Bukefalos 28 år!

Vantar eller ej?

O

overtyre

Ni som tävlar dressyr, använder ni vantar när ni tävlar? Tycker ni att det är okej att rida utan, eller är det ett 'måste' för er?

Jag skulle även vilja ha lite smakråd från er. Min häst är avblekbar skimmel och ganska ljus. Hon har svart utrustning med silverspännen (förutom bettet som är mässing :o ). Själv har jag svart kavaj med gråa kantband runt krage och fickor, en svart hjälm, vita ridbyxor och vit plastrong. Frågan är då om jag ska byta ut allt det vita (hon har även ett vitt schabrak med marinblå kant) mot beige/creme. Vilket blir snyggast?! :confused:
 
Sv: Vantar eller ej?

Tävlar aldrig med vantar. Jag har tom svårt att ha vantar på vintern, rider helst ALDRIG med vantar...

Det heter väl "bör" så det är inget "måste" att ha vantar...
 
Sv: Vantar eller ej?

I dressyren tycker jag att det är jättesnyggt med vantar. Svarta el. vita beroende på hur stadig hand man har.. :banana:
 
Sv: Vantar eller ej?

Jag personligen tycker det ser prydligt ut med vita vantar. Men eftersom jag själv är en mästare på att tappa bort saker så rider jag sällan med vantar då det är en sådan sak som väldigt ofta försvinner. Minst ett par varje tävling. :angel:
 
Sv: Vantar eller ej?

Om du har en bra handställning tycker jag du ska visa den tydligt vilket du gör bäst med handskar på. Har man däremot en sämre handställning märks det inte lika tydligt utan handskar. (samt att man har mera träning av detta framför sig)
 
Sv: Vantar eller ej?

Då är det nog bäst att låta bli handskar, eftersom jag har en tendens till att få en väldigt låg hand...
Fast i och för sig så skulle jag kunna låna syrrans svarta, men med tanke på att jag aldrig annars rider med så skippar jag nog det helt och hållet.
 
Sv: Vantar eller ej?

overtyre skrev:
Då är det nog bäst att låta bli handskar, eftersom jag har en tendens till att få en väldigt låg hand...
Fast i och för sig så skulle jag kunna låna syrrans svarta, men med tanke på att jag aldrig annars rider med så skippar jag nog det helt och hållet.
*språkpolisen*
heter det inte handskar? vantar så tänker jag på typ Lovvikavantar..
måste vara sköna att rida i annars =) :rofl:
 
Sv: Vantar eller ej?

Jo, det borde det vara. Även om tyglarna säkerligen skulle glida ;)
 
Sv: Vantar eller ej?

Har alltid haft problem med vantar hemma jag kunde verkligen inte ha det! men på tävling var det en annan femma, tajta vita vantar har alltid funkat. Men sen jag rider flera hästar om dagen så började mina händer bli gräsliga.. så jag bestämde mig för att lära mig pch det har faktisk funkat bra, fast det går bara med skin? handskar, inte tyg eller så för då känns det som man inte får rätta känslan på bettet..eller så är det jag som är knasig :rofl:
 
Sv: Vantar eller ej?

hehe jag måste ha handskar... annars får jag blåsor... men de kanske e för att man får lite känsligare hud när man har handskar... eller vad vet jag :P hehe
 
Sv: Vantar eller ej?

Jag rider alltid med ridvantar...får blåsor annars. Tävlar dock inget för tillfället men när jag väl börjar är ridvantarna en självklarhet för mig. Dock tror jag att det får bli svarta då...handställningen är tyvärr inte den bästa :(
 
Sv: Vantar eller ej?

Rider alltid med handskar, jag får bättre grepp om tygeln och jag spar mitt skinn på det sättet. Försöker dock ha så tunna som möjligt (ska inte nämna märke :smirk: )

På tävling tycker jag man SKA ha vita handskar, svart betyder i 19 fall av 20 att man far omkring med händerna som en pianist :devil:
Hellre utan än svart......
 
Sv: Vantar eller ej?

jag rider alltid med vita handskar när jag tävlar. Tycker att de flesta som jag möter på tävlingar gör det. Någon gång har jag sett någon med svarta eller utan, men det har isåfall varit på lokala tävlingar och bara någon enstaka gång.
 
Sv: Vantar eller ej?

Eller så håller du för hårt :angel:...

Bläk min gamla tränare berättade för mig att hon alltid red med handskar, och ändå fick hförhårdnad hud under ringfingret.
Hon red 2-3 hästar per dag!
Satan vad hon måste hållit håååårt. Så otroligt känslig hud kan man ju inte ha..
 
Senast ändrad:
Sv: Vantar eller ej?

mmm man kan tro de men jag e lätt på handen men får iallafall blåsor...men de beror oxå på vilken häst jag rider... vissa behöver man "lyfta upp" mer än andra och då får jag hålla mer i tyglarna... :crazy: men jag är inte hård i handen så de kan inte vara därför.. tror jag :confused:
jag rider 5-7 hästar per dag...
 
Sv: Vantar eller ej?

Det beror nog på friktionen.. du rider ju såpass många hästar, det blir ju lite gnid mellan hud och tygel.

Alltid bra att ransaka sig själv ;), men så orolig behöver du nog inte vara :p.
Rider man däremot en häst.. Och får blåsor. Då är det fara på taket.
 
Sv: Vantar eller ej?

Jag rider alltid med vita ridhandskar på tävling. Det har blivit en vana, och därför känns det som ett måste för mej.. om jag kommer på i bilen: shit, handskarna, då vänder jag å hämtar dom.. :P
Tror att man enligt tr ska ha handskar, men på lägre nivå är det nog inte så många som bryr sig om sånt ;)
 
Sv: Vantar eller ej?

jag rider alltid med handskar.. :p oavsett tävling, träning eller skosridning.. Jag har också förhårdnader vid lillfingret, ringfingret och vid långfingret.. under alltså.. :o Och ändå får jag höra att jag ride rmed VÄLDIGT mjuk hand, och att dom hästar jag rider skulle behöva mer stöd i munnen.. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Är det big no no att tävla med marinblå kavaj och svart hjälm? Letar ny kavaj till dottern. Vi har landat i att hitta en begagnad CT...
2
Svar
22
· Visningar
1 286
Senast: Ajda
·
Dressyr Lite nyfiken, vad har ni på er och era hästar på tävling? :D Ryttare Hjälm: Svart Samshield Shadowmatte (som borde bytts ut för länge...
Svar
6
· Visningar
1 946
Senast: Wilfa
·
Dressyr Insåg i morses att jag klantat mig totalt! Hade helt och hållet glömt att jag kastade mina vita ridbyxor för ett tag sen och inte köpt...
Svar
16
· Visningar
1 566
Senast: ajdidodii
·
Utrustning Behöver lite input! Har en svart häst med frieser i sig. Vi kommer börja tävla dressyr i vår. Hon har brun sadel och brunt träns...
Svar
18
· Visningar
2 260
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp