Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

aandrea-a

hejhej .:)

Min farmor och farfar flyttade till en villa 1km ungefär från ett litet stall. Men jag visste inte att det var ett stall där. Förrän vi åkte förbi med bilen, och såg en svart liten shettis i hagen. Den var smal, hade tovor överallt, svår fång, aggresiv & verkade bara må dåligt.
Darför åkte jag ofta dit och matade den med äpplen,knäckebröd,morötter och allt sånt. Tills en dag, när ägaren skulle hämta lilla hästen från hagen. Jag frågar han om jag får sköta om hästen, och de fick jag. Men det var inte lätt. Hon var jätte halt, aggresiv mot allt och alla, & stog ensam i ett litet stall. Helt ensam.
Även jag har haft det svårt & varit mobbad och sånt när jag var mindre, just nu går det en del rykten om mig och jag har vänner, men dom är bara falska. Jag var själv när jag träffade henne, precis som hon. vi mådde båda jättedåligt..

Jagbörjade åka dit nästan varje dag, & gjorde allt som man kan göra i ett stall. Jag betalade inget och hästen var inte min, så jag kunde inte hjälpa henne så jättemycket. Men jag åkte dit & borstade henne, dag in dag ut. Mockade, tog in henne från hagen, och lite så. Men jag fick mina smällar. Blev biten, sparkad & hotad hela tiden av lilla ponnyn. Men hon mådde bara dåligt de visste jag, men jag försökte ju att hjälpa henne. Månader går & jag kommer längre. Jag får göra allt mer och mer med henne. Tillslut gå ut o gå med henne, och tillslut, efter ca 2år , ja då fick jag börja rida henne. Hon var frisk, vi var bästavänner, hade hjälp varann när vi haft det svårt & hon var allt i mitt liv. Vi byggde upp förtroende för varann och lyckades, med ALLT! tillslut blev hon som min egen. ägarna brydde sig knappt om henne, gav henne mat, tog dit hovslagaren, o lite sånt. slängde upp nån unge då o då på henne fast hon va halt. ( var i början ) hon blev som min, bara min älskade pyret. men hon är gammal, 27år lilla skrutten.

Nu har jag skött om henne i snart 4år, och nu byggs det ganska mycket hhus vid stallet.
då händer det, det som jag aldrig trodde skulle hända..


- Jo, det börjar folk som sköter om henne. Och inte bara en, flera stycken! Eftersom ägarna inte kan säga nej till någon och inte sköta sin egen häst så får dom andra göra det typ.

de är ensålänge 2ungar, dom känner inte varann så bra men, sprider falska saker om mej till hennes ägare, så jag fick inte vara kvar. DOM SLÄNGDE UT MIG!

efter alla år, alla tider, alla dessa minnen, ponnyn, som jag har kämpat och sliitit med som är min bästavän! ALDRIG MER?
jag är egoist ja kanske är jag det, men jag har haft henne i 4år, helt plötrligt kommer det andra dit och jag får aldrig mer träffa henne och jag har inte ens gjort något.. saker försvinner och dom skyller på mig..

jag vill ha våran tid tilbaka, när de bara var hon och jag. men ingen tror mig, INGEN ALLS!

och det är inte bara det, utan nu är hon vanvårdad.
(någon som vet hur man lägger in bilder på hur hon ser ut?)
jättedåliga hovar, dom kör/rider henne 1-2 timmar per dag och slänger in henne oborstad i stallet, låter henne stå svettig där.
ungarna , (10 &13år) missköter henne , tar dit kompisar och dom kör fullt rejs på den lilla stackaren.

jag vill försöka anmäla, för hon mår trots allt inte bra.
men jag vet inte riktigt hur, jag vill först veta hur jag kan göra..
jag är sj 13år, mina föräldrar bryr sig inte så mkt om dedär med pyret,
men jag gör det eftersom hon har varit ponnyn jag älskat som mest i flera år, och jag fick henne att må bra.
ägarna går inte att prata med, dom blir bara arga och tror mig inte.

jag behöver hjälp.. :/

vill lägga in bilder på henne , men vet inte hur man gör :confused:

kanske ganska mycket och onödig text, men jag hoppas att jag kan få hjälp.

/andrea
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Du måste först ha dom på pixbox eller liknande, det finns en hjälptråd under Bukefaloshjälp*

Stackare :(
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Nä usch och fy!:eek: Vilka vidriga ungar, för att inte tala om ägarna som inte verkar ta något ansvar öht!! Finns både ett och annat man skulle vilja säga till dem alla..

Men lider med dig, så hemskt, och snopet!:cry: Ladda gärna upp bilder!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag tycker dina föräldrar skall prata med ponnyns ägare,
jag tycker det är dåligt att ponnyns ägare tror på de nya tjejerna
när du vart där så länge.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

asså ja fattar inte hur man laddar upp bilder :S

http://www.pixbox.se/pic_show_id29760020.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29760022.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29760026.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29760028.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id29760048.html

det är bilderna från pixbox, koperat länken bara, typ.
hahah jag kan inte sånt här :p

men en bild är på när hon är svettig, då kom ja o min kompis och skulle kolla till henne och då va hon blötsvettig,
stog i boxen utan täckte och hon stog och flåsade.
alla andra bilder är hovarna, dom kör/rider för fullt på lilla stackaren, med dessa hovar.
helt sjukt!
dålig bildkvalite på under hovarna, ska försöka ta nya.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

jo de är sjukt.
inte bara de att jag inte får va där längre, utan dom har ju börja missköta henne, och ägarna fattar ingenting.
och mina föräldrar bryr sig inte, 'det är inte din häst andrea'
' så farligt kan det inte vara'
dom är inga hästmänniskor direkt och kan ingenting om hästar, bryr sig inte ett dugg om det här heller. ush :(
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

tänkte ta fler bilder o så, men finns det någon vetrinär/hovslagare som jag kan höra av mig till?
några riktigt duktiga.. :p
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Men fy vilka vanskötta hovar.
Det bör anmälas till länsstyrelsen i den kommun du bor.
Ponnyn ser ju fin ut i hullet men jag tycker inte man motionerar en så gammal ponny så svettig. Även om dina föräldrar ej är intresserade av hästar tycker jag du ska prata med dom, dom vill ju givetvis att du ska må bra och då borde dom hjälpa dig.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

tänkte ta fler bilder o så, men finns det någon vetrinär/hovslagare som jag kan höra av mig till?
några riktigt duktiga.. :p

Be dina föräldrar eller annan vuxen hjälpa dig kontakta Länsstyrelsen i stället och säga vad du vet. Vem ska betala om du tar dit hovslagare/veterinär? Om jag förstått det rätt så har ägarna förbjudit dig att komma dit. Isf kan de anmäla dig om du är i stallet/hagen utan lov...

Du skulle ju kunna skicka bilderna till Länsstyrelsen också.

"Om du misstänker att djur far illa, eller att foder och livsmedel inte hanteras säkert hos en primärproducent, kontakta länsstyrelsen. Du kan göra en anmälan anonymt om du vill." http://www.lansstyrelsen.se/lst/sv/amnen/Djurskydd/
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag tycker att du ska göra som Linda8142 skrev.
*skickar en massa varma styrkekramar*

Jag kan inte föreställa mig hur ledsen du måste vara när din fina kompis far illa och du inte får träffa henne längre och hennes hovar såg tyvärr inte bra ut alls. :crazy:

Jag vet inte vad som kommer att hända sen, om du får träffa ponnyn igen, men om de på länstyrelsen kan hjälpa henne så får hon det i alla fall bättre än hon har det nu.

Skriv gärna så vi får veta hur det går för den stackars ponnyn.

Kram på dig och ponnyn, Maya
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Ja, det kan jag göra. skicka bilder till länsstyrelsen och så.
Ägarna har inte riktigt förbjudit mig, jag får ju komma dit, men jag är inte lika välkommen längre och jag får nästan inte göra nånting med henne.
Det är sjukt så som dom behandlar henne, och ni ser ju hur hon ser ut, endå körs hon hårt & rids hårt varje dag i galopp på asfalt /grusvägar.
Jag försöker förklara för ägarna vad som pågår med ponnyn men dom tror mig inte, så jag och en kompis ska ta med våra kameror och filma/ta kort på hur dom behandlar henne. bryr dom sig inte så blir det ju en anmälan, det måste det ju bli.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Vilken tragisk historia och vilka ruttna människor det finns. Så ska hovarna aldrig behöva se ut och dessutom att folk får motionera en gammal ponny så hårt och sedan inte ens ta hand om henne efteråt.
Jag tycker också att det ska anmälas till länsstyrelsen för så får det inte vara.
Och ja, det är riktigt dåligt av ägarna att ta in nya skötare när du har varit där så länge, speciellt på det sättet de har gjort det på också. :(
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag försöker förklara för ägarna vad som pågår med ponnyn men dom tror mig inte, så jag och en kompis ska ta med våra kameror och filma/ta kort på hur dom behandlar henne. bryr dom sig inte så blir det ju en anmälan, det måste det ju bli.

Att ni filmar och fotar är ju jättebra! Försök göra det när de inte ser :angel: Hoppas det löser sig.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

svår fång

Darför åkte jag ofta dit och matade den med äpplen,knäckebröd,morötter och allt sånt.

Du menar alltså på allvar att du matat en fångponny med tex äpplen???

GEEE min gamla ponny fick sitt sista fånganfall pga av att min sambo i oförstånd hade hällt in en hel spann äpplen till honom.

Han blev så dålig att vi fick avliva honom.

/KT
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

TS är inte så gammal och vet kanske inte att vissa saker kan vara farliga för en fångponny.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag vet också att man inte ska ge äpplen och morötter till fånghästar, men läs första inlägget igen. TS är inte så gammal som ovanstående skriver och behöver inte bli alltför beskylld i denna tråden då det redan verkar vara tillräckligt jobbigt, de som sköter om ponnyn nu verkar inte ens veta att man inte rider på sådana hovar.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Självklart skall man ej mata andras hästar och definitivt ej fånghästar.
Men flickan va 9 år då hon började sköta ponnyn.
Det är ägarens ansvar att skydda sin ponny från felaktig utfodring
och de fruktansvärda hovarna den har nu är definitivt ägarens ansvar.
Nä fy för ägaren som låter tjejerna rida/köra ponnyn med de hovarna.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Usch vilken hemsk historia
Hoppas det löser sig så att du får ta hand om ponnyn själv igen
och framförallt att de gör något åt hovarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 456
Senast: Sootie
·
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 003
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 370
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp