Vanvårdnad häst?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vanvårdnad häst?!

Snälla värld, detta är ju fruktansvärt..du har ju bildbevis vännen. Ta kontakt med närmaste djurskyddsförening med en gång och anmäl det här. Det är det bästa för den här ponnyn. Så kanhända du får hålla kontakt med "lillpyret" igen..kramizz från en stor hästälskare!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

och nu är det så att stallet är låst dygnet runt, dom har sattit svarta plastpåsar för fönsterna för att jag inte ska kunna kolla till henne, nu går dom aldrig ut med henne alls, hon får vara ute 1timme om dagen, resten står hon inne. . ( :heart

Anmäl igen!!! :eek: Stackarn står inne i ett stall utan dagsljus- bara det!
Lycka till, hoppas det löser sig.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Du skriver att du anmält för att du tycker att hästen körs och rids för hårt.
Det är faktiskt inte längre din sak att avgöra. Det måste du förstå.

Djurskyddet tycks ha varit ut och konstaterat att det inte finns några brister.
Acceptera det. Dom är sannolikt mer kapabla att avgöra vad som är rätt och fel. Om det var nåt särskilt så kommer dom tillbaka.

Att du inte längre är välkommen i stallet är väl en absolut självklarhet. Det visste du ju redan på förhand att det skulle bli så.
Om du nu fortsätter att anmäla så blir det trakasserier. För din egen skull tycker jag att du ska låta bli.
Du kan nog glömma att drömma om att hästen ska bli din genom ett tvångsomhändertagande. Det är mer sannolikt att den slaktas om det blir för besvärligt att behålla den.
Ta i stället hjälp av nån vuxen som kan prata med det här paret och förklara hur mycket du älskar hästen och att det är därför du anmälde. Det är troligen enda sättet som du kan få tillbaka kontakten med Pyret.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

:mad:Det där var otroligt dumt och onödigt att skriva till en 13 åring. Har du läst tråden?

För det första är det hennes kompis mamma som har anmält paret i fråga.
Hon har inte endast påpekat att hästen rids/körs hårt, utan att hovarna är misskötta, hästen står nu inne 23 tim/dygnet (vilket inte är att rekommendera enligt djurskyddslagen), samt att hästen inte har något sällskap= inte lagligt i Sverige längre, hovarna är vanskötta, hästen ats inte omhand.

Det ska mycket till innan man blir anmäld för trakasserier. Enligt TS så har det försämrats otroligt mycket sedan dom anmälde och hästen är nu praktiskt taget inlåst i ett kolsvart stall utan fönster. detta är juh inget länsstyrelsen vet om så länge dom inte åker tillbaka för att kolla till hästen.

Jag tror nog hellre TS ser att hästen blir slaktad än att den får leva det livet den lever just nu.

Tyvärr är det inte alltid så att länsstyrelsen mm bedömer rätt och är mer kapabla att bedöma om en häst vanvårdades. Min kompis hade några hästar i sin by som verkligen var vanvårdade, dom åt mögligt hö, vattnet var skitigt/fruset, hagen var ca 0,2 ha för 6 hästar och du kunde räkna alla revbenen samt så var hovarna så långa att hästarna gick på hasorna. Kommunen (som det var då) bedömde att ägarna kunde behålla sina hästar, vilket dom gjorde också. Efter 3 år och ca 7 olika oberoende anmälningar så omhändertogs den enda hästen som hade lyckas överleva denna misär. :crazy::cry:

Tyvärr är det ofast otroligt lång process innan länsstyrelsen handlar och det krävs mycket för att ett djur skall omhändertas :mad:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Jag har först en fråga till dig: Varför red du hästen med domdär hovarna och hoppade? Gjort är gjort och det finns inte så mycket att göra åt det nu, bara en fråga :)

Sen tycker jag det var väldigt dåligt sagt av Ciceron att skriva slakta. Det finns bättre ord och slakta låter hemskt! Pyret kanske avliva men tänk på att hon inte lider nånting då som hon verkar göra nu. Usch jag började gråta.

Skickar massor med styrkekramar, du kommer klara det. :):bow:
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Till Remix:

Nar TS hade hand om hasten och red/korde henne var ocksa hovar omhandertagna. Det har sedan hon inte langre haft hand om hasten som hovar har blivit forsummade. Jag tittade pa det pa videon och de sag ok ut dar... Hur de ser ut idag vet jag inte..

Till TS: snalla prata med din kompis mamma igen och beratta for henne vad som sker, om hon inte allra redan vet. Tydligen har folket som ager Pyret ingen aning om hastskotsel.. Forstar inte VARFOR de har hasten ens...
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Som andra sagt: Flickan är 13 (?) år. Hon älskar denna häst och jag vet att om det var MIN sköthäst i den åldern hade jag blivit lika ledsen och upprörd.
Hästen verkar inte ha det bra nu och det måste göra ont att inte kunna hjälpa.
Tror inte det hjälper att någon (vuxen antar jag) på internet skriver att hästen kanske slaktas för att hon försökte hjälpa den. Och som sagt, TS har inte anmält själv.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

hej igen :)
det går inte så bra, men ena skötaren (och den värsta) ska flytta så hon kommer väl inte dit nu skulle jag tro.
nu är det bara en 11åring kvar som kör runt med hästen som om de vore en leksak.
men jag orkar verkligen iinte ha det såhär, och mina föräldrar bryr sig inte och kompisen som anmälde är jag osams med..
jag har stor lust att åka dit helt själv och säga förlåt och så, och säga vem de va som anmälde.. visst ja va ju med på det,
men efter det hon gjort mot mig så spelar det ingen roll.

jag har ju min underbara lilla medryttarhäst emelie nu, jag trodde aldrig att någon annan häst kunde ta mitt hjärta så snabbt,
nej hon ersätter aldrig pyret, och hon är oxå rätt gammal , 17 iår och eftersom hon bara är B-ponny kommer jag inte så långt med henne..
men en liten film ,hon är så SJUKT underbar!

http://www.youtube.com/watch?v=mo1wiFAZd0U
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

vilken liten lurvboll och sa sot.. vad glad du maste vara for att fa vara fodervard pa henne...

visst ar det trakigt att pyret inte far sin ratta skotsel och jag forstar att det gor ont i hjartat, men det ar nog inte mkt mer du kan gora.. tror inte det skulle lona sig att ga till folken heller, utan bara forsoka ga vidare.

Tyvarr ar livet sant, man moter ngn som tar ens hjarta (folk eller fa) och de betyder allt for en och sen en dag finns de inte langre. Och det gor ont, sa forbaskat ont och man vet inte var man skall ta vagen. Och tror man aldrig kommer over det.. MEN man gor, det kan ta tid men en dag ar det ett minne som man kan se tillbaka pa och man har lart sig ngt..

Nej, concentrera dig pa din nya lilla hast som verkar ha ett bra stall och ridhus ar ju aven battre, DET ar manga som vill ha lol.. Och se Pyret som ett underbart minne och om du aker forbi kan du halla ett oga pa henne, men ta inte kontakt med folket..

Jag hoppas du far mojlighet att fortsatta med hastar i ditt liv, och gor du det kommer du se att det blir manga foralskningar av olika sorter.. Men du vet att Pyret var din forsta stora hast/ponny karlek och kom ihag henne med ett leende...

Lycka till
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

RING TILL POLISEN eller nåt ! säg att dom ska fara dit å kolla eller så typ skickar du bilderna till dom, så förstår dom säkert ! :O

SKICKA BILDERNA TILL POLISEN ELLER TYP GÅ IN MED BILDERNA TILL POLISSTATIONEN ! :O

eller så kontaktar du nån annan hästmänniska i din närhet och ber om hjälp och frågar om råd!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

jerseyite: jo jag förstår det.. jag överreagerade bara lite, hade inte läst tråden ordentligt.

aja lycka till nu tjejen, hoppas allt ordnar sig. :)
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

*kl*

Jag har en känsla av att det står en och annan shettis i något halvdant stall här och där. Som inte får det en häst behöver utan behandlas som en leksak.

Att en häst står utan någon kompis instängd i ett stall tycker jag är bedrövligt! en del verkar inte förstå att shettisar är hästar med samma behov som större hästar. Trist!

Hoppas att det ordnar sig för lilla Pyret!
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

nu har alla skötarna slutat för pyret går inte att hantera längre pga. aggrivisitet *staving*.
får en känsla av att jag ska dra själv till ägarna, plinga på och prata med dom ;)
och även skylla på min kompis som faktist anmälde, vi är endå osams och jag vill iallafall inte ha
henne som vän mer. jag gör vadsom helst för att få henne tillbaka, men jag vet inte riktigt om de är rätt
eller fel, eller om jag ens vågar när jag står där..
får hon mig tillbaka så blir det ett lyckligt slut för oss båda, det kan jag lova.

/andrea :d :heart
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

Fast du kan ju inte skylla anmälan på henne, det var ju för att du ville anmäla för Pyrets skull från början.
Tror inte du kommer vara så populär hos ägarna ändå, även om du skyller ifrån dig. Och dom kommer inte förbättra sin hästhållning heller för att du är tillbaka, eftersom dom inte gjort det hittils.
Det bästa för dig är att släppa och gå vidare, eller se till att någon i din familj kan engagera sig i Pyrets öde och hjälpa dig fortsätta anmäla.
 
Sv: Vanvårdnad häst?!

kl.
hasten har blivit aggressiv?? en hast blir inte san overnatten.. far hon mat? hon kanske ar sa hungrig och inte kommer ut utan star i sitt morka stall..

jag vet att du ar ovan med din kompis och hennes mamma, men om du vill gora ngt for Pyret, kanske bita det sura applet och kontakta dem igen. DU kommer nog att ma battre..

Dock skulle jag nog inte kontakta agarna igen, men sedan ingen annan verkar bry sig om HASTEN, ngt skall val goras innan hon ar funnen svulten till dods i stallet..

Tyvarr har jag inga rad att ge dig, du har ju din medryttarhast, och jag vet att Pyret fortfarande ar viktig for dig, men sa lange du inte kan fa en vuxen att gora ngt ar du nog ute pa bar backe..

hang tight..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 037
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 182
Senast: manda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 960
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 923
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp