Vandra med hund

Jag har fjällvandrat med hund några gånger och gjort en hel del kortare helgvandringar.
Går man tex Jämtlands triangeln kan man välja helt Olika bekvämlighetsnivå, från att sova i tält till hotellstandard och 3rätters varje kväll.
Jag räknar mig fortfarande som "rookie" så vi brukar hålla oss på välmarkerade leder med inte för långt mellan stugorna även om vi sover i tält.

På fjället tar vi vatten direkt ur bäckarna.
Har med täcke, liggunderlag, skor(har inte behövts), myggspray och proteintät mat åt hunden. En trasa att torka hunden med är inte dumt.
Hunden orkar mer än vi
 
Jag har så länge velat åka upp och vandra med mina hundar.
Men min kropp säger stopp. Får ont i axlar/rygg om jag går med ryggsäck en längre tid och får även väldigt ont utsida höft efter ca 4-5 km framförallt på vänster sida där jag har hallux valgus som jag tror är en bidragande orsak till detta. Jag behöver verkligen operera mig...
Men, ändå så känner jag att jag skulle vilja ge mig ut. Kollat på jämtlandstriangeln men den är 46 km/3 dagar och jag tror inte att jag kommer orka med det när det även är kuperad terräng.
Finns det någon som vet om det finns liknande men kortare turer/dag? För en nybörjare.
Om man går Jämtlandstriangeln, kan man "hoppa av" turen vid fjällstationerna eller måste man gå klart hela triangeln?
Ja både sylarna och blåhammaren måste man gå till. Men storulvsån kan man köra bil till och sen göra dagsutflykter från.
 
Det låter jättekul, jag har gångbehov så det kliar i kroppen.
Då måste det dock gå att göra dagsutflykter med hund, 7-åring och bebis:D
Kanske ska avvakta lite...
 
Vi åker varje sommar och vandrar /fiskar. Hyr stuga som bas, och gör sen dagsutflykter. Grövelsjön är fantastisk.
 
Jag vandrade hyssnaleden förra sommaren. Ligger utanför Borås med möjlighet att antingen tälta eller bor hotellstandard (gjorde vi, väldigt värt! Med bubbelpool o grejer på kvällen). Väldigt fin led på 4-5 mil (minns inte). Rekomenderar varmt den leden om man inte orkar åka till norra Sverige :)
 
Stekenjokk? Man kör bil ända upp på kalfjället, och gör egna dagsutflykter därefrån. Man kan bo i tält, husvagn, eller på hotell i Klimpfjäll.

* Jenny *
 
Jag kikade lite snabbt nu också och kom på att det faktiskt nog är det bästa för min del också. Då blir man inte "fast" någonstans om man inte orkar längre. Ska kolla in Grövelsjön :)

Har hört väldigt mycket gott om Grövelsjön. Vi har allvarliga funderingar på en vandring där när Calibra är mer färdigvuxen.
Jag kan heller inte bära så mycket pga min ryggskada så sambon får bära det mesta. Optimalt är att sova i hytter/stugor av den anledningen.
 
Jag vandrade i Jotunheimen i somras och hade med mig hunden. Det är otroligt vackert men lite tuffare terräng för hundens tassar. I alla fall om man går upp på topparna, då är det rätt stenigt och blockigt. Jag använde tasskydd för att skona tassarna men i övrigt är det inga problem, det kryllar av hundar där.
Gjorde dagsturer och bodde på fjällstationer, oftast finns det några hundrum men då bör man boka i förväg. Om inte så brukar det finnas utrymmen där man kan ha hunden i bur på natten.
Som andra nämnt så går det ju åt mer mat (för både hundar och människor ;)), vatten är inga problem - det dricker man från fjällbäckarna. Ta med ett par extra tomma flaskor bara för vattnet försvinner sedan när man kommit tillräckligt långt upp.
Rekommenderar helt klart Norge, så otroligt vackert och mer dramatisk och häftig natur jämfört med Sverige!
 
Ååh! Jag vill oxå vandra! Min hund hade älskat det! :heart Men det är lögn i h** att lyckas få med min pojkvän på något sådant. :cautious:

Vi får gå på buke-vandring! :love:

Åh jag är lätt på! :D :love:

Vi hade planerat att gå Fjällräven i år, men sambons fot är fortfarande ganska trasig efter att fått rejäla nervskador efter en rutinoperation :rage: så det blir ingen vandring i år. Han har typ precis börjat kunna gå normalt utan att ha ont. (10 månader efter op.)
 
Jag vandrade hyssnaleden förra sommaren. Ligger utanför Borås med möjlighet att antingen tälta eller bor hotellstandard (gjorde vi, väldigt värt! Med bubbelpool o grejer på kvällen). Väldigt fin led på 4-5 mil (minns inte). Rekomenderar varmt den leden om man inte orkar åka till norra Sverige :)
Fyra mil ska den vara. Den står på vår "att göra lista". Runt Göteborg finns även vildmarksleden och bohusleden.
 
Vi planerar en tur i österikiska alperna i sommar. Det blir en lyxtur med övernattning på hotell. Just nu försöker jag hitta bästa körvägen ned med hund.
 
Jag vandrade i Jotunheimen i somras och hade med mig hunden. Det är otroligt vackert men lite tuffare terräng för hundens tassar. I alla fall om man går upp på topparna, då är det rätt stenigt och blockigt. Jag använde tasskydd för att skona tassarna men i övrigt är det inga problem, det kryllar av hundar där.
Gjorde dagsturer och bodde på fjällstationer, oftast finns det några hundrum men då bör man boka i förväg. Om inte så brukar det finnas utrymmen där man kan ha hunden i bur på natten.
Som andra nämnt så går det ju åt mer mat (för både hundar och människor ;)), vatten är inga problem - det dricker man från fjällbäckarna. Ta med ett par extra tomma flaskor bara för vattnet försvinner sedan när man kommit tillräckligt långt upp.
Rekommenderar helt klart Norge, så otroligt vackert och mer dramatisk och häftig natur jämfört med Sverige!
Är man i södra Sverige är tex hardangervidda närmare än tex jämtlandstriangeln.

Vi gjorde en kanonfin vandring där i somras med start i Rjukan där vi besökte tungvattenmuseumet och gjorde en topptur på gaustatoppen innan vi gav oss upp på fjället. Vi fick se vildrensflocken!!
Men jag måste erkänna att det var lite läskigt första natten när vi hade vörldens åskväder på fjället.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 601
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 760
Senast: Happimess
·
Äldre Har länge varit sugen på vandra (gärna med hund) men det har aldrig blivit av. Bor ju uppe i Luleå, så hade varit enkelt om det fanns...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: Ainon
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp