Vanligt hackamore eller med hjul?

Plantan

Trådstartare
Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma häst, som kan beskriva skillnaderna i just den hästens fall!

Hur tycker du hacket med hjul jmf med vanligt hack är, vilket är trevligast att rida på? Hur skulle du beskriva skillnaden då de är olika skarpa och funkar på olika vis? Hur har hästen svarat på respektive variant?
Ledande tygeltag, tycker du att det funkar med hjulen? Övriga tankar om olikheterna, fördelar, nackdelar?

Vill ha tips av ryttare med erfarenhet av dessa två (!) typer av hack, som kan ge goda råd dem!
Avstår gärna från information som handen som håller tygeln osv. De har vi läst i så många andra trådar!
Tack på förhand!
Ha en alldeles underbar Söndag kväll!
 
Jag har inte haft skänklar på min häst men kan svara att ledande tygeltag inte funkar med hjul heller. Vi trivdes bra med hjul, det gav ingen tom känsla i alla fall som jag lätt fått med skänklar på andra hästar, dvs kändes som mildare.
 

Liknande trådar

Utrustning Pållen har lite problem i munnen som ska fixas till, men tills dess så får jah rida han på hackamore, vilket funkar riktigt bra ute men...
Svar
5
· Visningar
1 488
Senast: tuaphua
·
Utrustning Efter diverse trådar om olika bettlösa alternativ för ridning känner jag att jag vill diskutera longering/tömkörning bettlöst. Rådande...
2
Svar
23
· Visningar
3 485
Senast: mily
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Genom att byta och köpa ridlektioner så har jag lyckats få till hela 9 hopplektioner hittills den här terminen. :banana: (- och terminen...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Dressyrsnack 17
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

Tillbaka
Upp