Var är min häst? Kontraktsbrott!

jerseyko

Trådstartare
Efter lite strul hittade jag en fodervärd åt min häst, de kom och hämtade henne 21/1 och hade henne på prov i 1 månad.

Den 20/1 pratade vi och då fungerade det inte riktigt, men efter en privatlektion på kvällen så kom mamma och dotter (dottern har min häst) att de skall ge henne över sommaren, för 1 månad är ju en kort tid att lära känna en ny häst.


I kontraktet står dessutom att fodervärden skall betala veterinärvårdsdelen till mig, istället för att skriva över på fodervärden. Det står att om fodervärden inte betalar VV så har de ingen rätt till ersättning om hon blir skadad.
Vi pratade även om detta och inga pengar har dykt upp.


Idag fick jag sms av en kamrat som tränar för stallägaren där jag har uppgifter om att min häst står uppstallad. Jag hade bett henne att fråga om min häst.

Får då veta igenom min kompis att fodervärden flyttat min häst för en vecka sen "tack och lov" :eek:

Jag ringer fodervärden direkt, går 2 signaler sen kopplar det ner.
Har ringt flera gånger och får bara fram "Just nu kan du inte nå ditt önskade nummer"


Detta står i kontraktet:

Det åligger hästägaren att hålla hästen veterinärvårdsförsäkrad samt A1-försäkrad.
Fodervärden betala under avtalstiden kostnaden för veterinärvårdsförsäkringen till ägaren.

"uppgifter om priser och kontonummer"

Detta gör att fodervärden har rätt till ersättning ifrån försäkringsbolaget.


Och detta.

Hästägaren har rätt att besöka hästen när som helst och det är fodervärdens ansvar att hästägaren har aktuell adress och telefonnummer till stallet.
Fodervärden skall alltid kontakta hästägaren före ett ev. stallbyte




Och så står det:

För den händelse ägaren eller fodervärden av väsentlig betydelse bryter mot detta avtal äger den parten omedelbart bringa avtalets upphörande.



Hur tusan går jag vidare nu? Krokar på ett släp på bilen och letar upp hästen?
Anmäler hästen som stulen?
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Skicka ett sms till dem och säg att du vill veta var hästen är, svarar de inte så skicka ett till att du kommer polisanmäla hästen som stulen om de inte hör av sig inom x antal timmar.

Hoppas verkligen att du får tag på dem:crazy: fy vilken hemsk situation:(
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

jag skulle kontakta en advokat och höra vad dom säger.
Tesora
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Ska ringa stallägaren nu och "förhöra henne" och sen ringa från mitt hemnummer och sambons mobil.

Jag borde väl kunna spärra hennes pass också?
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Riktigt jobbigt läge. Kan du inte ringa till förra stallet och höra om de vet något om vart hon har flyttat? Försök ringa till fodervärden igen. Hoppas de ordnar sig!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Försök att få tag på dem i första hand. Och får du inte det tja säg under helgen kanske? så anmäl den som stulen.

En stunds rådgivning brukar man kunna få gratis.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Men du vet väl vad de heter? Skattemyndigheten - eller liknande institution - borde väl ha information om adress åtminstone.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Nu har jag pratat med stallägaren och tydligen är fodervärden skyldig henne en hel del pengar och hon får inte heller tag på henne.

Hästen har i alla fall fått mat och mår bra *phu* och hon vet väl på ett ungefär vart hästen är.


Edit: Pratat med hennes sambo som försökte mumla bort sig men jag sa att jag bara ville veta om min häst mår bra och fick hemnummret, men även där inget svar.
 
Senast ändrad:
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Om det var min häst så skulle jag hämta hem den per omgående. De har brutit kontraktet - hästen är din, så åk och hämta!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

:eek: Folk är fan inte kloka !! :mad: Hoppas du får tillbaka din häst :laugh:
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Om det var min häst så skulle jag hämta hem den per omgående. De har brutit kontraktet - hästen är din, så åk och hämta!
Men hon vet ju inte var den är !!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Jag hade tagit hem hästen när jag fått reda på var den var om jag var du. Nu är jag inte riktigt opartisk idag, då jag förbannar fodervärden till min häst idag. Du vet aldrig vad du får hem från fodervärden.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Om du har möjlighet åk och hämta hästen fort!
Det där verkar inte vara några bra fodervärdar du fått tag i.:crazy::(
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Herregud hoppas du hittar din häst, man kan aldrig lita på folk och det är så tråkigt.
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Men hon vet ju inte var den är !!

Hon har ju fått tag i nya stallägaren. Då måste hon väl veta var den är? Eller har jag missat något?

Aha - det är GAMLA stallägaren hon fått tag i. Men om hon nu har hemadress till fodervärden så är det väl läga att åka hem dit och ställa dem mot väggen?!

Hur som helst - hoppas verkligen du får reda på var den är och sedan tar hem den snabbt som ögat!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Man slutar aldrig att bli förvånad! Vad många idioter det finns!:eek: Jag hade så fort som möjligt tagit reda på vart hästen befinner sig, kontaktat stallet den står i och åkt och hämtat hem den på direkten. Om dem inte ens kan klara av att hålla kontakten med dig som ägare+ följa kontrakt, klarar dem verkligen av att ha häst då?
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

men även där inget svar.

Om hon inte svarar när du ringer - prova att slå #31# innan du slår hennes nummer. Då kan hon inte se ditt nummer om hon har nummerpresentatör, utan hon får upp "skyddat nummer".

Lycka till!
 
Sv: Var är min häst? Kontraktsbrott!

Jag forstar inte hur folk tanker.
Har sjalv varit fodervar och skulle aldrig kommit pa tanken att inte hallla konternuerlig kontakt med agaren.

Kontakta en jurist eller polsien och hor hur du ska ga vidare
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 246
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 615
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag har en häst på foder,där kontraktet är uppsagt och hästen ska hem igen. Trött i skallen som jag är har jag svårt att reda ut när...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp