R

Raderad medlem 6459

Jag och syster @micaelathegreat ska vandra i sommar! Idén kläcktes för tre minuter sen och beslut fattades för två minuter sen så det hela är lite färskt :D.

Förutsättningar:

  • Nån gång under senare halvan av augusti.
  • Vandring på kanske fyra-fem dagar?
  • Inte för långt bort - jag bor i Stockholm och syrran i Gävle så jag tänker mig någonstans max några timmar från Gävle.
  • Jag vill gärna att det ska vara en led så att vi inte sover på samma ställe varje natt. Vill alltså inte göra "dagsvandringar" bara.
  • Vill gärna att det ska finnas stugor.
Vi kan åka tåg eller buss dit eller köra bil, tror det kvittar.

Har ni några bra tips som ni sitter på? :bump:
 
Jag och syster @micaelathegreat ska vandra i sommar! Idén kläcktes för tre minuter sen och beslut fattades för två minuter sen så det hela är lite färskt :D.

Förutsättningar:

  • Nån gång under senare halvan av augusti.
  • Vandring på kanske fyra-fem dagar?
  • Inte för långt bort - jag bor i Stockholm och syrran i Gävle så jag tänker mig någonstans max några timmar från Gävle.
  • Jag vill gärna att det ska vara en led så att vi inte sover på samma ställe varje natt. Vill alltså inte göra "dagsvandringar" bara.
  • Vill gärna att det ska finnas stugor.
Vi kan åka tåg eller buss dit eller köra bil, tror det kvittar.

Har ni några bra tips som ni sitter på? :bump:

Lägg till två timmar på resan och åk till Grövelsjön. Sedan kan ni antingen vandra mot Hävlingen och Rogen eller över på den norska sidan. Väl värt två timmar extra resa!
 
Lägg till två timmar på resan och åk till Grövelsjön. Sedan kan ni antingen vandra mot Hävlingen och Rogen eller över på den norska sidan. Väl värt två timmar extra resa!
Åh, jag läste precis om den. Visst är Grövelsjön i Idre? Idre står långt upp på listan kan jag säga :).

(är bara jag som har noll koll på hur långt bort saker är :o)

Går det att vandra liksom från stuga till stuga där eller är det dagsturer som gäller? Jag vill gärna gå som i en cirkel, med nya ställen att sova på varje natt.
 
Åh, jag läste precis om den. Visst är Grövelsjön i Idre? Idre står långt upp på listan kan jag säga :).

(är bara jag som har noll koll på hur långt bort saker är :o)

Går det att vandra liksom från stuga till stuga där eller är det dagsturer som gäller? Jag vill gärna gå som i en cirkel, med nya ställen att sova på varje natt.
Du kan välja vid Grövelsjön, halvdagar, heldagar eller flera dagars vandring. Det finns stugor och stugvärdar längs med lederna (antar att man måste förboka!).

Idre fjäll är också fantastiskt, vi brukar boka stuga där och utgå från den för att sen göra dagsturer, mest för fiske och vandring runt Idre.
 
Jag och syster @micaelathegreat ska vandra i sommar! Idén kläcktes för tre minuter sen och beslut fattades för två minuter sen så det hela är lite färskt :D.

Förutsättningar:

  • Nån gång under senare halvan av augusti.
  • Vandring på kanske fyra-fem dagar?
  • Inte för långt bort - jag bor i Stockholm och syrran i Gävle så jag tänker mig någonstans max några timmar från Gävle.
  • Jag vill gärna att det ska vara en led så att vi inte sover på samma ställe varje natt. Vill alltså inte göra "dagsvandringar" bara.
  • Vill gärna att det ska finnas stugor.
Vi kan åka tåg eller buss dit eller köra bil, tror det kvittar.

Har ni några bra tips som ni sitter på? :bump:
http://www.grovelsjon.com/Vandring.htm
 
Åh, jag läste precis om den. Visst är Grövelsjön i Idre? Idre står långt upp på listan kan jag säga :).

(är bara jag som har noll koll på hur långt bort saker är :o)

Går det att vandra liksom från stuga till stuga där eller är det dagsturer som gäller? Jag vill gärna gå som i en cirkel, med nya ställen att sova på varje natt.

Åh, jag avsåg ju att lägga med en länk, men den glömde jag. Det går att vandra flerdagsturer. Sedan blir det väl ofta så att man måste gå lite samma vägar. Åtminstone om man tar bilen och behöver hämta upp den. Med kollektivtrafik så kan man gå från punkt A till och sedan resa hem direkt från B. Jag kan fundera lite på A till B och Grövelsjön, Rogen, Tänndalen och återkomma. :)

http://www.grovelsjon.com/Flerdagsturer.htm
 
Dagens dumma frågor: Hur vet man vilken sorts stormkök man ska skaffa? Är de tunga? Hur gör man med vatten?
 
Jättetack Philosophia! :) Och tack för länken!

Jag kollade på min fjällkarta, men insåg att det nog måste finnas någon färdig tur beskriven på STF. Och det fanns det ju: https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/grovelsjon-tanndalen-2/

Stormkök väger inte många hundra gram. Vi har ett Primus med gasolbrännare. Sedan får ni räkna ut ungefär hur mycket gas ni kommer bruka och om ni behöver ta med en extra behållare. Lite småskrymmande är det, men inte så farligt. Vatten finns det oftast gott om i fjällbäckar. Passa på att fylla flaskorna när ni passerar en bäck.

Planeringen är nästan halva nöjet. :) Köp en bra karta och kompass (en livräddare även om lederna är mycket välmarkerade). I tjock dimma så kan man faktiskt råka gå bort sig om man inte kan se nästa ledmarkering.
 
Jämtlandstriangeln är annars ett tips från mig, tar tre dagar (eller mer om man vill gå runt lite dagsturer eller dyl). Det går bra tåg upp till enafors från stockholm, därifrån kan man fixa transfer till Storulvån där man utgår från. Ni kan sova i riktigt trevliga fjällstationer där om ni vill, kan ju vara kul att börja så med första vandringen om man inte vill tälta!
I fjällen tar man vatten ur bäcken :)

Stormkök finns massvis med olika.. främsta valet ni gör är om ni vill köra med gas, t-röd eller bägge (multikök) som bränsle. Gå till en friluftsbutik och kolla, det är mycket variation i storlek, tyngd, pris... Alla funkar nog för era ändamål.
 
Jättetack för alla tips @Philosophia !

@Sezziyanen Ja, vi kikade faktiskt precis på den leden! Ser ju urfint ut! Lagom längd på etapperna och smidigt med stugorna. Känns som ett mycket bra alternativ!

Hur vet man vilket bränsle man vill ha på stormköket?
 
Om man vill ju äta lunch och dricka kaffe så är det bra med stormkök. Vi har alltid det, fast vi inte tältar.
Ja det är ju individuellt vad man vill ha med sig och det finns inget generellt rätt eller fel heller i dessa frågor.
 
Jättetack för alla tips @Philosophia !

@Sezziyanen Ja, vi kikade faktiskt precis på den leden! Ser ju urfint ut! Lagom längd på etapperna och smidigt med stugorna. Känns som ett mycket bra alternativ!

Hur vet man vilket bränsle man vill ha på stormköket?
Vi brukar köra på t-röd. :) bäst eller inte vet jag ej. Så gött att kunna värma sig lite riktig mat mitt på dagen!
Edit, beror viss på typen av brännare. Vi har bara sådana som går på sprit.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 040
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 784
Senast: shia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp