Var åkte ni på ridläger?

Östertorp ( Hästar från Solna och Vällingby)
Tunarp älskade det stället. Var där på helgkurser också två ggr om året med mina föräldrar
Gunnorp
En till Tunarpare :love: jag var där varje sommar 89-00. Min syster och hennes dotter åker dit i sommar, nästa år är min dotter gammal nog att åka hon också :)
 
Grällsta och lillbergs var det här. Lillbergs i Värmland var superkul. Grällsta inte så kul. Det här var 91-93. Beställde en massa prospekt från lägren i hela Sverige. Ville helst gå på brolöten och Eneby då prospektering var så flashigt med så fina hästar. Men de var alldeles för dyra för mina föräldrar. Pappa sa nej till Eneby också. Jag misstänker idag att det hade helt andra anledningar än att det var för dyrt...
 
Grällsta och lillbergs var det här. Lillbergs i Värmland var superkul. Grällsta inte så kul. Det här var 91-93. Beställde en massa prospekt från lägren i hela Sverige. Ville helst gå på brolöten och Eneby då prospektering var så flashigt med så fina hästar. Men de var alldeles för dyra för mina föräldrar. Pappa sa nej till Eneby också. Jag misstänker idag att det hade helt andra anledningar än att det var för dyrt...
Jag fick inte heller gå på Eneby. Tack mamma för att du sa nej.
 
Var på ett fantastiskt läger på Sunds Herrgård, Lekeryd. Det blev nog bara två somrar, men vilka otroliga somrar. Hotellfrukost varje dag :D

http://sundsherrgård.se
Nej vad roligt, var du också på Sunds?! :) När var du där? Jag TROR att jag var där 1988-89 och kanske även -90, men minnet kan svika några år hit eller dit... :p Jag red Artemis :love:, Faunus :grin:, och ett mörkbrunt trevligt sto som var dräktig och rund som en tunna och som jag inte minns vad hon hette (nånting på C tror jag), men henne red jag bara på ett par gånger när Faunus hade blivit halt.
Trivdes jättebra där, bästa ridlägret av de jag varit på! :up:
 
Jag var på Lunnebacken med min ponny -96, sedan var jag på Sjöhästen -97, -98 och -99. De sista två åren red jag en söt, grå ponny som hette Blaise, den tyckte jag mycket om. Minns inte riktigt vad ponnyn hette som jag hade -97. Kanske Natalie? Natasha? Något i den stilen. Den var också skimmel.
 
Nej vad roligt, var du också på Sunds?! :) När var du där? Jag TROR att jag var där 1988-89 och kanske även -90, men minnet kan svika några år hit eller dit... :p Jag red Artemis :love:, Faunus :grin:, och ett mörkbrunt trevligt sto som var dräktig och rund som en tunna och som jag inte minns vad hon hette (nånting på C tror jag), men henne red jag bara på ett par gånger när Faunus hade blivit halt.
Trivdes jättebra där, bästa ridlägret av de jag varit på! :up:

Men oj! Var du också där? Jag var där i mitten på 80-talet, kompisen hade Artemis. Själv hade jag Tarragona, skimmelsto.
 
Oj det var så länge sen att jag glömt bort ridlägrens namn. Men minns iallafall att jag hade en fjordhäst som hette Duhle (stavning?) när jag var på ridläger ett år. Hans specialitet var att typ ta ner huvudet och dra iväg i en vansinnigt hög fart mot hinder när vi hoppade. Jag som inte var så stor då hade inte så mycket att sätta emot så det var bara att hänga med i farten. Minns att vi även fick testa voltige på det lägret och då var det Duhle som användes till det. Då var han lugnare, en och en fick vi rida och tog oss upp från sittande till stående på hans rygg med armarna rakt ut. Bara i skritt då förstås. Tur man var vigare och mer balanserad på den tiden än vad man är idag. :)
 
Jag har bara varit på ridläger utan egen ponny /häst en gång på Hamre ridklubb som väldigt ung. Alla övriga åren har jag varit på ridläger med egna ponnyer, då jag haft egna rätt tidigt. Dessa ridläger var arrangerade av föreningen jag tillhörde. Många härliga minnen :)

På stor häst sedan, har jag varit otaliga gånger på utbildning/träningsläger några dagar/vecka hos tränare.
(Jag gick upp på storhäst redan som 17 åring pga att jag blev väldigt lång - 179 cm - mest ben 😎)
 
Senast ändrad:
Jag var på dagridläger på hemmaklubben två eller tre somrar, en av dessa tältade vi några nätter så det blev lite mer än bara dagridläger den sommaren.

Sen var jag en gång på ridläger lite längre hemifrån, då var jag på Borgs ridcenter och hade en häst som hette Flying Boogie. Tror det var 1986 jag var där. Jag tror jag kommer ihåg Albertina som det stått om ovan, var hon gulaktig i färgen? Sen tror jag det var en seg ponny som hette Pompe, men när vi hade gymkhana tände han till.
 
Jag var på dagridläger på hemmaklubben två eller tre somrar, en av dessa tältade vi några nätter så det blev lite mer än bara dagridläger den sommaren.

Sen var jag en gång på ridläger lite längre hemifrån, då var jag på Borgs ridcenter och hade en häst som hette Flying Boogie. Tror det var 1986 jag var där. Jag tror jag kommer ihåg Albertina som det stått om ovan, var hon gulaktig i färgen? Sen tror jag det var en seg ponny som hette Pompe, men när vi hade gymkhana tände han till.
Flying boogie känner jag igen till namnet! Albertina var typ gul så du minns nog rätt.
 
Jag har bara varit på ridläger utan egen ponny /häst en gång på Hamre ridklubb som väldigt ung. Alla övriga åren har jag varit på ridläger med egna ponnyer, då jag haft egna rätt tidigt. Dessa ridläger var arrangerade av föreningen jag tillhörde. Många härliga minnen :)

På stor häst sedan, har jag varit otaliga gånger på utbildning/träningsläger några dagar/vecka hos tränare.
(Jag gick upp på storhäst redan som 17 åring pga att jag blev väldigt lång - 179 cm - mest ben 😎)

Haha, ungefär som jag då! Jag gick dock nästan helt över på storhäst redan innan jag gick ut grundskolan. Kanske var 14 när jag började rida storhäst och blandade det med att rida en maxad D-ponny (som dock gick i samma hoppgrupp som storhästarna). Det roliga i allt är att bara några år tidigare, sisådär 1-2 år, fick jag rida en B(!)-ponny på Grällstas ridläger. Jag var inte helt bekväm med det och det var väl en liten anledning att jag inte trivdes, även om trivseln mest hängde på andra parametrar. Men jag var absolut inte van att rida b-ponny när jag var sådär 13 år och rätt lång för min ålder.

Idag 178 cm och fortfarande bara ben. :cautious::laugh:
 
Jag har aldrig varit på ridläger :cry: Minns att man läste om det och var avundsjuk.
Gick inte heller på ridskola. Men det gick ju bra ändå och de få gånger jag varit på ridskolor har jag aldrig trivts riktigt så det kanske var lika bra att föräldrarna inte hade råd! :o
 
Min hemmaklubb. Dottern rider där nu. Ridläraren hade jag redan 1979 när jag red på ridskolan fast det får jag inte prata om :D. Ridskolan har flyttat till grannbyn och lagt till Ovansjö i namnet.

Vad roligt!
De var himla gulliga minns jag! Bra med barn! Och det landställe de hyrde första åren hade underbara omgivningar med en lite tjärn/sjö med vattenkvarn. Jättevackert och härligt för oss snorungar att kvällsbad i.
Jag hittade en film för ett par år sen från när jag som typ 8-åring red en sån där avslutande minitävling i hoppning. Jag skrattade så jag grät. Jag var bland de yngsta och grönaste på minsta ponnyn som jag inte fick att galoppera. Det tog mig typ 6 ggr så lång tid som övriga att trava runt banan. Givetvis iförd enorm Jofa-hjälm, rosa hästtröja och hemska konstläderstövlar. :laugh:
 
Vilken ponny var det ?
Madonna hette hon. Var en mörkbrun och rätt tjurig dam.
Sen hade jag Zenta tror jag året efter, snäll och lat rödskimmel i typ d-ponny strl.
Och sen Castella(tror jag hon hette) korsning arab/nordis om jag inte minns fel, brun med elegant hals/huvud och grov kropp. Den var väl snäll och lättsam vad jag minns.
 
Madonna hette hon. Var en mörkbrun och rätt tjurig dam.
Sen hade jag Zenta tror jag året efter, snäll och lat rödskimmel i typ d-ponny strl.
Och sen Castella(tror jag hon hette) korsning arab/nordis om jag inte minns fel, brun med elegant hals/huvud och grov kropp. Den var väl snäll och lättsam vad jag minns.
Madonna kommer jag ihåg och Zenta stod i mitt stall sista åren hon levde. Blev rätt gammal. Castella är ingen jag vet om. Jag hade slutat på ridskolan när dessa kom men syrran red ett tag
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 265
Senast: MJLee
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp