Vaqd menas med SERIÖS?????

P

Ponnymamman

I fler och fler trådar kan man läsa ordet SERIÖS, det börjar nästan bli lite utslitet. Som ett modeord man kastar in i var och varannan mening. Vad menar vi egentligen med att vara t.ex en seriös spekulant? Eller en seriös tillridare?

Om man roar sig med att slå upp ordet i en ordlista står det (iaf i min) seriös, allvarlig, högtidlig; seriöst anbud allvarligt menat anbud, seriös musik motsats till underhållningsmusik.

Det vore intressant att få era åsikter om ordet när det verkar dyka upp i var och vartannat inlägg här på juridik.
 
Vad som menas med seriös här på forumet vet jag inte, eftersom ju säkerligen alla känner sig seriösa när de svarar på en fråga.

Men seriös i annonssammanhang tolkar jag som ngn som INTE ringer runt eller åker och provrider "på kul", utan de som verkligen planerar att köpa häst.
 
Jag läser det som en med "ärliga avsikter" om det är ett annonsord eller företag. Annars mera som "allvarlig" och kanske mera "högtidlig" vad gäller musik, kultur etc.

Som med alla adjektiv så finns säkert en tolkning för varje läsare...
 
Seriös spekulant är för mig någon som inte åker runt och provrider hästar för "skojs skull" utan verkligen letar häst. Och att man tittar på hästar i det prisläget man har råd med. Sedan kan man ju inte garantera att hästen man tittar på faller en i smaken...
 
Den nu gällande definitionen skall vara:
Seriös=Någon med bedrägligt uppsåt, som försöker utge sig som ärlig.
;)
 
Det finns många som ska sälja sin häst och bara vill ha svar av seriösa spekulanter och sedan skriver man inte ut hur mkt man vill ha för hästen. I de fallen skulle man slippa en del samtal om prisnivån var angiven.

Nu var det här iofs ett sidospår, men det är ngt jag har funderat en del på.
 
Fast om man svarar på en annons så frågar iaf jag om priset om det inte står utsatt. Då vet man ju om man överhuvudtaget är fortsatt intresserad :)
 
Ny definition

Jo, men det gäller ju bara dom som jobbar på "skyddade verkstaden" på Helgeandsholmen. :D
 
Har själv haft samma tanke. Tycker det är bra om priset är ungefärligt angett, åtminstone. Gillar inte heller när det står "Dyr!", eftersom det är ett relativt ord. Är 100.000 dyrt?

:confused: Krocket
 
Seriös tillridare är väl en person som kan utföra uppgiften så pass väl att uppdragsgivaren får valuta för pengarna. Och vad man menar med det är tydligen enormt olika från person till person, men uppdragsgivaren får väl helt enkelt kolla upp tillridaren innan beställning för att försäkra sig om han/hon gjort ett korrekt val.

;) Krocket
 
".ex. seriös spekulant".

Någon som letar häst ( i rätt prisklass) med avsikt att köpa häst - en person som har ekonomin ordnad.

Det värsta som finns är alla ekonomiska ursäkter "skall bara sälja min häst först" "vi har en bil att lämna i inbyte" "vet inte om jag får lån" o.s.v.
 
Dyr anser jag vara mer pengar än vad hästen är värd oavsett om det gäller en häst med pris på 15.000 eller 250.000.

Exempel
Snäll häst 17 år har inga tävlings meriter och är mest riden i skogen då coh då, pris 30.000 är dyrt.
Häst 6 år, vunnit Breeders pris 100.000, är billigt rent av ett fynd (om inga konstiga skador uppstått naturligtvis)
 
Det finns hästägare som blir irriterade över att det ringer så många oseriösa spekulanter, dvs folk som förhör sig om hästen och sedan inte är intr när de får höra priset.
 
Om man nu inte får några intresserade spekulanter om man sätter ut priset, kan inte det bero på att man har satt fel pris??

Jag skulle tycka det vore jobbigare att ta en massa samtal, rabbla allt om hästen och så har personen i andra änden inte råd...
 
seriös för mIG vad gäller en medryttare då ex är en medryttare som inte tänker ahh nu har jag betalat 500 kronor i månaden nu ska jag fan rida för mina 500 kr och rider 3 timmar vaje gång man nu rider hästen i veckan!!

Seriös är dessutom att man verkligen lägger ner kärlek och tid och inte tänker ahhh rida först och vadå ska hästen ha mat och mockat?? nä det orkar jag inte jag har ju bara betalat för att rida!!!

Seriös är dessutom när man tar hand om hästen och hästens utrustning på bästa sät och är försiktiga om sakerna gör rent dom efter varje ridtur och inte bara slänger in 2 par skitiga benskydd och skitig sadelgjord.
Seriös är också att komma ut odm dagarna man bestämt och tar sitt ansvar att vara medryttare är som om man har en egen häst just dom dagarna man har sin medryttarhäst.
OCH att man följer ägarens egler och inte gör saker utan att fråga!
Det är inte dinhäst och man kan inte göra saker utan lov
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp