Viva

Trådstartare
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy

Annat bra att veta? Vad äter ni när ni vandrar? Andra tips på bra att ha saker? Vi har tält och en jäkla massa sovsäckar och liggunderlag. Men det kommer säkert behöva bytas ut så småningom.
 
Det är väldigt svårt att ge råd för det är så individuellt vad man tycker om. Var skall du gå och hur tungt kommer du att bära?

Mitt tips är att packa lätt, helst runt 10 kilo eller mindre, för att göra vandringen till en trevlig upplevelse :)

Med en ryggsäck är bäsystemet det viktigaste, om det går att lägga den mesta (nästan all) vikten på höfterna med hjälp av avbärarbältet samt att den går att packa så att den inte kommer i bakvikt gör det underverk. När man packar skall man sträva efter att ha tunga saker högt och nära ryggen för att få rätt balans så att ryggsäcken inte vill tippa bakåt, en ryggsäck i bakvikt är hemsk att bära.
 
Senast ändrad:
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy