Vanvård av katter

annaklara

Trådstartare
Hej, gården jag har min häst på ligger granne till en villa som ägs av en gammal man. Jag har något gång kunnat räknat ihop sammanlagt 14 katter på hans tomt, dock med risk att några inte närvarade.
Problemet är att dessa katter är vanvårdade, inavel som sjuttom och smala som pinnar är de. Våran gård har också 6 katter varav 3 av dem har flyttat från grannen till våran gård.
Inga av deras hanar är kastrerade, dock har ägaren till stallet kastrerat hanarna som flyttat dit.
En katt smög runt i stallet ett tag. Det var nog den hemskaste katten jag sett, han hade i princip inget kött på kroppen och en helt missbildad bakdel, tror den ha haft skabb möjligtvis, den åt som en häst när vi matade den.
En dag hittade vi den död i en box.
En katt som flyttade till oss tog stallägaren direkt till veterinären och avlivade, hon hade en tumör. Ägaren till katterna har inte sagt nåt, inte för att jag bryr mig :cool:
Katterna får mat på verandatrappen, men med tanke på att de är så många så är det förmodligen bara de ranghöga som får komma fram.
Stallägaren har anmält 6 gånger, ingenting har hänt.
Är det så det ska vara?!
Finns det nåt mer vi kan göra?
 
Sv: Vanvård av katter

Ring djurens vänner dom brukar vara riktigt duktiga på att tjata sig tills ägaren ger upp + att de har alla rätta kontakter med djurskydd inspektörer och liknande....;)
 
Sv: Vanvård av katter

Har djurskyddsinspektörerna varit ute och sett eländet?
Försök dokumentera allt hon och du har sett i skrift och med datum och fota de mest vanskötta katterna, om djurskyddsinspektören inte reagerar får ni försöka få tag på dennes överordnade. Vidrigt att det ska vara så!
 
Sv: Vanvård av katter

Kan man inte göra en polisanmälan om vanvård också?
Jag menar katterna blir ju indirekt misshandlade när dom får lida så.

Konstigt att djurskyddet i kommunen inte har varit ute och kollat
när han är anmäld 6ggr.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 484
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 828
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp