Vanlig röntgen, CT och MR

Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Slätröntgen och CT ger strålning, och ja: det finns risker. Därför ska alla undersökningar vara motiverade. Risk vs nytta.

Sen att du gjort dessa undersökningar kommers högst osannorlikt göra dig sjuk. Du utsätts för bakgrundsstrålning i din vardag som du lever med utan problem.

Är det så "vanlig" röntgen heter, slätröntgen?
Okej men tack iallafall! :)


De brukar eftergranska bilderna men inte så på direkten tror jag.

Men ja, allt är ju spekulationer, hoppas du får klarhet i din oro och vem som ringde!


Jaha okej, nej det har inte ens gått ett dygn sen jag fick svar från bilderna (gjorde undersökningen igår typ den här tiden..). Precis. Jag avvaktar lite. Skulle jag missa fler samtal imorgon så ringer jag och kollar, annars är det nog säkert inte ens från dom. För vore det viktigt så hade dom väl försökt ringa mig igen? Känns så iallafall.

En grej till, ehh, varning äckelmagade: Jag har gulbrun, vattnig avförning. Är det normalt? kan tillägga att jag inte ätit mer än typ två rostbröd på två dagar. Druckit ytterst lite osv. Men ja, det droppar liksom och är vattnigt. :yuck:
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Strålningen du utsätts för vid en "vanlig" röntgenundersökning är lika mycket strålning som om du skulle flyga till new york och tillbaka. CT är ungefär dubbelt så mycket.

Vid CT-undersökning får man oftast kontrast. Det finns många olika biverkningar av kontrastmedel, det kan vara det din mage reagerar på, dock utsöndras kontrastmedlet ur kroppen via njurar och urin. Tänk därför på att dricka mycket! Men det har dom säkert redan sagt på sjukhuset :p

/ Christina, Röntgenstuderande
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Åh vad intressant! Tack för ditt svar.
Kommer kontrast in i kroppen genom röntgenstrålarna?
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Skulle man tänka också :p haha! Nej jag har inte fått dricka något eller fått någon spruta mer än Fragmin eller vad det nu hette. Jag trodde att det bildades kontrast i kroppen genom röntgenstrålarna ;)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Strålningen du utsätts för vid en "vanlig" röntgenundersökning är lika mycket strålning som om du skulle flyga till new york och tillbaka.

OT, men vad kommer den ifrån? (strålning på flygresan alltså).

TS: Hoppas att allt går bra.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Ja, vi får strålning på oss hela tiden från rymden. Det kallas bakgrundsstrålning. Mängden varierar lite med utbrotten på solen exempelvis. Det är den strålningen som ozonlagret hjälper till att hålla borta. (Och som vi människor gör vårt bästa för att förstöra med bl a hjälp av gamla kylskåp som avger freoner. Freoner bryter ner ozon)
Har du hört talas om radon? Det är en typ av strålning som bl a kommer från marken.
Kroppen själv utstrålar viss strålning. Du ser, det finns överallt! ;) Gå inte runt och oroa dig över strålning om du inte tänkt åka till Tjernobyl med omnejd.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Googlade lite snabbt, En CT-röntgen av lungorna ger ca 1-2 millisievert (en till två tusendels sievert).
Hittade även denna tabell på Wikipedia för hur stor dos man får, och förmodade konsekvenser:

0,01 mSv – Tandröntgen.
0,1 mSv – Mammografiundersökning.
0,3 mSv – Kosmisk strålning per år från rymden.
1 mSv – Dosen från en genomsnittlig röntgenundersökning.
1–4 mSv – Normal årsdos från naturlig bakgrundsstrålning i Sverige
2,2 mSv – Datortomografi av buken.
50 mSv – Högsta tillåtna dos för personer som arbetar med strålning.
100 mSv – Risk för fosterskador.
1 Sv – Förändringar i blodbanan.
3–4 Sv – 50% chans att överleva, procenten varierar beroende på bl.a. ålder och hälsa.
10 Sv – Dödlig dos i 100% av fallen.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Tack för era svar!! Väldigt intressant!

Jag är fortfarande dålig i magen med typ gul vattning avföring. Är det normalt att det är så några dagar efter? Tänkte att det kanske är för jag inte åt på två dagar (knappt) och varit konstant nervös och rädd. För jag mår ju bra annars. Lite illamående men det är jag å andra sidan alltid i stort sett.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Om du inte fick något att dricka eller injicerat i blodet så får du inga biverkningar av en röntgen/CT eller MR.
Säkert att du inte fick en spruta vid CT-undersökningen? Läste lite noggrannare i ditt ovanstående inlägg att du inte druckit sedan undersökningen.... Det är verkligen JÄTTEviktigt att dricka MYCKET om du har fått kontrast, annars pajar njurarna.
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Okej! Nej jag fick varken dricka kontrast eller få det injicerat. :)
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Finns någon forskare som bor i Tjernobyl och odlar sin egen mat där så tror det går att åka dit också egentligen
 
Sv: Vanlig röntgen, CT och MR

Bra sammanfattning, en aningens OT komplettering bara.:)
Har du hört talas om radon? Det är en typ av strålning som bl a kommer från marken.
Radon är inte en typ av strålning, det är en gas som är radioaktiv och som sönderfaller under det att den ger ifrån sig alfastrålning. Alfastrålning i sig är inte särskilt farlig för människor om den kommer utifrån eftersom den inte förmår att tränga genom huden. Men en gas som ger ifrån sig alfastrålning är lätt att få in i lungorna, och där är den skadlig.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 574
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: MayGrace
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 417
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp