var är alla grodor?

tanten

Trådstartare
På gården hade vi mängder av grodor och paddor. Vanlig bondgård i skogskanten. Varje år kom det upp smågrodor genom avloppet till bastun. Våra bastugrodor :) Vi brukade hjälpa dem ut.

idag slog det mig att här vid stugan jag nu bor i har jag knappt sett en enda groda, än mindre några paddor. Vilket känns märkligt eftersom jag bor vid en bäck och det finns översvämmade gölar intill under försommaren.

Vad kan man göra för att locka dem? Eller är det helt enkelt så att de inte trivs här?

Bin har bihotell och jag odlar blommor som pollinatörerna gillar. Rensar inte bort löv och kvistar så noga runt tomten bara för insekter och djurs skull. Finns det nåt jag kan locka hit groddjuren med?
 
De är ju fridlysta av någon anledning. Jag har en padda boendes i min lilla miniträdgård. Generellt gillar de väl fukt? Så om man kan ha en damm eller så borde de trivas bättre. Och så äter de insekter av olika slag, så lockar man mycket av det så de har mat borde de vilja bo där. Jag har dock inget av det och hittade paddan häromdagen nergrävd i en bytta med sallad i växthuset - dvs rätt långt från någon naturlig miljö, så verkar inte alltid vara så logiskt.
 
När du säger det så har vi inte sett några grodor eller paddor vid stugan i år heller 🤔
Den ligger vid en sjö och har grunda/lugna vatten där det alltid brukar finnas grodor. Det kan t.o.m vara vanskligt att klippa gräset så här tidigt för att gräsmattan är full av smågrodor - men inte i år som sagt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp