Viva

Trådstartare
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy

Annat bra att veta? Vad äter ni när ni vandrar? Andra tips på bra att ha saker? Vi har tält och en jäkla massa sovsäckar och liggunderlag. Men det kommer säkert behöva bytas ut så småningom.
 
Det är väldigt svårt att ge råd för det är så individuellt vad man tycker om. Var skall du gå och hur tungt kommer du att bära?

Mitt tips är att packa lätt, helst runt 10 kilo eller mindre, för att göra vandringen till en trevlig upplevelse :)

Med en ryggsäck är bäsystemet det viktigaste, om det går att lägga den mesta (nästan all) vikten på höfterna med hjälp av avbärarbältet samt att den går att packa så att den inte kommer i bakvikt gör det underverk. När man packar skall man sträva efter att ha tunga saker högt och nära ryggen för att få rätt balans så att ryggsäcken inte vill tippa bakåt, en ryggsäck i bakvikt är hemsk att bära.
 
Senast ändrad:
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy

Annat bra att veta? Vad äter ni när ni vandrar? Andra tips på bra att ha saker? Vi har tält och en jäkla massa sovsäckar och liggunderlag. Men det kommer säkert behöva bytas ut så småningom.
Jag älskar mina merrell.
Hade tur och fick tag på ett par för halva priset (har inte så stor budget)
 
Det är väldigt svårt att ge råd för det är så individuellt vad man tycker om. Var skall du gå och hur tungt kommer du att bära?

Mitt tips är att packa lätt, helst runt 10 kilo eller mindre, för att göra vandringen till en trevlig upplevelse :)

Med en ryggsäck är bäsystemet det viktigaste, om det går att lägga den mesta (nästan all) vikten på höfterna med hjälp av avbärarbältet samt att den går att packa så att den inte kommer i bakvikt gör det underverk. När man packar skall man sträva efter att ha tunga saker högt och nära ryggen för att få rätt balans så att ryggsäcken inte vill tippa bakåt, en ryggsäck i bakvikt är hemsk att bära.
Vi kommer gå Vildmarksleden och delat av Bohusleden här nere. Sen Höga Kustenleden uppe hos mig. Så mestadels leder/stigar. Vi kommer inte bestiga Kebanikaise.

Sist bar jag 13 kilo, fick låna killens gamla ryggsäck. Han påstår att jag kommer bli en sån som jagar gram så blir kanske lite mindre framöver om jag får som jag vill men hundmat väger tyvärr.

Och tack för tipset om packningen. Låter logiskt men jag tänkte trots det inte på det när jag packade sist.
 
Jag älskar mina merrell.
Hade tur och fick tag på ett par för halva priset (har inte så stor budget)
Har ett par Merrell jag älskar högt men de börjar bli gamla nu. Och de kostade mer än dessa, sen är de lite högre men osäker på om det faktiskt behövs.
 
Vi kommer gå Vildmarksleden och delat av Bohusleden här nere. Sen Höga Kustenleden uppe hos mig. Så mestadels leder/stigar. Vi kommer inte bestiga Kebanikaise.
Jag har inte gått dem men som jag tror är det ganska "torra" leder? Då behövs inte så höga och vattentäta kängor.
 
Jag har inte gått dem men som jag tror är det ganska "torra" leder? Då behövs inte så höga och vattentäta kängor.
Det beror nog när en går men när vi gick hade det inte varit särskilt mycket regn och då var det torrt. Vattentäta hade jag nog ändå velat att ett par kängor ska vara.
 
Jag tycker inte det behövs så stadiga kängor. Tretorns gummistövlar Sarek (innan kvaliteten blev sämre) har varit de allra bästa att fjällvandra med av alla kängor och stövlar jag testat. Och jag har oftast haft en ryggsäck på runt 30 kilo vid start och gått mycket utanför lederna.

Sulan är däremot viktig, inte minst att gelänken som ger stadga åt hålfoten är bra.
 
Det beror nog när en går men när vi gick hade det inte varit särskilt mycket regn och då var det torrt. Vattentäta hade jag nog ändå velat att ett par kängor ska vara.
Nackdelen med vattentäthet är att de blir mer eller mindre täta från insidan också. Om det är torrt går jag helst i skor eller läderkängor men de är förstås inget vidare om det är blött.
 
Det bästa jag köpt sen jag började vandra längre turer (7-8 dagar) är tåstrumpor. De hindrar tårna från att skava på varandra och det blir inte så fuktigt mellan tårna. Torkar fort också.
 
Och att tånaglarna är korta och jämna utan skarpa kanter, det är lätt att glömma bort. Strumpor i ull är heller inte fel om man vill undvika skav. Samt en tjock innersula i ull om man går i kängor och stövlar gjorda för innersula.
 
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy

Annat bra att veta? Vad äter ni när ni vandrar? Andra tips på bra att ha saker? Vi har tält och en jäkla massa sovsäckar och liggunderlag. Men det kommer säkert behöva bytas ut så småningom.

Min sambo har herrversionen av den ryggsäcken och han verkar vara nöjd. Jag har en osprey sirrus 50, och jag gillar den väldigt mycket, bekväm och bra ställmöjligheter. Skulle säga att sirrus är lite mer påkostad i detaljer än renn, inte så att de prutat på kvalitéten, men att vissa saker, som t.ex. ställmöjligheterna är gjorda på ett lite simplare sätt.
Bästa är ju om du har möjlighet att klämma och känna på dem i verkligheten så att du får provat fram den som passar dig bäst.

I övrigt så rekomenderar jag osprey som märke, prisvärda och väl genomtänkta detaljer. (Jag tror vi har 5 ospreyn av olika modeller nu i huset 🙈)
 
Just börjat vandra med killen. Inga superlånga turer (3-4 dagar) men det är något jag vill fortsätta med. Jag är dock nybörjare så tänkte att Buke kanske har några tips? Behöver en ryggsäck, men vet inte vad man ska välja?

Hittade den här: https://www.widforss.se/osprey-w-s-...MI-vL45-fN8QIVQygYCh1CXADQEAQYAiABEgLlZPD_BwE men som sagt, ingen aning om vad som är bra? Vill helst inte lägga hysteriskt mycket pengar.

Skor? Dessa har ju väldigt bra pris men är det för att de är dåliga? https://www.widforss.se/merrell-ws-alverstone-mid-gtx-navy

Annat bra att veta? Vad äter ni när ni vandrar? Andra tips på bra att ha saker? Vi har tält och en jäkla massa sovsäckar och liggunderlag. Men det kommer säkert behöva bytas ut så småningom.

Ryggsäckar behöver man prova, men Osprey har generellt sett mycket bra ryggsäckar som är justerbara. Fördelen med dem är att de har många olika storlekar så att man kan få en ryggsäck som är precis lagom lång för ryggen. Samma sak med skor/kängor. Man behöver prova dem för att känna att de passar foten. Själv har jag ett par Lundhags Mira med högt skaft och extra vidd i foten. Jag behöver ha höga skaft eftersom jag har stukat ena foten över tio gånger med kroniskt uttänjda ledband som följd varför foten gärna viker sig lätt i ankeln efter ett par dagars vandring. Annars tänker jag att det är en smaksak. Bra sula och bekväm är det viktigaste för att undvika skoskav. Ett annat tips är att välja skor/kängor som effektivt håller fukt/vatten utanför skon ELLER skor som är snabbtorkande.

Äter:
Frukost: Müsli med mjölk på torrmjölk eller rågkusar med mjukost på tub + kaffe.
Lunch: Varma koppen (fruktsoppa el. svampsoppa), tunnbröd/knäckebröd och mjukost på tub. Ev. färdig påsmat, men jag tycker att de flesta är ganska otäcka.
Middag: Lagad mat på stormkök, t.ex. pasta, risotto. Har med torkade råvaror. Brukar också ha med någon öl eller en flaska vin på PET faktiskt.
 
Skorna ska vara minst en storlek större än dina vanliga skor. Rekommenderar dubbla strumpor, ett par tunna liners och ett par tjockare.

Jag behöver stöd och väljer ett par skor med skaft för längre sträckor. Just nu har jag ett par Hanwag Tatra som jag är nöjd med.
 
Angående mat så tänk på att fett är fler kalorier per viktenhet än den mycket populära pastan. En flaska olja (i fjällen funkar ett paket smör) är en smart investering i energität mat.
När jag jag vandrat i fjällen äter jag gröt till frukost och gör linsgrytor till middag. Linser, en tub tomatpuré, ett nät schalottenlökar, lite kryddor, vitlök och kanske några morötter kommer man långt med.
Bästa fjällmåltiden hittills var när vi fisk smörstekt öring med stekta rotsaker till sista kvällen på fjället (ja vi fick komplettera med lite pasta)
 
Jag har en ospray ariel 65 l sedan 10-11år och det enda negativa är att den bara har öppningar i topp och i botten och inte fronten. Det kom typ året efter jag köpte min. Sjukt störigt eftersom jag inte kan med att köpa en ny ryggsäck innan den gamla går sönder. Och det verkar den inte göra i första taget direkt...
 
Tusen tack för alla svar. Riktigt sugen på en osprey men behöver man en 65 eller borde det räcka med en 50 liter?
 
Tusen tack för alla svar. Riktigt sugen på en osprey men behöver man en 65 eller borde det räcka med en 50 liter?
Jag har en 65 liters till våra veckovandringar och den är full. Och då bär jag inte ens tält, stormkök eller gas. :p Vi brukar ha med oss mat till alla dagar, vatten fyller vi på dagligen (förhoppningsvis).
 

Liknande trådar

Äldre Jag funderar på att ge mig ut på en fjällvandring, tanken är att vara bort en vecka, 5 dagar vandring och 1 dag dit och en dag hem. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 007
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp