Bukefalos 28 år!

Vandra i Sverige April-Maj

YaHilweh

Trådstartare
Går det?
Nu är det fjällen jag tänker på främst, jag är ingen van vandrare inte min sambo heller. Samtidigt som vi vill göra något när han ändå fyller 30 månadsskiftet april-maj.

Jag har tidigare vandrat i Åre, längs getryggen och bott på Storulvån vilket var helt fantastiskt. Men hur funkar det under den årstiden? Tror de har stängt under Maj så jag antar att snön ligger kvar i April?

Ni som vandrar, vad har ni för tips? Nu är det främst Sverige vi tänker på i första hand.
 
Går det?
Nu är det fjällen jag tänker på främst, jag är ingen van vandrare inte min sambo heller. Samtidigt som vi vill göra något när han ändå fyller 30 månadsskiftet april-maj.

Jag har tidigare vandrat i Åre, längs getryggen och bott på Storulvån vilket var helt fantastiskt. Men hur funkar det under den årstiden? Tror de har stängt under Maj så jag antar att snön ligger kvar i April?

Ni som vandrar, vad har ni för tips? Nu är det främst Sverige vi tänker på i första hand.

Jämtlandsfjällen kan jag inte, men längre norrut vandrar du inte i april-maj. Det är knappt vår då, skidor fungerar dock utmäkt.
 
Hur längre ska ni vara ute? Tält eller stuga?

För en-två dagars vandring finns Glaskogen i Värmland, Tresticklan i Dalsland och Svartedalen i Bohuslän.
 
Jag kollade på Stensdalssstugan som ligger i Jämtlandsfjällen. I år tog vintersäsongen slut den 19/4 och sommarsäsongen började den 18/6. Att vandra i fjällen i april/maj känns därmed lite omöjligt om man inte är väldigt fjällvan och med tanke på snösmältning så är det nog en dum idé även då.
 
Vi vandrade i Skuleskogens nationalpark i månadsskiftet april/maj 2014. Det är jättevackert och finns superfina övernattningsstugor som är gratis. Där är det snöfritt i slutet på april och ved finns i stugorna.
 
Är ni inte fjällvana är vandring så tidigt.inte att rekommendera i fjällmiljö. :) Högre upp är det knappt möjligt.

Men det finns fantastiskt fina låglandsleder i hela Sverige, så visst är det möjligt att vandra! :D
 
Hur längre ska ni vara ute? Tält eller stuga?

För en-två dagars vandring finns Glaskogen i Värmland, Tresticklan i Dalsland och Svartedalen i Bohuslän.

Handlar om en helg eller så, inte för länge men ändå så man kommer iväg en sväng. Ska titta på detta, tackar :D
Vi planerar inte tält denna gång, utan det får bli senare i sommar när värmen kommer.
 
Har tittat lite på Norge med, Bergen ska enligt google vara okej att vandra i ungefär då. Om jag förstår det hela rätt. Så vi kan sträcka oss till norden :)
 
Går det?
Nu är det fjällen jag tänker på främst, jag är ingen van vandrare inte min sambo heller. Samtidigt som vi vill göra något när han ändå fyller 30 månadsskiftet april-maj.
Här kan du kika hur snödjupet var under månadsskiftet april/maj 2015 i Sverige.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#

Hela fjällvärlden har snö, och bara en decimeter snö som smälter är måttligt roligt att promenera ens en kilometer i.
Meningen "jag är ingen van vandrare" + den tid du tänker vandra gör att varningsklockor ringer deluxe.

Välj snöfri mark att bli en van vandrare i.


Lägger till det självklara att alla vattendrag är betydligt svårare att passera, då snö smälter än annars.
 
Här kan du kika hur snödjupet var under månadsskiftet april/maj 2015 i Sverige.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup#

Hela fjällvärlden har snö, och bara en decimeter snö som smälter är måttligt roligt att promenera ens en kilometer i.
Meningen "jag är ingen van vandrare" + den tid du tänker vandra gör att varningsklockor ringer deluxe.

Välj snöfri mark att bli en van vandrare i.


Lägger till det självklara att alla vattendrag är betydligt svårare att passera, då snö smälter än annars.

Tackar för tipsen. Har vandrat i fjällen några gånger sommartid, men kommer denna gång vandra med både hund och barn (på 5-6 månader). Därav ingen övernattning samt dagsturer tänkte vi.
Men vi kollar runt på fler alternativ och jag ska absolut ta till mig tipsen :)
 
Tackar för tipsen. Har vandrat i fjällen några gånger sommartid, men kommer denna gång vandra med både hund och barn (på 5-6 månader). Därav ingen övernattning samt dagsturer tänkte vi.
Men vi kollar runt på fler alternativ och jag ska absolut ta till mig tipsen :)
Det som jag fetat gör att ni väljer annan plats att vandra på än fjäll, om almanackan nu säger att april blir till maj.
Annars är det risk att ni blir fjällräddningsstatistik.
 
Tackar för tipsen. Har vandrat i fjällen några gånger sommartid, men kommer denna gång vandra med både hund och barn (på 5-6 månader). Därav ingen övernattning samt dagsturer tänkte vi.
Men vi kollar runt på fler alternativ och jag ska absolut ta till mig tipsen :)

Gästrikeleden eller Göta kanal, eller någon av pilgrimslederna runt Skara? Då kan ni köra barnvagn om ni vill.
 
Kan bara hålla med att Jämtlandsfjällen den perioden går inte. I år hade vi folk som fastnade i snöstorm på fjället i maj och det har legat snö och varit mycket vatten länge. Men är det slutet på april så varför inte satsa på att gå på tur i stället, bättre anpassat till klimatet och vårsnö och sol är ju riktigt härligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 952
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
4 818
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 892
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 576
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vinterns och vårens bokbingo 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp