Vanligt med outbildade ridlärare?

PetiteFrancaise

Trådstartare
Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år och nu har jag börjat rida igen, fast på en ny ridskola. På den här ridskolan har jag ridit i en termin nu, och vill gärna fortsätta nästa termin också eftersom jag tycker att ridskolan är bra. Nu under höstterminen har vi haft en utbildad ridlärare, dock såg jag att min grupp ska byta ridlärare nästa termin, till någon som inte är utbildad. Den nya ridläraren är dessutom i gymnasieålder, alt att hen nyss slutat gymnasiet. Jag TROR att hen har gått några ledarkurser som arrangeras av ridskolan samt kurser som arrangeras av Ridsportförbundet, typ ungdomsledarkurs och ridledarkurs. Jag tar för givet att hen gått dessa kurser då ridskolan har ett program där man går dessa kurser för att sedan kunna börja hålla lektioner. Men jag vet som sagt inte vilka kurser hen har gått/inte gått.

Grejen är väl att lektionerna kostar typ 250 kr/lektion vilket jag tycker är rätt dyrt om man nu inte får rida för en utbildad instruktör. Den här nya ridläraren i fråga är säkert duktig men faktum kvarstår ju att hen inte har någon utbildning samt är väldigt ung.

Men vad tycker ni? Är det ok detta eller borde man få en utbildad instruktör? Detta kanske är vanligt förekommande på ridskolor? Jag vet inte eftersom jag bara har ridit på en mycket mindre ridskola tidigare som totalt bara hade två ridlärare (båda var utbildade). Den här nya är ju som sagt större. Jag vill ju helst inte börja bråka med ridskolan eftersom jag verkligen trivs där och tycker att det har varit väldigt bra hittills. Men är en utbildad ridlärare ett krav man kan ställa då man ändå betalar så pass mycket pengar?
 
Jag hade förväntat mig att en ridskola hade utbildade ridlärare, möjligtvis även ngn som höll på med sin utbildning men det finns väldigt många duktiga också som kan och är bra på att lära ut trots de inte har den formella utbildningen. Prova en lektion och se vad du tycker och diskutera ev det med ridskolan efter det?
 
Om jag skulle rida på ridskola så skulle främsta anledningen vara att få rida utbildade hästar och få undervisning av kunnig lärare. Annars kan jag lika gärna rida för en vän.
Nu är jag kanske dömande men jag tror inte jag skulle bli nöjd med en instruktör som du beskriver. Jag undrar hur mkt erfarenhet man har hunnit få. Jag tror man som ung behöver några år att göra lite misstag och prova olika teorier och miljöer innan man kommer till rätt nivå som lärare. Det handlar ju både om att kunna ridning, hästar men också pedagogik och kunna lära ut.
I ditt fall så skulle jag fundera på alternativen. Eller kan du kolla redan nu när hen håller lektioner? Eller fråga om du får och en lektion innan du bestämmer dig.
 
Senast ändrad:
Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år och nu har jag börjat rida igen, fast på en ny ridskola. På den här ridskolan har jag ridit i en termin nu, och vill gärna fortsätta nästa termin också eftersom jag tycker att ridskolan är bra. Nu under höstterminen har vi haft en utbildad ridlärare, dock såg jag att min grupp ska byta ridlärare nästa termin, till någon som inte är utbildad. Den nya ridläraren är dessutom i gymnasieålder, alt att hen nyss slutat gymnasiet. Jag TROR att hen har gått några ledarkurser som arrangeras av ridskolan samt kurser som arrangeras av Ridsportförbundet, typ ungdomsledarkurs och ridledarkurs. Jag tar för givet att hen gått dessa kurser då ridskolan har ett program där man går dessa kurser för att sedan kunna börja hålla lektioner. Men jag vet som sagt inte vilka kurser hen har gått/inte gått.

Grejen är väl att lektionerna kostar typ 250 kr/lektion vilket jag tycker är rätt dyrt om man nu inte får rida för en utbildad instruktör. Den här nya ridläraren i fråga är säkert duktig men faktum kvarstår ju att hen inte har någon utbildning samt är väldigt ung.

Men vad tycker ni? Är det ok detta eller borde man få en utbildad instruktör? Detta kanske är vanligt förekommande på ridskolor? Jag vet inte eftersom jag bara har ridit på en mycket mindre ridskola tidigare som totalt bara hade två ridlärare (båda var utbildade). Den här nya är ju som sagt större. Jag vill ju helst inte börja bråka med ridskolan eftersom jag verkligen trivs där och tycker att det har varit väldigt bra hittills. Men är en utbildad ridlärare ett krav man kan ställa då man ändå betalar så pass mycket pengar?
Så då kan hon ha gått gymnasiets ridlärarutbildning? På min tid hette det G-linjen.
 
Så då kan hon ha gått gymnasiets ridlärarutbildning? På min tid hette det G-linjen.

Såvitt jag vet har hen gått/går "vanligt" gymnasium, alltså inget med hästinriktning. Åtminstone gjorde hen det för nåt år sen och hen kan inte ha bytt eftersom det inte finns några gymnasium som har ridlärarutbildningar här i närheten. Isf skulle hen behöva bo på skolan vilket hen inte gör eftersom hen är på ridskolan här och håller lektioner i veckorna. :D

(Jäklar vad tjatigt det blev med ordet hen trettio gånger i varenda mening, haha)
 
Senast ändrad:
Nja jag hade nog velat ha billigare lektioner om hen inte är utbildad faktiskt.
När jag var liten var jag runt på mååånga olika ridskolor och provred, mamma som hade varit hästtjej när hon var ung hängde med och kvalitetsbedömde ALLT, för att jag skulle hamna på en bra ridskola.
Hon valde aktivt bort de där ridlärarna inte var utbildade.

Kanske är jag kräsen bara för att jag hamnade på en bra ridskola med underbara ridlärare till slut, men ett prisavdrag för lektionen tycker jag verkligen är på sin plats om de inte har utbildade ridlärare.
 
Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år och nu har jag börjat rida igen, fast på en ny ridskola. På den här ridskolan har jag ridit i en termin nu, och vill gärna fortsätta nästa termin också eftersom jag tycker att ridskolan är bra. Nu under höstterminen har vi haft en utbildad ridlärare, dock såg jag att min grupp ska byta ridlärare nästa termin, till någon som inte är utbildad. Den nya ridläraren är dessutom i gymnasieålder, alt att hen nyss slutat gymnasiet. Jag TROR att hen har gått några ledarkurser som arrangeras av ridskolan samt kurser som arrangeras av Ridsportförbundet, typ ungdomsledarkurs och ridledarkurs. Jag tar för givet att hen gått dessa kurser då ridskolan har ett program där man går dessa kurser för att sedan kunna börja hålla lektioner. Men jag vet som sagt inte vilka kurser hen har gått/inte gått.

Grejen är väl att lektionerna kostar typ 250 kr/lektion vilket jag tycker är rätt dyrt om man nu inte får rida för en utbildad instruktör. Den här nya ridläraren i fråga är säkert duktig men faktum kvarstår ju att hen inte har någon utbildning samt är väldigt ung.

Men vad tycker ni? Är det ok detta eller borde man få en utbildad instruktör? Detta kanske är vanligt förekommande på ridskolor? Jag vet inte eftersom jag bara har ridit på en mycket mindre ridskola tidigare som totalt bara hade två ridlärare (båda var utbildade). Den här nya är ju som sagt större. Jag vill ju helst inte börja bråka med ridskolan eftersom jag verkligen trivs där och tycker att det har varit väldigt bra hittills. Men är en utbildad ridlärare ett krav man kan ställa då man ändå betalar så pass mycket pengar?
Jag tycker det helt och hållet beror på om instruktören visar sig vara väldigt bra eller inte. Dvs såklart man inte egentligen ska ha outbildade ridlärare, men många sådana jag ridit för (som tävlat mycket själva tex eller utbildar mycket hästar) har varit väldigt bra. Antar att en dålig till normal outbildad ridlärare är mycket sämre än en dålig till normal utbildad. Men om det är en extremt bra ridlärare vet jag inte hur stor roll det spelar? :D.
 
Jag tycker det helt och hållet beror på om instruktören visar sig vara väldigt bra eller inte. Dvs såklart man inte egentligen ska ha outbildade ridlärare, men många sådana jag ridit för (som tävlat mycket själva tex eller utbildar mycket hästar) har varit väldigt bra. Antar att en dålig till normal outbildad ridlärare är mycket sämre än en dålig till normal utbildad. Men om det är en extremt bra ridlärare vet jag inte hur stor roll det spelar? :D.

Jag red just för en sån tjej i 1.5 år, när jag red på ridskolan men på min sköthäst. Jag lärde mig massor. De snorkiga tanterna som minsann tyckte att de kunde mer än min instruktör och inte ville rida för någon outbildad "fjortis", satt och lallade på spåret och volter med händerna här o där, hästhuvudena här o där och hästarna i sju delar med benen släpande långt efteer. Och så tjoade de komplimanger till varandra, o vad fint han böjer på nacken osv...

Jag lärde mig massor och min instruktör och jag hade jättetrevligt.

Idag är hon dessutom fullt utbildad ridinstruktör och lika trevlig idag.
 
Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år och nu har jag börjat rida igen, fast på en ny ridskola. På den här ridskolan har jag ridit i en termin nu, och vill gärna fortsätta nästa termin också eftersom jag tycker att ridskolan är bra. Nu under höstterminen har vi haft en utbildad ridlärare, dock såg jag att min grupp ska byta ridlärare nästa termin, till någon som inte är utbildad. Den nya ridläraren är dessutom i gymnasieålder, alt att hen nyss slutat gymnasiet. Jag TROR att hen har gått några ledarkurser som arrangeras av ridskolan samt kurser som arrangeras av Ridsportförbundet, typ ungdomsledarkurs och ridledarkurs. Jag tar för givet att hen gått dessa kurser då ridskolan har ett program där man går dessa kurser för att sedan kunna börja hålla lektioner. Men jag vet som sagt inte vilka kurser hen har gått/inte gått.

Grejen är väl att lektionerna kostar typ 250 kr/lektion vilket jag tycker är rätt dyrt om man nu inte får rida för en utbildad instruktör. Den här nya ridläraren i fråga är säkert duktig men faktum kvarstår ju att hen inte har någon utbildning samt är väldigt ung.

Men vad tycker ni? Är det ok detta eller borde man få en utbildad instruktör? Detta kanske är vanligt förekommande på ridskolor? Jag vet inte eftersom jag bara har ridit på en mycket mindre ridskola tidigare som totalt bara hade två ridlärare (båda var utbildade). Den här nya är ju som sagt större. Jag vill ju helst inte börja bråka med ridskolan eftersom jag verkligen trivs där och tycker att det har varit väldigt bra hittills. Men är en utbildad ridlärare ett krav man kan ställa då man ändå betalar så pass mycket pengar?
Jag skulle inte vilja rida för en ridlärare som den du beskriver. Oerfaren OCH outbildad? Nej tack. Är man så ung så är man ju med nödvändighet båda.
 
Jag red just för en sån tjej i 1.5 år, när jag red på ridskolan men på min sköthäst. Jag lärde mig massor. De snorkiga tanterna som minsann tyckte att de kunde mer än min instruktör och inte ville rida för någon outbildad "fjortis", satt och lallade på spåret och volter med händerna här o där, hästhuvudena här o där och hästarna i sju delar med benen släpande långt efteer. Och så tjoade de komplimanger till varandra, o vad fint han böjer på nacken osv...

Jag lärde mig massor och min instruktör och jag hade jättetrevligt.

Idag är hon dessutom fullt utbildad ridinstruktör och lika trevlig idag.
Jo viktigt är ju liksom att instruktören har ett öga för om man sitter fel och om hästen går fel och framför allt ett intresse av att berätta det :D (Har ridit för de som inte egentligen brytt sig faktiskt. Hästen släntrar över lite på snedden så det blir ett braa.)
 
Jag skulle inte vilja rida för en ridlärare som den du beskriver. Oerfaren OCH outbildad? Nej tack. Är man så ung så är man ju med nödvändighet båda.

Hur vet du att TS blivande instruktör är oerfaren bara för att hen är ung. Hen har ju uppenbarligen gått en del kurser genom ridskolans försorg.
 
Hur vet du att TS blivande instruktör är oerfaren bara för att hen är ung. Hen har ju uppenbarligen gått en del kurser genom ridskolans försorg.
De kurser TS nämner är ju fortfarande på låg nivå inom ridningen.
Jag tror bara inte att en tonåring -för personen lär ju vara 18-19 eller däromkring, har hunnit utvecklas tillräcklig. Min uppfattning är att det tar många år att bli en bra lärare. Man behöver se olika sätt, träna, göra några misstag, lära sig mer, och på så sätt hitta sitt sätt att undervisa. Jag tycket också det är bra att ha varit några år i olika miljöer för att ha sett olika sätt att undervisa och olika hästtänk.
Så om personen skulle ha stor erfarenhet tänker jag att då hade personen behövt börja undervisa som typ 10-åring. :D
 
Senast ändrad:
Hur vet du att TS blivande instruktör är oerfaren bara för att hen är ung. Hen har ju uppenbarligen gått en del kurser genom ridskolans försorg.
Möjligen om personen själv rider på hög nivå? Annars gör ju inte ledarkurserna så stor skillnad på undervisningens kvalitet.
 
De kurser TS nämner är ju fortfarande på låg nivå inom ridningen.
Jag tror bara inte att en tonåring -för personen lär ju vara 18-19 eller däromkring, har hunnit utvecklas tillräcklig. Min uppfattning är att det tar många år att bli en bra lärare. Man behöver se olika sätt, träna, göra några misstag, lära sig mer, och på så sätt hitta sitt sätt att undervisa. Jag tycket också det är bra att ha varit några år i olika miljöer för att ha sett olika sätt att undervisa och olika hästtänk.
Så om personen skulle ha stor erfarenhet tänker jag att då hade personen behövt börja undervisa som typ 10-åring. :D
Hur ska en person skapa stor erfarenhet utan att få träna på det hen ska utföra?
 
Jag vill gärna ha era åsikter/erfarenheter kring detta. Det är så att jag har ridit i 14 år typ, sen gjorde jag ett uppehåll på flera år och nu har jag börjat rida igen, fast på en ny ridskola. På den här ridskolan har jag ridit i en termin nu, och vill gärna fortsätta nästa termin också eftersom jag tycker att ridskolan är bra. Nu under höstterminen har vi haft en utbildad ridlärare, dock såg jag att min grupp ska byta ridlärare nästa termin, till någon som inte är utbildad. Den nya ridläraren är dessutom i gymnasieålder, alt att hen nyss slutat gymnasiet. Jag TROR att hen har gått några ledarkurser som arrangeras av ridskolan samt kurser som arrangeras av Ridsportförbundet, typ ungdomsledarkurs och ridledarkurs. Jag tar för givet att hen gått dessa kurser då ridskolan har ett program där man går dessa kurser för att sedan kunna börja hålla lektioner. Men jag vet som sagt inte vilka kurser hen har gått/inte gått.

Grejen är väl att lektionerna kostar typ 250 kr/lektion vilket jag tycker är rätt dyrt om man nu inte får rida för en utbildad instruktör. Den här nya ridläraren i fråga är säkert duktig men faktum kvarstår ju att hen inte har någon utbildning samt är väldigt ung.

Men vad tycker ni? Är det ok detta eller borde man få en utbildad instruktör? Detta kanske är vanligt förekommande på ridskolor? Jag vet inte eftersom jag bara har ridit på en mycket mindre ridskola tidigare som totalt bara hade två ridlärare (båda var utbildade). Den här nya är ju som sagt större. Jag vill ju helst inte börja bråka med ridskolan eftersom jag verkligen trivs där och tycker att det har varit väldigt bra hittills. Men är en utbildad ridlärare ett krav man kan ställa då man ändå betalar så pass mycket pengar?
Grejen är att det finns inte så många riktigt utbildade ridlärare längre. Jag rider för någon, men för mig spelar det ingen roll kan ändå göra en hel del själv.
Då menar jag lite mer avancerade saker, så även om ridläraren är på ”nybörjar” nivå så rör det inte mig. Kan t ex fokusera på min sits och öva på saker själv.
Kanske hänger mycket kvar sen jag hade egen häst.
Så för mig gör det inget. Märker ju mer vi rider ju bättre blir ridläraren så. :)
 
Hur ska en person skapa stor erfarenhet utan att få träna på det hen ska utföra?
Om jag ska betala 400 kr i timmen vill jag inte göra det bara för att vara snäll och för att någon annan ska få träna på att vara ridlärare.
Har bekanta som är ridlärare. De jobbade först som stallskötare och sökte sen till hippologen. Samtidigt för att öva gav de lektioner gratis eller nästan gratis till bekanta.
 
Senast ändrad:
Möjligen om personen själv rider på hög nivå? Annars gör ju inte ledarkurserna så stor skillnad på undervisningens kvalitet.

Och återigen, vad vet trådskaparen utan att ha frågat på ridskolan och framför allt VI som bara sitter bakom varsin datorskärm och får den ENA sidan av historien om vad instruktören har för meriter, förutom kurser :heart
 
Hur vet du att TS blivande instruktör är oerfaren bara för att hen är ung. Hen har ju uppenbarligen gått en del kurser genom ridskolans försorg.
Instruktören i fråga har uppenbarligen inte någon längre utbildning, korta kurser i all ära men jag hade blivit skeptisk i samma situation, det är ingen direkt guldsituation att rida för en person som kanske har mindre erfarenhet och kunskaper än en själv. Risken för det är uppenbart om man ridit i 14 år och ridläraren är ung och grön.

Ser man på ditt exempel så var ridläraren uppenbarligen inte skicklig pedagog nog att hålla koll på sin ridgrupp om de red så illa som du beskriver på lektionerna och dessutom red omkring och pratade och störde.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 731
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp