Vandrande pinnar (utbruten)

Emor

Trådstartare
Jag vet att det inte är reptiler, men tänkte kolla om någon här har bra koll på vandrande pinnar? Kändes onödigt att starta en hel tråd om ämnet. Dottern fick med sig klassens vandrande pinnar hem över sommaren med orden "dom äter blad, vill ha fuktigt" och jag har såklart googlat men undrar ändå om det finns några fällor eller så att hamna i. Vi är lite lur på att byta sanden i botten, för jag gissar att det var ett tag sen... Kan jag ta vilken sand som helst? Hur är det med ägg och annat? Dottern blev eld och lågor och undrade om det kan bli fler, hur ser man äggen och kan vi göra något för att dom ska bli mer sugna på att lägga ägg? Bild på våra sommargäster 😁
 

Bifogade filer

  • DSC_0444.JPG
    DSC_0444.JPG
    457,1 KB · Visningar: 222
Bra koll vet jag inte om jag har, men under tiden jag arbetade i djuraffär så sålde jag många. Angående föda så föredrar de helt klart eklöv. De är känsliga för föroreningar och gifter, så allt ska plockas långt från bilvägar alternativt om man köper sallad i butik så måste det vara ekologiskt. De vill kunna klättra så gärna grenar i terrariet. Vi använde akvariesand. Jag skulle tro att du kan använda vilken sand som helst så länge den är ren. Sedan gillar de ju att ha en lite fuktig miljö, så det är inte fel att ha lite torv, mossa eller bottensubstrat för tex ödlor (brukar finnas i djuraffärer) på marken i terrariet, som man kan spraya med vattenflaska, precis som väggarna i terrariet som de kan dricka ifrån.
Äggen är små runda och svarta och läggs utspridda på golvet i terrariet. Trivs pinnarna så brukar de snabbt kunna bli fler. Vi började med en och de blev snabbt ett hundratal.
 
Bra koll vet jag inte om jag har, men under tiden jag arbetade i djuraffär så sålde jag många. Angående föda så föredrar de helt klart eklöv. De är känsliga för föroreningar och gifter, så allt ska plockas långt från bilvägar alternativt om man köper sallad i butik så måste det vara ekologiskt. De vill kunna klättra så gärna grenar i terrariet. Vi använde akvariesand. Jag skulle tro att du kan använda vilken sand som helst så länge den är ren. Sedan gillar de ju att ha en lite fuktig miljö, så det är inte fel att ha lite torv, mossa eller bottensubstrat för tex ödlor (brukar finnas i djuraffärer) på marken i terrariet, som man kan spraya med vattenflaska, precis som väggarna i terrariet som de kan dricka ifrån.
Äggen är små runda och svarta och läggs utspridda på golvet i terrariet. Trivs pinnarna så brukar de snabbt kunna bli fler. Vi började med en och de blev snabbt ett hundratal.

Tillägg, vill man att de ska bli fler så ska man vara lite försiktig med att byta all sand på botten. Ibland kan äggen vara svåra att upptäcka och städas bort av misstag.
 
Så spännande!

Trivs de inte med kokosfiber istället för sand? Jag känner spontant, fast jag inte haft pinnar, att det borde vara betydligt bättre och mer praktiskt för en art som trivs lagom fuktigt.
 
Bra koll vet jag inte om jag har, men under tiden jag arbetade i djuraffär så sålde jag många. Angående föda så föredrar de helt klart eklöv. De är känsliga för föroreningar och gifter, så allt ska plockas långt från bilvägar alternativt om man köper sallad i butik så måste det vara ekologiskt. De vill kunna klättra så gärna grenar i terrariet. Vi använde akvariesand. Jag skulle tro att du kan använda vilken sand som helst så länge den är ren. Sedan gillar de ju att ha en lite fuktig miljö, så det är inte fel att ha lite torv, mossa eller bottensubstrat för tex ödlor (brukar finnas i djuraffärer) på marken i terrariet, som man kan spraya med vattenflaska, precis som väggarna i terrariet som de kan dricka ifrån.
Äggen är små runda och svarta och läggs utspridda på golvet i terrariet. Trivs pinnarna så brukar de snabbt kunna bli fler. Vi började med en och de blev snabbt ett hundratal.

Tack!

Åh nej, eklöv är en bristvara här, jag bor i Norrland... Men pinnarna har fått hallonblad och björkblad.

Bra idé att se om jag kan få in lite mossa som kan hålla fukten. Låter hoppfullt att det ska kunna bli fler 😁
 
Så spännande!

Trivs de inte med kokosfiber istället för sand? Jag känner spontant, fast jag inte haft pinnar, att det borde vara betydligt bättre och mer praktiskt för en art som trivs lagom fuktigt.

Ja det känns absolut som ett bättre alternativ när det kommer till att hålla fukten, frågan är bara hur det isf går att se eventuella ägg och plocka dom? Får klura!

Vi kommer ju inte vilja lämna tillbaka dom här krabaterna efter sommaren 🙈
 
De vill helst ha kokosfiber på golvet, och de äter helst hallonblad eller salal från blomsterbutiken (det ger vi på vinterhalvåret.).Sprayar maten varje kväll. Se dock till att inte spraya på dem, de pallar inte det i längden.
De förökar sig fort och mycket! De små är så små att de tar sig ut ur minimala hål :cautious:
 
De vill helst ha kokosfiber på golvet, och de äter helst hallonblad eller salal från blomsterbutiken (det ger vi på vinterhalvåret.).Sprayar maten varje kväll. Se dock till att inte spraya på dem, de pallar inte det i längden.
De förökar sig fort och mycket! De små är så små att de tar sig ut ur minimala hål :cautious:

Då åker vi in och köper kokosfiber åt dem imorgon! Ja att hallonblad var poppis läste jag mig till, samt björnbär men det är bara en liten pinne björnbär som lever här på gården, jag är inte beredd att ge den till pinnarna. :angel:

Vi har sprejat på bladen och i taket, tydligen brukar det vara så det görs på skolan, att pinnarna klättrar upp till taket och dricker.

Låter bra med enkel förökning, då blir dottern glad :D
 
mmm... Enda fram tills en rymmer och lägger ägg i div blomkrukor. Min mamma var inte jättelycklig när vi helt plötsligt hade pinnar i överflöd i varenda blomkruka hemma :rofl: :rofl:

Min kompis familj råkade ut för samma... Ynglingarna smet ur burken/akvariet... minns inte när vi städade åt dem och snart var hela lägenheten full och då började pappan med nattliga jakter och till sist var det vandrande pinn-förbud... :p
 
Jag har också haft pinnar med småpinnar som rymde, de livnärde sig på blommorna jag hade. Alltså det blev massor av ägg och massor av pinnbarn.
@Emor jag skulle sätta in torra gamla grenar i lådan så de kan klättra runt , men det kanske ni har och så vara jättenoga att ta ut maten så den inte ligger kvar och blir gammal.
 
Vi hittade lite ägg ikväll när vi tittade efter, som vi la i en separat burk, på en disktrasa där jag tänkte fixa myggnät att sätta över imorgon. Ingen aning om det är bra men det kändes som ett hyffsat bra sätt att behålla fukt Iaf. Tog oss inte iväg idag, hade visst bröllopsdag så det får bli imorgon... 🙈

Risken finns att vi kommer få skaffa ett terrarium till barren om det blir några, men det får ju lösa sig. Hoppas inte alla kläcker bara, ingen aning om dom låg i terrariet när vi hämtade dom eller om dom kommit under tiden. Spelar det någon roll? Ligger äggen och väntar på rätt förutsättningar eller blir dom uttorkade fort och då okläckbara?
 

Bifogade filer

  • DSC_0521.JPG
    DSC_0521.JPG
    198 KB · Visningar: 115
  • Gilla
Reactions: Sel
Vi hittade lite ägg ikväll när vi tittade efter, som vi la i en separat burk, på en disktrasa där jag tänkte fixa myggnät att sätta över imorgon. Ingen aning om det är bra men det kändes som ett hyffsat bra sätt att behålla fukt Iaf. Tog oss inte iväg idag, hade visst bröllopsdag så det får bli imorgon... 🙈

Risken finns att vi kommer få skaffa ett terrarium till barren om det blir några, men det får ju lösa sig. Hoppas inte alla kläcker bara, ingen aning om dom låg i terrariet när vi hämtade dom eller om dom kommit under tiden. Spelar det någon roll? Ligger äggen och väntar på rätt förutsättningar eller blir dom uttorkade fort och då okläckbara?
Alltså, problemet med pinnar är väl att få dom att låta bli att föröka sig, inte tvärtom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp