vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

A-a

Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare.
Vi har hade ett jättefint halvblodsto e vivaldi -toreador som bara var 13 år,och utbildad till Msv dressyr, kunde galoppomobyten och piaff o passage pg a en skada tänkte vi att hon skulle bli avelsto då vi ansåg att hon skulle bli en bra mamma.
Skadan skedde när hon en dag slog runt och krossade manken, pga skadade nervtrådar och lösa broskbitar som ännu inte hade kapslat in sig där dom skulle, ville vi inte belasta henne med ridning eftersom hon lätt blev nervös och svettig på vissa partier där det onda visade sig. Ska bara tilllägga att hon inte har ett dugg ont när hon inte belastas uppifrån. Vetrenärerna var överens om att hon skulle bli helt återställd efter ett år, men då hon behövde mer tid till att tillfriskna så ansåg vi att hon likagärna kunde bli avelsto och gå och ta det lugnt i en hage tillsammans med sitt föl. Det har nu också farmkommit att hon fått pålagringar på halskotpelaren då hon även slog i nacken och huvudet i fallet, detta medför att hon har begränsningar till att kunna vrida på huvudet, men som sagt det är inget hon lider av och vi tyckte hon var fin som avelsto.

Vi satt ut en annons i Ridsport -02 och fick svar från många som var intresserade, bla en i skåne som lät väldigt intresserad och seriös, och hade även kunskaper om avel sedan tidigare, hon hade även flera avelston hemma. Vi valde att ha ut henne på foder till någon "kunnig" som visste vad hon höll på med då inte vi visste så mycket om avel. Dels för att det var hennes första föl och vi visste inte om hon kunde bli dräktig.. men också för att se hur hon trivdes inann vi sålde henne.
Avtalet var att hon skulle få hem hästen och ta 2 föl medans foderperioden varade, det tredie fölet skulle jag få som avbetalning av Night Flower som hon heter. Hon skulle då för kostnaderna tills fölet blivit så stort att jag skulle få hem henne. Så långt verkade allt jättebra, hon beskrev sina avkommer och sina hästar, hela sin gård och hennes hela bagrund till hästeriet. Hon skrev på Fodervärdsavtalet som vi hade enligt konstens alla regler, och lät ärligt glad över att få ner henne.
I fodervärdsavtalet skrev vi också att vi skulle hålla kontakten med jämna mellanrum och att hon skulle skicka upp kort eller film på Night Flower och hennes föl, för att se hennes välmående, eftersom vi inte hadfe ,möjligheten själva att titta till henne och hälsa på pga avståndet, vi bor i mellersta sverige.
vi skickade ner henne med en stor hästbuss med galoppörer från solvalla som skulle ner till skåne efter tävlandet. hon var utrustad med boots på alla fyra och vi valde att linda henne eftersom fodervärden påpekade att hon ville ha henne det eftersom det gav henne mer stöd under den långa resan- så riktigt så! hon hade även ett tunt bomullstäcke på sig trots att det var varmt.

- det flöt på bra och hon blev dräktig. Fodervärden ringde som avtalat den första perioden, men inga bilder kom trots att vi hade bett om dom. men eftersom allt verkade bra, hon sa att hästen mådde bra och att hon var i gott hull,verkade trivas.mm, så lade vi inte fler aspekter i det då vi förstod at det var mycket- hon skulle bla få ett barn.

- tiden fortsatte och hon slarvade mer med kontakten, Vi försökte få tag på henne och lämnade medelanden hela tiden om att hon skulle höra av sig, Efter en period med si och så kontakt, sade vi till henne att om inte kontakten mellan oss fungerade skulle detta foderavtal inet fungera.
Hon skärpte till sig, men inga bilder kom. Till detta fanns det många ursäkter, Hon hade ingen kamera, filkameran hade hennes man i en bil och vid en frontalkrock förstördes den, hon hade legat inne mycket på sjukhuset sedan ungen komiit tillv världen mm mm.
Vi tyckte att det lät lite konstigt, men eftersom hon änndå verkade vara en god hästmänniska så nöjde vi oss med telefon samtal.

Efter yttligare en period med inga bilder sade vi till på allvar och hotade med att åka ner och ta hem hästen.

Efter vi hade pratat allvar med henne fick vi ingen kontakt alls. Hon bytte bla helt telefonnummer utan att informera oss om detta, vilket medstod i fodervärdsavtalet att man skulle göra. Vi fick tag på hennes mamma och även hon vägrade att ge det nya nummret, orsaken dom uppgav var att födervärdens man hade ouppklarade affärer. och att dom inte ville ha en massa ringade. Men efter en lång tids ältande med mamman och förklaranden om att hon hade en häst i våran ägo, fick vi numret. vid detta tillfälle hade vi även medelat polisen.
Detta togs dock inte på allvar och dom tyckte inte att dom hade nog med bevis.

vi kontaktade fodervärden igen och medalade att vi var i kontakt med polisen där neré. och om att vi krävde nu attt få en bild på hästen utan täcke på för att se att hon inte döljde något.
inget gjordes och vi bad polisen att ocha dit och titta. problemet var att dom var tvungen att få tillstånd av henne för att gå in i stallet eller undersöka hästarna i hagen, tillståndet liknar en husransakan, vilket är rätt så idiotiskt, dom fick inte tillståndet, vikket jag kan förstå, vem låter poliser undersöka en gård där hästarna är vanvårdade?
när vi fick detta medelande gick vi vidare till djurskyddsnämden både här i uppland och där nere i skåne. eftersom vi förstod att det var mysko när man inte låter polisen konrolera stället.
Men när vi kontaktade dom här i uppland blev vi hänvisade till skåne, och tvärtom. dom hade rent ut sakt ingen aning om vad man skulle göra.
Tillslut fick vi tag i en bra man som jobbade på djurkydds´nämden, och han förklarade allt som vi ville veta, bla att dom hade behörigheta att åka ut o titta utan gårdsägarens tillstånd, detta bad vi honom till och det gjorde han. Vi skickade ner ett kort på hästen hur hon såg ut innan, men åckså för att han skulle kunna hitta rätt häst. vi tillag att hon hade konstig manke efter skadán för att känna igen hennes identitet.


Svaret kom dagen efter att hästen var i god kondition och i gott hull, Vi blev lättade och glada. vi skickade ner en bukett blommer som tack för hjälpen. Och vi ringde också och bad om ursäkt till fodervärden att vi hade besvärat henne med polis och djurskyddsnämd, men bad henne förstå att vi var oroliga och ville hästens bästa.

Detta ledde till att hon sade upp fodervärdskontrakten och sade att hästen kommer hem 5 dagar senare. Orsaken var också att hon inte hade tid och skulle dra ner på aveln.

5 dagar senare skulle hon kommit, men eftersom fodervärden inte ens lade ner sig på vart hästen skulle, utan bara lastade in henne i en hästbuss, med bara kor dessutom, alltså en slaktbil som var snäll att ta med hästen. Hon nämde bara att hon skulle nånstans till norrtälje, vilket är helt fel.
Vi fick samtal av ´chaffören att dom närmade sig Norrtälje och ville ha närmare vägbeskrivning.
detta ledde till att han var tvungen at lasta av hästen hemme hos sig under natten, för att senare komma nästa dag. vi bad honom snällt men ändå skarpt att se till att hästen kommer av lastbilen och får mat och vatten i en upphalmad box. han lovade detta ovch vi var yttligare lugnare en stund till.

TILLS hon kommer hem dagen efter.
Ur lastbilen kommer en nedtagen, livlös häst med endats ett par fjuttiga lindor i bak som inte ens täcker kotorna, hon hade heller inget täcke och frös så hon skakade, hon var så pass svag att hon knappt kunde stå på benen, och man kunde räkna revbenen på henne trots sin vinterpäls. Pälsen var glanslös och stripig, hon var ruggig i pälsen och halsen som en gång varit som en hingsthals med muskler var nu som en rådjurshals. Hon hade småssår överallt, både nya och gammla.
Hovarna var overkade och hon gick barfota, detta ledde till att hon var oerhört ömfotad. Hon hade också mjölk kvar trots att det var över ett år sen hon fick fölungen, detta tydde på at hon inte ens var avvänjd från ungen. Hon var betöäckt även detta år men blev inte dräktig, konstigt var ju det..hmpf..hon hade också fullt med mask i avföringen.

Som tur var blev hon bättre och är nu nera i skåne hos Gustaf Johansson i Ängelholm, med samma avtal som inann. Hästen mår nu bra trots omständigheterna och hon hämtade sig snabbt.

Min fråga nu är om det är någon annan som har varit med om liknande, eller vad man skall göra för att förhindra att detta skall hända.
djurskyddnämden skall väll vara till för djur, men ändå kan dom inte se skillnad på en frisk och en så pass vanvårdad häst. på fem dagar kan inte en sån vacker häst bli så mager och förstörd.
hur kan vi göra för att stoppa sådant skit?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Vad man ska göra=
först åka till fodervärden och kolla innan hästen åker dit
Åka och besöka hästen minst 2ggr/år
Man ska INTE lita på någon och TRO att hästen får det bra.

Tur är att hästen lever iaf.

Finns säkert mer man kan göra men kommer inte på för tillfället
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

mysko skrev:
Vad man ska göra=
först åka till fodervärden och kolla innan hästen åker dit
Åka och besöka hästen minst 2ggr/år
Man ska INTE lita på någon och TRO att hästen får det bra.

Tur är att hästen lever iaf.

Finns säkert mer man kan göra men kommer inte på för tillfället

jo det kan man göra, men just vi hade inte den möjligheten pga avståndet. det var därför vi satte upp hårda krav om kontakten mellan oss.
på ett sätt tycker jag att det skall vara självklart att man ska kunna lita på andra hästmänniskor och att hästarna kommer i rätta händer, annars borde man inte få bli kallad hästmänniska.
och sen det med djurskyddsnämden, borde inte dom ha ett hum om hur hästar skall se ut i god kondition?
startade den här tråden för att man skall få upp ögonen om hur illa det kan gå hur nogrann man än är, och för att försöka hindra fler fall. och för att se om det är nogon som har några tips om hur man kan gå vidare eftersom vi varken kommer vidare hos polisen eller djurskyddsnämden, vi skickade även in en artikel som vi skrivit till Ridsport förra året+ bilder, men svaret vi fick var att dom kanske skulle ta med det senare och att det var tråkit att hästen var i dålig kondition, istället för att andra skall få upp ögonen genom att sätta ut det i ridsport, jag tycker att det görs för lite, omvärlden reagerar inte förn hästen är i sånt dåligt skick så det bara är att avliva den, det är så dags då..hmpf.. Iallafall så tyckte Ridsport att det var mycket viktigare att skriva om Malin Bayard och Henkes relation. Jätte viktigt det var då..

och det verkar inte heller vara några andra som reagerar på vad som hänt.. det kanske helt enkelt är normalt? man börjar ju undra om hästvärlden och synen på hästens konditon och välbefinnande, hantering börjar totalt spåra ur!
men men...man kan aldrig vara för nogrann-det är en sak som jag lärt mig. och jag komer aldrig mer att lita på hästmänniskorna som det är idag
nåja tack för ditt inlägg och att du reagerade iallafall
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag tycker att djurskyddet borde ses över i Sverige, man borde ha mer oanmälda inspektioner i ALLA stall. Även om inte anmälan är gjord. Det borde ju ingen klaga över, för har man inget att dölja drabbas man ju inte av någon påföljd.
Vanvård/misskötsel borde ju på så sätt kunna minskas genom beslagtagande av de djur som ägarna inte sköter, om man kan se att det inte rör sig om en häst som nyligen anlänt då...
Men såg hästen ut som din gjorde så borde ju fler ha sett likadana ut hos denna person. Att inte inspektören såg det? Konstigt att de kallade hästen välmående.. :smirk:
 
Sv: vanvårdnad (långt)

Håller helt och fullständigt med dig. Jo det tänkte vi också på därför anmälde vi henne hos polisen dels för vad hon gjort med våran men också för att vi visste att hon hade fler hästar i sinna händer, o precis som du säger borde dom också se likadana ut, det är ju sällan en häst ser eländig och vansköt ut medan andra är jättefin och välmående. Trots detta hände inget.

Tänkte bara berätta om det som jag läste i Ridsport igår. Det har framkommit att vanvårdnad av flera hästar nu har upptäckts, det är så dags att reagera nu när ena hästen låg död i hagen, fyra andra fick avlivas på stället- med ett finare ord, och yttligare hästar var i väldigt dåligt skick, vilket man kan förstå när dom andra fick nödslaktas och en annan ligger död i hagen. Trots detta skriver dom att nu skall vi fundera över om hon skall få ha hästar eller inte..Jävligt svårt att fatta ett beslut alltså.. öh nej!
hon ska ju absolut inte få ha hästar överhuvudtaget.. men ni förstår att hon hade ju en ursäkt också- hon hade inte haft tid.. För guds skull.. inte ens tid att se att en häst ligger död i hagen. och även om hon gjorde det sket hon fullständigt i det.
för mig är det iallafall helt klart att hon inte skall få ha djur överhuvudtaget och böta otroligt med pengar.

Men som sagt håller jag med dig att djurskyddsnämden ioch lagen måste förbättras och dom måste rycka in tidigare, även fast det inte är så allvarligt att det har dött ett djur.
Tack för ditt inlägg
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kan bara hålla med Mysko här. Avståndet är bara relativt. Det finns ALLTID tid m.m. att kolla upp sin häst, oavsett avståndet.
 
Sv: vanvårdnad (långt)

Tyvärr finns det en hel del oärliga så kallade hästmänniskor. Har själv råkar ut för oärliga säljare, köpare fodervärdar och ägare som lämnat foderhäst.
Säkrast är väl att inte lämna ut en häst på foder om man inte har besöksavstånd till den. Men det är ju inte alltid som det går att ordna.
Under mina hästår som börjar bli ganska många vid det här laget har jag hittills inte haft någon lycka med fodervärdar som jag inte känner sedan tidigare. Så jag lämn ar inte ut hästar på foder eller på prov längre.

Att den som var från djurskyddet inte hittade något fel kan ju bero på ganska många saker.
Som:
- att han inte såg just er häst.
- att han sett så mycket elände att det inte verkade vara någon fara här.
- att han inte åkte dit.
- att han inte hade tillräkliga kunskaper om hästar.
- eller det hemskaste fallet han kände fodervärden och såg mellan fingrarna.

Så en skärpning av lagarna som styr hästhållning skulle nog inte skada. Det är alldeles fär lätt att bara flytta till en gård och börja med hästhållning. Det krävs mycket mer för att starta upp t ex en mjölkgård.
Men man ser ju även här Buke att en del mycket gärna stuntar i de regler som finns och tycker att de är tramsiga. Så frågan är ju om det hjälper.
Tyvärr finns det ganska många oärliga så kallade hästmänniskor som gör skit för andra som försöker vara ärliga.
Det senaste jag sett var en hästhandlare (välrenomerad sådan) som lyckades sälja ett hoppsto med en dåligt utläkt skada som dressyrhäst "billigt" för att den inte var så utbildad och tog luft i stallet dessutom fick han hästen igenom utan anmärkning vid veterinärbesiktning och röntgen. När såg hästen behövde jag ingen röntgen för att se skadorna och skulle aldrig ha rekommenderat någon att köpa den som ridhäst för "billiga" 52 000. Inte en härstamningen passade för dressyr. Idag är hästen utdömd som ridhäst och kan troligen bara användas till avel. I det här fallet så tror jag på teorin om att veterinär och hästhandlare känner varandra där av att hästen gick igenom utan anmärkning.

Så det är ju bara att lyckönska er att ni hittade henne i tid och att hon fått det bra.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Om jag har förstått rätt så skickade ni iväg er häst till en människa ni inte ens träffat?


Jag beklagar verkligen det som hände med er häst, vanvård ska naturligtvis inte förekomma av något djur!

Jag anser ju att om man ska skicka iväg sin häst till fodervärd eller liknande så är det ens skyldighet att kontrollera att hästen hamnar på ett bra ställe.
Naturligtvis åker man ju och tittar på stället, träffar den blivande fodervärden och då ser man ju vad det är för typ av hästmänniska! Man ser vad den har för kunskaper, man ser då också dennes andra hästar(om den har det). Att lita blint på vad en människa säger i en telefonlur och skicka hästen via en transportfirma bara sådär, det tycker jag faktiskt är ganska oansvarigt! Hästägaren är alltid ytterst ansvarig för sin häst och dess välmående!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Louelle skrev:
Om jag har förstått rätt så skickade ni iväg er häst till en människa ni inte ens träffat?


Jag beklagar verkligen det som hände med er häst, vanvård ska naturligtvis inte förekomma av något djur!

Jag anser ju att om man ska skicka iväg sin häst till fodervärd eller liknande så är det ens skyldighet att kontrollera att hästen hamnar på ett bra ställe.
Naturligtvis åker man ju och tittar på stället, träffar den blivande fodervärden och då ser man ju vad det är för typ av hästmänniska! Man ser vad den har för kunskaper, man ser då också dennes andra hästar(om den har det). Att lita blint på vad en människa säger i en telefonlur och skicka hästen via en transportfirma bara sådär, det tycker jag faktiskt är ganska oansvarigt! Hästägaren är alltid ytterst ansvarig för sin häst och dess välmående!


För det första så säger jag än en gång att jag tycker det skall vara en självklarhet att kunna lita på människor när det gäller hästarnas välmående. Men som jag har sett här på bukefalos och som jag också har vetat innan, är att många hästmänniskor har olika syn på hur en välmående häst är både psykist och fysiskt, och hantering osv.
men att den var så stor skillnad hade jag ingen aning om och det skrämmer mig att hästarna kan få det så olika.
Jag förstår inte heller varför du skäller ut mig som du gör efter allt som jag skrivit vi gjort för hästen och försökt att gå vidare med detta till polis mm, men inte lyckats. Du vet ju inget om hur god hand jag har om mina hästar och är oerhört mån om dom- skickade ju inte ner henne bedvetet till en person som gjorde såhär, och så fort vi misstänkte något tog vi kontakt med nämden där nere.
och vi tog ju glatt hem hästen efter att hon sagt upp kontraktet, och ävben om hon inte skulle gort det skulle vi tagit hem hästen efytersom det inte fungerat med det som vi avtalat, och att vi fortfarande var misstänksamma,bara lite lungnare.

Och det där med att inte åka ner med hästen själv är för mig helt klart uppenbart varför vi inte gjorde det. Vi hade helt enkelt ingen
Hästbuss och med sånna långa sträcker anser jag att en häst åker bättre och stadigare, säkrare än med en liten transport, den har ochså sällskap av andra hästar om hon inte kommer hem som fodervärden skickade hem henne. Vi lämnade facktiskt penger och telefon nummer till killen hon åkte ned med..alltså en kille som hade rutin och kört hästar i många år och som följer körjournalen som legen påpekar. allt ifrån att stanna och ge vatten och mat, till god kamerabevakning för attt se hästarna hela tiden under färden, också en anledninge eftersom man inte haft den möjligheten med vanlig transport, också god luftkonditionering.
så jag tycker iallafall att hon åkte säkrare i en stor ny hästbuss med som sakt gallpörer och travare i absolutasvensktoppen ned, och jag tror inte att deras ägare tillåter att dom åker i en transport ostadigt och osäkert ned en sån lånhg bit, och hästarna blir ju lungare.
så ta och tagga ner och läs igenom ordentligt, du är nog också mänsklig med misstag och fel gjorda i dit liv.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Problemet tror jag inte skribenten tycker var att du skickade hästen på hästbuss utan att du skickade den på buss utan att ens ha träffat människan som skulle ha hästen eller sett stallet. Men förhoppningsvis har du lärt dig av ditt misstag och varit på besök där hästen finns nu?

För att minimera risken (var ju det huvudfrågan handlade om) kan jag tipsa om detta:

* veterinärbesikta hästen innan du lämnar iväg den.
* fota och videofilma hästen
* träffa fodervärden, minst 1 gång, gärna fler
* titta på stallet och hagarna din häst ska bo och gå i
* ta referenser! Fråga vilken veterinär h*n anlitar, hovslagare, tränare, seminstation mm och ring upp dom och fråga, fråga, fråga.
* hälsa på ibland och gärna oanmält
* skriv kontrakt där minsta lilla sak finns reglerat hur bra människan än verkar
* vid minsta bortförklaring (tex med kameran, det finns liksom engångskameror) åk dit och titta efter varför!
* lägg inte anvaret på andra (polis, djurskyddsinspektörer, veterinärer eller andra. Sveriges lagar gör att det måste till svår vanvård innan dom kan gripa in) utan det är du och ingen annan som måste ta tag i saker och ting.

Är det en seriös fodervärd uppskattas dessa saker. Börjar fodervärden undra och gnälla är det inte rätt person!



A-a skrev:
För det första så säger jag än en gång att jag tycker det skall vara en självklarhet att kunna lita på människor när det gäller hästarnas välmående. Men som jag har sett här på bukefalos och som jag också har vetat innan, är att många hästmänniskor har olika syn på hur en välmående häst är både psykist och fysiskt, och hantering osv.
men att den var så stor skillnad hade jag ingen aning om och det skrämmer mig att hästarna kan få det så olika.
Jag förstår inte heller varför du skäller ut mig som du gör efter allt som jag skrivit vi gjort för hästen och försökt att gå vidare med detta till polis mm, men inte lyckats. Du vet ju inget om hur god hand jag har om mina hästar och är oerhört mån om dom- skickade ju inte ner henne bedvetet till en person som gjorde såhär, och så fort vi misstänkte något tog vi kontakt med nämden där nere.
och vi tog ju glatt hem hästen efter att hon sagt upp kontraktet, och ävben om hon inte skulle gort det skulle vi tagit hem hästen efytersom det inte fungerat med det som vi avtalat, och att vi fortfarande var misstänksamma,bara lite lungnare.

Och det där med att inte åka ner med hästen själv är för mig helt klart uppenbart varför vi inte gjorde det. Vi hade helt enkelt ingen
Hästbuss och med sånna långa sträcker anser jag att en häst åker bättre och stadigare, säkrare än med en liten transport, den har ochså sällskap av andra hästar om hon inte kommer hem som fodervärden skickade hem henne. Vi lämnade facktiskt penger och telefon nummer till killen hon åkte ned med..alltså en kille som hade rutin och kört hästar i många år och som följer körjournalen som legen påpekar. allt ifrån att stanna och ge vatten och mat, till god kamerabevakning för attt se hästarna hela tiden under färden, också en anledninge eftersom man inte haft den möjligheten med vanlig transport, också god luftkonditionering.
så jag tycker iallafall att hon åkte säkrare i en stor ny hästbuss med som sakt gallpörer och travare i absolutasvensktoppen ned, och jag tror inte att deras ägare tillåter att dom åker i en transport ostadigt och osäkert ned en sån lånhg bit, och hästarna blir ju lungare.
så ta och tagga ner och läs igenom ordentligt, du är nog också mänsklig med misstag och fel gjorda i dit liv.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Självklart menade jag så som du skriver.. Att det var inte själva transporten jag reagerar på utan att man vågar sända iväg sin häst utan att ha sett vart den hamnar.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

För det första så tycker jag inte att jag skäller på något sätt. För mig ÄR det märkligt att någon vågar skicka en levande varelse man tycker väldigt mycket om till någon man aldrig träffat! Utan att veta egentligen någonting om vart den hamnar. För som jag förstått det så var allt ni visste baserat på vad människan hade sagt i telefon.

Visst kan man göra misstag, det gör alla så också självklart jag. Men att sända iväg mina djur till någon jag aldrig träffat. Det misstaget skulle jag aldrig göra!

Att du sände hästen i transportbuss är ju inget fel i sig, det var att du inte visste vart den skulle hamna som var det jag reagerade över..
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Hur ni utrustade hästen inför resan tycker jag är helt oväsentligt. Att ni själva underlåtit att träffa fodervärden, inspekterat fodervärdens andra hästar, gård kunskaper etc är ett kast ni själva måste stå. Som hästägare är man SKYLDIG att se till att ens djur tas hand om på ett korrekt sätt.

Hur man kan skicka sin häst 80mil bort genom landet till en okänd människa är för mig helt ofattbart. Att skylla på tidsbrist, avstånd osv är bara fånigt.

En annan fråga jag ställer mig är den, NÄR började galoppörerna springa på Solvalla???
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Måste bara fråga vad som gjorde att ni inte kunde åka ner och hälsa på hästen själv och kolla hur det stog till än och blanda in polis och myndigheter. Så himla långt är det inte mellan mellansverige och skåne vad kan det ta 5-6 timmar i bil med tåg kanske något längre. Det är din häst, ditt ansvar att se till att den har det bra. Klart att en oseriös uppfödare såg chansen att få några fina föl att sälja. Det hade jag nog snart listat ut och åkt dit och hämta hem hästen själv! Om jag för står det hela rätt så har du tävlat hästen och då antagligen åkte halva sverige runt för att plocka hem rosetter.
Så för sjutton skyll inte all vanvård på tjejen hon hamnade hos, ransaka dig själv lite först....
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kasino skrev:
Så för sjutton skyll inte all vanvård på tjejen hon hamnade hos, ransaka dig själv lite först....

Men just vanvården är väl precis det hon kan beskylla fodervärden för..? Att hon sedan inte kollade upp stället innan eller åkte ner och upptäckte problemet är ju hennes eget fel, men det rör ju egentligen inte det faktum att hästen blev vanvårdad.

Det är lätt att vara naiv och tro folk om gott. Tyvärr är det tråkigt när det leder till sånt här.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kasino skrev:
Måste bara fråga vad som gjorde att ni inte kunde åka ner och hälsa på hästen själv och kolla hur det stog till än och blanda in polis och myndigheter. Så himla långt är det inte mellan mellansverige och skåne vad kan det ta 5-6 timmar i bil med tåg kanske något längre. Det är din häst, ditt ansvar att se till att den har det bra. Klart att en oseriös uppfödare såg chansen att få några fina föl att sälja. Det hade jag nog snart listat ut och åkt dit och hämta hem hästen själv! Om jag för står det hela rätt så har du tävlat hästen och då antagligen åkte halva sverige runt för att plocka hem rosetter.
Så för sjutton skyll inte all vanvård på tjejen hon hamnade hos, ransaka dig själv lite först....

Nej, hör ni, nu börjar det spåra ur totalt här tycker jag.
Ni sitter och beskyller henne för att hon inte åkte ner och tittade. Men tänk om hon hade gjort det då, och inte hade sett någon vanvård av hästar. Och sedan lät hästen åka ner med buss. Det är ju faktist det som hände där borta som hon vill berätta om.
Det är för jävligt att det överhuvudtaget kan hända. Sedan är det ännu värre om djurskyddet åker dit och inte ser något. Dom måste väl vara så duktiga så dom kan se om djuret är vanvårdat eller inte. :devil:
Men jag vet själv, när Svenska Hästars Värn representant var hos mig och hälsade på. Då sa hon att min ena häst hade spatt. Vilket han absolut inte hade. Hon tittade på korset på hästen. :D
Nåja, jag har inte vanskött några hästar om ni tror det. Jag skulle eg vara akuthem, men ångrade mig sedan. Pga att många hästar kommer och är så sjuka och kan smitta mina friska hästar. Ha löss osv också. Hade ett föl hemma då ville inte utsätta fölet för något.
Men det är för jävligt. :mad:
Hoppas att hästen mår bra nu och får fina föl och kanske kan återkomma med ridningen om ett par år igen.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Visst är det hemskt stt folk vanvårdar sina djur men fortfarande kan det inte komma som någon blixt från klar himmel att det ligger till på det viset.

Ursprungsinlägget handlar om att hon tycker det är hemskt att hennes häst blivit vanvårdad och det jag och många med mig reagerat på är att ägaren själv anser sig fri från ansvar för att det var för långt att åka och hälsa på hästen!
Hur ( ursäkta mig ) f-n tänker man då?
Ett djur är ett ansvar man tar på sig, som djurägare är du skyldig att se till att ditt djur har det bra.
Att försöka friskriva sig från ansvar för att man lånat ut sin häst till någon man A; inte känner och B; aldrig ens besökt är bara fegt och lågt. Hästen och dess välmående är i grund och botten hästägarens ansvar och inget annat.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

roslagen skrev:
Ett djur är ett ansvar man tar på sig, som djurägare är du skyldig att se till att ditt djur har det bra.
Att försöka friskriva sig från ansvar för att man lånat ut sin häst till någon man A; inte känner och B; aldrig ens besökt är bara fegt och lågt. Hästen och dess välmående är i grund och botten hästägarens ansvar och inget annat.

:bow: :bow:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

gejsa skrev:
Nej, hör ni, nu börjar det spåra ur totalt här tycker jag.
Ni sitter och beskyller henne för att hon inte åkte ner och tittade. Men tänk om hon hade gjort det då, och inte hade sett någon vanvård av hästar. Och sedan lät hästen åka ner med buss. Det är ju faktist det som hände där borta som hon vill berätta om.
Det är för jävligt att det överhuvudtaget kan hända. Sedan är det ännu värre om djurskyddet åker dit och inte ser något. Dom måste väl vara så duktiga så dom kan se om djuret är vanvårdat eller inte. :devil:
Men jag vet själv, när Svenska Hästars Värn representant var hos mig och hälsade på. Då sa hon att min ena häst hade spatt. Vilket han absolut inte hade. Hon tittade på korset på hästen. :D
Nåja, jag har inte vanskött några hästar om ni tror det. Jag skulle eg vara akuthem, men ångrade mig sedan. Pga att många hästar kommer och är så sjuka och kan smitta mina friska hästar. Ha löss osv också. Hade ett föl hemma då ville inte utsätta fölet för något.
Men det är för jävligt. :mad:
Hoppas att hästen mår bra nu och får fina föl och kanske kan återkomma med ridningen om ett par år igen.

Tack för att det är nogon som, stöttar en. dom andra får en att känna som att det var jag som vanvårdat henne. Självklart var vi och tittade, både då och nu, Kan medala att hon nu är hos Gustaf som äger Starby dressyrstall nere i skåne, ängelholm. Alltså ett internationellt hingst och avels stall, det var en fröjd att få se deras fina hästar och stall samt hagar mm. Så där kommer har hon det superbra.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Kasino skrev:
Måste bara fråga vad som gjorde att ni inte kunde åka ner och hälsa på hästen själv och kolla hur det stog till än och blanda in polis och myndigheter. Så himla långt är det inte mellan mellansverige och skåne vad kan det ta 5-6 timmar i bil med tåg kanske något längre. Det är din häst, ditt ansvar att se till att den har det bra. Klart att en oseriös uppfödare såg chansen att få några fina föl att sälja. Det hade jag nog snart listat ut och åkt dit och hämta hem hästen själv! Om jag för står det hela rätt så har du tävlat hästen och då antagligen åkte halva sverige runt för att plocka hem rosetter.
Så för sjutton skyll inte all vanvård på tjejen hon hamnade hos, ransaka dig själv lite först....

MEN SNÄLLA!
för det första köpte vi hästen skadad eftersom det var god prognos på det hela och att hon kunde bli ridbar igen. Alltså har jag knappt ridit på henne eftersom jag märkte att hon blev stressad när jag SKRITTADE BARBACKA ca 10 minuter.
Så jag har alltså inte varit ute och TÄVLAT. Och jag är absolut ingen rosettplockare.
SÅ för min del HÖR FÖR DIG INNAN DU SKÄLLER UT FOLK!!
och det tar inte 3-6 timmar att åka ner dit för oss. det tar ca 24 timmar fram och tillbaka, och eftersom vi var där och kollade innan hon åkte ner och det såg bra ut, så misstänkte vi inget.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 261
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
815
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp