Var är igelkottarna?

Silver Girl

Trådstartare
Jag bor nu fjärde sommaren i huset. Varje år har vi haft flera igelkottar i kvarteret. Jag fick just upp ett minne på facebook där jag förra året såg tre stycken på hundens korta kvällsrunda.

Men i år har jag inte sett en enda. Vad kan ha hänt?
 
Jag har inte varit med om att igelkottar har uppträtt i samma mängd år efter år?

Mins et tår när vi tyckte det försvann så mycket kattmat från logen.
Såg sedan att det ar igelkottar som åt. Det året märkte jaktledaren igelkottarna (färgfläckar på ryggen) och jag lärde mig se skillna dpå dem. Det var tio st olika som besökte oss.

Andra år såg vi inte en enda.

Nu bor jag vid en stor väg och har inte sett en enda på de 8 år jag bott här. Har också läst att de minskat i antal de senaste åren. Och som @DarkInNight skriver - robotgräsklippare är effektiva igelkottdödare.
 
Säger också robotgräsklippare :( Samma år som vi flyttade in i detta huset installerade grannen en robotgräsklippare. Första sommaren hittade jag två lemlästade igelkottar intill staketet mellan våra tomter. Först fattade jag ingenting, och började leta på nätet efter vad som kunde ha hänt igelkottarna. När jag hittade svaret så bestämde vi att aldrig skaffa robotklippare.
Jag saknar kottarna och de fyller en funktion i trädgården, håller snigelpopulationen lagom t ex.
 
De redan beskrivna problemen är oftast orsakerna (bilar, robotgräsklippare, valborgseldar)
MEN det finns även en naturlig förklaring. Som jag fått förklarad för mej.
Finns det mycket orm har man inga igelkottar, de krigar om samma mat. Men hittade även detta "Ett trevligt sätt är att se till att det finns igelkottar på tomten. De äter ormar så då har man en egen ormjägare hemma. Biologisk bekämpning kallas det."

Så vet inte om det stämmer kanske ?
 
Det där med att de äter ormar har jag läst är en sanning med modifikation. De möts sällan. Ormar gillar värme och solljus, och igelkottarna kommer fram i skymningen.

På trådrubriken skulle jag vilja svara: här! Jag har nästan trott att det där med att igelkottar är en hotad art är en myt. Jag ser igelkottar så gott som varje dag här (under säsong). Bor vid norrbottenskusten.
 
20200617_202636.jpg

Håller med om att man ser dem mer sällan. Men det verkar som en har flyttat hem till oss i år 😃.

En annan ev anledning som jag tänker på är att det är färre lummiga trädgårdar nu för tiden. Många vill ha lättskötta trädgårdar med bara gräsmattor eller stenar och kanske krukor med blommor. Där trivs ju inte igelkotten.
 
Jag bor ju i Norge, men idag såg jag en igelkott för första gången sen jag flytta hit,.. 7 år! 🤗 hoppas på att jag kommer få se fler nu :love:
 
Önskar jag hade igelkottar här. De borde trivas i skogsbrynen tänker jag men har då aldrig sett någon (och har så mycket sniglar så tvivlar på att det finns några som äter dem alls nästan).
 
Hurra! Jag mötte en igelkott i halmen på logen i kväll. :heart Och undvek att spetsa den på högaffeln, även om det inte var långt borta att jag tagit ett svep där den lille parveln satt halvt gömd. Rusade genast in och hämtade kattmat men den var skygg och gick iväg när jag kom med tallriken, hoppas den hittar till maten innan strykarkatten gör det.

Så glad jag blev, det är säkert tio år sedan jag sett en igelkott här och då var det tragiskt nog en som fastnat i halmnäten från rundbalarna och dött innan jag fick syn på den. :cry: Sedan dess har jag lagt upp näten högre så nu ska inte min nya lilla inneboende drabbas av något sådant hemskt hoppas jag. Och någon robotgräsklippare har jag inte heller som den kan förolyckas av.
 
Lite lustigt att jag snubblade över den här tråden. Jag spanar efter igelkottar varje dag! Jag har sett enstaka igelkottar här i området tidigare om åren, men så hade vi en hel familj här förra året (har aldrig sett så många igelkottar samtidigt förut, och ungarna: :love:) men i år har jag inte sett en enda. Kommer de och går? Vi har jättemycket kaniner/harar i området, funderar på om de kan störa? Å andra sidan är de återkommande varje år, men de kanske är ännu fler än vad de brukar vara nu. Så fort man sticker ut nästan genom dörren flyger det kaninungar åt alla håll (men var fler i våras). De bor under altanerna, där även igelkottarna huserade förra året.
 
Visserligen i Norge men där vi flyttade till i år kom det en liten igelkott nån kvällar på rad :love:Han fick namnet Julle, men nu har vi inte sett honom på länge :sorry: kan katterna i området skrämt bort honom/henne?
 
😍😍😍

När man sitter och bara njuter i trädgården av en stilla kväll med lite svalare temperatur, och så kommer de där målmedvetna små stegen på de korta korta benen - bestämt och fokuserat till kycklingarnas vattenservering, och sedan vidare till resterna av deras mat som stod kvar framme. Mums tugg smask vält. Och sedan vidare ut i natten. Lille parveln. :heart

948DAB46-3133-4ACA-8EB7-8D819E6E0A98.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 049
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 546
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: ako
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp