Bukefalos 28 år!

Vandringsskor?

mars

Trådstartare
Ni som vandrar, ge era tips på bästa vandringsskor/kängor? Vad skall man tänka på?
 
Var ska du vandra, hur långt, var och i vilken terräng.

Generellt tänker man för mycket på vilka skor man ska ha, än förberedelse för vandringen.

Gå in gå långt.

Vandra
 
Köpte på Decathlon. Har stort utbud och möjlighet att testgå på olika underlag och lutningar i butiken (i alla fall i Frankrike). De som passade mig var näst billigaste hikingskorna, två storlekar större än vanligt! Är alltså viktigt att prova och testgå för att veta 😁
 
Ha skor som passar dina fötter.

Själv går jag många mil varje månad i vandringsskor från Merrell. Det där med högre kängor är inget jag vanligen använder, även om det kan vara trevligt på hösten. Däremot är det nödvändigt för mig att de är tillräckligt breda fram (så att tårna har gott om utrymme), tillräckligt stabila runt foten (så att inte sulan stannar kvar och foten ändå glider iväg när man går på ojämnt underlag) och antingen i ett material som håller ute väta eller torkar snabbt. Jag försöker också ha så lätta skor som möjligt, för jag får lätt ont i kroppen om jag har för tunga skor/kängor.

Partnern, han vandrar i lite högre goretex-kängor från Salomon. Jag har provat samma modell och kan inte få av dem fort nog för de är så fruktansvärt fel för mina fötter. Han å andra sidan var inte ett dugg imponerad de gånger han testade mina favoriter.

Så. Ta dig om möjligt till en butik med stort utbud. Prova olika märken, olika modeller och olika material osv. Vissa butiker har uppbyggt som en liten stenig backe eller liknande där man kan testa skorna och se så att de sitter stabilt även där. Det blir inte som att vandra, men åtminstone bättre än bara platt butiksgolv.
 
Har olika sommar och vinter. Tror det är svårt att hitta ett par som funkar i så olika förutsättningar och väder att man klarar sig med ett par om man vill vandra året om.

Har ett par lätta, lägre från Merell på sommaren. Haft ett par olika modeller och bägge har varit fantastiskt sköna med alla de fördelar @Red_Chili beskriver.

Har ett par högre Haglöfs på vinterhalvåret som håller ute väta och snö bra, är lite tyngre men också mycket varmare.

Anväder mina "till vardags" också (hundpromenader, svampplockning, i stallet, vinterlek osv). Vill absolut inte ha ett par skor som enbart plockas fram för längre vandringar utan sådana som är sköna nog att använda jämt och som också då blir ingådda och bekväma.
 
Ni som vandrar, ge era tips på bästa vandringsskor/kängor? Vad skall man tänka på?
Prio ett, att de passar din fot, olika skor har olika passform och man behöver pröva olika för att hitta rätt.
Sen ska du fundera på i vilken terräng du har tänkt gå, när på året, var du har tänkt vandra och hur mycket arbete du vill lägga på att underhålla dina skor.

Jag gillar att gå i mina höga kängor även på sommaren, men har även ett par låga skor som jag går mycket i. Sen har jag gummistövlar som är sköna att gå i.
 

Liknande trådar

Fritid Behöver nya vinterkängor när jag är ute med hunden i vinter. Rejäla och stabila.... Bör stå emot kyla, snö och väta eftersom jag är ute...
2
Svar
37
· Visningar
1 937
Senast: Mirre
·
Kultur Jag har precis sett The curious case of Natalia Grace och blev sugen på fler dokumentärer. Ge mig era bästa tips.
Svar
2
· Visningar
283
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Twihard
·
Fritid Jag tänkte att vi kunde ha en inspirationstråd för friluftsliv/ vandring/ utomhusaktiviteter etc. Har du varit på något speciellt ställe...
Svar
2
· Visningar
278
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp