Var anmäler jag dumpning i naturen?

Mia_R

Trådstartare
Polis eller länsstyrelse?

Någon eller några har dumpat säckar med äpplen. Äpplena är väl en sak men all plast som är slängd en annan. :mad:
Man får ju som privatperson slänga frukt gratis på centralerna, men företagare får betala så jag misstänker att det är någon firma som hjälper till med trädgårdsskötsel som åkt och dumpat säckar med äpplen "gratis". :banghead:
 
Men det blir sannolikt markägaren som ansvara för bortforslingen.

Svärmor fick en skrotbil dumpad hos sig. Polisanmälde och resultatet blev att hon var skyldig att se till att den forslades bort. :banghead: Tur hon hade traktor och starka personer att tillgå....
 
Men det blir sannolikt markägaren som ansvara för bortforslingen.

Svärmor fick en skrotbil dumpad hos sig. Polisanmälde och resultatet blev att hon var skyldig att se till att den forslades bort. :banghead: Tur hon hade traktor och starka personer att tillgå....
Jag tror det här är kommunens mark. :idea:
 
Men det blir sannolikt markägaren som ansvara för bortforslingen.

Svärmor fick en skrotbil dumpad hos sig. Polisanmälde och resultatet blev att hon var skyldig att se till att den forslades bort. :banghead: Tur hon hade traktor och starka personer att tillgå....
Jag kände några som anmälde en dumpad bil på en parkeringsficka men ingenting hände. Plötsligt en dag hade bilen råkat hamna lite längre ut så den störde trafiken lite och blev bortforslad av dåvarande Vägverket.
 
Men det blir sannolikt markägaren som ansvara för bortforslingen.

Svärmor fick en skrotbil dumpad hos sig. Polisanmälde och resultatet blev att hon var skyldig att se till att den forslades bort. :banghead: Tur hon hade traktor och starka personer att tillgå....

Vanlig missuppfattning som hålls vid liv. Så kallade Gatu- och renhållningslagen är tydlig med att kommunen ansvarar för uppstädningen om ingen annan kan anses skyldig. Skyldig enligt miljöbalken att städa upp är endast den som skräpat ner eller på något annat sätt kan anses ha bidragit till verksamheten.

Det är även fastställt i en prejudicerande dom möd 2006:63.

Skrotbilar är dock en särskild typ av skräp som omfattas av annan lagstiftning, där fastighetsägaren kan blj skyldig att bekosta bortforslingen.
 
Vanlig missuppfattning som hålls vid liv. Så kallade Gatu- och renhållningslagen är tydlig med att kommunen ansvarar för uppstädningen om ingen annan kan anses skyldig. Skyldig enligt miljöbalken att städa upp är endast den som skräpat ner eller på något annat sätt kan anses ha bidragit till verksamheten.

Det är även fastställt i en prejudicerande dom möd 2006:63.

Skrotbilar är dock en särskild typ av skräp som omfattas av annan lagstiftning, där fastighetsägaren kan blj skyldig att bekosta bortforslingen.
Tyvärr är det oftast skrotbilar som är det stora problemet och har försatt flera markägare i svåra situationer. När det gäller annan nedskräpning så struntar oftast kommunerna i deras ansvar, åtminstone om det är utanför stadskärnan.
 
Tyvärr är det oftast skrotbilar som är det stora problemet och har försatt flera markägare i svåra situationer. När det gäller annan nedskräpning så struntar oftast kommunerna i deras ansvar, åtminstone om det är utanför stadskärnan.

Fast att kommuner inte tar sitt ansvar är inte samma sak som att markägare är skyldiga att städa upp nedskräpning. Jag jobbar själv med kommunal miljötillsyn och vet hur ogärna kommuner vill ta sitt ansvar, eftersom att det är en jävla kostnad... Därför är det extra viktigt tycker jag att försöka ta ihjäl denna sega lögn om markägares ansvar.
 
Jag kände några som anmälde en dumpad bil på en parkeringsficka men ingenting hände. Plötsligt en dag hade bilen råkat hamna lite längre ut så den störde trafiken lite och blev bortforslad av dåvarande Vägverket.

eller som i ett annat fall., Bilen puttas tillbaks på parkeringen. :meh: Japp jag har sett det hända.
 
Skrotbilarna är väl ägarens ansvar.

Vet att en sådan skrotbil (ja den blev skrot efter dikeskörning) så är det ägaren till bilen som får stå för detta.
Grannbonden forslade iväg det till närmsta skrotupplag och skickade räkningen till ägaren för arbetet.
 
Skrotbilarna är väl ägarens ansvar.

Vet att en sådan skrotbil (ja den blev skrot efter dikeskörning) så är det ägaren till bilen som får stå för detta.
Grannbonden forslade iväg det till närmsta skrotupplag och skickade räkningen till ägaren för arbetet.
Tyvärr råkar ofta dessa skrotbilar tappa plåten med registreringsnumret så inte så lätt att hitta ägaren.
 

Liknande trådar

Övr. Hund För 3 år sedan blev ju min hund biten oprovocerat av en grannes då knappt 1 årige amstaffhane som slet sönder halsbandet och sprang rätt...
Svar
4
· Visningar
1 408
Senast: paradiset
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 566
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp