mars

Trådstartare
Alltså min sk ena vän gillar att ge elaka påhopp.
Ex på kommentarer genom åren..........

Vi har bägge övervikt och befann oss i varsitt provrum i klädbutik när hon plötsligt kan slänga in ett plagg till mig som hon säger är för stort för henne. Tilläggas att jag har med övervikt men aldrig legat på hennes nivå. Skulle dock aldrig kommentera det.

Nåt som kunde ske om vi va på ett köpcentrum och tex skulle fika så kunde hon snegla i min plånbok och säga betalar du mitt så behöver jag inte dra mitt kort, jag tar ut på bankomaten sen. Vilket aldrig skedde.

Hon skulle få ledig stallplats i sitt stall och frågar mig om jag vill flytta dit min ena häst. Faktum är att jag har med egen gård med hästarna hemma 500 meter ifrån hennes. Vrf skulle jag vilja stå inackorderad liksom.

Hon köpte nytt elaggregat, jag köpte ett kraftigare än hennes billigare än vad hon gav pga rea i samma butik ett tag efter henne. Då sa hon ska vi byta aggregat? Du har ändå så liten hage. Saken är att jag har lite mer hagmark än henne.

Angående våra fastigheter sa hon att hennes nog är värd 5 milj och du kanske får 2-3 milj. Observera att jag inte bett henne om någon värdering.

Listan kan göras lång, men hur skulle ni tackla henne. Har brutit några ggr och inte pratat med henne på nån månad.
Dock återkommer hon alltid.
 
Sådana människor brukar jag utesluta ur min krets.
”Måste” man ändå ses i vissa socialar sammanhang och människan uttrycker sig på ett sådant oförskämt vis brukar jag enkelt fråga ”hur menar du nu egentligen?”
Det brukar hjälpa...
 
Hon återkommer? Det är väl ändå du som tillåter henne att återkomma?
Återkommer på så sätt att vi möts nästan dagligen utanför våra tomter. Och då är det svårt att värja sig från människan. Långvarig mobbing ger tyvärr den effekten att människan lyckats trycka ner en. Tips på hur man hanterar henna va det intressanta.
 
Återkommer på så sätt att vi möts nästan dagligen utanför våra tomter. Och då är det svårt att värja sig från människan. Långvarig mobbing ger tyvärr den effekten att människan lyckats trycka ner en. Tips på hur man hanterar henna va det intressanta.
Då förstår jag.
I första hand borde du tala om för henne att hon inte är önskvärd i din bekantskapskrets då du inte vill umågs med otrevliga energitjuvar. Jag misstänker att detta inte fungerar eftersom det låter som om hon fått ett mentalt övertag på dig (ingen kritik, jag vet hur lätt sådant händer). I andra hand skulle jag bara ignorera, låtsas som om hon inte finns, om nödvändigt vända och gå från platsen. Du kommer aldrig kunna ändra på henne så placera henne utanför din zon och släpp aldrig in henne alls någonsin på några villkor (mer än om hon ligger skadad på vägen och behöver hjälp)
 
Senast ändrad:
Då förstår jag.
I första hand borde du tala om för henne att hon inte är önskvärd i din bekantskapskrets då du inte vill umågs med otrevliga energitjuvar. Jag misstänker att detta inte fungerar eftersom det låter som om hon fått ett mentalt övertag på dig (ingen kritik, jag vet hur lätt sådant händer). I andra hand skulle jag bara ignorera, låtsas som om hon inte finns, om nödvändigt vända och gå från platsen. Du kommer aldrig kunna ändra på henne så placera henne utanför din zon och släpp aldrig in henne alls någonsin på några villkor (mer än om hon ligger skadad på vägen och behöver hjälp)[/QUOTE
Tack. Jag tror jag skall vara konsekvent i att ignorera henne. Nyss fick jag höra vid brevlådan.... att nu syns det gråa håret i hårbotten. Jag svara absolut inget tillbaks, men är sånt som kommer hela tiden. Kanske skall tala om tydligt vad jag tycker om henne och sen totalt ignorera henne.
 
Tack. Jag tror jag skall vara konsekvent i att ignorera henne. Nyss fick jag höra vid brevlådan.... att nu syns det gråa håret i hårbotten. Jag svara absolut inget tillbaks, men är sånt som kommer hela tiden. Kanske skall tala om tydligt vad jag tycker om henne och sen totalt ignorera henne.
Det tycker jag du ska göra. Bestäm var du ska säga och så fort det kommer någon plump kommentar så rabblar du upp det vänder och går. Ge dig INTE in i en diskussion med människan för då trycker hon till dig, för den makten har hon över dig. Att tala om vad du tycker är ett sätt att börja bryta hennes makt.
 
Det tycker jag du ska göra. Bestäm var du ska säga och så fort det kommer någon plump kommentar så rabblar du upp det vänder och går. Ge dig INTE in i en diskussion med människan för då trycker hon till dig, för den makten har hon över dig. Att tala om vad du tycker är ett sätt att börja bryta hennes makt.
Ja tack för bra svar. Ska göra så. Detta har pågått i över 20 år.
 
Ja tack för bra svar. Ska göra så. Detta har pågått i över 20 år.
Tänkt igenom vad du ska säga. Börja inte rabbla upp långa ramsor på oförätter för då tappar du fart och ger henne ingångar att angripa. Lägg det hela på nivån
"Nu var du otrevlig mot mig igen. Jag är trött på och mår inte bra av att du varje gång vi träffas ska nervärdera mig. Jag säger därför upp bekantskapen med dig från nu." Vänd och gå.
 
Tack. Jag tror jag skall vara konsekvent i att ignorera henne. Nyss fick jag höra vid brevlådan.... att nu syns det gråa håret i hårbotten. Jag svara absolut inget tillbaks, men är sånt som kommer hela tiden. Kanske skall tala om tydligt vad jag tycker om henne och sen totalt ignorera henne.

”Du kanske ska gå till frisören då?”
Bemöt hennes kommentarer som att hon pratar om sig själv!
 
Bemöt henne som vilken granne som helst - trevligt men utan att bjuda in till umgänge eller diskussion.
Tycker hon att ditt gråa hår börjar synas, svara "jasså, vad trevligt :)"
Vill hon byta elaggregat med dig, svara att du är nöjd med det du har. (vill hon ha ett bättre kan hon köpa ett själv) Vill du vara tydlig så säg "hade jag velat ha den sort du har, så hade jag köpt ett sånt från början"
Vill hon att du ska flytta din häst till henne, svara nej tack. (du behöver inte motivera mer)
Skulle du råka hamna i provrum bredvid henne en gång till och hon hystar över plagg till dig, säg att du inte är intresserad av dem. (eller, om ni provar samma modell "den är för stor för mig!")
Börjar hon prata om era fastigheters värde, svara "Jaha?".

"Jag är inte intresserad av den här diskussionen" går alltid att använda. Fortsätter hon, fråga vilket ord det var som var svårt att förstå...

Du gav henne lillfingret för många år sen, hon tog hela armen från dig. Nu måste du helt enkelt ta tillbaka armen och lillfingret och inte ge henne chansen att nappa igen. Det kan innebära att du behöver vara extra kallsinnig mot henne. Kyligt trevlig, så att säga. Du måste vara tydlig när du avvisar, så att hon inte kan misstolka dig.
 
Det är hemskt med sådana grannar. Jag har haft en som var som din. Jag minimerade vårt umgänge till absolut minimum och var väldigt tydlig med att hens skitsnack kunde hen behålla för sig själv för jag var inte intresserad. Då när det var som värst såg jag helt enkelt till att inte stöta på hen. Jag visste ungefär vilka tider hen brukade vara ute (de allra flesta är trots allt vanemänniskor) och såg till att inte vara ute då och ja, det hände flera gånger att jag gick in när jag såg att hen var påväg.

Jag ville inte bli osams med hen men jag ville inte heller att hen och hens behov av drama skulle störa mig i mitt liv så jag var tydlig men diplomatisk och det hjälpte men jag var tvungen att bryta umgänget helt ganska länge för att det skulle komma dit. När hen väl hade fattat att jag inte var intresserad av hens dramabehov (det tog flera år) kunde jag hälsa och till och med prata några ord ibland men det fick inte bli ofta för då var vi där igen.

Man kan inte ändra på andra men man kan ändra på sig själv och sin attityd mot andra. Den här grannen jag hade var väldigt väldigt ensam och jag tyckte i början synd om hen. Det gjorde att jag lät det fortgå alldeles för länge tills det eskalerade såpass att mitt liv blev lidande och då var jag tvungen att sätta stopp. Du har precis som jag rätt att sätta gränser runt dig själv. Du måste bestämma dig för vad du känner är okej och inte och sedan hålla hårt på det för din egen skull. Hon kommer säkerligen att känna sig sårad och arg och du kommer säkerligen få höra skitsnack men strunta i det i förhållande till henne. Visa inte med en min när hon ser att du tar illa vid dig. Säger hon något så svara bara avmätt jaha och gå sedan. Gå inte i försvar eller till motoffensiv för det är precis vad den typen av människor vill ha. De vill ha drama men du behöver inte vara en pjäs i hennes spel.

Det är som att ta sig ur ett taskigt förhållande. Det är långt ifrån enkelt och det kräver energi man inte vill lägga på eländet men när man är ute så är det värt det.
 
Jag skulle köra med motfrågor. Varför ska jag betala åt dig? Varför säger du att mitt hår är grått? Varför ska jag prova kläder som du för stor för? Motfrågor är obegliga för de betyder att den som ställer frågan kan vara lika obehaglig som den som får frågan. Samt att ställa motfråga är att ha kontroll och att distansera sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp