Bukefalos 28 år!

Var bor man billigt?

coolia

Trådstartare
Storstäderna går ju bort men var är det billigt att bo och ändå ha tillgång till samhällsservice? Utanför en mellanstor stad? Om budgeten är ca 500.000?
 
Inte utanför Jönköping iallafall. Här går inte permanentboenden för det. Inte utanför Karlstad eller Örebro heller tror jag.
 
Oj - det finns massor av platser där det går att köpa hus för de pengarna och ha bekväm pendling till jobb i stor ort. De flesta halvstora tätorter har vårdcentral, livsmedelsaffärer och apotek.

Beror också lite på vilken typ av jobb det handlar om?
 
Vi köpte hus i Degerfors för 575,000kr. Finns några hus som är billigare men behövs då en del renovering, men finns ju även lägenheter här! Det finns VC, skolor, affärer, mackar, bibliotek, en del jobb (främst skola, vård och järnverk), tågstation där snabbtåget till sthlm går på under två timmar, bussar till örebro och tror även till karlstad.
 
Ska du ha hus eller lägenhet? finns många byar med samhällsservice som har nära till Hässleholm, där det även går tåg dit samt till Helsingborg/Kristianstad/Lund/Malmö. Jobb finns det massor av i Skåne, det behöver man aldrig oroa sig för. Man kan hitta boende för 500.000 och neråt om det gäller lägenhet/torp/renoveringsobjekt. Men ett helt okej hus för runt 700.000.
 
Emmaboda.
Då har du 40 min till Kalmar.
Emmaboda i sig är ju inte pyttelitet heller utan har de funktioner man kan önska i vardagen.
(Svärisarna bor där)
 
Jag skulle också säga att det beror till mycket stor del på jobbpendlingsläget. God samhällsservice inom rimligt räckhåll men långt till goda jobbmöjligheter (vilket oftast innebär låga huspriser) - sådana områden finns över nästan hela landet från Småland till Lappland.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag vill ha ett boende där jag slipper flytta fler gånger i mitt liv. Nu är jag långtidssjukskriven och jag vet inte om jag kommer att kunna jobba igen. Men nära till läkare känns viktigt pga av min dåliga hälsa. Med ytterst låga inkomster så måste boendet vara billigt. Gärna hyresrätt om det går att få utan lång kötid.
 
Jag vill ha ett boende där jag slipper flytta fler gånger i mitt liv. Nu är jag långtidssjukskriven och jag vet inte om jag kommer att kunna jobba igen. Men nära till läkare känns viktigt pga av min dåliga hälsa. Med ytterst låga inkomster så måste boendet vara billigt. Gärna hyresrätt om det går att få utan lång kötid.
Långshyttan i Dalarna är ett brukssamhälle med villor som säljs kring 500,000:-
De har en (riktigt bra!) vårdcentral, Ica, något pizzaställe och någon annan butik.
Närmsta stad är Hedemora, och lite större stad blir då Falun.
 
Vissa ställen i Skelleftekommun kan man köpa för det priset men med risk för att ha spännande grannskap (bostadsrätter) eller långt till allt (villor och gårdar)
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
32 585
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag har länge velat bo på Gotland och har nu äntligen fått möjlighet när jag blivit antagen till skola. Skolan ligger i Fårösund. Jag...
Svar
6
· Visningar
469
Senast: Santoxen
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
926
Senast: Fetaost
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
498
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp