Var åkte ni på ridläger?

Jag var på Delsbo första gången jag var på ridläger, red en ponny som hette Scirocco. Fantastiskt vackert vad jag minns, måste varit -99-00 nån gång. Sen var jag i Hofors 3 år i rad, hade med egen häst de två sista. Minns mest de härliga passen på terrängbanan, och när vi lekte kurragömma till häst i skogen :love: och den otroligt välgjorda och läskiga spökrundan!
 
Grällsta. Riktigt illa. Hittade dock en människa jag hade kontakt med under några år.
Hagens. Riktigt bra. Flesta hade problem med Gisela (hette hon väl? ägare) - men jag tyckte hon var helt super.
 
Jag var i Östervåla som 9-åring och på Södertörn Ryttarcenter som 11-åring. I Östervåla hade jag en kritvit, trög ponny som hette Camaro och på Södertörn en pigg, väldigt trevlig brun häst som hette Miramis. Jag älskade verkligen Södertörn, minns att vi hade massor av roliga aktiviteter och att hästarna överlag var väldigt välridna och trevliga. Det enda negativa jag minns är att min häst var så benig över ryggen att jag fick skavsår när vi red hästarna fram och tillbaka till sommarhagen. I Östervåla minns jag mest hästarna som trötta stackare som hade behövt sitt sommarlov, men också där gjorde vi massor av kul saker på fritiden och som 9-åring var det rena drömmen att få tillbringa så mycket tid i stallet. Jag var på några dagridläger med egna hästar åren därpå, men det var inte riktigt samma sak som de "riktiga" heldygnslägren :love:.
 
Jag var på ranchens ridläger 2001-2003, hade Molly, Edwin och Tintin!
Sen var jag ett år på Marks ridcentrum och där hade jag Curry!
 
Jag var 3 år på Sindarve på södra Gotland. De hade enbart fjordingar. Vi red till havet, dressyr, hoppning, kadrilj och fick även köra.
Jag hade Mirja alla 3 åren!
 
Jag var 3 år på Sindarve på södra Gotland. De hade enbart fjordingar. Vi red till havet, dressyr, hoppning, kadrilj och fick även köra.
Jag hade Mirja alla 3 åren!
Jag har också varit på Sindarve, på fyra läger, två praoperioder och 6 månaders praktik. På läger hade jag Jonathan, Blakka, Gnutta och Minna och sen var jag med och red jag in Grålle och har ju haft de som var där 2001 som "jobbarkompisar"..
 
Men åh vilken nostalgi! :love: Jag som ändå bor i samma område som Hagens var (Hagens ligger lixom mer inne i skogen än där jag bor och även är uppväxt :p, nuförtiden är det mestadels nordisar där och andra djur) så var jag aldrig just där på ridläger. Jag var två år; 1999 och 2000 på Hästkullen i Valdemarsvik. Minns då att jag hade första året bara i ett par dagar fjordhästen Nicke men fick sen byta då det var en tjej som brukade bo i USA med sin mamma men som var i Sverige hos sin pappa på sommarlov. Eftersom jag var det som vägde minst fick jag ta gamla ponnyn Kanton, 28 år med lite dålig rygg. Det jag tänkte på då var att jag tyckte det var lite väl mycket att hoppa 2 dar under en vecka och när jag, tyckte med ålderns rätt att han kunde få galoppera lugnare, sa ridläraren att jag kunde "sparka på" för han kunde gå snabbare....Sen andra året fick jag Nicke hela veckan och när så ridlägret skulle läggas ned och de flesta hästar säljas köpte vi honom :love:. Min älskade häst som då var 21 år som jag hoppades på 4-5 goda år med och vi fick 16, kunde rida honom nästan ända till slutet när han fick somna in 37 år gammal :bow::heart. I övrigt var det väldigt roligt och jag minns att vi red på långritt en dag och att de hade världens tuffaste backe mellan husen och stallet! Så därför fanns det ett dass utanför stallet för att slippa ta sig uppför backen varje gång man behövde gå på toa :p.
 
Men åh vilken nostalgi! :love: Jag som ändå bor i samma område som Hagens var (Hagens ligger lixom mer inne i skogen än där jag bor och även är uppväxt :p, nuförtiden är det mestadels nordisar där och andra djur) så var jag aldrig just där på ridläger. Jag var två år; 1999 och 2000 på Hästkullen i Valdemarsvik. Minns då att jag hade första året bara i ett par dagar fjordhästen Nicke men fick sen byta då det var en tjej som brukade bo i USA med sin mamma men som var i Sverige hos sin pappa på sommarlov. Eftersom jag var det som vägde minst fick jag ta gamla ponnyn Kanton, 28 år med lite dålig rygg. Det jag tänkte på då var att jag tyckte det var lite väl mycket att hoppa 2 dar under en vecka och när jag, tyckte med ålderns rätt att han kunde få galoppera lugnare, sa ridläraren att jag kunde "sparka på" för han kunde gå snabbare....Sen andra året fick jag Nicke hela veckan och när så ridlägret skulle läggas ned och de flesta hästar säljas köpte vi honom :love:. Min älskade häst som då var 21 år som jag hoppades på 4-5 goda år med och vi fick 16, kunde rida honom nästan ända till slutet när han fick somna in 37 år gammal :bow::heart. I övrigt var det väldigt roligt och jag minns att vi red på långritt en dag och att de hade världens tuffaste backe mellan husen och stallet! Så därför fanns det ett dass utanför stallet för att slippa ta sig uppför backen varje gång man behövde gå på toa :p.
Jag jobbade ett år i Valdemarsvik. Minns backen. :D
Och spökkvällen med avslut i Slaktar-Anders bod.
:p
 
Jag var på stall sjöhästen tidigt 80 tal. Helt fantastiskt ställe! Det är det som heter sjöstjärnan nu!
 
Mitt första ridläger var -97 på Hagens stuteri i Östergötland. Hade hästen Hagens Quancy :love:

Återkom -98 och hade samma häst och ville hyra den över vintern men då var den redan såld till NFRK tror jag det var.

Så åkte på ett till ridläger på Hagen -98 och fick då ha hästen Hagens Rosie som sen fick följa med hem över vintern.
Åkte tillbaka -99 på ridläger och lämna tillbaka Rosie.

2001 lånade jag hem en unghäst, Hagens Yankee i ett par månader och återkom sedan med hästen och sommarjobbade på Hagen den sommaren.

Hittade där Hagens Zinzano som 3-åring, en av de vi red in den sommaren. Den köpte vi och jag hade honom i 13 år.

Sista gången jag var på Hagen var några veckors sommarjobb 2002 och hade Z med mig då.


Som vuxen har jag varit på Sassi Talu i Estland. Fantastisk gård, välridna hästar och skräddarsytt upplägg (under lågsäsong)
Quancy köptes av Norrköpings Fältrittklubb och hennes dotter Qula e Quite Easy och dotterson Qummin e Löjtnantshjärta är enormt populära lektionshästar idag, och mina favoriter 😀
 
Jag har varit på Vedbände (97 tror jag), och red då Pascalle och en superfin herre som hette Pharis. Kommer även ihåg åsnorna Mandy och Miss Colgate 😄 Riktigt roligt läger, även om nivån på undervisningen inte var speciellt utvecklande.

Har varit på Stall Dalhem flera gånger, och då haft Dimma 😍, Heda, Duchesse och Pilot. Trivdes jättebra så det är synd att det är nedlagd nu :/ Lärde mig hoppa terrängbana, köra (Russin😍) och red ut på långritter barbacka i gotlandssommaren. Vilka minnen!

Sedan var jag på Brolöten, och det lägret var ju mest utvecklande av ridningen. Chris var en duktig tränare! Red Molly (som då hade fölet Cloetta vid sidan), men då hon blev halt så fick jag hoppa runt lite på slutet och rida Polly, Irish, Joop och New Look. Joppe var ju helt fantastisk att rida! Han gav en riktig gummibollskänsla och var gudasnäll fast han var hingst.
 
Jag var bara på ett dagridläger på lokala ridskolan.
Men hyrde en ponny från Öknehult ett år. Ett svart b-ponnysto som hette Sotis. Helt underbar. :heart Hyrde först en c ponny som hette Phortos som var korsning russ-nordsvensk. Men han var för svår för mig så de körde upp Sotis i stället.
 
Mina bästa läger var hos familjen Hyckenberg, först i Kopparberg och sen på Frötuna. Jag lärde mig enormt mycket och han fick mig att växa som ryttare, och Bebbe fick mig att växa som människa. :heart Rosas Panter hade jag sista lägret hos honom, sen fick jag egen häst och då blev det slut med att åka på läger.
Första gången jag var på läger var på Hagens, jag var nog alldeles för liten för att åka på läger själv då, tanken var att jag skulle åka med granntjejen som var ett par år äldre än mig, men hon hade med sig sin egen häst och träffade naturligtvis tjejer i sin egen ålder som var roligare än grannungen som var liten. ;)
Sen var jag även på Svedens läger ett år, helt okej men lite för stor skala när man var van vid Hyckenberg.
 
Mina bästa läger var hos familjen Hyckenberg, först i Kopparberg och sen på Frötuna. Jag lärde mig enormt mycket och han fick mig att växa som ryttare, och Bebbe fick mig att växa som människa. :heart Rosas Panter hade jag sista lägret hos honom, sen fick jag egen häst och då blev det slut med att åka på läger.
Första gången jag var på läger var på Hagens, jag var nog alldeles för liten för att åka på läger själv då, tanken var att jag skulle åka med granntjejen som var ett par år äldre än mig, men hon hade med sig sin egen häst och träffade naturligtvis tjejer i sin egen ålder som var roligare än grannungen som var liten. ;)
Sen var jag även på Svedens läger ett år, helt okej men lite för stor skala när man var van vid Hyckenberg.

Jag har bara varit på läger med egen häst. Aldrig varit på traditionellt ridläger.

Hyckenberg har jag träffat. Min första häst var avkomma till ett av deras favoritston :).

/Lizzie
 
Jag har bara varit på läger med egen häst. Aldrig varit på traditionellt ridläger.

Hyckenberg har jag träffat. Min första häst var avkomma till ett av deras favoritston :).

/Lizzie
😁 mina föräldrar tyckte att det kostade för mycket att skicka mig på ridläger när jag ändå hade häst själv. Å andra sidan hade jag en hel somnar som ett enda ridläger, jag hade med hästen till sommarstugan och vi var fyra tonåringar med egna hästar, långritter, bygga och hoppa fälttävlanshinder, bada i sjön med hästarna och i poolen med kompisarna. Flytta får ibland och mycket skratt och prat. :)
 
Jag var på Sörgården utanför Umeå 95,96,97. Fick rida en supersnäll fjording som heter Ricki. Så mysigt. Bra ledare och roliga aktiviteter och såklart var ju spökkvällen en höjdpunkt 😄
På vintern hyrde dom ut hästarna och efter att ha tjatat ihjäl mina föräldrar så fick jag tillslut hyra Ricki vintern -97. När vi sedan hade lämnat tillbaka honom i slutet på april så berättade mina föräldrar att jag skulle få en egen ponny och i Maj flyttade min första egna ponny in i boxen vi hyrde.
Så ett par somrar efter det var jag med min egna ponny på Sörgården. Men jag mins att det var lite jobbigt att se den en annan tjej rida Ricki... Träffade en kompis på ridlägret något av de sista åren och vi höll kontakten länge men tillslut flera år senare när vi båda flyttat till andra städer dog kontakten ut. Men många fina minnen efter alla år på Sörgården 😊
 
Jag var på Sveden - 94, mkt fotboll den veckan! Och bad, det var jättevarmt! Red en av deras arab-russkorsningar som jag inte kommer ihåg namnet på just nu. Hade sedan praktik där i två veckor under gymnasiet, det var en dröm att hänga inne hos Göran och Helene på kvällarna och lyssna till deras minnen och kunnande!
 
Mitt enda riktiga ridläger var i Domsjö, fick ha en privat häst, som hette Unetto. De enda jag lärde mej var att hoppa upp i sadeln jäkligt fort. För han stod inte still. Bör ha varit i början på -80?
Men roligt hade vi.
De roliga är att de ridhuset flyttades till Umeå trakten.
Som vuxen var jag på helgläger i Grönfjäll.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
Samhälle Visst inte riktigt var jag skulle lägga tråden så om den ligger fel kan en mod flytta den...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
3 264
Senast: MJLee
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad äter ni för sill i påsk`?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp