Bukefalos 28 år!

"Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Totola

Trådstartare
Hur vanligt är det med framåtvinklade stångbett?
Med lyftande tyngdpunkt, eller hur man bäst beskriver det. :angel:

Söker man bara efter akademisk utrustning så hittar man visserligen såna, men utbudet på AR-shoppar är ju än så länge rätt klent överlag och inte så stora variationer.

Så nu är min fundering om man kan hitta framåtvinklade stänger även på annat håll och vad man isåfall borde söka efter?

Tacksam för tips! :)
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Du får nog satsa på AR-shoppar eller specialbeställa från smed. Inom vanlig dressyr rider man ju med bridongen som man kan lyfta med. Så betten behöver inte utformas så.
Kolla tyska och spanska sidor om du vill ha mer träffar.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

du behöver inget särskilt bett för det.

Mer energi o hästen kommer upp. Låg form- avspänd häst. högre form- vaken häst.

Gör ngn fattning på din o den kommer garanterat upp
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

För det första så tycker jag att man kan ta det där med framåt- och bakåtvinklade stänger med en nypa salt, för det andra så om teorin stämmer så är ju inte den framåtvinklade stången lyftande utan tvärtom mer tvingande.

Vill man ha "lyft" så är det som övriga skriver i första hand att rida hästen framåt-uppåt bakifrån som gäller, möjligen med försiktig assistans av träns/bridong.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Hur stången ligger/påverkar hästens mun kan göra stor skillnad på vissa hästar. (även om själva ridningen såklart påverkar)
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Om man nu vill rida på stång.. för att få ner huvudet- vilket annan orsak finns det??? när man får både tryck i o runt underkäken samt nacktryck.

Om man då får en häst som krullar ihop sig-( helt naturligt) eller som blir för låg kan man antingen rida med mindre handinverkan eller få igång hästen bakifrån- då kommer den garanterat att våga komma upp utan att man handgripligen TAR upp den.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Om man nu vill rida på stång.. för att få ner huvudet- vilket annan orsak finns det???
Öh... Jag tror inte en seriös ryttare använder ett stångbett för att få ner hästens huvud. Det gör inte tävlingsryttare heller när de rider på kandar. Vi pratar väl ändå inte om felaktig bettanvändning här?

Om man då får en häst som krullar ihop sig-( helt naturligt) eller som blir för låg kan man antingen rida med mindre handinverkan eller få igång hästen bakifrån- då kommer den garanterat att våga komma upp utan att man handgripligen TAR upp den.
Ja. Håller med dig om det. (rätt självklart i och för sig) Men vad 17 har det med TS fråga att göra?
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Öh... Jag tror inte en seriös ryttare använder ett stångbett för att få ner hästens huvud. Det gör inte tävlingsryttare heller när de rider på kandar. Vi pratar väl ändå inte om felaktig bettanvändning här? Varför rider folk på stång då?

Tävlingsryttare måste klara av att rida sin häst på tränsbett o på kandaret har man fortfarande tränsbettet- det som man rider mest med.
Ja. Håller med dig om det. (rätt självklart i och för sig) Men vad 17 har det med TS fråga att göra?
Hon ville ha en annan stång med lyfteffekt- som jag fattar det.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Hon ville ha en annan stång med lyfteffekt- som jag fattar det.

Ja eftersom stänger är olika utformade och har olika tyngdpunkter ligger de/verkar de lite olika i hästens mun. Inte så konstigt, eller hur? Men även om man vill ha en stång som verkar lite annorlunda betyder ju inte det att hästen inte är bra grundutbildad och att ryttaren inte vet hur man rider på en stång. Det finns olika typer av kandarstänger också och även tävlingsryttare anpassar utrustningen efter vad som passar hästen bäst. Jag tror inte något annat var meningen med tråden heller. Det är lite trist att du utgår ifrån att det är någon som vill ha ett bett av fel syfte. Varför inte utgå ifrån att det är för att det i det här fallet passar hästen bättre?
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Om man nu vill rida på stång.. för att få ner huvudet- vilket annan orsak finns det??? när man får både tryck i o runt underkäken samt nacktryck.

Om man då får en häst som krullar ihop sig-( helt naturligt) eller som blir för låg kan man antingen rida med mindre handinverkan eller få igång hästen bakifrån- då kommer den garanterat att våga komma upp utan att man handgripligen TAR upp den.

Nu var tanken med "lyftande" stång just att den mindre ska inverka krull-ihop utan mer fram/upp. Det är ändå lättare att komma åt att jobba fram hästen bakifrån tycker jag om inte bettet i sig inverkar för mycket nedåt/inåt även när man inte tar i tygeln (och bra om den inverkan kommer utan just det du skriver, att man bokstavligen TAR upp hästen).

Tack för svaren! :bow:


Men, jag tycker jag fått svar på frågan, att det kan bli svårt att få tag på ett sånt bett som vanlig kandarstång. Jag förstår tanken, att det är tränsbettet som ska lyfta vid behov! :)

Och ja, jag håller med om att det är ganska liten skillnad. Fast jag inbillar mig ändå att betten med framåtvinklad tyngdpunkt inverkar lite mindre "avknäckande".
 
Senast ändrad:
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Nu var tanken med "lyftande" stång just att den mindre ska inverka krull-ihop utan mer fram/upp. Det är ändå lättare att komma åt att jobba fram hästen bakifrån tycker jag om inte bettet i sig inverkar för mycket nedåt/inåt även när man inte tar i tygeln (och bra om den inverkan kommer utan just det du skriver, att man bokstavligen TAR upp hästen).

Tack för svaren! :bow:


Men, jag tycker jag fått svar på frågan, att det kan bli svårt att få tag på ett sånt bett som vanlig kandarstång. Jag förstår tanken, att det är tränsbettet som ska lyfta vid behov! :)

Och ja, jag håller med om att det är ganska liten skillnad. Fast jag inbillar mig ändå att betten med framåtvinklad tyngdpunkt inverkar lite mindre "avknäckande".

Du kan väl använda kapsonen till det?
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Kan jag använda kapsonen till att få stången inverka mindre nedåt/inåt? Nja, tror inte det va! :)

Men jag kanske missförstod dig? Menar du använda kapsonen likadant som tränsbettet?
Isåfall känns den lite konstigt riktad (till mig), eftersom mitt inlägg var ett svar på det allmänna i att det inte är stången man använder lyftande. Att jag förstår tanken med det.
 
Senast ändrad:
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Rid på vanligt tränsbett o du ska se att du inte får krulleffekten

hästen ska inte lyftas upp utan själv komma upp med början från manken- välva upp den MED TIDEN. Det gör en häst som samlar sig o använder sig av lyftkranen- bakbenen är stommen o sen via ryggen.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Kan jag använda kapsonen till att få stången inverka mindre nedåt/inåt? Nja, tror inte det va! :)

Men jag kanske missförstod dig? Menar du använda kapsonen likadant som tränsbettet?
Isåfall känns den lite konstigt riktad (till mig), eftersom mitt inlägg var ett svar på det allmänna i att det inte är stången man använder lyftande. Att jag förstår tanken med det.

Jag kanske missförstod, om du hittar en stång som motverkar ihopkrullning så säg genast till! Den vill jag se!

Jag tänkte på problemet med hästar som krullar ihop sig. Hästar kan krulla både på stång och tränsbett, då kan man använda kapsonen till att "lyfta" upp/öppna ganaschvinkeln, men detta är ju korrigering i allra högsta grad och bör upphöra fortast möjligt. Du rider inte runt så konstant utan vid krull ber du hästen öppna vinkeln och erbjuder sedan åter lätt kontakt. Det finns massor av olika anledningar till att hästar inte söker bettet, till exempel att de blivit stångridna. Detta har jag använt mig av på "stångskadade" ponnyer och upplever att det funkar super. Samtliga hästar har lärt sig söka bettet. Jag rider då på tränsbett (och kapson).
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Visst kan man göra det, fast då öppnar man upp för mer skjutkraft, och är problemet att man har hästen för mycket på framdelen, bristande bärighet, så blir den där symptomavhjälpningen motverkande. (Tycker jag.) Men det beror säkert mycket på vilken häst och varför den krullar ihop. Själva poängen är väl att man vill komma så nära kärnan till problemet som möjligt, om man nu vill påverka något med utrustningen. Men nu var det snarare minska en effekt av en utrustning det var frågan om. :)
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Om man nu tror på teorin om framåtvinklade och bakåtvinklade stänger så är det en bakåtvinklad man ska ha om hästen har en tendens att krulla ihop sig.

Det finns dock sätt att balansera stången som är lite mer trovärdiga. Man kan t ex välja en lite tyngre kinnkedja i stället. Det finns ju t ex en försäljare av AR-prylar som har tagit fram en kopia av den gamla armékinnkedjan som är lite plattare och grövre.

Oavsett vilket så får man aldrig en lyftande tyngdpunkt - skillnaden märks mest när tygeln hänger och består i att det behövs lite mer kraft i tygeln för att hävstångseffekten ska träda i funktion. Man får alltså inte effekt att hästen söker sig uppåt/framåt - bara att den söker sig lite mindre neråt/bakåt. Uppåt-framåt kan du bara få genom att rida hästen bakifrån, eller som motreaktion på ett tygeltag på träns eller möjligen kapson.

Ett annat sätt att få samma effekt är att ha lite längre skänklar på bettet. Så länge proportionen mellan över- och underskänkel är densamma så får man samma hävstångseffekt, men mer fördröjning innan kinnkedjan börjar verka ju längre överskänkeln är. Det är bland annat därför som 1600-talets stångbett har så långa skänklar och tjocka, tunga kinnkedjor. De ser mycket skarpare ut än de är.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Tack så mycket för förklaring! Det låter vettigt! :bow:

(Visste inte riktigt hur jag skulle formulera mig, bakåtvinklat menade jag ju egentligen... men med tyngdpunkten framåt? Aja, din förklaring redde ju ut det! :) )
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Visst kan man göra det, fast då öppnar man upp för mer skjutkraft, och är problemet att man har hästen för mycket på framdelen, bristande bärighet, så blir den där symptomavhjälpningen motverkande. (Tycker jag.) Men det beror säkert mycket på vilken häst och varför den krullar ihop. Själva poängen är väl att man vill komma så nära kärnan till problemet som möjligt, om man nu vill påverka något med utrustningen. Men nu var det snarare minska en effekt av en utrustning det var frågan om. :)

På en häst med bristande bärighet och på framdelen skulle jag säga att man påverkar bäst med att välja bort stångbettet helt just pga dess grundfunktions inverkan ;)

svea: mkt bra inlägg, klok som en bok!
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

Tja, så kan man såklart se det. Fast det var inte riktigt det som diskuterades. Skulle du välja bort kapson av anledningen jag skrev menar du?
"jobba fram" hästen är ju en sak. Att utnyttja kapsonen till att få fram nosen blir likvärdigt med att utnyttja mottrycks-effekten till sin fördel, men det är ju inte alltid man vill ha den. Samma som med alla verktyg mao, det är hur man använder dom som avgör i slutändan.
 
Sv: "Vanliga" framåtvinklade stångbett?

vad har kapson med din stångbetts sökning att göra?

riktigt så enkelt som att säga att det hänger på hur man använder bettet i fråga, är det inte. Bett är konstruerade rent fysiskt med olika funktioner, så oavsett om man gillar att röra sig med argument som att "handen bestämmer bettets skarphet" osv, så kommer man inte ifrån att exakt samma hand, med olika fysiskt konstruerade bett, får mkt olika effekter utifrån just bettets grundfunktion.

samma parallell kan dras till alla som rider på graman, med argumentet att de inte egentligen tar så mycket i gramanen utan den hänger bara där. Varför ska den då hänga där :cool: en hängande graman har också en inverkan, vare sig man gillar att inse det eller inte, vilket de flesta som är pro-graman, vägrar inse.

att rida med stång på en framtung häst som inte bär sig, är för mig rent vansinnigt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok För ganska exakt två år sen så började jag på mitt nuvarande jobb. Att jag fick det jobbet var en enorm lättnad. Tidigare hade jag...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: cassiopeja
·
M
Hästmänniskan Hej, Min fina häst dog hastig i vintras och saknar henne nå så fruktansvärt,satt nu under kvällen och tänkte på henne och kom då och...
Svar
9
· Visningar
1 917
Senast: _Amazing_
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 051
Senast: lewellyn
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 537
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp