Vår bästa Cane är borta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Diplomaten

Trådstartare
Så har det hänt. Något som jag vet att andra varit med om, men aldrig tidigare upplevt i den omfattningen.

I fredags, runt 11.00, lastade jag in våra fem hundar i bilen. Det var dags för att ta turen till familjens favoritbadställe. Med vår fyrhjulsdrivna bil är det ca 10 min färd innan vi parkerar och går en bit in i skogen, för att slutligen nå platsen. Vi badade, hade söklekar och allmänt roade oss. Detta är alla hundarnas bästa tillhåll!

Efter ca 1½ timmes tid beger vi oss tillbaka till bilen, alla glada och nöjda. När jag ska lasta in hundarna i bilen, sticker till en början den ena unghunden av - i tumultet som plötsligt uppkom - tappar jag JRT som också sticker efter och tillslut kommer också Schäferhanen och den andra unghunden lös - drar efter de andra -på andra sidan vägen - upp i skogen. Det blir ett stort kaos med skall, brakande och och ingen som lyssnar till mina tillbakarop. Något som faktiskt sällan sker, så jag löper efter med känslan att det sker något som ska visa sig bli en tid av frustration och maktlöshet.

Jag hamnar mitt i mellan en älgko med kalv. Hundarna valsar runt i cirklar runt dem, kalven ligger en bit bort ifrån sin mor. Älgkon, blir med all rätt rädd, orolig OCH aggressiv. Jag har min älskade vandringskäpp med mig som jag fick försvara mig och hundarna med. Kon backar, ropar, lägger öronen bakåt och gör utfall mot mig men framförallt mot hundarna. Samtidigt som jag vrålar, ger kommando till hundarna att backa och ge sig av till bilen- fäktar jag för att kon ska backa så att jag får chans att samla ihop hundarna, utan att få en älg över mig eller att någon av hundarna ska bli sparkade. Situationen är så totalt uppstressad, att ingen av hundarna ger sig av tillbaka. Den lilla Pomeranianen har tack och lov återvänt till bilen. Tillslut får jag in en rejäl smäll på älgkon, hon backar men Schäferhanen springer i mellan, gör utfall mot älgmamman och på två röda sekunder är både älgkon och Schäfern Cane borta.

Samtidigt som jag ringer min sambo och skriker något osammanhängande i mobilen, sliter jag tag i två av hundarna, släpar JRT under armen, unghunden i selen - det har börjat spöregna, det är galen vegetation - de är helt uppjagade men lugnar ner sig när de inser att matte är upprörd, arg och förtvivlad. Slänger in dem i bilen och upp efter nästa unghund, som skäller och ställer kalven. Släpar ner honom och under den tiden hinner min sambo komma. Jag sitter vid bilen - mörbultad och med adrenalin till max. Trots min omgång med älgkon så inser jag att jag är tvungen till att se till att allt är ok med kalven. Och det är det, ingen av hundarna har gjort den illa. Vi backar tillbaka till bilen igen och ropar på vår Schäfer Cane. Ingen hund.

Efter ca 1 timmes tid, när vi låtit situationen lugnat sig, kommer kon äntligen tillbaka och hämtar sin lilla skärrade, lilla kalv. Fortfarande ingen Cane.

Vi kontaktar polis och jägarna i trakten. Cane har aldrig under de månader vi haft honom varit borta och vi inser att han dragit en längre bit. Dessutom oroliga för att han kan ha blivit skadad. Idag är det söndag och Cane är fortfarande borta. Vi har sökt i två dagar med bil och till fots, delat ut lappar och telefonnummer över det område han kan tänkas vara på. Två tips har kommit in under lördagen kl. 18.30 då han setts ca 1 mil iväg ifrån vårt hus. Vid liv, verkade oskadd och "tusslade" tillbaka, nosande åt vårt håll. Efter det har vi inga spår. Men, jag är glad och tacksam att han i alla fall lever!

Naturen här i Norge har jag lovordat många gånger - just nu "hatar jag den". Det är inte som hemma i svenska Värmland, där jag t.o.m. kunde sökt med hästen. Här är det tung blandat med skog, berg, fjäll, fjordar, dalar och kratrar. Jag packade min vandringsutrustning, men min norska man skakade på huvudet och förklarade lugnande att det inte ger något som helst. Han har varit med på många sökningsaktioner på människor i de här områdena. Då har de varit många, vana sökare, med rätt utrustning och dessutom sökt efter en människa.

Och jag inser för första gången i mitt liv, hur liten jag är som människa. Och naturens oerhörda kraft. Jag som är van att kunna klara av de flesta psykiska och fysiska utmaningarna jag ger mig. Nu är det bara väntans tider. Den är fasansfull ......

Cane! Kom hem!

th_DSC_0048.jpg
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

huvaligen, jag förstår din oro, min valp var lös på en 3500-platsersparkering utanför ett gigantiskt köpcentrum under rusningstid (18:30) 2 dagar efter löning.. jag höll på att bryta ihop men såg antagligen komplett galen ut när jag försökte få tag på honom, chocken släppte när jag fick tag på busen..

*håller alla tummar och tår för att Cane ska hitta hem*
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Ursh, hemskt. Hoppas han följer sitt eget spår tillbaka och hittar hem tillslut *håller tummarna*
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Usch det är mardrömmen när djur försvinner! :( Vi har tyvärr varit med om det med en katt, hon kom aldrig tillbaka :cry: Inga mer utekatter efter det!
Men låter lovande att folk har sett honom oskadd nära erat hem, då har inte kon skadat honom i alla fall. Gissar att ni varit ute och ropat massor redan... Hoppas ni snart hittar honom!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men vilken otäck historia!! :eek:

Jag håller alla tummar, tår och sporrar för att din Cane snart kommer hem oskadd!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Håller tummarna och skickar styrkekramar.

Vet precis hur det känns efter att min Herta försvann på nyårsdagen och var borta i ett dygn i -15.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Usch vad jobbigt! Det är verkligen hemskt när man känner sig maktlös och det enda att göra är att vänta...

Håller tummarna att han kommer hem snart!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Fy vad hemskt, jag blev helt tårögd när jag läste om stackars Cane. Jag hoppas verkligen att han hittar tillbaka hem!

Styrkekramar!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Usch :cry: Håller alla tummar o tassar för att han hittar hem igen!!!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Vilken fruktansvärd upplevelse!... som dessutom inte tagit slut än.

Jag håller verkligen rummen stenhårt för att Cane kommer hem SNART!
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Fy vad hemskt. Hoppas han kommer hem snart oskadd.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Fy vad jobbigt, jag vet precis hur det känns och det har inte med terrängen att göra...jag miste en av mina hundar 2002 och det var i värmland, man inser inte hur stora skogarna egentligen är förrän man ska leta efter nåfot.....min hund fann vi aldrig, jag letade i över 4 månader och var helt rabiat..Hoppas verkligen Cane hittar hem eller att ni finner honom...
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Var för har du hundarna lösa? Kopplings tvånget är på grund av att djuren har fått kalvar, kid m.m.
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Men herregud :eek:
Så strongt av dig att slåss med en älgko :eek: Det skulle jag aldrig göra, de är ju jättefarliga med sina framben. Att du vågade, det finns inte många jägare som skulle våga göra detta du gjorde.

Hoppas verkligen att din hund hittar hem igen, skadd.
Styrkekramar !
 
Sv: Vår bästa Cane är borta!

Håller alla tummar jag kan hitta för att han kommer hem igen oskadd! :cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 625
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 911
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 464
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Någon gång vill jag flytta från Stockholm. Oklart när. Det måste passa jobbmässigt för både mig och partner, och viktigast av allt...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp