Vandra i Grövelsjön?

Snubbelfot

Trådstartare
Vi tänkte först vandra några dagar med hund i Jämtland-Härjedalen och bo på fjällstationer, tittade på Jämtlandstriangeln som såvitt jag förstår verkar bra för nybörjarvandrare men det är litet tight med rum just när vi ville åka i mitten av september. Då dök tankarna upp på Grövelsjön istället, och gå dagsturer från fjällstationen. Där ser fint ut. :) Så... hiss eller diss? Vad kan man vänta sig av väder, marker, mygg, folktäthet och allt annat i mitten av september? Dos and don'ts?
 
Jag och en kompis var och vandrade i Grövelsjön i september för några år sen. När vi var där var det inte speciellt mycket folk. Vi missade tyvärr när renarna flyttar på sig, det kom vi för sent för. Löven började gå över i hösten färger och det var väldigt vackert.
 
Vet inte om just september, men i övrigt hiss. Har varit där flertalet gånger sen jag var liten (5-6 år är första minnet)
Lättillgängligt och fint och utmärkt för dagsturer.
Föredrar själv att utgå från Sjöstugan, men det är nog bara för att vi gjorde just det när jag var liten :).

Tror antalet mygg är minimala i september.

Klara måsten för mig är båttur till Sylen och gå tillbaka (eller tvärtom), Salsfjellet (ofta i kombination med turen till/från Sylen), Silverfallet och Fosksjöarna. Tips är att man kan ta bilen en bra bit av det första branta partiet mot Fosksjöarna.
 
Vi tänkte först vandra några dagar med hund i Jämtland-Härjedalen och bo på fjällstationer, tittade på Jämtlandstriangeln som såvitt jag förstår verkar bra för nybörjarvandrare men det är litet tight med rum just när vi ville åka i mitten av september. Då dök tankarna upp på Grövelsjön istället, och gå dagsturer från fjällstationen. Där ser fint ut. :) Så... hiss eller diss? Vad kan man vänta sig av väder, marker, mygg, folktäthet och allt annat i mitten av september? Dos and don'ts?

Det är alltid hiss på Grövelsjön! Grövelsjön är jättefint - jag är där flera gånger om året (bland annat just nu). Jag har tyvärr aldrig varit där i september, men just nu är det i princip bara i skogen det finns knott och mygg. I september så kan man förvänta sig myggfritt och allt mellan 5 och 15 grader under dagtid, ev. minusgrader nattetid och vackra höstfärger.

Mitt förslag är att inte bo på fjällstationen som är löjligt överprissatt (om än bra, förutom trist mat) utan hyra stuga, t.ex. på Grövelsjögården som ligger ett stenkast från fjällstationen eller rum eller stuga på Sjöstugan nere vid sjön. Vill ni bo mer hotellikt så kan jag rekommendera Storsätra fjällhotell med riktigt bra mat, badtunna och möjlighet till dopp i Grövlan. Bortsett från STFs hutlösa priser för rätt enkel standard så föredrar jag att välja alternativ där det är möjligt för att främja den lokala näringen.

Vädret kan variera. Precis som överallt i fjällkedjan så kan det regna en del. Vantar, mössa, förstärkningskläder och regnkläder är ett måste.

I september är det nog förhållandevis lugnt med folk och förhoppningsvis har då gränsen till Norge öppnat igen. Det finns en hel del riktigt fina turer på norska sidan.
 
Vi tänkte först vandra några dagar med hund i Jämtland-Härjedalen och bo på fjällstationer, tittade på Jämtlandstriangeln som såvitt jag förstår verkar bra för nybörjarvandrare men det är litet tight med rum just när vi ville åka i mitten av september. Då dök tankarna upp på Grövelsjön istället, och gå dagsturer från fjällstationen. Där ser fint ut. :) Så... hiss eller diss? Vad kan man vänta sig av väder, marker, mygg, folktäthet och allt annat i mitten av september? Dos and don'ts?
Fantastiskt vackert, bara varit där på sommaren dock. Jag rekommenderar också att boka stuga i förväg!
 
Jag älskade Grövelsjön! Vi var där i augusti tror jag och råkade ut för både hagel och snö men det var väldigt vackert! Vi bodde dock på ett och samma ställe med trerätters middag varje kväll, badtunna och frukost som man fick packa med sig av till lunch, det var väldigt härligt!
 
Jag har varit där på sommaren och bodde i husbil vid Sjöstugan, nedanför fjällstationen. Vi gjorde två dagsturer, den ena mkt lätt och den andra upp på ett berg och lite mer krävande men ingen av dem var särskilt lång eller jobbig. Vi skulle gärna åka dit igen, vi åkte aldrig med Sylen så vi har det kvar. Våfflor på Sjöstugan ett must efter vandringen! :)
 
Tillägg till mitt tidigare inlägg.

Vi hyrde stuga vid skidbacken i Idre när vi var där. Gjorde olika dagsutflykter. Mössa/pannband och vantar är ett bra tips på saker att ta med sig. Jag hade inte en tanke på det men som tur var tipsade en kompis om att ta med det och jag var väldigt glad över min mössa och att jag tagit med täcke till den frusna hunden när vi stod i blåsten vid Nipfjället.
 
Det är alltid hiss på Grövelsjön! Grövelsjön är jättefint - jag är där flera gånger om året (bland annat just nu). Jag har tyvärr aldrig varit där i september, men just nu är det i princip bara i skogen det finns knott och mygg. I september så kan man förvänta sig myggfritt och allt mellan 5 och 15 grader under dagtid, ev. minusgrader nattetid och vackra höstfärger.

Mitt förslag är att inte bo på fjällstationen som är löjligt överprissatt (om än bra, förutom trist mat) utan hyra stuga, t.ex. på Grövelsjögården som ligger ett stenkast från fjällstationen eller rum eller stuga på Sjöstugan nere vid sjön. Vill ni bo mer hotellikt så kan jag rekommendera Storsätra fjällhotell med riktigt bra mat, badtunna och möjlighet till dopp i Grövlan. Bortsett från STFs hutlösa priser för rätt enkel standard så föredrar jag att välja alternativ där det är möjligt för att främja den lokala näringen.

Vädret kan variera. Precis som överallt i fjällkedjan så kan det regna en del. Vantar, mössa, förstärkningskläder och regnkläder är ett måste.

I september är det nog förhållandevis lugnt med folk och förhoppningsvis har då gränsen till Norge öppnat igen. Det finns en hel del riktigt fina turer på norska sidan.

Funkar det att springa istället för att vandra? Jag tänker på leder och så? Får jag fråga varför du är där flera gånger om året? Kanske bara så att det blivit en favorit?
 
Funkar det att springa istället för att vandra? Jag tänker på leder och så? Får jag fråga varför du är där flera gånger om året? Kanske bara så att det blivit en favorit?

Det fungerar utmärkt att springa. På vissa ställen där det är väldigt stenigt kan man få gå, men den som är tekniskt duktig har nog inga problem att springa där heller. Vi trivs helt enkelt himla bra i Grövelsjön och är här 1-2 veckor på sommaren för att springa, vandra och slappa och samma på vintern för att åka längdskidor.
 
Det fungerar utmärkt att springa. På vissa ställen där det är väldigt stenigt kan man få gå, men den som är tekniskt duktig har nog inga problem att springa där heller. Vi trivs helt enkelt himla bra i Grövelsjön och är här 1-2 veckor på sommaren för att springa, vandra och slappa och samma på vintern för att åka längdskidor.
Har ni med hundarna upp? Tänker på hur hundvänliga boenden och restaurangerna är.
Har varit sugen på Grövelsjön länge men är ingen tung ryggsäcksvandrare (kroppen orkar inte bära tungt) och vill ha med hundarna, tänkte eftersom folk skriver dagsturer att det kan vara bra för den lite mer oerfarne vandraren :)
 
Har ni med hundarna upp? Tänker på hur hundvänliga boenden och restaurangerna är.
Har varit sugen på Grövelsjön länge men är ingen tung ryggsäcksvandrare (kroppen orkar inte bära tungt) och vill ha med hundarna, tänkte eftersom folk skriver dagsturer att det kan vara bra för den lite mer oerfarne vandraren :)
Har gått med hund flera gånger, inga problem. Salsfjellets ena topp med vindskydd är lite stenig sista biten, men inga problem med labben.
 
Har ni med hundarna upp? Tänker på hur hundvänliga boenden och restaurangerna är.
Har varit sugen på Grövelsjön länge men är ingen tung ryggsäcksvandrare (kroppen orkar inte bära tungt) och vill ha med hundarna, tänkte eftersom folk skriver dagsturer att det kan vara bra för den lite mer oerfarne vandraren :)
Oftast har vi fixat mat själva, men den enda gången jag ätit på fjällstationen lämnade vi hundarna i vårt rum vid Sjöstugan (utom en, som fick sitta i bilen då vi inte litade på att den inte skulle hitta på hyss :p).
 
Vilken perfekt tråd. Jag tänkte också åka åt det hållet i september, väljer lite mellan Görvelsjön och Sälen. Har hund med mig. Ska läsa igenom alla tips om turer och boende ;)
 
Det fungerar utmärkt att springa. På vissa ställen där det är väldigt stenigt kan man få gå, men den som är tekniskt duktig har nog inga problem att springa där heller. Vi trivs helt enkelt himla bra i Grövelsjön och är här 1-2 veckor på sommaren för att springa, vandra och slappa och samma på vintern för att åka längdskidor.

Tack! Det låter jättehärligt!
 
Har ni med hundarna upp? Tänker på hur hundvänliga boenden och restaurangerna är.
Har varit sugen på Grövelsjön länge men är ingen tung ryggsäcksvandrare (kroppen orkar inte bära tungt) och vill ha med hundarna, tänkte eftersom folk skriver dagsturer att det kan vara bra för den lite mer oerfarne vandraren :)

Vi har hundarna med både på sommar och vinter. Det finns hundrum och stugor som tillåter hund på alla anläggningar..

På vintern ligger hundarna mest framför brasan, men sommartid så är de med hela tiden. Oftast lagar vi lunch på trangiaköket ute på tur, eller som idag lunchar på Storasätra fjällhotell (med hundarna med, självklart). Dock har vi ännu inte hittat något ställe där hundarna får vara inne i restaurangen, utan det förutsätter att det går att sitta ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp