Vandra del av Santiago de Compostela i Spanien

Acto

Trådstartare
Hej!

Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra Europa. Min mamma och jag har länge pratat om att vandra pilgrimsleden som går till Santiago de Compostela i Spanien. Nu tar ju hela ledan över 30 dagar att gå så tanken är ju att dela upp det på flera resor. Då detta är något som min mamma verkligen vill göra så funderar jag på att ge henne det i födelsedagspresent då hon fyller 60 år i år.

Men både för att detta ska kunna genomföras samt då jag vill ha med Ascot så undrar jag om det går att ta med hund på den vandringen. Är det någon här som har erfarenhet av att resa till Spanien med hund och/eller av att vandra i med hund i Spanien eller södra Europa?

Några frågor jag b.la. har:
  • Vilka vaccinationer krävs samt vilka bör man ge sin hund innan man reser till Spanien och Frankrike (vandringen börjar på den franska sidan av Pyrenéerna)? Rabies förstår jag men vad mer behövs?
  • Andra hälsoaspekter man bör tänka på (frånsett vaccinering)?
  • Flygningen - 1) vilka flygbolag rekommenderar ni när hunden måste åka i lastutrymmet (Ascot väger betydligt mer än viktgränsen för kabin)? 2) Vilken bur rekommenderar ni (märke?)? 3) Har era hundar påverkats av att flyga i lastutrymmet? Ascot har flugit en gång som valp och det utan problem, det var dock i kabinen samt en kort inrikesflygning.
  • Ev. anledningar till varför man inte bör ta med hund till Spanien eller på denna vandring?
I övrigt är jag såklart medveten om att vi behöver kontrollera att hotellen/B&B etc. där vi skulle bo tar emot hundar.

Alla råd/tankar gällande vandring utomlands är välkomna! :)
 
Tills du får "kunskapssvar" :) kanske du har nöje av att läsa Lina Hallebratts reseblogg, hon gick en (stor) del av sträckan med två hundar för några år sedan. Om jag förstått det rätt får man inte länka här, men du hittar hennes hemsida lätt och söker dig fram via "Tidigare turer".
 
Personligen hade jag nog kört ner, när det ändå handlar om en sån rejäl lång resa. Beror väl på vilken hund man har också, men vet inte hur min hade mått av att vara i lastutrymmet. Men det kanske inte är nått problem med din hund, det vet du bäst själv :)

Och det är en rolig bilresa ner, genom flera intressanta, hundvänliga länder!
 
Jag säger bara - så underbart!!! Det hade jag verkligen velat göra med min hund - men han är tyvärr gammal nu och det är otänkbart... Så, gör det!!!
 
Det är väääldigt mycket hård grusväg. Drömmer du om böljande fält mestadels så kan ni skippa pilgrimsleden. De flesta jag läst om som vandrat den för vandringens skull har varit besvikna. Och med hund är maxsträckan 2 eller 3 mil om dagen (osäker på vilket av dom) för att få sina stämplar så även om ni känner er pigga en dag och hade velat gå några kilometer till så är det stopp.

Nej, jag har inte vandrat den, men jag är dokumentärnörd och udda fakta fastnar i mitt huvud. Läst x antal blogginlägg om just Santiago de compostela. Är det dock av en sökande eller religös anledning är det ju dock något annat. Men för vandringens skull så skulle jag inte rekommendera den.
 
Det är väääldigt mycket hård grusväg. Drömmer du om böljande fält mestadels så kan ni skippa pilgrimsleden. De flesta jag läst om som vandrat den för vandringens skull har varit besvikna. Och med hund är maxsträckan 2 eller 3 mil om dagen (osäker på vilket av dom) för att få sina stämplar så även om ni känner er pigga en dag och hade velat gå några kilometer till så är det stopp.

Nej, jag har inte vandrat den, men jag är dokumentärnörd och udda fakta fastnar i mitt huvud. Läst x antal blogginlägg om just Santiago de compostela. Är det dock av en sökande eller religös anledning är det ju dock något annat. Men för vandringens skull så skulle jag inte rekommendera den.
Tack så mycket för inputt! Sådana reflektioner är superviktig! Nä vi vill inte gå den av ngn religös anledning utan det har blivit något jag och min mamma velat göra länge.

Längre än så skulle vi inte gå per dag - hur långt vi kommer gå (oavsett om Ascot följer med eller ej) kommer vara bestämt på förväg då tanken är att boka boende etc via ett företag som transporterar packningen mellan boendena och vad jag har sett är sträckorna runt 2 mil per dag.
 
Jag har gått el camino. Dock började jag inte helt från start eftersom jag kom på alldeles för sent att jag ville vandra, så jag startade en bit in på leden.
Jag gick mellan 1,5 och 3 mil per dag. Snittade väl i alla fall på 2 mil tror jag per dag.
Vissa dagar kändes de 2 milen långt, men en dag gick jag 4. Beror helt på vilken etapp man är.
Jag hade inte vågat ta med min hund om jag verkligen inte hade tränat ett par långa vandringar i typ Sverige först. Jag gick så tidigt på året så jag mötte ingen med hund, dock ett par med två åsnor!:D
 
Och med hund är maxsträckan 2 eller 3 mil om dagen (osäker på vilket av dom) för att få sina stämplar så även om ni känner er pigga en dag och hade velat gå några kilometer till så är det stopp.

Just det, 2 mil med hund är det, eller var åtminstone 2016.
 
@Acto Om du finns på Facebook, identifierar dig som kvinna och känner dig ok med engelska så kan jag varmt rekommendera gruppen Camigas - A buddy system for women on the camino. Många där har vandrat flera gånger och flera med hundar så tipsen man kan få är super verkligen!
 
Det är väääldigt mycket hård grusväg. Drömmer du om böljande fält mestadels så kan ni skippa pilgrimsleden. De flesta jag läst om som vandrat den för vandringens skull har varit besvikna
Det finns massvis med alternativa rutter som går längs med caminon så man slipper kassa vandringsvägar :).

Sen är caminon lååååång, den ser knappast likadan ut överallt.
 
+ @YlvaG Har dom maxsträckor som man får gå? Hur funkar det?

Som jag förstått det: man samlar stämplar i ett pilgrimspass för att i slutändan få ett bevis/diplom för att man gått den. Vandrar man med hund tycker "de" att man inte ska gå längre än 2 mil per dag för hundens skull. Har man gått längre går man miste om stämpel.

Lina Hallebratt skrev inför resan att inte alla härbärgen tar emot hund, och att hon därför skulle ha med tält. Jag vet inte hur lätt det är att få tälta alltid heller, men hon genomförde ju uppenbarligen det hon hade tänkt. :)
 
Som jag förstått det: man samlar stämplar i ett pilgrimspass för att i slutändan få ett bevis/diplom för att man gått den. Vandrar man med hund tycker "de" att man inte ska gå längre än 2 mil per dag för hundens skull. Har man gått längre går man miste om stämpel.

Lina Hallebratt skrev inför resan att inte alla härbärgen tar emot hund, och att hon därför skulle ha med tält. Jag vet inte hur lätt det är att få tälta alltid heller, men hon genomförde ju uppenbarligen det hon hade tänkt. :)

Förlåt men, så löjligt :p

Jag har ju varit lite sugen på att vandra där med hundarna, och tält.
 
Tack så mycket för inputt! Sådana reflektioner är superviktig! Nä vi vill inte gå den av ngn religös anledning utan det har blivit något jag och min mamma velat göra länge.

Längre än så skulle vi inte gå per dag - hur långt vi kommer gå (oavsett om Ascot följer med eller ej) kommer vara bestämt på förväg då tanken är att boka boende etc via ett företag som transporterar packningen mellan boendena och vad jag har sett är sträckorna runt 2 mil per dag.
Om jag kommer ihåg kan jag fråga en kompis som gick en del av sträckan hösten 2015, hon var inte nöjd med arrangören hon åkte med. Tyvärr fick hon avbryta pga problem med fötterna och magen som kraschade.
 
@Acto Om du finns på Facebook, identifierar dig som kvinna och känner dig ok med engelska så kan jag varmt rekommendera gruppen Camigas - A buddy system for women on the camino. Många där har vandrat flera gånger och flera med hundar så tipsen man kan få är super verkligen!
Det låter toppen! Ska absolut gå med i den gruppen! Tack så mycket för tipset :up:
 
Om jag kommer ihåg kan jag fråga en kompis som gick en del av sträckan hösten 2015, hon var inte nöjd med arrangören hon åkte med. Tyvärr fick hon avbryta pga problem med fötterna och magen som kraschade.
Å fråga gärna din kompis om du kommer ihåg! Superbra att veta vilka arrangörer man ska undvika!
 
Några frågor jag b.la. har:
  • Vilka vaccinationer krävs samt vilka bör man ge sin hund innan man reser till Spanien och Frankrike (vandringen börjar på den franska sidan av Pyrenéerna)? Rabies förstår jag men vad mer behövs?
  • Andra hälsoaspekter man bör tänka på (frånsett vaccinering)?
  • Flygningen - 1) vilka flygbolag rekommenderar ni när hunden måste åka i lastutrymmet (Ascot väger betydligt mer än viktgränsen för kabin)? 2) Vilken bur rekommenderar ni (märke?)? 3) Har era hundar påverkats av att flyga i lastutrymmet? Ascot har flugit en gång som valp och det utan problem, det var dock i kabinen samt en kort inrikesflygning.
  • Ev. anledningar till varför man inte bör ta med hund till Spanien eller på denna vandring?
I övrigt är jag såklart medveten om att vi behöver kontrollera att hotellen/B&B etc. där vi skulle bo tar emot hundar.

Alla råd/tankar gällande vandring utomlands är välkomna! :)[/QUOTE]

Inte vandrat med hund, men mina föräldrar har flugit med hund till södra spanien 2ggr/år de senaste åren. Vad gäller vaccinationer Rabies som du själv redan nämnt, sen har jag för mig att de vaccinerar mot leptospiros och behandlar förebyggande mot leishmaniosis, fästinghalsband mot brun hundfästing och avmaskar alltid hos veterinär innan hemresa mot Sverige.
De har bilat en gång, inga problem, hunden älskade att vara med där mamma fanns, ju längre ned mot Södra Europa de kom, desto mindre problem att ha med hunden på hotell/restaurang osv
De har flugit både SAS och Norwegian ned utan problem. Första gången de flög hade de DAP-spray och halsband (DAP = feromoner), men det hade nog inte behövts, men kändes bra. Annars är tipset att vänja in hunden vid buren långt innan avresa. Vår hund tyckte det var helt ok att vara i sin. Han hoppade glatt in i den när den kom fram på flygplatsen och var glad när han hämtades, men inte hysterisk på något sätt.
Bur, en stor plastbur med lufthål och galler framtill, om jag inte missminner mig så ska hunden kunna stå i buren. Kolla med välsorterade djuraffärer vilka som är godkända för flyg. Efter incidenter på Malaga med lösa hundar på runway så tejpas hela buren ihop extra efter det att den röntgats och hunden är tillbaka i buren.
Spännande resa, med eller utan hund
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp