Vandrande svullnad vid senskada?

Fibusen

Trådstartare
Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är hon halt. 😢 Hon var riktigt ”nick-halt” när vi lunkade hem, och direkt in i box då. Inte svullen någonstans. Lördag morgon fortfarande lika halt, liten svullnad ovanför kotan på båda sidor. Lördag eftermiddag mycket bättre, för att sen på lördag kväll vara sämre och även en liten bula på utsidan av skenbenet. Söndag morgon riktigt bra, och fortsatt bra under dagen. Har inte varit särskilt svullen. Sen i morse så är hon svullen på insidan av skenbenet, och vissa steg jättehalt, och andra steg inte mycket alls.

Kan en senskada bete sig såhär? En svullnad som vandrar? Med hälta som också kommer och går?


Veterinär är självklart kontaktad och vi har ett inbokat besök på fredag, och order om enbart lugn hagvistelse tills dess, och så har det varit hela helgen.
 
Benet i lördags
 

Bifogade filer

  • IMG_3697.png
    IMG_3697.png
    416,3 KB · Visningar: 104
Benet idag. Första gången hon är riktigt svullen så högt sen det hände i fredags.
 

Bifogade filer

  • 6F238FFE-30D9-490E-9D6B-CC46F958548B.jpeg
    6F238FFE-30D9-490E-9D6B-CC46F958548B.jpeg
    331,8 KB · Visningar: 81
Lördag kväll, på utsidan av benet. Svullnaden vid kotan har funnits sen det hände, men inte svullnaden där upptill. Den var sen helt borta söndag morgon, och idag var hon som sagt svullen på insidan istället.
 

Bifogade filer

  • FullSizeRender.jpeg
    FullSizeRender.jpeg
    166 KB · Visningar: 68
Här ser man svullnaden vid kotan mer tydligt.
 

Bifogade filer

  • IMG_3679.jpeg
    IMG_3679.jpeg
    447,4 KB · Visningar: 100
Tycker det låter som senskada. https://evidensia.se/djurvardguiden/senskada-pa-hast/

Har ni kylt benet?

Det akuta skedet är det bra att kyla senskadan med kallt vatten 10-15 minuter 3-4 gånger dagligen. Ett stadigt bandage med lite mottryck kan också hjälpa till att minska inflammationen i området. Hästen bör stå helt stilla och bandageringen hjälper också till att immobilisera det skadade området.

Hästen behandlas med antiinflammatorisk medicin för att minska smärta och inflammation i området.

Efter det akuta skedet kan läkningen ibland påskyndas av mediciner som injiceras direkt i det skadade området i senan. Så används till exempel stamceller, PRP (platelet rich plasma), eller hyaluronsyra. Behandling med shock-wave kan hjälpa och kirurgisk behandling med klyvning av den drabbade senan används ibland för att stimulera läkningsprocessen.

Senskador tar lång tid att läka! I de flesta fall handlar det om någonstans mellan 2 och 9 månaders konvalescens efter en skada på ytliga eller djupa böjsenan. Veterinären följer läkningsprocessen genom regelbundna ultraljudsundersökningar och ger fortlöpande rekommendationer kring rehabilitering.

En senskada läker av med en ny typ av fibrer som inte är lika elastiska som de tidigare, vilket innebär att senan är något känsligare för ny skada efter en genomgången skada än vad den var tidigare. Detta brukar dock gå att kompensera för med genomtänkt träningsprogram.
 
Jag har inte haft en senskada själv, men jag hade absolut inte släppt hästen i en hage, utan hade fått stå i en sjukhage iså fall. Är det klinik eller distrikts veterinär ni har kontakt med? för jag hade absolut tagit kontakt till en riktig hästklinik och inte åkt till distrikerare med en senskada.
 
Alltid svårt att gissa, bilden idag helt klart misstänkt senskada övriga bilder inte markant senskada, griffelben?
Oavsett vilket -kyl och se still att den håller sig stilla till veterinär har tittat
 
Jag har kylt hela tiden, och det är klinik vi ska åka till.

Hon står själv i hagen och håller sig väldigt still även normalt sätt, står mest vid höbalen och äter, sen har hon sin sovplats 5 meter från den, så det är ungefär den sträckan hon rör sig på vilket synts tydligt under hela vintern då det bara är spår i snön däremellan. Hon blir bättre när hon stått i hage än på box, mindre halt och svullnaden försvinner, därav veterinären sa att det är helt ok med hagvistelse då.
 
Tycker det låter som senskada. https://evidensia.se/djurvardguiden/senskada-pa-hast/

Har ni kylt benet?

Det akuta skedet är det bra att kyla senskadan med kallt vatten 10-15 minuter 3-4 gånger dagligen. Ett stadigt bandage med lite mottryck kan också hjälpa till att minska inflammationen i området. Hästen bör stå helt stilla och bandageringen hjälper också till att immobilisera det skadade området.

Hästen behandlas med antiinflammatorisk medicin för att minska smärta och inflammation i området.

Efter det akuta skedet kan läkningen ibland påskyndas av mediciner som injiceras direkt i det skadade området i senan. Så används till exempel stamceller, PRP (platelet rich plasma), eller hyaluronsyra. Behandling med shock-wave kan hjälpa och kirurgisk behandling med klyvning av den drabbade senan används ibland för att stimulera läkningsprocessen.

Senskador tar lång tid att läka! I de flesta fall handlar det om någonstans mellan 2 och 9 månaders konvalescens efter en skada på ytliga eller djupa böjsenan. Veterinären följer läkningsprocessen genom regelbundna ultraljudsundersökningar och ger fortlöpande rekommendationer kring rehabilitering.

En senskada läker av med en ny typ av fibrer som inte är lika elastiska som de tidigare, vilket innebär att senan är något känsligare för ny skada efter en genomgången skada än vad den var tidigare. Detta brukar dock gå att kompensera för med genomtänkt träningsprogram.

Att det skulle ta lång tid med läkningen gör inget då jag själv inte är ridbar på några månader framöver. Däremot så vill jag ju ha en plan hur rehab ska gå till för att hon ska bli så bra som möjligt om det nu är en senskada. Hon är nyligen köpt som ”skogsluffare” så vi har inga större planer än att i framtiden kunna lufsa runt i skogen igen, så bara hon håller till det så är vi nöjda.
 
Senskador verkar kunna te sig lite precis hur som helst. Men det jag har lärt mig är att svullnad i senans fibrer inte går ner av rörelse vid senskada. Däremot kan de ju ha en "vanlig" svullnad också i det mer akuta läget vid senskador, och den kan nog förändras av rörelse.

Om hästen haltar i skritt skulle jag hålla den på box.
 
Att det skulle ta lång tid med läkningen gör inget då jag själv inte är ridbar på några månader framöver. Däremot så vill jag ju ha en plan hur rehab ska gå till för att hon ska bli så bra som möjligt om det nu är en senskada. Hon är nyligen köpt som ”skogsluffare” så vi har inga större planer än att i framtiden kunna lufsa runt i skogen igen, så bara hon håller till det så är vi nöjda.
Ja dom brukar ge en väldigt bra plan på kliniken. Om hon bara skall skogaluffa ändå så tror jag att förutsättningar är bra för hon skall hålla till det :) även om det tar tid. Kryssar fingrar och hoppas det går bra för er på fredag :) du får uppdatera oss sen.
 
Ja dom brukar ge en väldigt bra plan på kliniken. Om hon bara skall skogaluffa ändå så tror jag att förutsättningar är bra för hon skall hålla till det :) även om det tar tid. Kryssar fingrar och hoppas det går bra för er på fredag :) du får uppdatera oss sen.

Tack, det ska jag göra! ❤️
 
Svullnaden brukar inte gå ner vid rörelse om det är en senskada. Däremot kan hältan komma och gå, är min erfarenhet. Jag hade absolut inte vågat ha hästen i hage, utan ställt den i fålla för säkerhets skull. Lycka till hos veterinären!
 
Nu är vi hemma igen. Hon har fått en ordentlig smäll på ytliga böjsenan som är påverkad på ett litet område. Enbart hage i 2 månader sen trodde veterinären att vi skulle kunna börja skritta då. Vi bokar dock in ett nytt UL och rörelsekoll innan då jag vill vara säker att hon är redo. Hon är i princip ohalt i skritt, men markerar lite i traven, därför jag känner att jag vill UL igen innan vi börjar göra mer då vetten tyckte först att det bara är att börja skritta så fort hon är ohalt, men det är hon ju nästan nu. 😅 Så ja, det får bli en koll igen om 2 månader.

Häst skötte sig exemplariskt, och veterinären trodde inte detta skulle påverka något då jag enbart har henne till skogslufs iallafall. Vi ska aldrig hårdträna/tävla, så jag hoppas han har rätt. Guldstjärna till fröken!
 

Bifogade filer

  • A3CE88FF-EF44-4CF1-A767-47845DDDB66E.jpeg
    A3CE88FF-EF44-4CF1-A767-47845DDDB66E.jpeg
    206,5 KB · Visningar: 39
Nu är vi hemma igen. Hon har fått en ordentlig smäll på ytliga böjsenan som är påverkad på ett litet område. Enbart hage i 2 månader sen trodde veterinären att vi skulle kunna börja skritta då. Vi bokar dock in ett nytt UL och rörelsekoll innan då jag vill vara säker att hon är redo. Hon är i princip ohalt i skritt, men markerar lite i traven, därför jag känner att jag vill UL igen innan vi börjar göra mer då vetten tyckte först att det bara är att börja skritta så fort hon är ohalt, men det är hon ju nästan nu. 😅 Så ja, det får bli en koll igen om 2 månader.

Häst skötte sig exemplariskt, och veterinären trodde inte detta skulle påverka något då jag enbart har henne till skogslufs iallafall. Vi ska aldrig hårdträna/tävla, så jag hoppas han har rätt. Guldstjärna till fröken!
Låter exakt som en häst i vårt stall. Klokt att ultraljuda före igångsättning! Man kan inte vara nog försiktig med senor. De höll hästen i liten sjukhage under konvalescensen för säkerhets skull.
 
Låter exakt som en häst i vårt stall. Klokt att ultraljuda före igångsättning! Man kan inte vara nog försiktig med senor. De höll hästen i liten sjukhage under konvalescensen för säkerhets skull.

Jag har kortat av hagen åt min, och så får det vara. Den kanske är 15x20meter? Vinterhagen är inte stor från början, och hon är ingen som rejsar runt eller rör sig i onödan. Hon står vid sin höbal och sen går hon till sin sovplats. Hade jag bara haft en liten sjukhage så hade hon nog blivit mer orolig och vandrat mycket. Hon står ensam i hagen så det finns ingen som ”leker igång” henne heller, hade hon stått med flera så hade jag givetvis satt henne i ensam hage. Veterinär tyckte jag gott och väl kunde låta henne gå i hela hagen för han sa att senorna måste belastas lite också för att läka, men jag behåller det så här så länge hon är ok med det. Nu släpper ju kälen i marken snart också så får se hur mycket tryck på den lilla ytan marken fixar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Robina
·
Hästvård Hej Hjälp mig spåna. I början på maj tyckte stallägaren att min häst var halt på ett bakben vid intag utan andra symtom. Morgonen...
Svar
17
· Visningar
1 826
Senast: Ace
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 817
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp