, och det är så klibbigt.... :wtf:
Och jag sprang en bit längre än så i förrgår (nästan 14 km), förvisso "bara" 27 grader men i hyfsat backig terräng. Jag är verkligen ingen atlet utan vanlig vardagsmotionär. Klarade mig fint på 5 dl vatten :). Tänkte springa idag igen och ta med hundarna. Så det är otroligt individuellt hur man upplever värme.
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:
Som dagsmarch är det måttligt långt. Man går det på 2 timmar i rask takt och 6 i snigeltempo. Det bör alla friska som har någon slags kondition klara utan större problem när det gäller vägar och bra stigar samt inte alltför mycket uppför. Den terräng man förväntar sig på skåneledem. Vatten behöver man förstås och det är lämpligt att ta med men särskilt svårt att hitta färskvatten i Skåne är det inte. Ganska gott om hus att be om om det mest överallt.
 
Är det BARA jag som tycker att 10 km faktiskt är rätt långt?? Nej, jag hade inte valt att vandra 10 km i 30 graders värme, speciellt som luftfuktigheten också är hög vid den här tiden på året. Inte för att jag tror att det är direkt farligt för en normalfrisk människa, men det är ju knappast njutbart..... :crazy:
Tycker inte det är långt, en människa i ”normal” kondition bör inte få bekymmer oavsett temperatur. Är man känslig eller har för mkt kläder på sej så kan det ju vara lite jobbigt men bör ju fortfarande ge en fin upplevelse.
 
Och jag sprang en bit längre än så i förrgår (nästan 14 km), förvisso "bara" 27 grader men i hyfsat backig terräng. Jag är verkligen ingen atlet utan vanlig vardagsmotionär. Klarade mig fint på 5 dl vatten :). Tänkte springa idag igen och ta med hundarna. Så det är otroligt individuellt hur man upplever värme.
Jag löptränar också i värmen (ganska ofta med barnvagn) och ligger mellan 5-10km rundor och det är ju typ efteråt man känner hur varmt det är, svettas som en jävla gris i 1h efter men under tiden går det bra. Och jag är inte heller nåt ”spänstfenomen”.
 
I made it! :bump:

Kom runt på drygt 2,5 timmar inkl pauser. 29 grader, mulet och en tacksam bris. Det gick fint även om jag inte klagat om det varit ett par grader svalare. Sista kilometern märkte jag att huvudet ville ha mer vätska (hade med mig en liter vatten) men i övrigt så var det inga konstigheter.

Otroligt bra skyltar också! Hade inte behövt oroa mig för att gå vilse öht.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 003
Senast: Angel
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 949
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 976
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp