vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Hej!
Det du skriver om har hänt í min närhet!
Jag började plugga i närheten av Falköping i september. Jag och några till bor på en lantgård där vi vistas under veckan vi pluggar.
Första veckan fick vi en guidad tur på den stora gården. PLötsligt ser vi ett föl gå och beta alldeles ensamt. Vi frågar då värden vems häst det är. Det var tydligen två hästar och ett föl som gick och betade uppe vid skogen, ägarna hyrde marken av värden.
Jag och några till beslöt att titta till dem. VI kommer fram och ser stt sto med täcke, ett annat sto går vid sidan av och betar. Fölet springer bort till sin mamma och sen ser vi: Stoet är så magert att benen pekar upp under täcket. När vi undersöker stoet ser vi att bäcken partiet syns mycket väl, kotorna likaså och detta är ett skelett som går och betar...med föl vid sidan av!!!!
Hovarna var inte verkade heller, fölet är åxo magert och det gräset som finns i hagen verkar inte mycket att ha. Det andra stoet ser ut att ha full av mask, rinnande ögon, lite mager och långa hovar.

Detta är ju hemskt och vi berättar till de andra vad vi sett och till värden. Svaret: Det är en häst som ändå ska slaktas!! Va!!
Man har tagit föl på ett sto som inte klarar sig och fölet riskerar åxo att komma att dö!

Jag ringer djurinspektören som kommer ut dagen efter, inte alla i vår grupp är med på detta utan verkar dra sig undan..men f-n att låta djur lida, det tål jag inte!!
INspektören ser hästarna och tycker att visst är de magra. ska genast ta kontakt med ägaren. Ägaren kontaktas men går inte att nås tillslut, fastän de var överens att ta ut en veterinärer. Men där handlade djurinspektören fel att låta ägaren ta dit en veterinär..det var ju de som hade sett till att de var sådana i hullet!!!
Jag kontaktde Hästarns Värn, en tjej åkte ut och tittade, fotade och tyckte det var jätte hemsk att bara se detta. PLötsligt försvinner hästarna...ingen vet vart de tagit vägen...inte ens inspektören!!
Då säger inspektören att jag skrämt iväg genom att tillkalla Hästars Värn.

Efter detta får vi reda på att Hästarna avrättats/ eller flyttats av ägaren som är en kriminell man, även hästhandlare.
Han har även fler hästar betandes hos andra bönder, dessa försvinner åxo!!

Jag har haft kontakt med inspektören efter detta..de sa att de skulle ha koll på denna man....men allt känns förgäves!!
Hästarna led och fick kanske inget värdigt slut på sina liv!!
Sen tycker inspektören att såå farligt var det ändå inte ( denna dam har själv travhästar)

Så frågan är om man inte skule tillkallat polis direkt!!
Bara att hyra ut sin mark till en sådan..säger att man håller med!!
Tyvärr bor jag kvar men jag får fortfarande ont i magen av att se stället , och särskilt värden!!Som dessutom sitter i hästrådet.

Visst låter det inte klokt..men tyvärr är det sant och tyvärr verkar han ha kommit undan...
Så något måste göra åt djursinspektörerna och deras sätt att hantera vanvårdade hästar..detta är ju ett brott och ett brott ska de stå för de som gjort det!!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
Sicken tur att det finns sådanna kunniga hästmänniskor! nu ska jag gensat följa dessa råd och avliva min häst på momangen!eftersom du har sett min häst som har NÅGOT nedsatt njurfunktion.


Din förklaring och ditt resonemang är helt orimliga, fysiologiskt sett. Jag ifrågasätter det inte som hästmänniska, utan som läkare.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

sante skrev:
Hej!
Det du skriver om har hänt í min närhet!
Jag började plugga i närheten av Falköping i september. Jag och några till bor på en lantgård där vi vistas under veckan vi pluggar.
Första veckan fick vi en guidad tur på den stora gården. PLötsligt ser vi ett föl gå och beta alldeles ensamt. Vi frågar då värden vems häst det är. Det var tydligen två hästar och ett föl som gick och betade uppe vid skogen, ägarna hyrde marken av värden.
Jag och några till beslöt att titta till dem. VI kommer fram och ser stt sto med täcke, ett annat sto går vid sidan av och betar. Fölet springer bort till sin mamma och sen ser vi: Stoet är så magert att benen pekar upp under täcket. När vi undersöker stoet ser vi att bäcken partiet syns mycket väl, kotorna likaså och detta är ett skelett som går och betar...med föl vid sidan av!!!!
Hovarna var inte verkade heller, fölet är åxo magert och det gräset som finns i hagen verkar inte mycket att ha. Det andra stoet ser ut att ha full av mask, rinnande ögon, lite mager och långa hovar.

Detta är ju hemskt och vi berättar till de andra vad vi sett och till värden. Svaret: Det är en häst som ändå ska slaktas!! Va!!
Man har tagit föl på ett sto som inte klarar sig och fölet riskerar åxo att komma att dö!

Jag ringer djurinspektören som kommer ut dagen efter, inte alla i vår grupp är med på detta utan verkar dra sig undan..men f-n att låta djur lida, det tål jag inte!!
INspektören ser hästarna och tycker att visst är de magra. ska genast ta kontakt med ägaren. Ägaren kontaktas men går inte att nås tillslut, fastän de var överens att ta ut en veterinärer. Men där handlade djurinspektören fel att låta ägaren ta dit en veterinär..det var ju de som hade sett till att de var sådana i hullet!!!
Jag kontaktde Hästarns Värn, en tjej åkte ut och tittade, fotade och tyckte det var jätte hemsk att bara se detta. PLötsligt försvinner hästarna...ingen vet vart de tagit vägen...inte ens inspektören!!
Då säger inspektören att jag skrämt iväg genom att tillkalla Hästars Värn.

Efter detta får vi reda på att Hästarna avrättats/ eller flyttats av ägaren som är en kriminell man, även hästhandlare.
Han har även fler hästar betandes hos andra bönder, dessa försvinner åxo!!

Jag har haft kontakt med inspektören efter detta..de sa att de skulle ha koll på denna man....men allt känns förgäves!!
Hästarna led och fick kanske inget värdigt slut på sina liv!!
Sen tycker inspektören att såå farligt var det ändå inte ( denna dam har själv travhästar)

Så frågan är om man inte skule tillkallat polis direkt!!
Bara att hyra ut sin mark till en sådan..säger att man håller med!!
Tyvärr bor jag kvar men jag får fortfarande ont i magen av att se stället , och särskilt värden!!Som dessutom sitter i hästrådet.

Visst låter det inte klokt..men tyvärr är det sant och tyvärr verkar han ha kommit undan...
Så något måste göra åt djursinspektörerna och deras sätt att hantera vanvårdade hästar..detta är ju ett brott och ett brott ska de stå för de som gjort det!!

håller med dig att det är hemskt som fan! och det är skrämmande att veta att det inte tas på allvar. Man kan ju undra hur djurskyddsnämden tänker och är uppbyggt, idag verkar det ju som att det bara finns för att det skall låta bra, men inte gör dom något heller, det är ju samma sak som om dom inte skulle finnas, det låter bara bra att man har en djurskyddsnämd men vad hjälper det närorganisationen inte fungerar. Tänkte bara fråga vilken färg hästen hade i fråga. tänkte om det kan ha varit min häst som var nere i skåne, såg att du kom därifrån, night flower är ljusfux med rödbrun man o svans, på gränsen till svettfux, två vita bakben, och fölet var också fux med en liten strimbläs i huvudet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

CillaW skrev:
Din förklaring och ditt resonemang är helt orimliga, fysiologiskt sett. Jag ifrågasätter det inte som hästmänniska, utan som läkare.

ok, men berätta din version på det hela då, jag menara att hästar och människor emellan har jag aldrig sett någon likhet.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

vad jag bara försöker att säga är att Din åsikt om vad som är vanvård förmodligen inte är samma varken för en som är veterinärt eller juridiskt bevandrad. Det du har beskrivit är inte vanvård.

Ochm du har rätt, min häst föll INTE ur pga någon form av dålig vård. Det finns alltså andra orsaker.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Pretty_Fly skrev:
ursäkta mej men du får nog faktiskt skylla dej själv.
har man en häst är det ens förbannade skyldighet att se till att den har det bra!
man kan väl för *piip* inte skicka iväg den utan att träffa personen i fråga?
och om man nu inte gör det så får man väl pallra sej det ett par gånger/år?
och kan man inte det pga avstånd så får man väl leta reda på en som bor närmare?

nej fy fan att låta en sån sak hända sin häst!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=520404

Jo just det anklaga mig bara du vet ju inte ens allt jag har gjort, om jag har varit och hälsat på henne där nere eller inte!!
När jag tittar på bilder av din häst :angel: kan jag ju inte direkt säga att den är välvårdad!!! eller välmående står och hänger helt död utan livsgnista både nu och förut.
Hur länge sedan var det den såg ut sådär??
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Jag har en egen regel.Lita aldrig på ngn annan än dig själv.
Även om det finns människor som verkar vara så kloka å bra hästmänniskor så är det lätt att måla upp en yta.

Har själv varit med om att lämna ut hästen på foder å när jag fick tillbaka den var det en muskel lös grisepassare :(
Hästen i fråga var ren 4 gångare, välmusklad å tävlad med placeringar i det mesta å jag trodde inte ens det var möjligt att förstöra en sådan häst! :mad:

Jag hälsade på den varje vecka men sista månaden lät jag bli då jag hamnat i bråk med fodervärden då jag inte ansåg henne vara kapabel att sköta å ha egen häst(oj vad jag hade rätt!) å därför inte ville sälja min häst till henne, jag hade inte heller lovat att jag skulle sälja den så det borde inte kommit som en överaskning. :crazy:

Jag tror att hon miss skött honom med flit bara för att hon var så pass omogen att hon inte kunde ta att jag inte ville sälja till henne.
Nya ägaren fick sedan inte ens hämta hästen från gården för då hotade stallägaren med polis!
Hur oproffsig får man bli?!! :mad:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

För ungefär ett år sedan publicerades en forskarstudie på idrottsmän angående massage som visade att massage INTE hjälpte det den var avsedd för, idrottsmännen som fick massage hade lika stora besvär efteråt som de som fått massage. Det enda studien kunde fastställa var att massage FÖR stunden, medan den gavs, var skönt att få men att den inte hade någon annan effekt. Detta gällde människor men jag har svårt att tro att något annat skulle gälla hästar.

Vad örter anbelangar kan jag bara bli förskräckt över hur deras utbredning i hästägarkollektivet blivit. En tankeställare kanske kan vara att ju högre upp i hästägarskiktet men kommer, alltså ju proffsigare hästägarna är desto mindre örter används - och vice cersa.

En annan aspekt på det denna diskussion egentligen handlar om och som många kanske inte känner till är att en häst - i fint hull - under en lång stressig resa kan förvandlas till en häst som skulle kunna se ut som en vanvårdad häst. Lastbilstransporterna kan vara oerhört stressande för hästarna med många stopp med i- och urlastningar av andra hästar (din reste dessutom med KOR!), chaufförerna kan slarva med att ge vatten och somliga också med pauserna. Förutom att ha sett ett antal hästar som före resan var i mycket bra skick komma fram efter lång lastbilsresa och vara i ett betydligt sämre skick har jag själv transporterat en häst i lastbil lång väg. Den var lite tunn men inte mager vid resans början men när vi kom fram var den anskrämlig, uppdragen i buken, revbenen syntes, korset var toppigt. Ändå gjordes denna resa efter konstens alla regler, med vila, vatten, foder, övernattning i box i stall etc. Det tog flera månader att få hästen i bra skick igen! Vad jag försöker säga är att din häst faktiskt KAN ha varit i hyfsat skick (som inspektören som såg henne före sagt) när hon skickades iväg hem till er men att hon inte klarade resan så bra och dessutom kanske hon inte fick en bra resa pga av ovanstående olika anledningar.

Däremot håller jag med om att fodervärden agerat på ett klart misstänkt sätt så risken är stor att hon INTE var det. Är det samma fodervärd som det stått om i media, den med döda och vanvårdade hästar i Vaggeryd? Det paret har väl fått förbud att hålla häst nu, har jag för mig.

I övrigt har jag full förståelse för att ni kände er säkra med ett omfattande kontrakt, somliga av oss här i världen litar ju faktiskt på våra medmänniskor. Men din och många andras historier om just fodervärdshästar stärker mig bara i uppfattningen att man INTE ska lämna ut sin häst på foder, åtminstone inte till någon man inte känner och litar på. Tyvärr verkar det vara en allmän tendens, även när det gäller levande varelser, att man inte tar lika stort ansvar för och lika bra hand om sådant som man inte äger själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

A-a skrev:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=520404


När jag tittar på bilder av din häst :angel: kan jag ju inte direkt säga att den är välvårdad!!! eller välmående står och hänger helt död utan livsgnista både nu och förut.
Hur länge sedan var det den såg ut sådär??

Men Herregud!!
Hur kan du påstå att hästen i den bifogade länken du gett står och hänger helt död utan livsgnista???!!

Du kan inte få upp samma bilder som jag i alla fall.
Jag ser en häst som står i solen och tar det lugnt, dvs solar sig en del och kikar lite på den som tar bilden.Ser helt klart välmående ut i mina ögon.

På bilderna jag ser så är det en STOR skillnad på bilderna före och efter på denna häst! Den som har hand om den verkar ha gjort ett mycket bra jobb på att få den i bättre skick än den var från början.!

Att du överhuvudtaget kan komma och påstå något annat får mig att undra helt över din kompetens att bedöma djurs välmående överhuvudtaget!

Du verkar bara mest intresserad av att såga de som inte håller med dig! Visst argumentera för din sak, absolut har du rätt att göra det! Men att komma med påståenden som är direkt felaktiga tycker jag är löjeväckande!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

För det första...suck...är detta alldeles för vanligt och för det andra...Du som äger hästen har huvudansvaret!!!! :mad:
Skulle du hyra en lägenhet åt dej själv utan att vara där innan och tittat?Eller sätta dina barn på internat utan att har varit där och tittat? Efter så lång tid, varför vara så godtrogen?
Bara för att det är långt att åka?Har man häst så har man!
Hur vet du inte att de red henne eller så därnere?
Träffade du människan innan eller?
Suck..suck...suck... :(
Du skaa nog vara glad att hon mår bra idag!
Men det är nog inte din förstjänst utan fodervärdens som sade upp kontraktet annars kanske ni fortfarande hade trott att hon hade det bra bar för att andra sa det...det känner ju ej din häst så de vet ju ej vad som normalt eller inte?

Tyck vad ni vill om mitt inlägg...jag tål kritik... :smirk:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Okej, om du tycker att hästen på bilden INTE är välmående förstår jag att du tyckte din var vanvårdad. Vi lever i HELT olika begreppsvärld. Den där hästen såg alldeles utomrodentlige välmående ut, stod och relaxade i solen...hur kan du få det till att den INTE är välmående ?

Jag tar mig för pannan.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Chivita skrev:
För det första...suck...är detta alldeles för vanligt och för det andra...Du som äger hästen har huvudansvaret!!!! :mad:
Skulle du hyra en lägenhet åt dej själv utan att vara där innan och tittat?Eller sätta dina barn på internat utan att har varit där och tittat? Efter så lång tid, varför vara så godtrogen?
Bara för att det är långt att åka?Har man häst så har man!
Hur vet du inte att de red henne eller så därnere?
Träffade du människan innan eller?
Suck..suck...suck... :(
Du skaa nog vara glad att hon mår bra idag!
Men det är nog inte din förstjänst utan fodervärdens som sade upp kontraktet annars kanske ni fortfarande hade trott att hon hade det bra bar för att andra sa det...det känner ju ej din häst så de vet ju ej vad som normalt eller inte?

Tyck vad ni vill om mitt inlägg...jag tål kritik... :smirk:

tydligen har du inte läst allt som jag citerat till dom andra. å jag orkar inte berätta allt igen, men har jag någonstans påstått att jag inte var ner och hälsade på? för det var jag, bara för att jag inte skrivit det i tråden behöver det inte betyda att jag inte gjorde det, anledningen var för att jag anser att det är en självklarhet att man kollar gården och personen där hästen skall vara den närmsatse tiden, så självklart att jag inte tog upp det, resten får du leta upp själv i tidigare sidor!
Och angående att det var fodervärdens förtjänts, vi skulle ju självfallet/självklart/absolut tagit hem hästen iallafall, som jag också skrivit innan, eftersom vi hade ett stenhårt kontrakt som skulle följas, och det följde inte hon dom senaste veckorna. varför skulle vi låte henne ha kvar night flower då? :confused:
självklart är jag jätteglad att hon är tillbaka ocj mår bra idag :D
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Grängesberg skrev:
Men Herregud!!
Hur kan du påstå att hästen i den bifogade länken du gett står och hänger helt död utan livsgnista???!!

Du kan inte få upp samma bilder som jag i alla fall.
Jag ser en häst som står i solen och tar det lugnt, dvs solar sig en del och kikar lite på den som tar bilden.Ser helt klart välmående ut i mina ögon.

På bilderna jag ser så är det en STOR skillnad på bilderna före och efter på denna häst! Den som har hand om den verkar ha gjort ett mycket bra jobb på att få den i bättre skick än den var från början.!

Att du överhuvudtaget kan komma och påstå något annat får mig att undra helt över din kompetens att bedöma djurs välmående överhuvudtaget!

Du verkar bara mest intresserad av att såga de som inte håller med dig! Visst argumentera för din sak, absolut har du rätt att göra det! Men att komma med påståenden som är direkt felaktiga tycker jag är löjeväckande!

jag tyucker som jag tycker, och det står jag för! sen har du absolut rätt att kritisera mig! lika mycket rätt som jag har att kritisera andra som jag inte håller med! visst, du har rätt, det var inte det som jag var efter, utan hullet! Pärlan såg ut som hennes häst gjorde efter ett halvår, alltså när hon kom hem, och det tycker jag är i dålig kondition. Jag har också sagt till henne att hon har gjort ett bra jobb! och det har hon, man kan väll inte bara gå på om hästen ser nöjd och välmående ut så, utan också hullet, eller?
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

KOm på en annan sak, detta med djurskyddslagen är ju lite vriden , det står bla att hästenBör vara ute, Inte Ska var ute. alltså är det inte ett måste att hästen skall vara ute ett minst antal timmar per dag, det klassar ju lite dåligt, är det inte självklart att Hästen skall vara ute!? det är det för mig iallafall! Det är mycket Bör men lite ska eller måste, där kan man ju som Lat hästägare lyssna mer på sig själv än på hästen, vikket är sjukt. Alltså at man tänker, ajja men det står att hästen bör gå ute, alltså inte ska och eftersom jag är lite hängig idag och inte orkar till stallet, kan ju dom stå inne, det är ju ändå ingen som kan fälla mig i domen eftersom det står bör.
Helt sjukt, vart är hästvärlden och hästhållningen på väg idag? dte är skrämmande :eek:
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Att de som författat djurskyddslagen har dålig kolla på hästar är väl inget nytt !

Förutom det du tar upp tycker jag att det löjligaste är detta med vindskydd. Hästen är ett flyktdjur - det ligger inte i deras natur att gå in i ett instängt utrymme (vindskydd). Våra hästar som går på lösdrif använder vindskyddet till toalett, också ganska naturligt beteende, de gömmer undan spåren efter sig. Men inte fan står de därinne när det är rugg-väder. Nej, vindskydd är en människorgrej.
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Du skriver...

"När jag tittar på bilder av din häst kan jag ju inte direkt säga att den är välvårdad!!! eller välmående står och hänger helt död utan livsgnista både nu och förut."

Livsgnista har väl inget att göra med hull?
För övrigt så tycker jag inte att den aktuella hästen är i dåligt hull! Jämför man med bilderna före så är det ett otroligt jobb som gjorts med hästen och jag tycker att den ser fin ut! Både i päls och hull och övrigt. Visst kunde den vara lite mer hullad utan att det skadade men det är på intet sätt dåligt hull.

Jag tror inte du har en aning om vad du pratar om! Det verkar inte så i alla fall!
 
Sv: vanvårdnad- hur kan man stoppa det?

Till trådstartaren!

Blev väldigt förvånad när jag läste stammen. Har nämligen själv ett sto F-90 e Vivaldi- Toreador. Får man fråga var ni köpt henne?

Helt bedrövligt det du råkat ut för!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 040
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 880
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp