Vänster/högerhänt

pannkaka

Trådstartare
När kan man börja se om barnet kommer blir höger eller vänsterhänt? Min 14månaders son hae jag märkt använder helst sin vänsterhand när han tex ska äta.
 
Här har han enda fram till för ett par veckor sedan använt både höger och vänster lika mycket. Nu är det till 90% höger som gäller. 21 månader
 
Ofta är den dominanta handen dominant redan från början och vid året kan man börja ana. Men det är inte alls givet redan då. Dottern hade till en början bättre finmotorik i vänster hand och kring året både åt och ritade hon med vänster hand. Nu, snart tre år gammal, är hon tydligt högerhänt. Det ger sig med tiden vilken hand som är dominant. :)
 
Vår 3åring växlar fortfarande mycket, både äter och ritar med vilken hand som helst. Jag är vänsterhänt och hennes pappa är högerhänt.
 
Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.
 
Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.

Med normal motorik är man inte 100% det ena eller andra. En hand är mer eller mindre dominant. För en del är skillnaden marginell, för andra är den större. Mycket är dessutom förstärkt genom vana att t.ex skriva. Det är liksom inte höger, mittemellan eller vänster. Det är en skala med många nyanser.
 
Med normal motorik är man inte 100% det ena eller andra. En hand är mer eller mindre dominant. För en del är skillnaden marginell, för andra är den större. Mycket är dessutom förstärkt genom vana att t.ex skriva. Det är liksom inte höger, mittemellan eller vänster. Det är en skala med många nyanser.

Intressant! :) Jag (och min omgivning) har nämligen alltid sett mig som både och, men då kanske jag ändå är vänsterhänt trots allt? :)
 
Intressant! :) Jag (och min omgivning) har nämligen alltid sett mig som både och, men då kanske jag ändå är vänsterhänt trots allt? :)

Ja utifrån det du skriver skulle jag tro att din vänsterhand är dominant. Eftersom mycket är anpassat utifrån högerhänta (saxar, verktyg mm) så kan det vara lättare för vänsterhänta att behålla mer likvärdig motorik än vad det är för högerhänta. Barn är ofta mycket mer likvärdiga än vuxna, men den ena handens dominans förstärks i och med skolan och skrivandet. Så har i alla fall jag förstått det.
 
Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.
Men har du en fördelning 70/30 har du en tydlig preferens, så då är du vänsterhänt.
Men man kan ha olika kraftiga preferenser.
Kände en person som hade svårt att lära sig köra bil. För man måste använda höger hand till växelspaken. Och det är inte så avancerad finmotorik. Han blev inte nämnvärt bättre av att öva heller.

Jag är ganska svagt högerhänt. Vissa saker som är praktiskt att använda vänster till är jag mycket mer tränad till och då känns det ju naturligt och ger bättre resultat av den anledningen. Har alltid kört vänstermus på datorn för då kan man skriva samtidigt med andra handen. Höger är starkare så håller gärna större, tyngre saker och bär med den. Då får vänster göra diverse småsaker och är bättre till fingerfipplande.

En sak som jag verkligen bara kan göra med vänster är plocka bär. Upplever att om något blivit en tydlig vana att det ska vara ena handens uppgift så förstärks det av att man börjar undvika att använda den andra som ger sämre resultat pga. britande träning. Så flexibiliteten försämras med åldern.
 
Kan bara inflika att man inte nödvändigtvis blir det ena eller andra heller. Jag är både höger och vänsterhänt, gör ca. 70% med vänster och 30% med höger hand. Kan även göra alla saker helt okej även med den hand jag oftast inte gör det med, dvs. det ser inte ut som när en högerhänt gör något med vänster osv. Det var tydligt från ca. 1 års ålder att jag inte var varken det ena eller andra.
Fast 70-30 torde vara helt normalt? Inget konstigt med det? Någon som är dubbelhänt använder händerna lika mycket på samma sätt, inte bara att det inte ser konstigt ut eller är svårare om man använder den ickedominanta handen. Det är ju inte så att alla höger respektive vänsterhänta bara använder ena handen även om det också förekommer i extremfallen.
Personligen är skriva för hand det enda jag föredrar att bara göra med höger och det beror alldeles säkert på skolan som uppmuntrade att skriva med höger så höger har helt enkelt fått mer skrivträning. I övrigt kvittar det. Jag gör (gjorde innan skadan i ena armen) saker och ting lika enkelt med höger som med vänster. Jag har aldrig tänkt på det förren jag började jobba i stall och hade kollegor som var förvånade över att jag mockade och sopade med både höger och vänster och båda var lika naturliga för mig.
 
Jag bröt förmodligen något/några ben i högerhanden i 9 - 10 års åldern, besökte aldrig läkare. Skrev med vänster i över 1 år, mycket oläsligt.
Som vuxen opererade jag båda handlederna för karpatunnelsförträngning, en i taget, var lika handikappad oavsett vilken hand som var gipsad. Förmodligen bröt jag något i vänster hand efter operationen när jag drattade omkull o tog emot mig med vänstra handen, behandlande läkaren ansåg inte att jag behövde röntga handen/handleden. Nu för tiden har jag full funktion i höger hand men vänster är kraftigt försvagad (viker sig ibland). En stor del av vänster handflata har jag ingen känsel i.

Det jag vill komma fram till är att jag var lika handikappad oavsett vilken hand jag hade gipset på efter operationerna, märktes tydligt när jag skulle duscha eller laga mat.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 643
Senast: Guldaskig
·
Mat Till helgen ska jag, mamma och äldsta sonen till Liseberg, på hotell och ha mysigt. Vi har missat att boka mat på hotellet, Hotell...
Svar
7
· Visningar
425
Senast: Kirre
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
654
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Ena hunden 13,5 år krafsar sönder mina mattor när han bäddar. Jag börjar undra om han inte vill ha något mjukare att ligga på och att...
2
Svar
27
· Visningar
2 025
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp