Vanlig röntgen, CT och MR

Saeta

Trådstartare
Hur skadligt är detta? Jag har gjort dessa tre undersökningar nu på två dagar och dom var först tveksamma att göra en CT eftersom det var så hög strålning. Men nu vart det ju hela kitet med en MR idag också...

Någon som har gjort typ 3 olika röntgen på samma dag?
Hur farligt är det? Stor risk att få cancer?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Dom vägde väl för och nackdelar med röntgen och kom fram till att det är värt att göra det. Hade du fått cancer av detta så hade dom inte gjort det.

Sedan är det ju inte bra med för mycket strålning men jag tror inte du behöver oroa dig.

Är du så orolig så borde du ringa läkaren och prata med denna om din oro.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Minns inte om jag har gjort alla tre på samma dag men jag har röntgats många gånger och ett antal datortomografiundersökningar. Vid magnetkameraundersökningar utsätts du ju inte för röntgenstrålning alls.

Allvarligt talat, tror du själv att det är stor risk att få cancer av det?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Minns inte om jag har gjort alla tre på samma dag men jag har röntgats många gånger och ett antal datortomografiundersökningar. Vid magnetkameraundersökningar utsätts du ju inte för röntgenstrålning alls.

Allvarligt talat, tror du själv att det är stor risk att få cancer av det?

Allvarligt, ja :P är så nojjig... Men okej, så MR ger alltså inte strålning? :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Dom vägde väl för och nackdelar med röntgen och kom fram till att det är värt att göra det. Hade du fått cancer av detta så hade dom inte gjort det.

Sedan är det ju inte bra med för mycket strålning men jag tror inte du behöver oroa dig.

Är du så orolig så borde du ringa läkaren och prata med denna om din oro.

Jo dom gjorde nog så. Okej tack :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Jag har gjort över 100 (nej, jag överdriver inte) "vanlig" röntgen, CT och magnetkamera...ingen cancer.
Så du behöver inte oroa dig det minsta.
Jag tror de flesta som kommer in med trauma/misstänkta frakturer får genomgå samma undersökningar.

Du kan vara lugn :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Tror du att sjukvården skulle röntga dig på ett sätt som gjorde att du fick cancer?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Under min vistelse på sjukhuset 2 månader samt lite före och efter den tiden har jag nog gått igenom varje maskin på sjukhuset..ingen nämnde faran i det utan ansåg då att det var akut nog
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Jag vågar påstå att risken att få cancer av röntgen på sjukhus är i det närmaste obefintlig. Även om du skulle göra alla typer de har att erbjuda samma dag.
Jag har gjort alla sorter som finns, och så många gånger att jag inte längre kan räkna... Dessutom har jag varit med mina djur när de röntgas. Visserligen med sådant där skynke men det täcker ju inte hela. När jag jobbade i tandvården så blev jag utsatt för röntgen. Visst, man ska gå ut, men det fungerar inte på alla patienter osv.
Jag måste vara i det närmaste självlysande vid det här laget, men jag oroar mig inte det minsta. :) Man får ju strålning på sig bara av att vistas på vår planet eftersom strålning från rymden når oss dagligen. Den är nog "farligare" än vad röntgen på sjukhus är.

Så nej, gå inte runt och oroa dig. Personalen på sjukhuset vet vad som är ok och inte. Magnetröntgen är dessutom ingen röntgen utan det heter egentligen magnetisk resonanstomografi. Det benämns ofta magnetröntgen, vilket då är felaktigt.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Tack för ditt och alla andras svar!
Nu känns det lite lugnare.

Jag hade tre missade samtal från dolt nummer. Tror ni det kan vara frön sjukhuset? Dom ringde med typ 5min mellanrum.

Tänk om dom såg fel på röntgenbilderna? Eller är det omöjligt eftersom dom har skrivit ut mig och visat på bilderna att jag är frisk?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Jag har inget nummer och det känns ju lite dumt att ringa dit isåfall och fråga om det var dom som hade ringt. Det kan ju lika gärna va försäljare eller någon annan :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Det är nästan garanterat sjukhuset som ringer till dig från skyddat nummer. Och om det nu skulle vara så att det är en försäljare eller liknande så är det ju bara att lägga på :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Hm okej.. Kan det hända att dom har sett fel på bilderna, att det är av ändå? Fast det vore skumt för jag har fått visat att allt var normalt. Men vad skulle dom vilja då. Läskigt...

Om jag nu skulle ringa upp, hur ska jag säga då?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Ring till djukhuset, säg att du varit inne på röntgen och att du nu fått tre samtal med fem minuters mellanrum och undrar om det är sjukhuset som försökt ringa dig. Säger de nej är det ju ingen du behöver fundera på. Säger de ja ber du att få prata med personen som försökte ringa och frågar vad de vill.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Okej, tack! :) annars lär dom väl ringa igen om det var akut?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Som jag ser det så har du två alternativ.

1) Ring sjukhuset och få svar på dina frågor, iNHALE skrev på ett väldigt bra sätt vad du kan säga när du ringer, om du av någon anledning är nervös över detta.

2) Fortsätt att vänta tills de ringer tillbaka ;)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Slätröntgen och CT ger strålning, och ja: det finns risker. Därför ska alla undersökningar vara motiverade. Risk vs nytta.

Sen att du gjort dessa undersökningar kommers högst osannorlikt göra dig sjuk. Du utsätts för bakgrundsstrålning i din vardag som du lever med utan problem.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

De brukar eftergranska bilderna men inte så på direkten tror jag.

Men ja, allt är ju spekulationer, hoppas du får klarhet i din oro och vem som ringde!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
153
· Visningar
12 030
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 248
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 433
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp