Var åkte ni på ridläger?

machafuko

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden eller om det finns någon liknande, försökte söka. Men var någonstans var ni på ridläger som barn, eller ni som kanske fortfarande åker på ridläger - vart åker ni?

Mest nyfiken och tänkte att vi kanske lyckas dra upp lite spännande minnen här i tråden. Så jag är alltså inte ute efter rekommendationer, utan jag vill höra era throwbacks ;)
 
Sjöstjärnan var jag på.

Kul, jag var ledare där ett år. Minns inte exakt vad namnet för "tjänsten" var, jag var typ extraledare - inte lärare. Praktikant. Red mest alla deras hästar och hjälpte ridlärarna planera kvällsaktiviteter och ranka i städtävlingen. Kul grej :p
 
Själv var jag på lite olika. 2005 var jag på Knytta, vilket jag starkt ogillade. 2006 åkte jag till Åby och hade förmodligen den roligaste veckan i mitt liv, än idag. Ponnyn jag red var en underbar ponny som jag försökte övertala mina föräldrar att vi skulle hyra året efter. Vi var i kontakt med ridskolan och det började äntligen se ut som att vi skulle få hem henne efter sommaren 2007, men så gick hon och blev blockhalt och avlivades då. Jag grät som vette17 i en lång period där. :cry:

2007 var jag på Grällsta, vilket jag också starkt ogillade. Har svårt att förstå hur det kan vara ett så "stort" och populärt ridläger. Ingen av mina vänner jag åkte dit med gillade eller återvände någonsin. 2008, 2009 och 2010 åkte jag åter till Åby. Vill inte minnas att jag var där 2011, men kan ha varit det. Blev några år på rad i alla fall. :)
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden eller om det finns någon liknande, försökte söka. Men var någonstans var ni på ridläger som barn, eller ni som kanske fortfarande åker på ridläger - vart åker ni?

Mest nyfiken och tänkte att vi kanske lyckas dra upp lite spännande minnen här i tråden. Så jag är alltså inte ute efter rekommendationer, utan jag vill höra era throwbacks ;)

Åkte till Skellefteå Ridklubb varje år :love:
Var på Ponderosa i Kalix ett år, for hem tidigare för att jag inte trivdes.

Hästen jag hade där var samma som jag sen fick ha på ridprovet till ridgymnasiet :D
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga den här tråden eller om det finns någon liknande, försökte söka. Men var någonstans var ni på ridläger som barn, eller ni som kanske fortfarande åker på ridläger - vart åker ni?

Mest nyfiken och tänkte att vi kanske lyckas dra upp lite spännande minnen här i tråden. Så jag är alltså inte ute efter rekommendationer, utan jag vill höra era throwbacks ;)
Jag var på Borg ridcenter i Vimmerby typ alla skollov typ 2001-2003, hade alltid samma häst; en korsning russ/halvblod som hette Kit och var världens underbaraste såklart. :love:
 
Jag var på Borg ridcenter i Vimmerby typ alla skollov typ 2001-2003, hade alltid samma häst; en korsning russ/halvblod som hette Kit och var världens underbaraste såklart. :love:

Kit kommer jag ihåg. :) red mest porthos, Picasso, berac, rustik och så provade jag på ett antal andra. Diamant var häftig, snacka om känslig för vikthjälper. :)

Var mycket på Borg när jag var yngre. Även en del på Skå Ridcenter.
 
Kit kommer jag ihåg. :) red mest porthos, Picasso, berac, rustik och så provade jag på ett antal andra. Diamant var häftig, snacka om känslig för vikthjälper. :)

Var mycket på Borg när jag var yngre. Även en del på Skå Ridcenter.
Det jag minns av Diamond var att det enda som fick henne att vakna till var att göra seriebyten. Så när hon segnade till fick den som red rida innanför spåret och göra bytesserier :rofl:
 
Jag var först 2 år på Eneby på Ekerö. Jag gillade det, men jag var nog för liten för att haja vad som hände bakom kulisserna. (hade ett brunt russ som hette Pyttan och Mascot, som var konstantskimmel)
Sen var jag en 3-4 år på Taffsnäs (hade Snille/Smille och Gullan).
Sen var jag 2 år (eller var det tre??) på Vätö, men jag vet inte vad stället heter/hette. Red Ard, Lexia och sibonne.
Jag åkte till England 2 år också, nånstans i Cornwall.

Och slutligen har jag på senare år åkt till Irland. Varit på BelAir och Flowerhill. Rekommenderar båda - så himla kul!

/Lavinia, antagligen far 2 old för att svara i en sån här tråd ;-)
 
Åh, jag önskar att jag hade skrivit ner var jag åkte för jag minns alldeles för få detaljer. Det var dessutom ett litet tag sen (*host*, *host*). Jag var iväg ganska många gånger mellan 11-18, trots att det inte var helt problemfritt. Jag hade nämligen åkt av nåt år innan och blivit riktigt rädd, så det enda jag ville sitta på var lata ponnyer.

Första två gångerna var jag på Gotland, på ett ställe som inte låg alltför långt från Visby. Förälskade mig i New Forest-ponnyn Tina första året och var mycket ledsen då hon hade föl året efter och jag fick en tjurig fjording.

Efter det har jag inte riktigt koll på ordningen, men nåt sånt här var det:

*Ett ställe utanför Östersund där jag mest minns att vi fick mocka jäkligt mycket och att jag som var lite större och starkare än de andra tjejerna fick köra alldeles för många skottkärror per dag. Har minnen av det som ett lite mysko ställe och efter att jag blivit avkastad på tävlingen som avslutade den första veckan åkte jag hem i förtid.

*Ett vinterridläger då vi hade en massa snö och jag red en helmysig ponny som hette Dockan. Minns speciellt galopperna i djupsnön.

*Ett läger ihop med en kusin, det låg åt Stockholm till. Gillade det inte då man inte hade egen häst utan man var två på varje.

*Brolöten. Det var ... mindre lyckat.

*Ett läger med hoppinriktning som hade både en hoppbana och en liten terrängbana. Måste i alla fall haft en mycket snäll och trevlig ponny eftersom jag vågade mig på detta.

*De sista två var utanför London samt i Wales. Fantastiska upplevelser både två. På det utanför London fick jag rida i damsadel och prova en underbar Fellponny, samt hoppa terräng för en barsk majorstyp. I Wales var det mycket uteritter bland fåren. Minns också att hagen sluttade typ 45 grader så det var lite tungt att hämta hästen när han var längst upp.

Skulle älska att åka på ridläger igen, men vill ha ett vuxenläger där man kan vara mer hästtokig tjej än vuxen. Är inte intresserad av vinprovningar. ;)
 
Jag var först 2 år på Eneby på Ekerö. Jag gillade det, men jag var nog för liten för att haja vad som hände bakom kulisserna. (hade ett brunt russ som hette Pyttan och Mascot, som var konstantskimmel)
Sen var jag en 3-4 år på Taffsnäs (hade Snille/Smille och Gullan).
Sen var jag 2 år (eller var det tre??) på Vätö, men jag vet inte vad stället heter/hette. Red Ard, Lexia och sibonne.
Jag åkte till England 2 år också, nånstans i Cornwall.

Och slutligen har jag på senare år åkt till Irland. Varit på BelAir och Flowerhill. Rekommenderar båda - så himla kul!

/Lavinia, antagligen far 2 old för att svara i en sån här tråd ;-)

Tanken var ju att lite äldre skulle delge sina barn/ungdomsminnen. Jag själv är ju inte jätteung, även om jag är ung. ;)
 
Jag var på hemmaklubbens ridläger (Skaftö Ridklubb) ett antal år, både som deltagare och medhjälpare.
Första "bortalägret" var på Björneröds Ridcenter (kan det ha varit 2002 tro?), hade med min egen ponny men lånade även en stooor häst (Oliver?). Hade kul, red terrängbana och hoppade trappa (och jag är lite smått hopprädd). Hade "den hårda" ridläraren Jan-Erik och jag minns när hela gänget var ute och red med jockeyläder - han cyklade fram och tillbaka längs ledet och såg till att ingen satte sig i sadeln och vilade :p Ser på hemsidan att flera av ponnyerna är kvar fortfarande och två av dem kom till anläggningen under lägret, två magra stackare utan namn. Jag har döpt den ena ;) Copycat. En liten kul detalj är att min första ponnys enda avkomma finns hos dem, men har numera ett annat namn så det var lite detektivande innan jag hittade honom.

Sedan var jag på träningsläger på Strömsholm, med egen ponny och skolhäst. Red för Eva-Karin Oscarsson. Kul och givande vecka! Red mina första byten där på skolhästen Van Gogh (VG).
 
Det jag minns av Diamond var att det enda som fick henne att vakna till var att göra seriebyten. Så när hon segnade till fick den som red rida innanför spåret och göra bytesserier :rofl:

Visst var det hon som saknade ett öga? Jag vet att jag tyckte hon var lite läskig att titta på när jag passerade hennes box.:D Till mitt försvar får jag väl säga att jag bara var 6-7 år då.:p Jag var aldrig där på ridläger, men red på ridskolan t.om. 1993.
 
Det enda ridläger jag åkte på var till Vartorps gård i Rottne 1996. Jag hade väldigt kul minns jag. Jag hade Snövit och min kompis Punch. :)
 
1990 var jag på dagridläger på GARK. Då hade jag bara ridit 1 år och de andra tyckte jag var i vägen ibland.
1991 var jag på 4H-gården Vissmålen. Det var mycket gymkhana och uteritter med galoppbackar och stockar.
Som vuxen har jag varit på några helgläger, bl a hos Megasus och Emmas Islandshästar.
 
Har varit på Ponderosa som var hemskt (dryga ledare som bla bara för att gav mig som var jätte kort en enorm häst och min kompis som var lite rädd en jätte pigg småvild sak) på ett läger i Rimforsa som var fantastiskt (!) samt på ett "NH läger" utanför Umeå tror jag som var helt ok.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 264
Senast: MJLee
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp