Vanligt med outbildade ridlärare?

Om jag ska betala 400 kr i timmen vill jag inte göra det bara för att vara snäll och för att någon annan ska få träna på att vara ridlärare.
Har bekanta som är ridlärare. De jobbade först som stallskötare och sökte sen till hippologen. Samtidigt för att öva gav de lektioner gratis eller nästan gratis till bekanta.
Fast det var inte det du skrev. :) Hade du uttryckt dig så (och även fler) utan just påpekat att bristen på erfarenhet är stor.
För rätt många som har ridningen som en motionshobby och inte avancera så kan det säkert vara väldigt givande. Men har man haft häst i flera år/ vill avancera så kan det ligga på för låg nivå. Men det kan ju t.ex. vara så att hon bygger upp en kunskapsbas med mycket handledning, det är något billigare att rida för henne eller liknande.
Bättre att i första hand observera en eller två lektioner innan man bestämmer sig.

Inom min sport finns det ingen officielltränarutbildning, utan det är erfarenhet och att man har varit under en annan känd tränares "vingar" som gör att man sedan börjar ha lektioner själv. På gott och ont.
 
Därför att erfarenhet tar tid. Det är omöjligt att ha tio års erfarenhet när man är 20. Inget ont mot henne, det är bara ett faktum.
Och var ska hon få skaffa sina tio års erfarenhet om hon inte får börja jobba någonstans pga oerfaren?

De flesta ur min ridlärarklass som stannat i yrket har varit såna som jobbat lite som ridlärare innan, fastnat för yrket och sedan utbildat sig. De flesta som utbildade sig först och började jobba sen, förvann från yrket inom ett år eller två. Kanske för att visionen inte motsvarade förväntningarna.
 
Och var ska hon få skaffa sina tio års erfarenhet om hon inte får börja jobba någonstans pga oerfaren?

De flesta ur min ridlärarklass som stannat i yrket har varit såna som jobbat lite som ridlärare innan, fastnat för yrket och sedan utbildat sig. De flesta som utbildade sig först och började jobba sen, förvann från yrket inom ett år eller två. Kanske för att visionen inte motsvarade förväntningarna.
Fast lösningen kanske inte är att köra själv. Är eleverna nybörjare är det ett stort ansvar för instruktören att ta hand om elever och hästar i en eventuell krissituation. Är eleverna mer avancerade krävs ofta goda kunskaper som ryttare - kunskaper som går utöver att kunna utföra övningarna själv eftersom de måste anpassas till de aktuella ekipagens förutsättningar.

Oerfarna ridlärare kanske ska ha färre elever än mer erfarna (vilket då också ger eleverna "kompensation" för att de är med och "utbildar" sin ridlärare) eller så ska de kanske gå bredvid/stöttas av någon mer erfaren (vilket med tiden kan innebära att man åtminstone ser till att någon erfaren finns på anläggningen när en mer oerfaren håller lektion, kanske kan en erfaren rida med på lektionen som ett sätt att finnas på plats och då även miljöträna ridskolehästar). Eller så kanske bara de snällaste hästarna går med på de lektioner en nybörjare håller.
 
Fast det var inte det du skrev. :) Hade du uttryckt dig så (och även fler) utan just påpekat att bristen på erfarenhet är stor.
För rätt många som har ridningen som en motionshobby och inte avancera så kan det säkert vara väldigt givande. Men har man haft häst i flera år/ vill avancera så kan det ligga på för låg nivå. Men det kan ju t.ex. vara så att hon bygger upp en kunskapsbas med mycket handledning, det är något billigare att rida för henne eller liknande.
Bättre att i första hand observera en eller två lektioner innan man bestämmer sig.

Inom min sport finns det ingen officielltränarutbildning, utan det är erfarenhet och att man har varit under en annan känd tränares "vingar" som gör att man sedan börjar ha lektioner själv. På gott 9och ont.
Och jag förstår inte riktigt ditt svar. :D
Men det kanske skiljer på Hur vi ser på erfarenhet. Jag tycker att en ridskola ska ha personal med erfarenhet och utbildning. Och jag tänker att en tonåring inte har hunnit få den erfarenheten.
Att undervisa privat är en annan sak tycker jag. Men ridskola tycker jag ska ha höga krav på sin personal pga ansvaret. Men det är bara min åsikt. :)
 
Och var ska hon få skaffa sina tio års erfarenhet om hon inte får börja jobba någonstans pga oerfaren?

De flesta ur min ridlärarklass som stannat i yrket har varit såna som jobbat lite som ridlärare innan, fastnat för yrket och sedan utbildat sig. De flesta som utbildade sig först och började jobba sen, förvann från yrket inom ett år eller två. Kanske för att visionen inte motsvarade förväntningarna.
Man kanske inte ska träna på en fullt betalande elev med 14 års riderfarenhet på en ridskola. Jag har blivit klippt till reducerat pris, fått massage och naprapat behandling till reducerat pris och även billiga ridlektioner av en nyutexaminerad.

Vill man undervisa folk ska man ha erfarenhet nog att ge valuta för pengarna.
 
Fast lösningen kanske inte är att köra själv. Är eleverna nybörjare är det ett stort ansvar för instruktören att ta hand om elever och hästar i en eventuell krissituation. Är eleverna mer avancerade krävs ofta goda kunskaper som ryttare - kunskaper som går utöver att kunna utföra övningarna själv eftersom de måste anpassas till de aktuella ekipagens förutsättningar.

Oerfarna ridlärare kanske ska ha färre elever än mer erfarna (vilket då också ger eleverna "kompensation" för att de är med och "utbildar" sin ridlärare) eller så ska de kanske gå bredvid/stöttas av någon mer erfaren (vilket med tiden kan innebära att man åtminstone ser till att någon erfaren finns på anläggningen när en mer oerfaren håller lektion, kanske kan en erfaren rida med på lektionen som ett sätt att finnas på plats och då även miljöträna ridskolehästar). Eller så kanske bara de snällaste hästarna går med på de lektioner en nybörjare håller.
Ridskolan verkar ju redan ha någon form av mentorsprogram så jag tror de har koll. 😊
 
Jag tycker inte att det nästan är ännu viktigare att nybörjare eller folk på låg nivå, har utbildade ridlärare. Har man kommit hyfsat långt i ridningen så kan man oftast avgöra om ridläraren är bra oavsett hur utbildad han/hon är, men som nybörjare "sväljer" man ju i princip vad som helst och kan i värsta fall lära sig helt fel.
 
Och var ska hon få skaffa sina tio års erfarenhet om hon inte får börja jobba någonstans pga oerfaren?

De flesta ur min ridlärarklass som stannat i yrket har varit såna som jobbat lite som ridlärare innan, fastnat för yrket och sedan utbildat sig. De flesta som utbildade sig först och började jobba sen, förvann från yrket inom ett år eller två. Kanske för att visionen inte motsvarade förväntningarna.
Man kanske kan undervisa mindre avancerade elever tills man skaffat sig erfarenhet? Så är det ju i alla andra yrken. Dessutom, man har väl ingen skyldighet som ridskoleelev att betala för att rida för tränare som inte kan tillräckligt? Det är ju samma för privatelever, skulle du säga till dem att de måste rida för oerfarna tränare för att ge dem möjlighet att skaffa erfarenhet? Går du till en restaurang och betalar fullpris för bränd mat för att kocken ska få lära sig?
 
Och jag förstår inte riktigt ditt svar. :D
Men det kanske skiljer på Hur vi ser på erfarenhet. Jag tycker att en ridskola ska ha personal med erfarenhet och utbildning. Och jag tänker att en tonåring inte har hunnit få den erfarenheten.
Att undervisa privat är en annan sak tycker jag. Men ridskola tycker jag ska ha höga krav på sin personal pga ansvaret. Men det är bara min åsikt. :)
Det låter ju som om hon är vuxen, inte direkt i början av sin tonår. Jag säger inte att man inte ska ställa krav, men är det t.ex. så att det är med handledning och sköts korrekt så kan det vara givande.
 
Jag tycker inte att det nästan är ännu viktigare att nybörjare eller folk på låg nivå, har utbildade ridlärare. Har man kommit hyfsat långt i ridningen så kan man oftast avgöra om ridläraren är bra oavsett hur utbildad han/hon är, men som nybörjare "sväljer" man ju i princip vad som helst och kan i värsta fall lära sig helt fel.

Det finns fler aspekter än att kunna avlöja om ridläraren är bra som är lika viktiga. En nybörjare har givetvis svårare att avslöja klåpare, men instrukörer kan ha lägre kunskapsnivå och ändå undervisa mindre erfarna elever med framgång. Har man elever som ridit 14 år eller så så så krävs det vanligen mer än att lära ut lättridning och hur man styr en häst.
 
Tack för alla tankar och synpunkter! Jag ska såklart ge den nya ridläraren en chans, hen kanske är jättebra, det vet man ju inte i förväg. Men jag blev lite skeptisk, något som jag märker att jag inte är ensam om här i tråden. Jag visste som sagt inte om detta är vanligt förekommande på ridskolor och det bara är jag som är besvärlig.
eek[1].png
Jag har ju haft ett uppehåll på nästan 10 år så mycket har jag ju glömt och behöver repetera. Jag har heller aldrig ridit för att tävla eller haft någon jätteambition att rida svåra klasser, så jag är ju inte på elitnivå direkt. ;) Men jag skulle ändå säga att jag är en van ryttare efter mina 14 år i sadeln (även om jag fortfarande är lite ringrostig efter uppehållet). Men vem vet, man får hoppas att den nya ridläraren kan mer än jag. Jag har ju ridit på ridskolan i en termin nu så de har sett mig rida och borde väl kunna avgöra om hen är tillräckligt duktig för att instruera min grupp. Men jag får vänta och se, och komma till ridlektionen med ett öppet sinne. :D
 
Det låter ju som om hon är vuxen, inte direkt i början av sin tonår. Jag säger inte att man inte ska ställa krav, men är det t.ex. så att det är med handledning och sköts korrekt så kan det vara givande.
Det finns säker begåvningar som kan undervisa hyfsat avancerade elever även tonåringar och utan advekat utbildning, jag skulle personligen inte chansa utan kollat upp ordentligt först.
 
Tack för alla tankar och synpunkter! Jag ska såklart ge den nya ridläraren en chans, hen kanske är jättebra, det vet man ju inte i förväg. Men jag blev lite skeptisk, något som jag märker att jag inte är ensam om här i tråden. Jag visste som sagt inte om detta är vanligt förekommande på ridskolor och det bara är jag som är besvärlig.Visa bifogad fil 40934 Jag har ju haft ett uppehåll på nästan 10 år så mycket har jag ju glömt och behöver repetera. Jag har heller aldrig ridit för att tävla eller haft någon jätteambition att rida svåra klasser, så jag är ju inte på elitnivå direkt. ;) Men jag skulle ändå säga att jag är en van ryttare efter mina 14 år i sadeln (även om jag fortfarande är lite ringrostig efter uppehållet). Men vem vet, man får hoppas att den nya ridläraren kan mer än jag. Jag har ju ridit på ridskolan i en termin nu så de har sett mig rida och borde väl kunna avgöra om hen är tillräckligt duktig för att instruera min grupp. Men jag får vänta och se, och komma till ridlektionen med ett öppet sinne. :D
Bara en fråga, kan det vara så att hon påbörjat/ska påbörja ridlärarutbildning kanske?
Jag vet inte hur de utbildningarna fungerar, men kanske behövs någon slags praktik då?
Men jag hade frågat henne, eller ännu hellre ridskolans ansvariga kring det hela.

Du är kund, och kunder frågar ofta olika saker 😉.
 
Fast lösningen kanske inte är att köra själv. Är eleverna nybörjare är det ett stort ansvar för instruktören att ta hand om elever och hästar i en eventuell krissituation. Är eleverna mer avancerade krävs ofta goda kunskaper som ryttare - kunskaper som går utöver att kunna utföra övningarna själv eftersom de måste anpassas till de aktuella ekipagens förutsättningar.

Oerfarna ridlärare kanske ska ha färre elever än mer erfarna (vilket då också ger eleverna "kompensation" för att de är med och "utbildar" sin ridlärare) eller så ska de kanske gå bredvid/stöttas av någon mer erfaren (vilket med tiden kan innebära att man åtminstone ser till att någon erfaren finns på anläggningen när en mer oerfaren håller lektion, kanske kan en erfaren rida med på lektionen som ett sätt att finnas på plats och då även miljöträna ridskolehästar). Eller så kanske bara de snällaste hästarna går med på de lektioner en nybörjare håller.
Jag tror inte något av de alternativen är riktigt görbart ekonomiskt. Utom då såklart om den mer oerfarna ridläraren kan ha lektioner medan stallchefen är i stallet till exempel.

Om de nu ska ha en grupp med bara 6 elever och lyckas få ihop 6 gudasnälla hästar till den gruppen år efter år. Ridskolor har ju en tendens ibland att ha ett ganska jämnårigt gäng hästar, så det kan ju absolut vara så att en riktigt god andel av hästarna har gått bara 2 år till 1 månad på ridskolan, någon gång vart 5-10 år. Tror inte jag rakt av kan lyckas tänka mig 6 gudasnälla hästar på vår som alltid kan gå just den dagen.

Men oerfaren ridlärare behöver ju inte vara riktigt så farlig som du tänker. Tex en veterinärstudent på 4 året som vickar som ridlärare ska ju rent teoretiskt sett, trots sina unga år, sedan kunna lämnas ensam med arbete på en klinik på sommaren och klara av att åka ut till en bondgård och hjälpa en ko att kalva helt själv. Bara som exempel, så de behöver ju inte vara helt psykiskt handfallna om någonting krisar på lektionen.

Eller egentligen helt kort, ju äldre man blir desto svårare blir det att lyckas hitta en ridlärare som är äldre än en själv att rida för. Är man till slut 75 så är det ju bara kört, äldste ridläraren jag haft var nog 70 (och jag vet inte om han var utbildad ridlärare, han var bäst, men gissar att han var militär eller hästgubbe bara.)

Samtidigt jag tror inte vi har ridlärare egentligen anställda som ridlärare som inte är utbildade. Men jag tror att när det faktiskt inte går att få tag i någon bra utbildad så finns inte mycket att välja på.
 
Senast ändrad:
När jag red på ridskola fick vi en outbildad, ung ridlärare en termin. Min grupp hade nog ridit i 8-10 år vid den tiden, så vi var relativt erfarna. Den terminen var iallafall dö-tråkig och halva gruppen slutade. Allt vi fick göra var att skritta och trava runt fyrkantsspåret hela lektionen, inga volter, inga instruktioner, ingenting. Galoppera fick vi bara göra ett par gånger på hela terminen. Vi fick verkligen inga instruktioner alls, utan lektionen gick ut på att vi skrittade fram på långa tyglar i en kvart, sen skrittade på korta tyglar en kvar, sen travade runt en kvart och sen skrittade av i en kvart. Det betalade vi 400 spänn per lektion för. Nu I efterhand förstår jag inte varför jag inte protesterade, men jag var ugn och ville väl inte vara den som klagade. Terminen efter fick vi iallafall en bra, utbildad ridlärare och kunde börja rida som vanligt igen.
 
Jag tror inte något av de alternativen är riktigt görbart ekonomiskt. Utom då såklart om den mer oerfarna ridläraren kan ha lektioner medan stallchefen är i stallet till exempel.

Om de nu ska ha en grupp med bara 6 elever och lyckas få ihop 6 gudasnälla hästar till den gruppen år efter år. Ridskolor har ju en tendens ibland att ha ett ganska jämnårigt gäng hästar, så det kan ju absolut vara så att en riktigt god andel av hästarna har gått bara 2 år till 1 månad på ridskolan, någon gång vart 5-10 år. Tror inte jag rakt av kan lyckas tänka mig 6 gudasnälla hästar på vår som alltid kan gå just den dagen.

Men oerfaren ridlärare behöver ju inte vara riktigt så illa som du tänker. Tex en veterinärstudent på 4 året som vickar som ridlärare ska ju rent teoretiskt sett, trots sina unga år, sedan kunna lämnas ensam med arbete på en klinik på sommaren och klara av att åka ut till en bondgård och hjälpa en ko att kalva helt själv. Bara som exempel, så de behöver ju inte vara helt psykiskt handfallna om någonting krisar på lektionen.

Eller egentligen helt kort, ju äldre man blir desto svårare blir det att lyckas hitta en ridlärare som är äldre än en själv att rida för. Är man till slut 75 så är det ju bara kört, äldste ridläraren jag haft var nog 70 (och jag vet inte om han var utbildad ridlärare, han var bäst, men gissar att han var militär eller hästgubbe bara.) Och etter värre, jag har just nu en av de bästa ridlärare jag någonsin haft, och jag har ingen aning om hon har utbildning faktiskt.

Samtidigt jag tror inte vi har ridlärare egentligen anställda som ridlärare som inte är utbildade.
Jag har varit med om alltför många ridskolor där tonåriga stalltjejer själva håller lektioner - eventuellt efter att ha gått någon/några kortare kurser inom förbundet. Jag lovar ingen av dem har haft en veterinärsutbildning eller varit sjukvårdare eller ridit GP - bland annat eftersom de ofta har varit typ 16-17 år och helt enkelt inte hunnit ännu. De har alltså inte ens körkort (hint ambulansen kommer inte för t.ex. brutna armar, fingrar, nyckelben eller broddtramp på en fötter så att blodet skvätter. Efter fotincidenten behövde barnen som var i stallet mycket stöd trots att det inte var deras fötter).

Det handlar inte om ålder utan om utbildning och erfarenhet. INGEN utom du har talat om att ridläraren ska vara äldre - bara att de ska ha hunnit att skaffa sig den kunskap om hästar, människor och pedagogik som behövs.

Vad gäller ekonomin - om ridskolorna säljer utbildning måste de också leverera utbildning, vilket ställer krav på både hästmaterial och instruktörer. Att ha genomgått en utbildning är ändå en form av kvalitetssäkring. Hur ska den som själv är nybörjare kunna bedöma värdet av det som lärs ut?

Det är ju jättebra att det fungerar på er ridskola - då kan ju blivande ridlärare skaffa sig sin erfarenhet hos er. Och bra att ni är beredda att betala fullt pris för en tjänst där ni inte har någon kvalitetssäkring.
 
Jag tror inte något av de alternativen är riktigt görbart ekonomiskt. Utom då såklart om den mer oerfarna ridläraren kan ha lektioner medan stallchefen är i stallet till exempel.

Om de nu ska ha en grupp med bara 6 elever och lyckas få ihop 6 gudasnälla hästar till den gruppen år efter år. Ridskolor har ju en tendens ibland att ha ett ganska jämnårigt gäng hästar, så det kan ju absolut vara så att en riktigt god andel av hästarna har gått bara 2 år till 1 månad på ridskolan, någon gång vart 5-10 år. Tror inte jag rakt av kan lyckas tänka mig 6 gudasnälla hästar på vår som alltid kan gå just den dagen.

Men oerfaren ridlärare behöver ju inte vara riktigt så farlig som du tänker. Tex en veterinärstudent på 4 året som vickar som ridlärare ska ju rent teoretiskt sett, trots sina unga år, sedan kunna lämnas ensam med arbete på en klinik på sommaren och klara av att åka ut till en bondgård och hjälpa en ko att kalva helt själv. Bara som exempel, så de behöver ju inte vara helt psykiskt handfallna om någonting krisar på lektionen.

Eller egentligen helt kort, ju äldre man blir desto svårare blir det att lyckas hitta en ridlärare som är äldre än en själv att rida för. Är man till slut 75 så är det ju bara kört, äldste ridläraren jag haft var nog 70 (och jag vet inte om han var utbildad ridlärare, han var bäst, men gissar att han var militär eller hästgubbe bara.)

Samtidigt jag tror inte vi har ridlärare egentligen anställda som ridlärare som inte är utbildade. Men jag tror att när det faktiskt inte går att få tag i någon bra utbildad så finns inte mycket att välja på.
Vem har talat om att man behöver en ridlärare som är äldre än en själv? Det folk tvivlar på här är att en outbildad 16-19-åring som är upplärd på en ridskola är erfaren nog att undervisa här hyfsat kunniga elever. Är man 70 år så dissar man säkert inte hela svenska eliten och alla erfarna kunniga utbildade lärare för att de inte är 71 +.
 
Jag har varit med om alltför många ridskolor där tonåriga stalltjejer själva håller lektioner - eventuellt efter att ha gått någon/några kortare kurser inom förbundet. Jag lovar ingen av dem har haft en veterinärsutbildning eller varit sjukvårdare eller ridit GP - bland annat eftersom de ofta har varit typ 16-17 år och helt enkelt inte hunnit ännu. De har alltså inte ens körkort (hint ambulansen kommer inte för t.ex. brutna armar, fingrar, nyckelben eller broddtramp på en fötter så att blodet skvätter. Efter fotincidenten behövde barnen som var i stallet mycket stöd trots att det inte var deras fötter).

Det handlar inte om ålder utan om utbildning och erfarenhet. INGEN utom du har talat om att ridläraren ska vara äldre - bara att de ska ha hunnit att skaffa sig den kunskap om hästar, människor och pedagogik som behövs.

Vad gäller ekonomin - om ridskolorna säljer utbildning måste de också leverera utbildning, vilket ställer krav på både hästmaterial och instruktörer. Att ha genomgått en utbildning är ändå en form av kvalitetssäkring. Hur ska den som själv är nybörjare kunna bedöma värdet av det som lärs ut?

Det är ju jättebra att det fungerar på er ridskola - då kan ju blivande ridlärare skaffa sig sin erfarenhet hos er. Och bra att ni är beredda att betala fullt pris för en tjänst där ni inte har någon kvalitetssäkring.
Om jag citerar ur mitt inlägg, så tog det den sista kommentaren. Det var inte på vår ridskola vi hade en 17 åring för ponnyridningen. På vår ridskola var det en 22 åring med ridledarutbildning.

Samtidigt jag tror inte vi har ridlärare egentligen anställda som ridlärare som inte är utbildade. Men jag tror att när det faktiskt inte går att få tag i någon bra utbildad så finns inte mycket att välja på.

Mitt svar var på den allmänna biten i tråden mot oerfarna ridlärare (med tex utbildning) eller erfarna "ridlärare" (utan utbildning), inte på exakt just ts. Och ja jag har då och då fått vikarier som varit duktiga ridlärare utan utbildning, och några som varit ganska dåliga med utbildning.

Det är de två sorter jag stött på. Utbildade oerfarna vikarier och outbildade erfarna vikarier. Båda kan funka för mig om de är duktiga ridlärare.

Jag kan hålla med om att outbildad och oerfaren inte låter så bra.

Jag har aldrig varit på en ridskola dock där tonåriga flickor håller lektioner utan någon vuxen i stallet. (Den med 17 åringen var inte en ridskola utan en 4H gård).

Men våra inhoppande vikarier är väldigt ofta veterinärstudenter och jag svarar fortfarande på att unga ridlärare, texten jag svarade på handlade om unga oerfarna ridlärare, inte behöver vara dåliga i en kris.
 
@Lobelia

Jag tyckte det antyddes att man helst ville ha en äldre ridlärare och att det i just den posten eller någon innan nämndes 20+ åringar som väldigt unga.

Men jag har för mig att jag faktiskt inte svarat på ts utan på kommentarer i tråden, helt med flit dessutom. Det var bara kommentarerna i tråden jag reagerade på och hur de reflekterade över utbildning + erfarenhet osv. Eftersom trådar bär iväg från starten.

Jag har helt enkelt inte kommenterat just ts situation. För jag vet inte hur jag skulle reagera på just den och inte hade någonting att tillägga som någon annan inte redan skrivit om just det. Men ok, då gör jag väl det då.

Jag tror att jag skulle bli skeptisk, rida några gånger för ridläraren och se vad jag tyckte och sedan protestera eller försöka byta grupp.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 061

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp